annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13704 - 21/09/2012 12:36 Re: En børnebog der trodser biblens skabelseshistorie [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"jeg mener, at også naturvidenskabsfolk er enige om, er, at Big Bang ikke er en skabelsesberetning, højst et sidste afnit".

- Hertil må man jo stadig spørge: Hvorfor det skulle være et attraktivt alternativ til viden om det kendte univers, at skrive børneboger bygget på "mystiske fantasier" om ukendte universer?

"Det er derfor snyd at foregive, at naturvidenskaben kan "levere varen"

- Der indgår jo netop i kosmologi spm. der retter sig imod hvad man endnu ikke ved, så hvad er pointen - ikke mindst "varen": undervisning i fri fantasi? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#13707 - 21/09/2012 16:00 Re: En børnebog der trodser biblens skabelseshistorie [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Nu startede hun jo med Pinocio kuglen og ikke hvordan den var fremkommet, andet kunne hun jo ikke gøre, hvad hun har skrevet helt ordret aner jeg endnu ikke noget om, men håber at få fat i bogen.
Desuden sker selve universets udbredelse/opbygning jo først efter at Pinocio kuglen eksplodere, så det er da et betydeligt stort skridt på vejen, selvom der mangler en forklaring på Pinocio kuglens fremkomst.
Men ingen er vel i tvivl om at naturvidenskaben har leveret varen til dette punkt
Og hvad angår løgnagtigheden i at skjule vores uvidenhed for børn, så er det da tifold værre med biblens udlægning, som selv personer der ser sig som intelligente, tror på uden at tøve eller undres, men det er måske mere rigtigt når der bare er en gud eller Jesus indblandet, så er fornuften sat i skammekrogen, så står man frit med hvad man udspyder af løgne.

Det er da helt utroligt hvad du kan finde på af sidespring i denne debat, for at komme dine (af)guder til undsætning.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13708 - 21/09/2012 16:27 Re: En børnebog der trodser biblens skabelseshistorie [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver til mig:
Citat:
Det er da helt utroligt hvad du kan finde på af sidespring i denne debat, for at komme dine (af)guder til undsætning.
Mit svar:
Jeg har ingen gud(er) og derfor ikke nogen eller noget her at "komme til undsætning".
Ku' det ikke snart sive ind? blinker
Gudsbegrebet (-begreberne) er - for mig at se - nogle alt for primitive og mislykkede forsøg på at fatte, at verden ER.

Du skriver også:
Citat:
Og hvad angår løgnagtigheden i at skjule vores uvidenhed for børn, så er det da tifold værre med biblens udlægning -
Mit svar:
Mislykkede religiøse myter - i mangel på bedres havelse - er efter min mening ganske rigtigt løgne.
Men de kan dog på ingen måde retfærdiggøre andres løgne, så dit argument om, at når religiøse lyver, så må andre også have lov at lyve, det holder da ikke blinker
Det er da at svigte børnene! trist

Det, jeg søger i vores dialog her, er da ikke sidespring, det er ærlighed!

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13709 - 22/09/2012 07:41 Re: En børnebog der trodser biblens skabelseshistorie [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jeg må sige at jeg ikke rigtigt forstår dig, der er da ingen der lyver, blot fordi de starter en historie om universet med Pinocio kuglen, det kan da godt være at forfatteren skriver at hun starter der fordi man ikke kender til historien før kuglens fremkomst, det skal jeg lade være usagt, men du hager dig fast i det, hvorfor?? vi må jo først se hvad der står i bogen, før vi kan dømme forfatteren, jeg synes det er en endog en meget god ide hun har fået med bogen, så er det hvordan den bliver modtaget af forældrene, om de mener de bør købe den til deres unger, eller de stadig skal tro på biblens søforklaringer.

Jeg prøver da også at være så ærlig som muligt og spiller med helt åbne kort mener jeg, noget jeg altid har gjort, jeg skriver hvad jeg mener, så det ikke kan misforstås på nogen måde, men du kan lige kaste en usynlig skyld på mig ?? for noget jeg ikke er skyldig i, jeg lyver ikke overfor børnene.

Er du nu blevet indoktrineret igen på din rejse ha ha.Men det vil du nok ikke indrømme.

Kan du have en god weekend.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13710 - 22/09/2012 10:06 En børnebog der udelader biblens skabelseshistorie [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det er vist længe siden, Arne, at du har haft med mindre børn at gøre. Du virker ret uvidende om børns behov, især den aldersklasse, som bogen er skrevet til.

Børn vil meget gerne lære, hvad de voksne ved. Hvad de ikke ved, kan de ikke rigtigt bruge til noget. Det er derfor logisk at starte udviklingshistorien med Big Bang, for selv om vi ikke har helt styr på, hvad der skete i de første brøkdele af et sekund efter BB og heller ikke på, hvad der skete før dette (i plancktiden), så er det fortsat langt den bedste forklaring, vi har, på verdens og livets tilblivelse.

Der er ingen fornuftig grund til at belemre dem med dit meningsløse spørgsmål om "hvorfor verden er", lige så lidt som der er grund til at belemre dem med problemerne med at inddrage gravitationen i kvanteteorien, eller umuligheden af at efterprøve superstrengteorierne i praksis. De sidste er matematiske problemer, som det tager mange års undervisning i matematik og fysik at forstå fuldt ud.

Men der er god grund til at give børn en modvægt mod alle de religiøse fantasiforklaringer, som er milevidt fra virkeligheden. Det betyder ikke, at vi skjuler verdens mysterier for dem, eller hæmmer deres fantasi. Den fodrer vi rigeligt gennem oplæsning af eventyr, tegneserier og film med talende dyr, superhelte og kampen mellem det gode og det onde. Det medvirker altsammen til at lære børn at skelne mellem fantasi og virkelighed.

Prøv at forstå, at selv om du dyrker uvidenheden som en livsholdning, så er det ikke det, som interesserer børn. Uvidenheden er de født med. Det er pålidelig viden, de søger, så de kan forstå verden og forholde sig til virkelighedens krav. Det kan bøger som den nævnte hjælpe dem med. Det kan hverken religiøse fantasier eller dine meningsløse spekulationer hjælpe dem med.

Din personlige agenda har vi efterhånden hørt til bevidstløshed. Hvorfor bliver du ved med at stille dit meningsløse spørgsmål? Det må da efterhånden være sivet ind, at ingen her gider at høre om dit personlige erkendelsesproblem, især når ethvert forsøg på at forklare dig det meningsløse i dit spørgsmål blot får dig til at gøre det til en polemik om menneskelig uvidenhed. Den har vi andre forlængst lært at leve med, så vores fokus er på de ting, som vi kan vide, eller for de religiøst indoktrinerede på de ting, som de kan tro på.

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk