annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13764 - 30/09/2012 14:53 En god oplevelse i kirken.
Zenia
Uregistreret

Hermed mine noter - til de, som måtte have interesse. ... Noter, som blev skrevet under et spændende foredrag, jeg var til i går.

Start på mine noter:
"
Paradiset = ingen skam
Efter syndefaldet fik mennesket skelneevne … og dermed kom skam og skyld ind i dets liv.
Dét er svært at leve med – derfor projektionerne – og vi mister os SELV.
Jeg bevidsthed = livsvilkår, som er fælles for os alle.
Jesus kom for at hjælpe os med at leve i vore fælles livsvilkår.

Johannes Evangeliet: Vi søger ære fra hinanden i stedet for at søge æren i os selv – nemlig i det billede, Gud har skabt i os.

Måden at læse bibelen på kaldes tropologisk, som handler om, at det udvortes er billeder på det indvortes.

”Jesus sagde til disciplene: ”Lad os tage over på den anden bred” … og med det mente Han, at man skulle skifte spor i sit liv, men det koster dyrt - giver hvirvelstorme ... men giver til gengæld en helt anden tilgang til livet. ...

Jesus spurgte den lamme: ”VIL du være rask?” (trods alle besværligheder med omverdenen) … og svaret må være et uforbeholdent JA ... og ikke som i lignelsen, hvor den helbredte tager sin seng og går bort - møder nogle skriftkloge, som bebrejder ham, at han arbejder på sabbatten, hvortil den helbredte svarer: "Det var ikke mig, men ham dér, som gjorde det ... og henviser til Jesus" ... (Og dermed tilbage endnu engang i projektionernes verden)

Det er ikke så let, når man selv skal til at tage ansvaret for sit liv og ofte møder andres bebrejdelser i den anledning, fordi man uundgåeligt forandrer sig og ikke længere er den samme. ...

Helbredelse = At synderne tilgives.

Hvis et menneske er sygt, er det vigtigt at helbrede det indre.

Når glæden bor i et menneske er livet godt – selv, når det stormer og uvejret raser.

Jesus vil vise, at det indre er det vigtigste.

Det kan være SÅ svært at tilgive, at det kun kan overgives til Gud.

Lignelsen om de 10 spedalske, hvor kun 1 kommer tilbage for at sige TAK til Jesus – de 9 andre fortsætter ”bare” det liv, de forlod, da de blev spedalske. ...

Vi er skabte af Gud, men vi har en opgave, som går på at blive bedre til at leve vore liv, således at Gudsbevidstheden i os kan vokse og dermed også glæden og taknemmeligheden over livet. …

" ... Slut på mine noter.

Eftertanke: Hvis vi havde sådan en præst, var jeg i kirke hver søndag. Tænker, at meget af det falder så fint i tråd med ekim, som jeg jo er dedikeret til

God søndag
ønsker
Zenia
Top Svar Citer
#13765 - 30/09/2012 15:04 Re: En god oplevelse i kirken. [Re: Anonym]
Zenia
Uregistreret

NB: Foredragsholderen var cand. mag. Lene Højholt, som jeg skylder en stor tak for god og spændende inspiration.
Top Svar Citer
#13766 - 30/09/2012 17:43 Re: En god oplevelse i kirken. [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia

Når jeg læser, hvad du skriver, kommer jeg til at tænke på, at det egentlig er mærkeligt så lidt fokus, der er på, som du skriver:
"- en opgave, som går på at blive bedre til at leve vore liv -",
"og dermed kom skam og skyld ind i vores liv" og
"Vi søger ære fra hinanden i stedet for at søge æren i os selv".

Altså emner, der handler om mental livskvalitet (kunne man vel kalde det).

Vi er jo i den grad indhyllet i incitamenter til materiel livskvalitet, mens det mentale ofte er indskrænket til blot at søge maksimal nydelse - længst muligt - efterfulgt af en hurtig og smertefri død, når den tid kommer.

I foredraget, som du refererer fra (af Lene Højholt), er livskvaliteten set i en kristen sammenhæng og med brug af de begreber, som findes dér, men man kunne vel også se på det uden tilknytning til en bestemt religion - ja, vel uden tilknytning til nogen religion overhovedet.

Hvordan ser det så ud?
Består et lykkeligt liv her alene af maksimal nydelse?

Det ved jeg faktisk ikke blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13767 - 01/10/2012 09:31 Re: En god oplevelse i kirken. [Re: Arne Thomsen]
Zenia
Uregistreret

Godmor´n Arne og tak, fordi du læste med i mine noter fra mødet med Lene Højholt i lørdags. ...

De gjorde et stort indtryk på mig ... og nok allermest p.g.a. de mange sammenfald med EKIM´S måde at undervise på. ...

Til dit sidste spørgsmål egentlig blot dette enkle svar:

"Livet er ikke så meget, hvordan du har det ... men mere hvordan du ta´r det" .... og dér kommer det mentale arbejde, man kan gøre med sig selv jo i spil, tænker jeg ....

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#13769 - 01/10/2012 11:10 Re: En god oplevelse i kirken. [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Jeg bevidsthed = livsvilkår, som er fælles for os alle

ja det er så sandelig i overensstemmelse med EKIM,,

om natten er alle katte grå

om natten er alle køer på marken grå

_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk