annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15685097
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382002
Et andet syn 1991611
Åndelig Føde 1524567
Jesu ord 1523363
Galleri
Gymnasie billede
Hvem er online?
1 registreret Hanskrist 304 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13279 - 20/06/2012 07:07 Re: Enden nærmer sig [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Simon.
Faktisk skulle man ikke så langt tilbage i historien for at finde samfund der levede helt uden nogen form for religion.
Jeg har besøgt hovedjægerne på Borneo i Sarawak området i 1983 og 1991.
Det har altid været et stort ønske for mig at besøge disse mennesker, men det var ikke sådan ligetil, man skulle underskrive en erklæring, under strafansvar, om at man ikke ville missionere hos disse folk og man skulle have en statsautoriseret guide med, hvilket så også var den eneste mulighed for at komme ud i disse områder.

Det var en mindre dagsrejse for at komme ud til hovedjægerne, med bil og derefter med udhulet træstamme med "piskeris" ad en skøn flod hvor træernes grene nåede ned til vandet og nogen steder sejlede ligesom i en tunnel.
Vi nåede ud til et langhus der lå langs floden og blev vel modtaget af høvdingen og medicinmanden, jeg havde undervejs udspurgt min guide om hovedjægerne havde nogle afguder de dyrkede, nej slet ingen ting de dyrkede eller så op til, de rettede sig fuldstændigt efter deres høvding, som så ud til at være enerådende.
Jeg fik fornemmelsen at det var et meget lykkeligt og fredsommeligt folkefærd, de havde godt nok flere afhuggede hoveder liggende i store flettede kurve udenfor hver families
afdeling i langhuset, men de var alle af ældre dato, mindst 20 år fortalte min guide mig beroligende.

Man lavede sine egne redskaber til at høste bjergris med og til den daglige husholdning. De eneste husdyr man havde var høns og små bugsvin, man fiskede så i floden og fik nogle små fisk, man dyrkede grøntsager og bjergris, der ikke var så vandkrævende, desuden samlede man nogle olieholdige blomster ude i regnskoven, som man tog ind til byen og solgte, efter en mindre process med at adskille dem.

Omkring 2006 fik kristne missionære uvist af hvilken grund, lov til at missionere blandt hovedjægerne, hvilket flere danske naturforskere og lille mig, mente var en stor fejl, men det kravl, kan ikke lade menneskene der lever i bedste velgående i fred, de har ødelagt mange spændende kulturer som vi sikkert kunne have lært noget af.

Men jeg fik nogle spændende oplevelser hos disse fredsommelige hovedjægere, inden de blev omvendte- føj.





_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13281 - 20/06/2012 10:45 Re: Enden nærmer sig [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

Flot og spændende historie - tomlen op, selv om den er virtuel..;)

Og ja, funktionsdygtige samfund uden gudebrug er da set sidenhen. Vi ku' også bare henvise til vort eget, der jo også fungerer uden rådføring og stats-underkastelse af nissevæsner indenfor den religiøse overtro - der jo også har en lang historisk tradition for at reducere hele samfund til rygende ruiner, og det ka' vi faktisk godt undvære en gentagelse af.

Grunden til det (lidt unødvendigt) lange indlæg til Zenia, skal sådan set mere ses som en afvisning af synspunkter troende ofte forsøger at begrunde deres religion med, nemlig, at etik og moral helt tilbage i historien sku' være betinget af et religiøst livssyn, og det er ikke tilfældet eller sandt. M.a.o. er den harmoni og indre ro Zenia omtalte, ganske nært forbundet med fornuftige forklaringer mellem mennesker, i modsætning til det at forklare sig selv og hinanden op ad noget ukendt, dvs. mystik osv.

Men ta' forøvrigt et kig på indholdet fra denne fornuftigt tænkende guts sjove og spændende hjemmeside. Han har oplevet lidt af hvert fra en række særligt hellige troende, men har bevaret godt humør og sin sunde fornuft. YouTube lukkede faktisk hans tilgang og videoer ned, indtil Dawkins o.a. skabte en medieomtale der gjorde, at de blev nødt til at åbne op for ham igen..;)

mvh
Simon

http://www.patcondell.net/index.html




Redigeret af Simon (20/06/2012 11:04)
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Kom op på bjerget...
af ABC
24/04/2024 23:29
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Biden mødtes med 4-årig: 'En påmindel..
25/04/2024 02:03
USA kræver svar i sag om 'massegrav' i ..
25/04/2024 00:04
Senatsudvalg skal undersøge Novos prise..
24/04/2024 22:04
USA har i hemmelighed sendt langtrækken..
24/04/2024 21:08
Seks fly fra København aflyses på grun..
24/04/2024 20:56
Nyheder fra Religion.dk