annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
BUDDHA
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13793 - 04/10/2012 19:41 Urevangeliet
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg er flere gange blevet påduttet, at være tilhænger af Urevangeliet (klik), men jeg kender det ikke og er egentlig heller ikke specielt interesseret.

Der findes jo masser af skrifter fra tiden omkring kristendommens barndom (også gnosticismen, som vist nok allerede eksisterede på den tid), og da Kejser Konstantin i det Østromerske Rige gjorde kristendommen til en statsreligion, var det jo ikke uden omkostninger.

Man kan vel sige, at kristendommen mistede sin "jomfruelige mødom" allerede dér, og da biskoppen af Rom ca. 1000 år senere brød ud af enhedskirkens fællesskab, udråbte sig til pave og overtog strukturen fra det romerske kejserrige, blev magtkorruptionen efter min mening grotesk.
Martin Luther søgte ca. 500 år senere at rette op på råddenskaben, men det blev det efter min mening blot endnu værre af.

Bedst kendt af skrifter, som ikke fandtes værdige til at komme med i Bibelen. er jo nok Thomas Evangeliet, som nok er tidligere end Bibelens evangelier.

Historien om et Urevangelium er således ikke usandsynlig, selv om ophavsmanden, G.J.Ousely, synes at have opdigtet oprindelsen af dette (klik).

For mig er det historiske imidlertid ikke væsentligt her, vi ved jo end ikke om Bibelens Jesus, historisk set, overhovedet har eksisteret.
Det, jeg hæfter mig ved, er vi menneskers religiøse (og andre) idéer.

Dem kan man kassere - lige som man jo også kan kassere f.x. billedkunst (som Emil Nolde i Nazityskland).
Det gør jeg nu ikke, og det kan da godt være, at jeg en dag - uden snusfornuftige fordomme - vil sætte mig ind i, hvad "Urevangeliet" egentlig har at byde på blinker

Arne.
Top Svar Citer
#13794 - 05/10/2012 00:57 Re: Urevangeliet [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hvem har dog påduttet dig det, Arne? Ikke jeg, for selv om din holdning til dets ægthed i dit seneste indlæg er præget af uvidenhed og naivitet, har du mig bekendt aldrig givet udtryk for nogen tro på det.

Det har din ven Thomas derimod til overflod, og det er måske grunden til din tydelige "berøringsangst", for sæt han blev sur over dit svar, ikke sandt? griner

Din berøringsangst omfatter tilsyneladende også dine egne skriverier, siden du ikke vil fortælle os, hvad du mener med "mental livskvalitet"?

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#13797 - 05/10/2012 09:27 Re: Urevangeliet [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg gider ikke at svare på Oles "spam":

Hvilken interesse har Ole mon i:
Citat:
Det kunne være rart at få opklaret, om hans faste klakør, Arne, også anser "urevangeliet" som et "helligt" skrift -
som han skrev 01/10/2012 10:36 i "Den Evige Filosofi"?

Ole foregiver ikke at kunne forstå udtrykket: "Mental livskvalitet", hvilket dog ikke hindrer ham i at udtale sig herom - endda i en tråd han selv har oprettet.

Jeg skal ikke søge at gøre mig klog på Oles motiver, men hans handlinger her vurderer jeg (fortsat) som så underlødige, at de ikke er umagen værd at reagere på smiler

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (05/10/2012 09:28)
Top Svar Citer
#13798 - 05/10/2012 09:58 Re: Urevangeliet [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Mere vrøvl, Arne. Jeg har ikke foregivet ikke at forstå udtrykket "mental livskvalitet". Jeg har påvist, at det er et begreb, som du selv har fundet på, da det ikke kan findes andre steder, og jeg har derfor søgt at definere det ud fra meningen af de ord, som indgår i begrebet, og denne definition har så været udgangspunkt for min forståelse af begrebet.

Men det er jo ikke nødvendigvis din opfattelse, og da det er dig, som har "opfundet" begrebet, har jeg bedt dig forklare, hvad du mener med det. Det nægter du så at gøre med den begrundelse, at mine spørgsmål er "underlødigt spam". Men det er jo næsten en fast tradition, at du konsekvent nægter at svare på spørgsmål om, hvad du mener.

Mit motiv er ganske enkelt at påvise, Arne, at din mission kun er at udslynge (ofte falske) postulater, og derefter nægte at forklare dem, samt at udslynge skældsord mod spørgeren. På den måde bidrager vi begge til underholdningen, og de øvrige debattører kan så selv afgøre værdien af dine udtalelser. griner

Mvh

Ole Bjørn :o)

P.S. At du ønsker at holde os alle i uvidenhed om, hvad du mener, er skam helt i tråd med din tilbedelse af uvidenhed som et ideal. griner


Top Svar Citer
#14119 - 16/11/2012 12:36 Re: Urevangeliet [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Siden flere nu igen - og igen - omtaler Urevangeliet (klik) - ikke så meget for dets indhold, som for dets oprindelse - er jeg begyndt at læse det, og det synes jeg da, jeg har ganske megen glæde af, selv om det foreløbig kun er ret lidt jeg har fået læst.

Og hvor stammer Urevangeliet fra?
Ja, det er vel mest sandsynligt en gendigtning baseret på en noget bredere basis end, hvad der er kommet med i Det nye testamente, hvis oprindelse jo i øvrigt heller ikke er alt for klar.

Men den historiske side af sagen - når det drejer sig omkring religiøse skrifter - forekommer mig at være ret uinteressant.
For mig er det indholdet, idéerne, der er det spændende.
(Jeg spø'r jo heller ikke om, hvor Torneroses slot befandt sig eller nøjagtig hvornår, hun stak sig på tenen) blinker

Så jeg vil da læse videre - i det tempo jeg har appetit til smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Nyheder fra Religion.dk