annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15536443
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372315
Et andet syn 1980797
Jesu ord 1518396
Åndelig Føde 1465686
Galleri
treram på vej i luften over  Mississippi 1952, uheld i Mexico
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 311 gæster og 51 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13711 - 22/09/2012 10:47 Re: En børnebog der trodser biblens skabelseshistorie [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Essensen, som jeg ser det, i vores dialog her, er vel, at man ikke skal bilde børn noget ind - hverken religiøse dogmer eller påstande om, at naturvidenskaben forstår verden og dens oprindelse (Naturvidenskaben er for mig dybt, dybt imponerende, men den har foreløbig ingen T.O.E. (klik) - og slet ingen "skabelsesteori").

Det første, de religiøse dogmer, er vi jo helt enige om, men om det sidste, hvor meget og hvor lidt naturvidenskaben p.t. giver os, synes jeg, du har været uklar.
Bl.a. kom du jo med dette:
Citat:
Og hvad angår løgnagtigheden i at skjule vores uvidenhed for børn, så er det da tifold værre med biblens udlægning -[/i]
og det lyder da som om du accepterer at lyve lidt for børn, blot det kun er en tiende del af, hvad de religiøse gør blinker

Det står jo i modsætning til, når du nu skriver:
Citat:
Jeg prøver da også at være så ærlig som muligt -
Men hvis jeg så går ud fra, at det er det sidst nævnte, du mener, så er vi jo enige.
Er vi det?

Men der må jo også være noget andet imellem os, siden du kommer med et spørgsmål á la: "Tæver du stadig din kone, eller er du holdt op?":
Citat:
Er du nu blevet indoktrineret igen på din rejse ha ha.Men det vil du nok ikke indrømme.
Det kalder da, synes jeg, på en afklaring fra dig (Min rejse var i øvrigt en oplevelsesrejse - helt uden "doktriner" - og så dejlig, at jeg kunne unde dig den) smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13715 - 22/09/2012 14:59 Re: En børnebog der trodser biblens skabelseshistorie [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram,

"Jeg prøver da også at være så ærlig som muligt og spiller med helt åbne kort mener jeg, noget jeg altid har gjort, jeg skriver hvad jeg mener, så det ikke kan misforstås på nogen måde, men du kan lige kaste en usynlig skyld på mig ?? for noget jeg ikke er skyldig i, jeg lyver ikke overfor børnene".

- Nej, og bedrageriet er også sket århundreder før, hvor naturen, stjernerne og verden omk. mennesket, blev idyliseret med anekdoter de troende selv godt kunne lide. Det er disse anekdoter troende i nutiden er forfærdelig bange for at miste - og derfor vi ser folk her og der himle op, når deres små kæledæggehistorier (med det guddommelige som skaberen af alt mellem himmel og jord) erstattes af andre forklaringer, som fx. en børnebog med illustrerende små historier der henvender sig til børns tankeverden.
Det er sikkert en pædagogisk bog, som det nok er værd at læse - for som du selv siger, må man læse bøgerne for at kritisere indholdet, sagt med henvisning til Arne.

Men tak for anbefalingen, tror jeg vil købe og forære den til de små i vores familie..;)

mvh
Simon

Top Svar Citer
#13724 - 24/09/2012 12:34 Re: En børnebog der trodser biblens skabelseshistorie [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg bør måske tilføje angående en naturvidenskabelig skabelsesteori, som jeg påstår i hvert fald foreløbig ikke eksisterer, at der er bestemte forudsætninger for, at noget kan kaldes en videnskabelig teori.
Det link, jeg har indsat, siger indledningsvis:
Citat:
En teori er en forklaring der beskriver et område af virkeligheden. En teori skal opfylde kravene til videnskabelige principper. Teorier er ikke gætterier eller meninger. Teorier i naturvidenskaben understøttes af observationer, og forklarer love.
Så er det jo forståeligt, at det er problematisk for naturvidenskaben at præstere en egentlig skabelsesteori, hvorimod et gæt eller en hypotese - eller flere sådanne - naturligvis nemt kan opstilles.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13726 - 24/09/2012 14:44 Re: En børnebog der trodser biblens skabelseshistorie [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Om du kalder det for en teori eller hypotese er ligegyldigt i dagligsproget, Arne. Det essentielle her er, at det bygger på, hvad vi ved om naturen efter vore observationer, og ikke på rene fantasier som de religiøse skabelsesberetninger.

Videnskabelige hypoteser bliver omgående kasseret, hvis de er i modstrid med eksisterende viden og er logisk inkonsistente. At der kan gives flere hypoteser er blot et udtryk for, at det drejer sig om forklaringsmodeller.

Hvad er grunden til, at du så stædigt prøver at udtale dig om kosmologiens begrænsninger, når du reelt ikke aner noget om emnet? Hvad du eventuelt har læst i videnskabsjournalisters populære fremstillinger af problemerne, er ikke et udtryk for videnskabelige sandheder, men for mere eller mindre subjektive forsøg på at gøre dem forståelige for lægfolk. Det er mange forskere modstandere af, fordi det giver anledning til alvorlige misforståelser som de, du hele tiden bringer til torvs.

Din trang til at nedgøre kosmologers forsøg på at finde brugbare modeller er nærmest sygelig, så med en variation af det gamle skomagercitat føler jeg trang til at sige: Dyrlæge, bliv ved dine grise! griner

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#13727 - 24/09/2012 20:08 Re: En børnebog der trodser biblens skabelseshistorie [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg ser, der er en, der "kløjs i det" angående forskellen mellem teori og hypotese, og som synes at være "taget med bukserne nede" blinker
Ja, "det ka' jo bli'e småt for enhver" smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
International domstol beordrer Israel at..
28/03/2024 17:51
Pingvinerne i Guldborgsund Zoo har fået..
28/03/2024 17:33
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Nyheder fra Religion.dk