annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15684717
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381974
Et andet syn 1991591
Åndelig Føde 1524519
Jesu ord 1523349
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
3 registrerede ABC, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 197 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 3 < 1 2 3
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13921 - 17/10/2012 09:30 Re: Einsteins endelige udtalelse om gudetro. [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
- jeg forstår godt at han mener du er troende, for det har jeg også en svag formenig om, fordi du svarer Thomas igen som om du sympatiserer med hans citater om gud-Jesus -
Det er for mig at se en alt for primitiv tankegang, som om der kun findes to alternativer:
1: Jeg tror på Gud(er)
eller
2: Jeg tror på det materielle og "den sunde fornuft" (inkl. naturvidenskab).

Mit standpunkt her og nu er, at jeg er tilhænger af alternativ 2 - men med den tilføjelse, at verden og tilværelsen også er mere end det materielle og "den sunde fornuft", samt at idéen om det mirakuløse i, at denne verden i det hele taget eksisterer, ikke kan rummes i forestillinger om gud(er) som et eller flere væsener.

Det burde vel ikke ligge dig så fjernt, når du selv (#13893 - 13/10/2012 04:37) kan bruge et udtryk som:
Citat:
- universet, dette kæmpemæssige "mirakel" -
Så når mange mennesker omtaler det, du kalder et "mirakel" med ordet "Gud" (som de jo oftest ikke definerer nærmere) så generer det mig egentlig ikke.
Og hvad Thomas angår (og Aldous Huxley) så ser du jo heller ikke her nogen påstand om Gud som værende et væsen.

Det er derfor, jeg mener at debatten teisme kontra ateisme er alt for primitiv.
Jeg kunne også sige det sådan, at det at være religiøs for mig blot betyder at være åben for det mirakuløse i tilværelsen, hvilket jo ikke er det samme som at have tilsluttet sig en bestemt etableret religion og dens dogmer.

Og når jeg ser Einstein-citatet:
Citat:
I am a deeply religious nonbeliever - this is a somewhat new kind of religion.
så kan man vist ikke sige, at det modsiger en sådan tankegang blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13922 - 17/10/2012 09:49 Re: Einsteins endelige udtalelse om gudetro. [Re: treram]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære treram.

Når jeg går hårdt til Arne, så skyldes det alene, at han, lige fra han startede i debatten her, har forsøgt at så tvivl om min troværdighed ved hjælp af citatfusk, ordkløveri og direkte løgnagtige udlægninger af, hvad jeg mener, og han har samtidig hånet alle ateister for at have begrænsede åndsevner. Som du ganske rigtigt bemærker, så kan jeg sagtens respektere troende mennesker, for jeg forstår, at det ikke er deres egen skyld, at de er troende, men at det skyldes den indoktrinering fra barnsben, som både du og jeg er imod. Jeg har intet imod troende, men jeg bekæmper alle forsøg på indoktrinering, uanset om de kommer fra Thomas, Arne eller Hans.

Hvorfor Arne har et horn i siden på mig, har jeg en velbegrundet mistanke om, og det ligger helt tilbage til KD debatten, hvor han pludselig begyndte at angribe mig. Denne negative holdning tog han med over i trosfrihed, og den blev ikke bedre af, at jeg ærligt fortalte ham, at jeg havde trukket mig fra formandsposten i støtteforeningen, fordi halvdelen af bestyrelsen ønskede at tilbyde ham en bestyrelsespost (som han dog senere fortalte, at han slet ikke var interesseret i).

Det gjorde ham så stiktosset, at han ville have sin sagfører til at stævne mig for injurier, og hans sagfører måtte så skånsomt forklare ham, at der intet grundlag var for hans fantasier om, at mine handlinger var strafbare. Resten af hans eddikesure angreb på mig har alle jo været vidne til, og de bekræfter til fulde, at jeg så rigtigt, da jeg modsatte mig at have ham i bestyrelsen. Han ejer ikke den tolerance og respekt for andres meninger, som Peter og jeg grundlagde trosfrihed på.

Arne får bare svar på tiltale, men jeg er da langt hårdere ved Hanskrist og han ved mig. Forskellen er, at Hansemand har humoristisk sans, så vores slagsmål er en blanding af sjov og alvor, og vi respekterer hinanden på andre områder. Det er langt fra den arrogante afsky, som præger Arnes holdning til mig og til andre, der modsiger ham.

Jeg beklager, hvis jeg ikke har udtrykt mig klart nok om de to nye tråde, som jeg oprettede. For det var noget i chatten, som inspirerede mig, og det burde jeg nok have gjort opmærksom på i oplægget. De er ikke tænkt som steder, hvor vi skal diskutere og kritisere hinandens synspunkter, men udelukkende som steder, hvor vi kan fortælle om vore følelser, så andre bedre vil kunne forstå, hvorfor vi har de holdninger, vi har.

Kritik af andres synspunkter fremmer ikke tolerancen. Det gør forståelse derimod, men det kræver selvfølgelig modet til at "sætte sig selv på spil", som Hansemand udtrykker det. Jeg tror ikke, at Arne og Thomas og Michael vil blotte sig her, baseret på den menneskeforagt de udviser i deres kommentarer, men vi andre vil bedre kunne forstå hinanden, hvis vi "bekender" vores følelser uden frygt for kritik af dem.

Min kritik af kommentarerne var faktisk ikke rettet mod dig, for du har jo forlængst fortalt os ærligt om både dine varme følelser og antipatier, så jeg har ingen problemer med at forstå dine holdninger, men du har åbenbart problemer med at forstå mine. Det håber jeg så, at mine indlæg i de nye tråde kan råde bod på.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#13923 - 17/10/2012 10:10 Re: Einsteins endelige udtalelse om gudetro. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Spar dine floskler, Arne, for det er jo ikke kun mig, du "ikke gider debattere med", det er alle og enhver. Debat handler om at argumentere, ikke om at prædike sin "tro", hvilket er hvad du konstant gør ganske uden hensyn til kendsgerningerne.

Jeg har skam forklaret, hvad jeg mener, også om din manglende argumentation, og det er der næppe nogen her, der er i tvivl om, så det er igen et eksempel på, at du nægter at acceptere kendsgerningerne, fuldstændigt som et stædigt barn der tror, at hvis bare man bliver ved med at nægte, så vil virkeligheden ændre sig.

Nogle af Einsteins ord var henvendt til videnskabsfolk, og her udtrykte han sig på en måde, som de klart forstod med deres forudsætninger. Andre ord var henvendt til den brede offentlighed, og de var udtrykt så klart, at ethvert normalt menneske burde forstå dem. Det gælder f.eks. når han gang på gang sagde, at han ikke troede på nogen gud, og hvis man ville kalde ham religiøs, så var der i hvert fald tale om en helt ny form for religiøsitet. Denne kendsgerning ignorerer du konstant. Einstein siger jo direkte, at han ikke er religiøs i den almindelige forstand af ordet.

Einstein havde ikke din mening om universet, uanset hvor meget du forsøger at "låne hans navn" til at retfærdiggøre din egen tro, præcis som Jehovas Vidner prøver at tage ham til indtægt for deres. Det er latterligt og ubegavet af dig at foregive, at du ved bedre, hvad Einstein mente, end han selv gjorde. Det fremgår både af de biografier, som han selv godkendte, og af hans forskerkollegers udlægning af hans ord. Men du tror dig åbenbart klogere end alle disse mennesker.

Hvem tror du, at du narrer, Arne? De andre debattører her? Vil nogen tro, at du er Einstein ekspert, når du gang på gang afslører, at du ikke forstår videnskabelig argumentation, og at du ikke gider undersøge, om dine Einstein citater virkelig er noget, som han har sagt, eller bare er noget, som andre har påduttet ham.

Og ja Arne, du begår igen citatfusk, men det er ingen nyhed, for det gør du jo i næsten alle dine indlæg. Og ja, Arne, du er absolut troende, for du tror jo, at du har ret, og at alle med en anden mening end dig tager fejl. Jeg er ikke troende, for jeg nægter ikke, at der kan findes flere forklaringer på alle fænomener, for de er alle sammen kun tilnærmelser til sandheden. Men nogle af dem er meningsløse eller så langt fra virkeligheden, at vi ikke kan bruge dem til noget.

Det gælder f.eks. din opfattelse af verden. Den har ikke gjort dig lykkelig, kan man se af dine indlæg, og den vil heller ikke gøre andre lykkelige. Hvorfor er du så negativ i din indstilling, Arne, og hvorfor prøver du at bilde os ind, at du "bekender dig til det samme", som Einstein og treram. Ingen af dem har mig bekendt haft religiøse oplevelser af, at et stykke bemalet træ "så på dem og fyldte deres verden med kærlighed."

Kun hykleren Thomas, som snakker dig efter munden, har du et fællesskab med her på debatten. I er fælles om at rose hinanden og om ikke at ville svare på direkte spørgsmål om jeres tro. Det gør alle vi andre gerne, og vi lider ikke af den illusion, at vi bevæger os på et højere åndeligt niveau og forståelsesplan, som du og Thomas jævnligt har givet udtryk for, at I gør.

Der er masser af eddikesure kværulanter i denne verden, så du er ikke særlig speciel, men hvad der har gjort dig til dette, kan ingen forstå, medmindre du fortæller om årsagerne til, at du føler som du gør. Det kan du gøre i de to nye tråde, men jeg tvivler personligt på, at du har modet til at være ærlig.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 3 < 1 2 3


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Kom op på bjerget...
af ABC
24/04/2024 23:29
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
USA kræver svar i sag om 'massegrav' i ..
25/04/2024 00:04
Senatsudvalg skal undersøge Novos prise..
24/04/2024 22:04
USA har i hemmelighed sendt langtrækken..
24/04/2024 21:08
Seks fly fra København aflyses på grun..
24/04/2024 20:56
SF: Smidt ud af forhandlinger om handica..
24/04/2024 20:43
Nyheder fra Religion.dk