annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13443 - 28/07/2012 13:41 Re: Naturvidenskaben og tilværelsen [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

"Så nu skal vi måske tvinges til at producere flere børn, lige modsat Kina med et barns politikken, hvordan man vil styre dette, har jeg 2 bud på, sælge kondomer der ikke er helt tætte-perforerede og p-piller uden virksomme emner, for ca. 10-15% af de solgte artikler, så skal der nok komme gang i fødemaskinerne".

- Der spekuleres i fødevarer som aldrig før, tab i investeringer andre steder hentes på fødevarepriser. Man ku' sagtens justere forventninger til profit med et større spænd, ligesom politikere sagtens ku' regulere økonomiske forventninger med større spænd - til gavn for fremtiden -, men dette ville få betydning for deres politiske udsigter.
Så i stedet fastholdes forventningerne til den i forvejen ophedede økonomi, den som gav storbanker og finansfyrster så umulige rigdomme på kort tid. Nu indretter så storbankerne selv de politiske forventninger - politikere må bare indrette sig, ellers afrettes de. Politkere herhjemme, er fx. allerede begyndt at sælge idéer om at bruge uddannelsesinstitutioner til salg af uddannelser ud af huset.

I det store billede er pointen, at man søger at fastholde forventninger om vedvarende vækst - hvilket bl.a. vil indebære, at omkostningerne derfra vil forskydes til endnu ikke fødte børn. De fødes m.a.o. ind i økonomisk determination og blir på den måde slaver af deres fortid og må således bruge deres liv på at afarbejde forfædrenes manglende evner til politisk at sætte økonomiske spekulanter på plads i samtiden.
Havde cheføkonomer i din business fx. taget af kassen gennem ti år (tænk her spekulativt), havde du så a: bare sat produktionen op for at inddæmme tabet, eller b: ville du pålægge cheføkonommerne selv bære tabet?
Masser af tab hentes nu på nødvendige fødevarer, og politikere resignerer overalt, det er storbanker der sætter de politiske forventninger som aldrig før. Nøjagtig ligesom dårlig økonomi i enkelte lande nu homogeniseres og dermed fastfryses danske lønmodtagere langt ud i fremtiden - som altså bl.a. nu skal betales ved at producere attraktive udd. til salg i en i forvejen udtæret instituion der bestemmes helt af et erhvervsmarked der kun tænker i storbankernes kortsigtede økonomiske forventninger. Dette er langt fra politisk fremsynet, for en nødvendig politik vil slet ikke få mulighed for at virke, idet politik styres økonomisk og ikke omvendt.

Med sådanne udsigter, da blir det rigtig svært at tænke ideolgisk. Politiske udsigter om fx. forbedringer af fremtidige menneskers leveformer, såvel som nuværende fattige menneskers, vil akkurat være determineret af en statisk økonomisk proces, som på en måde alligevel er en markedsøkonomi.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (28/07/2012 14:39)
Top Svar Citer
#13444 - 28/07/2012 14:26 Re: Naturvidenskaben og tilværelsen [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

"Forsøger du nu igen at manipulere Arnes udtalelser til noget, som han slet ikke mener?".

- Jah, jeg gør da et forsøg, vil han sikkert sige ;)
Omvendt står meningsindholdet hans jo aldrig i forhold til hvad han rent faktisk skr., du ved, "det-var-ikke-mig-der-sagde-det-debatformen" - den slags gør jo bare én til "agiterende replikant", ikke særlig spændende...

Fremmer vi vore meninger med argumenter andre engang skabte, da gør vi deres argumenter til vore egne, samme gælder naturligvis stadig også den der fortvivlet søger at fralægge sig ansvaret..;)

"Det er derfor med stor bekymring at jeg gør opmærksom på, at de link, som Arne anbefaler os at læse, bl.a. om demografiens "grand old man", anbefaler det samme som jeg, nemlig at problemet med befolkningstilvæksten skal løses gennem bedre oplysning og uddannelse".

- Det er i hvert fald nogle sjove synspunkter. Befolkningstallet er et mindre problem end den økonomi der føres. Det er mere de øknomiske perspektiver med nuværende politiske redskaber den er et problem. Forventningerne er dystre under recessioner, ligesom i 30'erne. Accepterer vi helt grundlæggende at man driver økonomisk spekultation med og henter sine tab fra andre områder i fødevareproduktion, så sker der ting og sager - den slags har altid skabt grundlag for opstand og krige. Det ville være bedre at man accepterede tab og helt afskrev dem. Det lader sig faktisk gøre.
Du har da så ret i at produktion af viden og information vil løse også tilvækst af et befolkningsantal, som Treram skriver vil alene indføring af antikonception gøre sit - og han har en god økonomisk pointe. Her kunne fx. Vatikanet o.a. religioner jo gøre deres til udbredelsen. Men det kan være et kortsigtet babyboom man blæser op, som ingen problemer skaber på sigt, hvor i stedet dårlig fertilitet ka' skabe store problemer for overlevelse på mange andre områder. Vi tænker kortsigtet, og det eneste der tydeligvis får nutidens politikere til at indlemme de endnu ufødte børn i de spekulative drømme, er ikke deres mulige levefod men deres rentabilitet. Det viser ikke så lidt om nutidens tænkere.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (28/07/2012 14:29)
Top Svar Citer
#13445 - 29/07/2012 17:00 Re: Naturvidenskaben og tilværelsen [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Simon.
Det er nok ikke muligt at sætte børne produktionen på et niveau, så den følger de varierende antal af pensionister og arbejdstagere, således at der ikke pludseligt opstår et hulrum, så færre skal betale for fleres pension, man hører sjældent når det modsatte er tilfældet, da går overskuddet bare ind i den store bundløse kasse.
Så hvordan problemet skal løses når pengene ikke bliver henlagt på en eller anden måde, til de skal bruges, har jeg ikke noget svar på.
Samtidig er det ikke blevet lettere for pensionsselskaberne, efter at renterne er faldet så drastisk, renter som har ligget mere eller mindre fast på et betydeligt højere niveau igennem mange år.

Her i Sverige er de fleste uddannelsesinstitutioner på private hænder, lige fra de små klasser til de højere uddannelser, ikke alt sammen går dog lige godt, nogle smarte business mennesker går lidt for let over undervisningen med det resultat at dumpe procenten er megahøj, der skal jo tjenes penge til aktionærerne, hvilket man så jo klart må finde sig i til en vis grænse, ellers var der ingen der var villige til at finansiere det, et stort firma i skolebranchen blev hængt ud i tv, netop grundet deres høje dumpeprocent igennem flere år, kvalitetsstyrings direktøren for firmaet kunne ikke forklare hvorfor det var sket, men lovede at forbedre det.

Så 1 måned før skolestart blev vores brevkasse sprængfyldt med tilbud om forskellige former for skolegang fra private firmaer, da min unge viv skulle videre uddannes.

Jeg tror nok jeg ville bruge løsning b, med de cheføkonomer der taget af kassen, men det er vel sjældent det der sker, man ser immervæk de blir fyret med et særdeles gyldent håndtryk.





Redigeret af treram (29/07/2012 17:05)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13448 - 30/07/2012 15:21 Re: Naturvidenskaben og tilværelsen [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg har lige en tilføjelse:
Der er jo forskel på viden (naturvidenskab) og væren (tilværelsen), og jeg tænker på, om vi i vores gener mon ligefrem har nedarvede instinkter for at blive flest mulige (der jo passer godt til stammesamfundet), og om vi tillige har instinkter for fællesskab (som jo også passer godt til stammesamfundet), men som kan komme i konflikt med anlæg for selvstændig frihed - altså er vi genetisk styret til at ville være mange, til at ville være sociale - eller til at ville være liberale (os selv nærmest).
De enorme forskelle i økonomi, formueforhold og indtjening kunne jo tyde på det sidste - eller er det mon bare et "fejlskud i evolutionen", som udrydder sig selv? blinker

Jeg har ikke fundet noget på nettet om sådanne vidsenskabeligt påviste genetiske sammenhænge for vi menneskers vedkommende, men der er mange påstande herom for dyrenes f.eks. det, der kaldes "flokmentalitet".

Og anlæg for kærlighed til verden - til denne klode med al dens mangfoldighd - det eksisterer jo også hos os mennesker...

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13451 - 31/07/2012 07:33 Re: Naturvidenskaben og tilværelsen [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Nu skal vi ikke mange generationer tilbage, før vi så at det var ganske normalt med en betydelig større børneflok end den vi tillader os nu til dags, min mor, født i 1912 havde selv 5 søskende, hvilket endda var lige i underkanten til det normale, som godt kunne være både 8 - 12 børn, dengang følte man ikke noget tilslutning til stammesamfund, der skal vi nok et par tusinde år tilbage -mindst.

Seksualoplysningen i skolerne kom først til engang i 1960-70 erne tror jeg, at tale om sex var et tabuemne i rigtigt mange år og det kunne ses på de store børnefamilier.
Om det lå i vores gener at vi skulle producere sa mange børn som muligt, ved jeg ikke, men der var ikke ret mange andre fornøjelser dengang at tage sig til, tvét var endnu ikke opfundet, og man kunne ikke gå i biffen hele tiden, selvom det var der man tilbragte megen tid i ungdommen, kan jeg huske fra min egen tid og det fik man ikke børn af.

Men forsvinder strømmen i mange timer, vil dette kunne ses på antallet af fødte børn ni måneder efter, jeg husker at New York for mange år siden blev mørkelagt i mange timer, ni måneder efter kunne det ses på fødselstallet, så der er noget om snakken.

Stammesamfundene var om muligt endnu mere sociale, end vi er idag, hvor enhver er sig selv nærmest, men vi har i fagforeningerne dog lidt af stammesamfundenes sociale mentalitet tilbage, kunne kaldes flokmentalitet, men den dækker så kun en del af det totale samfund.

Det er vel de færreste der ligefrem udtrykker deres kærlighed til vor lille klode, de tager den for givet, mange forbander den sikkert også, hvor naturkatastrofer råder er der sikkert ikke den store begejstring til stede, og med klimaforandringerne bliver dette endnu mere udtalt.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk