annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13901 - 14/10/2012 17:59 Re: Hvad der forstyrrer min lykke. [Re: ole bjørn]
Zenia
Uregistreret

Så meget sagt, at det forstyrrede min lykke, men irriterende var det, når jeg oplevede, at voksne mennesker var SÅ dårlige til at lytte til hinanden. ...

Syntes endda, at det var temmelig egoistisk, når et menneske i en snak kun brugte lyttelapperne til at finde lige det sted i samtalen, som gav mulighed for at komme ind med egen mening, og at man slet ikke kunne se, at man derved afskar sig selv fra muligheden for at lære lidt om forskel i tilgange og evt. blive lidt klogere på livet. smiler

Men SÅ faldt 10-øren pludselig, da det gik op for mig, at det handlede om mangel på selvrespekt i en sådan adfærd, og at man måske ubevidst havde en fornemmelse af, at det kunne man slippe af med, hvis man nu lige kunne lykkes i at overbevise sin omverden om, hvor klog man var, for så kunne det måske endda ende med, at man kunne overbevise sig selv om, at man da var helt o.k., som man nu engang var. smiler

En viis mand sagde engang, at alt hvad vi mennesker siger og gør er udtryk for to ting, enten:

1. forsøg på at få lov til at MODTAGE kærlighed og omsorg.

eller

2. forsøg på at få lov til at GIVE kærlighed og omsorg.

Eller om Beatles sang det så rigtigt: All you need is LOVE

M.V.H.
Zenia

Top Svar Citer
#13902 - 14/10/2012 21:52 Re: Hvad der forstyrrer min lykke. [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Jamen Zenia, du buldrer jo netop rundt i tankecirkler der fortæller en gammel historie om den betydning mennesker tilbage i en fjern fortid tilførte sig selv, men kun ved at tolke verden omkring dem ind i trosanskuelse hvorved deres eksistens skulle give mening!

Havde du selv lyttet lidt mere, da ville du jo selv ha’ forstået hvad det faktisk er flere kritiserer og i grunden taler om: mennesket der er noget i kraft af sig selv og hinanden i fællesskaber, mens alene tro ikke skaber livsformer og livsværdi. Der skal noget mere til. Og hvor tit mistolker netop du ikke hvad du læser, og fører det læste ud i noget det ikke handler om; så forholder du dig til det du læser, lytter og forstår du hvad der skrives og siges? Er det ikke snarere sådan, at når tingene blir trukket skarpt op og det du her taler om skal praktiseres, fx. med forklaringer på livets praksis, at du i stedet finder det for godt bare at svare: det har jeg sørme ingen kommentarer til, og mener i øvrigt hesten hedder Cheval....? ;)

Det hjælper ikke bare at plaske kærligheden ind i lutter troen på, at der udenfor mennesket, ja verden vi kender, er en stor gådefuld mening med livet omkring os, og i det spinkle håb at kærlighed skulle kvalificere håb og ønsker som værdifulde meningsbeskrivelser på livet der angår os alle, for også dér, skal der en kende mere til!

Vi ka’ jo sagtens forklare livet, naturen og mennesket med ganske sammenhængende og fornuftige forklaringer, indrette familier og samfund med stærke værdisyn, helt uden at forblinde hinanden med mystik her og dér, og hvad er der i vejen med sund fornuft?
Religion er jo i stor grad netop tanker der snor sig omkring egocentriske kerner, statiske livsforsikringer i poetiske ord, der sjældent har det fjerneste forhold til den natur og de mennesker der omtales. Og så er jeg end ikke kommet til underkastelsen af selve mennesket, der i den grad besværliggør den selvrespekt du påtaler som et individuelt behov - og tro mig, jeg ku' blive ved!
Mennesker har jo i stor grad nærlyttet og analyseret de brogede anekdoter fra religionerne i århundreder, der er faktisk ikke meget at misforstå, kan man sige. Så folk både lytter og forstår hvad der skrives og blir sagt, Zenia. Det træffer sig endda så heldigt, at mange meninger der flittigt diskuteres udmønter sig i værdisyn, der ligeledes kan udvikle sig. Vi lærer alle lidt her og dér, netop fordi vi lytter efter. Så hvis virkelig du mener noget med det du her skriver, hvorfor så indføre al den mystifisme fra religiøs overtro, for i såfald ka’ du jo sagtens skabe stor værdi i livet i kraft af dine egne menneskelige kvaliteter, og er det ikke præcis hvad du netop har gjort og gør – som alle andre?

Udtrykt på en anden måde: ka' ikke netop bortforklaringer og dårlige forklaringer, forstyrre mennesket i at muliggøre sin egen og hinandens lykke - ja ka' lykken trække vejret i en atmosfære af ulykkelige misforståelser bygget på mystik? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (14/10/2012 22:13)
Top Svar Citer
#13904 - 15/10/2012 10:05 Re: Hvad der forstyrrer min lykke. [Re: Simon]
Zenia
Uregistreret

Lidt i hast, men godmor´n Simon:

Tak for dine tanker her.

Hvad der er i vejen med sund fornuft? spørger du bl.a.

Intet som helst - er egentlig en forudsætning, som også jeg går ud fra, at de fleste af os her har. smiler

Kunne egentlig være et spændende emne det her: "Hvad opfatter du ved SUND fornuft". smiler

Kan se, at vi igen går forkert af hinanden. ... Du taler som vanligt ud fra, at tingene skal bevises, og jeg "går på vandet" og får beviserne, når jeg tør det. smiler

Eksempel fra min hverdag, og den er - bare rolig - uden tro og viden, men ganske ofte oplevet:

En nabo møder en anden nabo, og jeg lytter bare. ... Nabo nr. 1 er dybt bekymret over helbredstilstanden hos hans kone, og han når lige at sige sætningen: "Jeg er bange for, at det er noget alvorligt - holder en lille pause, hvorpå nabo nr. 2 tager over og fortæller om alle de gange, han har været bekymret for sig og sine. ... Nabo nr. 1 når aldrig til at få givet sine bekymringer de ord, som ville have lettet for ham selv ...

Det er sådan, mit eksempel på frustration og irritation kan opleves og måske oplevet af de fleste af os ... og så har du i øvrigt ret i, at jeg ikke er så god til at lytte til argumenter, som søger at "få mig tilbage på fast grund", når MIN LYKKE er på det dybe vand. :))))

k.h. - fra et solbeskinnet landskab i det vestjyske.
Zenia
Top Svar Citer
#13905 - 15/10/2012 11:41 Re: Hvad der forstyrrer min lykke. [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia:

Jeg "bider mærke i":
Citat:
- afskar sig selv fra muligheden for at lære lidt om forskel i tilgange og evt. blive lidt klogere på livet -
og
Citat:
- overbevise sin omverden om, hvor klog man var, for så kunne det måske endda ende med, at man kunne overbevise sig selv -
og
Citat:
få lov til at MODTAGE kærlighed og omsorg
eller
få lov til at GIVE kærlighed og omsorg
og
Citat:
Hvad opfatter du ved SUND fornuft
og
Citat:
- taler som vanligt ud fra, at tingene skal bevises, og jeg "går på vandet" og får beviserne, når jeg tør det -
og
Citat:
- ikke er så god til at lytte til argumenter, som søger at "få mig tilbage på fast grund", når MIN LYKKE er på det dybe vand -
Min kommentar: Godt brølt løvinde! blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
#13906 - 15/10/2012 15:04 Re: Hvad der forstyrrer min lykke. [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Rettelse:

Der skulle selvfølgelig have stået:

Vel brølt sø-løvinde - eller måske: vester-havfrue! blinker

M.v.h. Arne smiler
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk