annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
0 registrerede 380 gæster og 308 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13292 - 24/06/2012 17:06 Det synes jeg ikke, vi kan være bekendt!!!!
Zenia
Uregistreret

Tænker lidt over en oplevelse, jeg havde i dag:

Kommer 2 minutter for sent til højmesse i kirken og finder et skilt på døren, hvor der står: "Lukket p.g.a. kirkelig handling" ...

Foruden mig er der en lille gruppe, som jeg bedømmer som kommende fra Mellemøsten. ...

De kigger forundrede på skiltet - og taler sammen på deres eget sprog - og ser så spørgende på mig, som ikke ved andet at gøre end at sige: "I do´nt know og Sorry". ...

De forlader skuffede kirken, og det samme belaver jeg mig på at gøre, men så kommer jeg i tanke om at gå rundt om kirken og forsøge at gå ind af bagdøren. ...

Det lykkes, og jeg kommer ind i kirken, hvor der ikke er særlig mange kirkegængere til stede.

Ærgrer mig over, at jeg ikke fik de andre med, men jeg vidste jo ikke, hvad der var i gang i kirken. ...

Præsten taler om lignelsen med den fortabte søn, og hun relaterer den derefter til en film, hun har set, som foregår i en by i Libanon, hvor der er uro mellem kristne og muslimer på flere forskellige niveauer. ... Kvinderne i byen, som er trætte af krige og af at miste deres sønner gør til sidst det, at de bliver enige om alle som én at konvertere til den modsatte tro. ...

Præsten konkluderer, at man kommer længst med kærlighed, og det var det redskab, kvinderne benyttede, og som skulle gøre en ende på religionskrigene. ...

Imens præsten prædiker, tænker jeg på alle de gange, jeg i udlandet er blevet lukket ind i kirker, som ikke var protestantiske - og på den venlige måde, jeg altid er blevet hilst på. ...

Har gentagne gange oplevet stuvende fyldte katolske kirker, hvor man rykkede sammen og gav plads til mig, en fremmed på bænken.

Mest slående er en oplevelse fra den koptiske kirke i Ægypten, hvor jeg en påskemorgen kom til kirken, hvor der stod to lange køer udenfor - 1 til mændene og 1 til kvinderne. ... Da man blev opmærksom på os fremmede, blev vi nærmest båret op foran køen og ind i kirken og videre derfra helt op allerøverst i kirken - vel at mærke med utrolig stor imødekommenhed og venlighed. ... Vi fik her en varm og kærlig oplevelse med os, som vi aldrig har glemt. ...

Tænkte dengang, at jeg kun kunne ønske, at andre blev mødt på samme måde, når de besøgte min kirke, som jeg ellers holder så meget af. ...

Det skete desværre ikke i dag, og da jeg bagefter fortalte præsten om min skuffelse, sagde hun, at det var p.g.a., at man ikke ønskede forstyrrelse under tjenesten. ... (!!!???)

En lidt trist oplevelse, som jeg på min kirkes vegne er ret flov over. Øv, øv og atter øv. ...

Kan den kærlighed, som præsten talte om, og som hun mente var et kendetegn for faderen i lignelsen i dag og for kristne i almindelighed ikke rumme de evt. forstyrrelser, som måtte opstå ved, at døren var åben, også for senere ankomne?




m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#13293 - 24/06/2012 17:28 Re: Det synes jeg ikke, vi kan være bekendt!!!! [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Din frustration er bestemt forståelig - og dine erfaringer med andre kirker i udlandet, kender jeg også til.

Men det er jo den danske statskirkes (jo, den hedder "folkekirke", men det er jo statens og ikke folkets kirke) sikre vej til undergang: Mindre end 50 % tilslutning.

Jo før, jo bedre, vil jeg mene - så noget nyt og forhåbentlig bedre kan spire frem.
Egentlig underligt at endnu ingen synes at gøre sig tanker herom blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13294 - 24/06/2012 18:08 Re: Det synes jeg ikke, vi kan være bekendt!!!! [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Tja, det var ikke just noget velkomstskilt eller et par udbredte arme (dagens evangelietekst) tosset ... Der kunne ligeså godt på skiltet ha' stået "Adgang forbudt" ... og for mig en ganske misforstået udlevet kristendom ... hvor "fromhedens andægtighed" har fjernet sig fra menneskelivet.

I både den katolske og i den ordokse kirketradition er det helt almindeligt at komme og gå under kirkehandlingerne, snakke stille sammen med hensyntagen og uden at forstyrre er vist også en ret almindelig adfærd ... og det går ikke ud over højtidsstemningen, det gi'r måske bare lidt ekstra liv og glød i de menneskelige ansigter, når kirken også kan rumme naturligheden og ikke vil tvinge os ind i en krampagtig og kantet fromhed ...

Mange KNUS og gode søndagstanker fra RoseMarie


Top Svar Citer
#13295 - 25/06/2012 03:43 Re: Det synes jeg ikke, vi kan være bekendt!!!! [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Zenia..

"Kommer 2 minutter for sent til højmesse i kirken og finder et skilt på døren, hvor der står: "Lukket p.g.a. kirkelig handling"...Det lykkes, og jeg kommer ind i kirken, hvor der ikke er særlig mange kirkegængere til stede.

Har gentagne gange oplevet stuvende fyldte katolske kirker, hvor man rykkede sammen og gav plads til mig, en fremmed på bænken. Mest slående er en oplevelse fra den koptiske kirke i Ægypten, hvor jeg en påskemorgen kom til kirken, hvor der stod to lange køer udenfor - 1 til mændene og 1 til kvinderne. ... Da man blev opmærksom på os fremmede, blev vi nærmest båret op foran køen og ind i kirken. da jeg bagefter fortalte præsten om min skuffelse, sagde hun, at det var p.g.a., at man ikke ønskede forstyrrelse under tjenesten!".

- Jeg undrer mig over, hvorfor du ikke sagde dette til hende, fortalte om din oplevelse og spurgte, hvad det skulle gøre godt for at lukke en kirke når der var plads til besøgende?
Det havde du været i din gode ret til og præsten kunne ha' lært noget af dig.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#13297 - 25/06/2012 09:13 Re: Det synes jeg ikke, vi kan være bekendt!!!! [Re: Simon]
Zenia
Uregistreret

Godmor´n Simon:

Tak for din kommentar og til dit spørgsmål:

Jeg ventede til allersidst og gav udtryk for min flovhed over kirkens behandling. ... Mine positive oplevelser af modtagelse andre steder i verden omtalte jeg ikke. ...

Jeg oplevede, at præsten blev lidt betuttet over min anke, men at hun derpå samlede sig og to gange svarede, at skiltet var sat på døren for at undgå de mange tyske turister, som ellers ville forstyrre gudstjenesten.

Til slut blot denne lille eftertanke:

"Lukket p.g.a. kirkelig handling" er egentlig helt paradoksal, idet den jo da netop burde være helt og aldeles åben, netop når der foregår en kirkelig handling?"

Så stadig i øv, øv, øv humør over den dårlige oplevelse, som jeg i øvrigt også helt åbent har givet ord med på vejen i kirkens blog. ...

Kan så kun håbe på, at den bliver modtaget i den ånd, den er afsendt? Jeg holder stadig meget af min kirke og håber selvflg. på, at kritikken vil blive positivt modtaget. ...

m.v.h. og god mandag
zenia
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Ramadan-måneden
af ABC
26/03/2024 19:13
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Efter sygdom: Paven prædiker igen til p..
28/03/2024 13:19
Visitationszone forlænges yderligere ef..
28/03/2024 12:50
Nyheder fra Religion.dk