annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15653468
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379763
Et andet syn 1989185
Jesu ord 1522295
Åndelig Føde 1513090
Galleri
Nødstrømsanlæg
Hvem er online?
2 registrerede somo, ABC 311 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13212 - 13/06/2012 07:30 Re: Enden nærmer sig [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Gomorgen.
Så lige at der er krig mod den nye lov om homovielser, omkring 440.000 vil muligvis melde sig ud af folketossekirken, allerede 6000 har meldt sig ud, så vi må vel se i øjnene at folkekirkens dage nu er talte, så er det med at komme igang med den grundlovsændring der gør Danmark til et helt oplyst land uden nogen statsautoriseret gud og kirke.
De kongelige der så var tvangsindlagte til den luthers evangeliske tro, må så tro hvad de vil, det andet var vel heller ikke videre demokratisk.

Og herefter betaler hver for sin tro og staten giver ikke støtte til nogen som helst tro, må vi be.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13213 - 13/06/2012 08:58 Re: Enden nærmer sig [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand


Redigeret af treram (13/06/2012 09:00)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13219 - 13/06/2012 12:58 Re: Enden nærmer sig [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

"Så lige at der er krig mod den nye lov om homovielser, omkring 440.000 vil muligvis melde sig ud af folketossekirken, allerede 6000 har meldt sig ud, så vi må vel se i øjnene at folkekirkens dage nu er talte, så er det med at komme igang med den grundlovsændring der gør Danmark til et helt oplyst land uden nogen statsautoriseret gud og kirke".

- Det virker uigennemskueligt, dvs. at vi kun ka' gætte om grunden til udmeldingerne.
Jeg forstår faktisk ikke, at stærkt troende melder sig ud af deres statslige fællesskab på netop denne baggrund. Disse "rettroende" ordkløvere ka' jo stadig indrette deres kirke efter præcis den tro og det ønske de i fællesskab med lokale præster måtte ønske. Præster er jo ikke ved lov def. påbudt at skulle vie alle og enhver, hvorimod præster med et mere nuanceret syn altså nu kan tilbyde vielser og uden hensyn til nogens seksuelle præference. Det burde være den optimale løsning der kunne tilfredsstille alle.

De homoseksuelle troende har ingen grund til at udmelde sig, og jeg betivler at vi her i landet skulle ha' op imod en halv mill. så forskruede kristne troende. M.a.o. måtte så stor en udmelding repræsentere et kæmpe udsnit af indifferente mennesker, og som derfor alene p.a. det cirkus kirkens enkelte konservative demagoger har formået at skabe på så kort tid, har valgt udmelding. Men virker dette sandsynligt, Treram?
Det ville jo faktisk indebære, at massen af mennesker gennem længere tid har overvejet udmelding, men af ukendte grunde ikke fik taget sig sammen, men altså nu er opmærksomme og tar tyren ved hornene alene p.a. diskussionen her.

Jeg vil mene, at journalister roder en masse information sammen i en pærevælling, nøjagtig som de så ofte gør det, og pludselig er kolibrien blevet en kondor. Men lad os se hva' sker, melder så stort et antal sig ud, er det ikke utænkeligt at det får konsekvenser. I Norge har man lige vist et pragteksemplar, og troende har jo nu mulighed for at vise i hvor stor en grad der faktisk er opslutning om troen - om ikke andet, ka' nogen af de troende her på debatten da sikkert være lidt behjælpelig med flot ikonologi og fantasifulde påhit; tænk bare på hvad den religiøse tro ifølge et par af dem, skulle ha' at tilbyde som attraktivt alternativ til videnskaberne; uhh...hele universet ka' fantaseres som en "kærlighedens entropi", og det burde da ku' lune verdenssamfundet lidt? ;)

Jeg har hørt enkelte præster brokke sig gevaldigt over udmeldinger, men man ska' ikke ta' fejl, deres eget levebrød er stærkt truet, og det betyder nok temmelig meget mere end de umiddelbart vil ud med. Men i en tid, hvor vi politisk overser stærkt syge menneskers behov for tryghed, ja socialt udsatte menneskers, og alene for at få sat produktion igang af rene unødvendigheder, da slagtes præster øjeblikkeligt, dersom de blot anses som inventar i en økonomisk ruin. Vi skal nok komme til at høre skrig og skrål om alt fra verdens frelse til Sørines små mareridt, bare rolig! ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (13/06/2012 13:23)
Top Svar Citer
#13223 - 13/06/2012 16:08 Re: Enden nærmer sig [Re: Simon]
Zenia
Uregistreret

Om enden nærmer sig? Ja, det ved jeg ikke, men jeg har lyst til at dele nogle tanker omkring oplevelser de sidste dage.

Min interesse i kirker - små og store - gør, at jeg altid, når mulighed gives besøger disse de steder, jeg er på visit. ...

Denne gang gik besøget nordpå til Hobro - Mariager m. flere.

I parantes bemærket behøver der ikke være en præst til stede, for de enkelte meget forskellige rum kan faktisk allerbedst nydes i stilhed og ro. smiler

Eller m.a.o. som læst et sted rummer kirkerum plads til eftertanke omkring det, som rækker ud over dagligdagen. ...

Hobro kirke er vistnok utraditionel ved, at tårnet er placeret over koret i østenden af kirken, og grunden skulle være, at den derved præsenterer sig smukkest set fra byens hovedgade. Den er meget højt beliggende og minder egentlig meget om en ridderborg set udefra. ...

Kirken ligger på den plads, hvor den oprindelige trækirke lå i middelalderen, men grundet flere brande samt krige og fattigdom, blev den revet ned i 1846, og arkitekten kendt fra Thorvaldsens Museum: Bindesbøll blev valgt til at stå for byggeriet af den kirke, som ligger i dag. ... Den er holdt i blå og hvide farver med en altertavle af "Den tronende Kristus" udført af Johan Skovgård efter en tegning udført af hans far, Joakim Skovgård. ...

Mange af kirkens klenodier er fra den gamle middelalderkirke: bl.a døbefont, prædikestol, to lysekroner m. m. To lysestager er i 1604 skænket kirken af byens daværende borgmester. ...

En af trapperne op til kirken stammer fra middelalderen, og da jeg stille listede derfra og ind i det smukke, lyse rum, blev jeg mødt af dejlig orgelmusik med min yndlingssalme: Lysets Engel går med glans ... Hvad kan man dog ønske sig mere??

En dejlig og healende oplevelse ... som jeg virkelig kunne unde enhver, som måtte have tid og lyst til at betræde den dejlige kirke. ...

Og det må alle gøre endnu - uanset betalt kirkeskat eller ej. smiler

M.v.h. ... og på vej til Mariager Klosterkirke
Zenia smiler
Top Svar Citer
#13230 - 14/06/2012 10:46 Re: Enden nærmer sig [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Man kan fokusere på Harald Blåtands politiske motiver for at kristne danerne, eller på reformationenes inddrivelse af store dele af kirkens ejendom (på det tidspunkt bl.a. ca. 1/3 af al dansk jord), eller på sognepræsternes fortsatte religiøse enevælde (her har menighedsrådene ikke noget at skulle have sagt) og meget andet.
Man kan også fokusere på, hvor klodset og ubehjælpsomt kirkerne ofte er udsmykket.

Men har man et åbent sind, mener jeg ikke, man kommer uden om at fornemme, at i disse rum hersker der ofte en intens stemning rettet mod, hvad der er umådeligt meget større end en selv - i de fleste kirker helt tilbage fra middelalderen og frem til nu.

Så jeg forstår godt din interesse for at besøge kirker, når de ikke er i brug.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Nyheder fra DR
Finland: EU må gøre noget ved migrante..
19/04/2024 11:14
To personer anholdt i Polen - mistænkes..
19/04/2024 10:32
Russisk bombefly er styrtet ned i eget l..
19/04/2024 09:09
Sidste år uddelte politiet næsten 4.00..
19/04/2024 08:52
Omstridt stutteri ryger på tvangsauktio..
19/04/2024 08:34
Nyheder fra Religion.dk