annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 273 gæster og 245 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13693 - 20/09/2012 05:38 Re: En børnebog der trodser biblens skabelseshistorie [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
gomoron Arne.

"Hvorfor skjule mysteriet for børnene??" det kunne jo tænkes at det mysterium du mener der skabte the Big Bang og som som man endnu ingen fornuftig forklaring har på, derfor ikke skal med i historien.
Nu har jeg ikke selv læst bogen, men det kunne da være meget interessant at læse den, og se hvad forfatterinden har skrevet helt nøjagtigt.
Men videnskaben arbejder på højtryk på sagen er jeg overbevist om, er endda kommet tættere da man nu mener at have fundet universets tidligste galakse.

Jeg kunne godt lide at vide hvad du ville skrive om, hvis det var dig der ville beskrive universets skabelse med the Big Bang og hvad der skete før.

Jeg læste lige at the Big Bang jo ikke er universets skabelseshistorie, men hvad der skete lige efter, et hold forskere på syddansk universitet er i gang med dybtgående undersøgelser om hvad der skete før the Big Bang, de regner med at komme med resultater i 2012 engang, så må vi se om det holder stik, men det er da meget spændende og især om den gruppe der må tage sin opfattelse om universets tilblivelse op til revision, er villig til det.




Redigeret af treram (20/09/2012 06:05)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13695 - 20/09/2012 10:39 Re: En børnebog der trodser biblens skabelseshistorie [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver bl.a.:
Citat:
"Hvorfor skjule mysteriet for børnene??" det kunne jo tænkes at det mysterium du mener der skabte the Big Bang og som som man endnu ingen fornuftig forklaring har på, derfor ikke skal med i historien.
Med den logik forsøger du jo at bilde børnene ind, at verden er "fornuftig", selv om du jo ikke har belæg herfor!
Desuden søger du jo at pådutte børnene din tro (ikke viden) på, at naturvidenskaben nok skal finde de manglende svar, og dermed bliver du jo akkurat lige så indoktrinerende som de religiøse.

Du skriver også:
Citat:
Jeg kunne godt lide at vide hvad du ville skrive om, hvis det var dig der ville beskrive universets skabelse med the Big Bang og hvad der skete før.
Her må jeg svare, at det ville kræve grundige overvejelser, men umiddelbart ville jeg selvfølgelig skrive om Big Bang, som naturvidenskabens imponerende bidrag på en måde, som giver børnene en fornemmelse for naturvidenskabens fantastiske evner - efterfulgt af en ærlig fremstlling af vores mangel på viden om årsag til hvad der skete for ca. 13 milliarder år siden samt en orientering om, at universet udvider sig med accelererende hastighed og nok ikke længere eksisterer efter de næste ca. 13 milliarder år. Jeg ville selvfølgelig forinden sikre mig at være ajour med det sidste videnskabeligt nye.

Måske ville jeg tilføje, at nogle har den idé eller forestilling, at verdens sande væren - hvordan verden i virkeligheden er - i hvert fald foreløbig ligger udenfor vi menneskers fatteevne.

Det vigtige er, synes jeg, at børnene bliver ærligt orienteret på et niveau, de kan kapere - og ikke spærres inde i fordomme - hverken religiøse eller naturvidenskabelige.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13701 - 21/09/2012 04:53 Re: En børnebog der trodser biblens skabelseshistorie [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Nu var det ikke mig der skrev bogen, så det er ikke min ikke tro der indoktrinerer børnene, jo selvfølgelig er bogen fornuftig og dette i forhold til biblens skaberhistorie, som er det rene vrøvl, hvilket mange teologer sikkert vil skrive under på.

Nu kunne forfatteren til bogen jo ikke skrive noget om tiden før the Big Bang, så hun er da undskyldt, hun skule jo helst ikke digte sin egen mening om det, hvis bogen skal være nogenlunde troværdig, modsat biblen, hvor man jo har skrevet en masse nonsens, som begærligt bliver slugt råt af de troende, uden at skele til sandfærdigheden i tossehistorierne.

Det ser ud til at du også ville bruge naturvidenskabens svar til at forklare børnene den rette skabelseshistorie, det er da glædeligt, så er vi jo enige på dette punkt, men du skulle lige have det religiøse tilsnit tilføjet: verdens sande væren, som børnene sikkert kan forstå alt om.

Troende er lette at stille tilfreds, de behøver intet bevis for at en gud har skabt det hele, men hvis naturvidenskaben skal forklare det, så skal der foreligge dokumenterede beviser, før man vil tro på det er sandt.
Sålænge disse beviser ikke findes er der kun en forklaring på skabelsen, hvis man er troende, en gud har skabt det, hvem der så har skabt guden, melder historien intet om, han har sikkert skabt sig selv.

Buddhisterne slipper så let om med skabelseshistorien, universet har altid bestået incl. dets beboere- sådan, og måske er det rigtigt.





Redigeret af treram (21/09/2012 05:02)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13702 - 21/09/2012 11:00 Re: En børnebog der trodser biblens skabelseshistorie [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"at starte med Big Bang, det er da regulært snyd".

- Hvor kommer "snyd" ind i billedet?
A forklare børn hvordan universet udviklede sig efter BB, er da ikke at snyde børn for en forklaring, men at indføre dem i den viden man er i besidelse af. Det korrekte spm. her er i stedet: hvorfor skulle børn snydes for den forklaring?

"Hvorfor skjule mysteriet for børnene?".

- Forestiller Arne sig mon her, at børn skulle have gavn af at blive indført i de såkaldte skabelsesberetninger fra div. religioner, for ikke at føle sig snydt for en god forklaring på universets tilblivelse?

At indføre børn i tilgængelig viden om naturens kræfter - entropi etc. - er med stor sandsynlighed langt mere givende for deres tankepotentiale, end det at proppe dem med kun fantasier fra div. religioner. Den slags viser kun noget om voksnes hang til mystik, men intet om observationer af naturen. Og nu er det jo naturkræfter denne børnebog handler om, ikke Arnes glæde ved religiøs mystik, så hvor blir den relevante kritik af bogen af?

Det er måske lige pludselig blevet god etik at indføre børn i forklaringer om naturen der kun ka' observeres i lærerens egen fantasi, er det mon dette Arne ikke synes børnene skal snydes for? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (21/09/2012 11:35)
Top Svar Citer
#13703 - 21/09/2012 12:12 Re: En børnebog der trodser biblens skabelseshistorie [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg har åbenbart ikke udtrykt mig klart nok, siden du skriver:
Citat:
Nu kunne forfatteren til bogen jo ikke skrive noget om tiden før the Big Bang -
Det, jeg mener, at også naturvidenskabsfolk er enige om, er, at Big Bang ikke er en skabelsesberetning, højst et sidste afnit.
Det er derfor snyd at foregive, at naturvidenskaben kan "levere varen"(Så vidt jeg husker har også Ole Bjørn gentagne gange nævnt dette her på Trosfrihed.dk).
Det ærlige ville være, at gøre det klart, at vi ikke ved, hvordan det kan være, at verden ER, men at vi ved noget om "sidste vers".

Og du skrev jo selv om bogen og forfatteren:
Citat:
Hun er ikke forfatter, men synes at børn skulle have den rigtige oplysning om hvordan det hele er skabt, når de i omkring 5 års alderen begyndte at blive interesserede i universet og jordens historie.
"Den rigtige oplysning" - det er jo naturvidenskabeligt "hokus pokus"!
Jeg kan ikke se det anderledes end at det er løgnagtigt at skjule vores uvidenhed for børnene.

Og når jeg skrev:
Citat:
Måske ville jeg tilføje, at nogle har den idé eller forestilling, at verdens sande væren - hvordan verden i virkeligheden er - i hvert fald foreløbig ligger udenfor vi menneskers fatteevne.
Så var det jo netop med den tanke at undgå at bilde børnene ind, at vi voksne ved, hvordan verden ER. For det ved vi jo ikke! Jeg vil i hvert fald godt se den eller dem, der påstår at have en sådan viden, og som kan vise det.
Det kalder du religiøst, det ser jeg ikke, at det er.
Derimod ser jeg en fare for, at vi indbilder børnene et afstumpet og indskrænket verdenbillede, som vi voksne har styr på.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Menneskerettighedschef i FN advarer: Sul..
28/03/2024 11:40
11 mennesker dræbt af cyklon på Madaga..
28/03/2024 10:29
Kreml beder populært russisk socialt me..
28/03/2024 10:21
USA: Vi arbejder på et nyt møde med Is..
28/03/2024 09:56
Motorcykeltræf og vejarbejde kan give p..
28/03/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk