annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13437 - 27/07/2012 10:21 Re: Naturvidenskaben og tilværelsen [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jamen, Simon, hvad er det dog du skriver? Forsøger du nu igen at manipulere Arnes udtalelser til noget, som han slet ikke mener?

Jeg må nøjes med at konstatere, at hans kritik af mig er meningsløs, da han ikke vil tilkendegive sin mening, udover at han åbenbart mener, at vi manipulerer hans udtalelser. Det er derfor med stor bekymring griner at jeg gør opmærksom på, at de link, som Arne anbefaler os at læse, bl.a. om demografiens "grand old man", anbefaler det samme som jeg, nemlig at problemet med befolkningstilvæksten skal løses gennem bedre oplysning og uddannelse. Dette må altså ikke opfattes som et udtryk for Arnes mulige hemmelige mening, for Arne er uenig med mig, og altså muligvis også med eksperterne i linkene.

Enhver anden udlægning er ganske enkelt en grov manipulation, og derfor komplet meningsløs.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#13439 - 27/07/2012 15:42 Re: Naturvidenskaben og tilværelsen [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg stiftede første gang bekendtskab med det naturvidenskabelige fag: almen økologi i 1970'erne.
Det var professor Tom Fenchels bog: ALMEN ØKOLGI, Akademisk Forlag, ISBN 87 500 1214 2, 1972.
http://da.wikipedia.org/wiki/Tom_Fenchel
Det er ikke alverden, jeg husker om dette, synes jeg, spændende emne, men at alle arter levende væsener (populationer) udfylder deres "niche" fuldt ud, det husker jeg da, og det er jo netop dét, der er spændende, når vi ser på vores dyreart, der nok modsat alle andre arter har været i stand til at udvide vores niche - vores "lebensraum" - så kolossalt v.hj.a. vores teknologi og først nu begynder at se grænserne for vores maksimale niche - bestemt af at kloden nu engang ikke er større, end den er, ligesom vore muligheder for at befolke andre kloder er særdeles små.

I FN regi har man set på, hvad der kaldes vore økologiske fodaftryk.
http://www.globalis.dk/Statistik/OEkologiske-fodaftryk/(country)/269/#bars
(kopier og sæt ind)
Citat:
Indikatoren (ØF) måler menneskenes forbrug af naturressourcer, her præsenteret som gennemsnitsindbyggerens forbrug i hvert enkelt land. Forbruget/fodaftrykket måles i arealenheder, dvs. det areal, som er nødvendigt for at naturen skal kunne forny disse ressourcer. Indikatoren har tæt sammenhæng med begrebet ”bæredygtig udvikling”, og er udviklet for at kunne måle flere af aspekterne i dette begreb.
Går man ind på Danmark:
http://www.globalis.dk/Land/Danmark
ses det, at vi ud fra den her nævnte målestol forbruger den danske del af kloden 4.6 gange mere, end kloden kan holde til.
Der er således et ret solidt belæg for det, som Population Matters står for:
http://en.wikipedia.org/wiki/Population_Matters

Men når vi nu ret let ville kunne hjælpe klodens kvinder til ikke at få flere børn, end de selv ønsker, men i stedet reelt fravælger dette til fordel for teknologiske løsninger på, at vi bliver stadig flere, hvad er det så egentlig, der er drivkraften?
Ligger det så dybt i vores natur (som hos alle andre arter) at formere os maksimalt, så at vi reelt ikke kan andet (urinstinkt), eller kar vi mulighed for at bruge vores fornuft (og kærlighed til den verden, vi lever i) til at give plads til, at også alt andet end mennesket kan udfolde sig?
Som det er nu, "sejrer vi jo ad helvede til" blinker

M.v.h. Arne.

P.S.: Indlæg fra Simon og Ole besvarer jeg ikke - grundet manglende lødighed - set med mine øjne smiler
Top Svar Citer
#13440 - 28/07/2012 09:02 Re: Naturvidenskaben og tilværelsen [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Læste på DR at Europa mangler børn i massevis, der bliver født alt for få børn, dette vil give store økonomiske problemer på et senere tidspunkt, når de store årgange der går på pension, skal "underholdes" økonomisk af de små årgange, disse må så slide ekstra meget.
Jeg troede, måske lidt naivt, at de penge der blev udskrevet til folkepensioner, blev hensat i en stor kasse og investeret i sunde virksomheder, så dette problem ikke ville opstå, men dette sker så nok ikke, man håber hele tiden på at der fødes fler og fler, det lyder ret så tåbeligt i mine øre.

Om det samme er tilfældet med de private pensionsselskaber, er jeg bange for, men her bliver vist mange penge investeret i andre foretag, med større eller mindre held, så her er vel nogenlunde dækning, alt efter hvordan renterne teér sig.

Så verden er sat sammen på den måde, at fødselstallet SKAL stige, for ikke det hele skal ramle som et korthus, man må så spørge: er der ingen økonomer ansat nogen af disse steder, der kunne have vejledt.

Jeg ved fra mig selv at skal jeg gøre et større indkøb med en længere betalingstid, så vurderer jeg da såvidt muligt, hvordan min økonomi vil tage sig ud under denne betalingstid, så jeg ikke render ind i nogen problemer.

Så nu skal vi måske tvinges til at producere flere børn, lige modsat Kina med et barns politikken, hvordan man vil styre dette, har jeg 2 bud på, sælge kondomer der ikke er helt tætte-perforerede og p-piller uden virksomme emner, for ca. 10-15% af de solgte artikler, så skal der nok komme gang i fødemaskinerne.



Redigeret af treram (28/07/2012 09:10)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13441 - 28/07/2012 12:12 Re: Naturvidenskaben og tilværelsen [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, det er jo en spøjs situation, at mens kloden vånder sig under vores dyrearts "økologiske fodaftryk", så slår demografer alarm: Europa krymper
http://www.information.dk/telegram/306908

Ligesom vi ikke kan (eller vil) styre vores voldsomt store - og fortsat voksende - antal her på kloden, så kan vi åbenbart heller ikke styre vores økonomi, mens antallet af os mennesker falder i vores del af verden.

Nu har vi mennesker jo faktisk aldrig været gode til det makroøkonomiske, men jeg får alligevel en mistanke om, at det er følelser og instinkter, og ikke fornuft, der styrer os her, for i en generelt overbefolket verden ville det naturlige vel være, at tillade indvandring til de områder, der (i en periode) mangler hænder - og hvad er årsagen til, at vi ikke vil dét?
Global solidaritet er jo i hvert fald ikke dét, vi ser her blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13442 - 28/07/2012 12:55 Re: Naturvidenskaben og tilværelsen [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Indlæg fra Simon og Ole besvarer jeg ikke".

- Jeg mindes ikke overhovedet at ha' set Arne besvare spm. til værdien meninger han fyrer af her og dér. Det betyder ikke, at værdien af meninger ikke tilspørges - da dette jo er en debat enkelte andre også læser.

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 7 < 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk