annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Trankebar år 1985
Hvem er online?
0 registrerede 505 gæster og 226 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13234 - 14/06/2012 14:16 Re: Enden nærmer sig [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret



Hej Arne,
De sidste to afsnit giver ikke anledning til ord fra mig - ud over total enighed. smiler Nøjagtig sådan er det for mig. ...

Det andet, du skriver om præsternes totale enevælde vækker derimod min nysgerrighed. ...

Først må jeg sige, at jeg ikke er medlem af et menighedsråd og aldrig har været det, så det må så bare være på det grundlag, at jeg spørger, om det er rigtigt forstået, at rådene ingen indflydelse har?

Er præsterne enevældige udi troens unives?

Mit spørgsmål er stillet i lyset af, at jeg på vor kirkes blog har tilladt mig at rose Jette Dahl for det initiativ, hun for nylig tog i "sin" kirke - og prompte blev jeg "belært" om, at et initiativ i en kristen kirke ikke rummede plads til, at en buddhist deltog og oven i købet underviste i SIN tro. ...

Jeg blev gjort opm. på, at som kristen sætter man sig ikke ned og mediterer ... næh, man går sørme ud og elsker sin Næste!!!

Min indvendig går så på, at måske hjælper meditationen med til at gøre det indre arbejde, så man bliver i stand til i hvert fald at forsøge at udleve det kristne kærlighedsbud?

Jeg stemmer på Jette Dahl hver dag i denne tid på Kristeligt Dagblad p.g.a. hendes mod og overskud til at åbne sig mod andre end lige de etablerede og godkendte kristne. ...

Hvad JEG måtte mene om de danske præster, hvis jeg overhovedet kunne have en generel mening om det, er egentlig ganske uinteressant. ...

Meget mere interessant forekommer det mig imidlertid, at Jette Dahl kan samle 120 mennesker over to dage i kirken til et samvær omkring menneskers trosunivers i vor tid. ...

Det ville da være interessant at høre din - og måske andres mening her.

m.v.h.
Zenia

NB: Under vores tur nordpå besøgte vi også en lille kirke, som var bemærkelsesværdig ved, at den fra tiden, hvor den blev bygget kun havde levnet præsten lys til at læse og se ved, mens menigheden måtte sidde i halvmørke. ...

Men hvad skulle de bruge lys til, kunne man spørge, for det var jo alligevel på den tid kun præsten, som ejede en Bibel og VIDSTE, hvad han skulle videreformidle. ...

En anden kirke rummede mindesten over en præst, som havde virket dér i 52 år. ... Lidt pudsigt var det så at se, at han 8 år før sin død, selv sørgede for at opsætte en meget stor ligsten som relief i koret forestillende konen og ham selv. smiler ...

Selvværdet fejlede jo ikke just noget dengang, men betingelserne var også anderledes, tænker jeg. ...

Da kunne man jo tale om præsternes religiøse enevælde?

I dag er det ikke just altid en dans på roser at være præst TROR jeg.

Top Svar Citer
#13237 - 14/06/2012 21:04 Re: Enden nærmer sig [Re: Anonym]
Zenia
Uregistreret

glemte næsten det vigtigste, nemlig:

m.v.h.
Zenia smiler
Top Svar Citer
#13239 - 15/06/2012 00:55 Re: Enden nærmer sig [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Jeg kan ikke på stående fod dokumentere, at menighedsrådet er totalt uden indflydelse på det teologiske, men jeg husker da - fra den korte tid, hvor jeg var valgt som medlem af det lokale menighedsråd (og hvor jeg gik ind for en adskillelse af stat og kirke) - at situationen rent juridisk (Kirkeministeriet) er den, at menighedsrådet er helt uden teologisk indflydelse.

Der har været tale om "synoder", et landsdækkende råd i folkekirken angående teologiske spørgsmål, og jeg husker da i en korrespondance med biskoppen i Viborg, Karsten Nissen, at han gik ind for, at også ikke-teologer skulle have indflydelse her.
Imidlertid er der intens modstand hos mange gejstlige mod et sådan "koncil", "synode", "landskirkeråd" - og når vi kommer til ikke-gejstliges indflydelse, er modstanden nok endnu stærkere.

Det betyder jo reelt: Hold kæft og hør efter! - og at menigmands (m/k) interesse for det teologiske simpelthen dør.

Jeg optrådte engang som lægprædikant eller gæsteprædikant - opfordret af menighedsrådet i vores lokale middelalderkirke ud fra beretningen om den barmhjertige samaritaner (hvem er "næsten" og hvem er ikke?) - med indbygget kort meditation til ortodoks kirkesang - og med efterfølgende fri debat for alle i kirkerummet.
Det gik rigtig godt - viste de udleverede spørgeskemaer - og mange gode ord fra de fremmødte - men det blev hurtigt "begravet" og aldrig siden gentaget.

Det er synd og skam med denne "teologiske enevælde", og det bliver uden tvivl folkekirkens langsomme død, og hvad der så kan "opstå af ruinerne", det er jo ikke til at vide smiler

Jeg har siden meldt mig ud af folkekirken, men betaler jo fortsat en væsentlig del af præstens løn via statsskatten blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13241 - 15/06/2012 02:48 Re: Enden nærmer sig [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Zenia..

"Om enden nærmer sig? Ja, det ved jeg ikke...".

- Det er Trerams overskrift for tråden, ikke min. Men meget taler for, at skatteydere er blevet meget bevidste om hvad penge bruges til, og at rigtig mange mener den overtro og humbug mennesker i fortiden blev påduttet, er en unødig udgift der må påhvile de troende selv. Og det kan du vel ikke fortænke nogen i at mene?
Jeg deler i stor grad Trerams syn på mangt og meget, men har svært ved at forstå yderliggående bogstavstro kristne der melder sig ud af folkekirken med den begrundelse, at homoseksuelle kristne troende ikke skal have samme privilegier som dem selv - dvs. at blive godt gammeldags gift. Mine tvivl i den forbindelse, handler mere om de informationer vi får fra journalister. Det er lidt lettere at forholde sig til fakta end til spekulationer over fantasifulde påhit, forstår du.

"En dejlig og healende oplevelse, som jeg virkelig kunne unde enhver, som måtte have tid og lyst til at betræde den dejlige kirke. Og det må alle gøre endnu - uanset betalt kirkeskat eller ej".

- Jeg vil mene det "healende" nok kommer sig lidt af din egen tro. Men det er skam også er min oplevelse at kirker kan være arkitektoniske mesterværker med særdeles smukke håndværker, som kan være en stor fryd for øjet, helt uden hensyn til syn på livet. Har du set Sacre Coeur? Forøvrigt var jeg engang i Dreslette Kirke på Fyn, hvor man øverst kunne hensættes til stemninger der engang måtte ha' påvirket de mennesker der levede i egnsområdet.

Der findes mange interessante reminiscenser fra vores arne og fortid. Men den virkelighed som mennesker faktisk har måtte leve med under et kristent åg af paradoksale moralbegreber og menneskesyn, den tackler mange af nutidens troende nærmest som om de var små solure - du ved.."tæl kun de lyse stunder" osv. Og lige præcis dét, vil jeg formode at rigtig mange mennesker fra tider før os idag ville ha' sig frabedt, Zenia. Jeg nærer ikke stor tillid til romantiske forestillinger du fx. ka' aflæse i Arnes sindbilleder, når han forsøger at "afkode" sine symboler fra ikoner og give en dækkende beskrivelse af realiter mennesker engang var tvunget til at leve med - p.a. en blyhat af overnaturlig tro. Så alene på det grundlag, mener jeg iden grad man gør fortidens mennesker en bjørnetjeneste, når man tolker deres levned ind i romantiske forestillinger, og at man dertil bruger dem som redskaber. Den slags viser et synspunkt, det synspunkt man selv skuer fortiden med, og helt uden hensyn til de påvirkninger troen havde på mennesker. Er man ikke direkte påvirket af nogens historie, mener jeg man idet mindste skylder at forstå de realiteter nogen var underlagt, det andet er misbrug. Og det er i dette lys jeg ser flere sentimentale troende, der misforstår tolkninger i et eget hensyn. Dette viser imidlertid kun noget om deres eget syn på livet og mennesker, ikke meget om de symboler de egen bruger til fremme for en tro de sjældent er istand til at forklare nytteværdien af!

Enerådige kirkefædre- og fyrster tilbage i tiden fremstillede gerne sig selv som store åndslys, og slog hårdt ned på folk der var i vejen. De brugte enorme summer på at efterlade vidnesbyrd om deres storhed, og noget af den kan vi beundre idag. Men selve troen har været repressiv og ikke udviklende for mennesker og samfund, så den "åndelighed" nogen har taget til sig idag, er egentlig en accept af også deres undertrykkelse. Masser af udsmykning kan være vældig smukt, mens selve historien bagved kan være grusom, og det er sjældent via udsmykninger af kirker m.m. at man får et billede af deres egentlige kostnad. Arkæologer får fx. ofte en mere menneskelig synsvinkel end debattens "ikon-romantikerne", for de må snage i skarn og affald fra en samtid levevis, får dermed at få et mere reelt billede af det liv mennesker måtte udleve, forudsat noget altså lader sig overlevere - lidt som historikere, der får mulighed for at komme ganske tæt på, men ofte ved hjælp af det nogen bevidst efterlod. Men jo, kirke ka' være smukke eksempler - på bl.a. en undertrykkelse, man jo kan vælge at underlægge sig, hvis man anser dét for tryghedsskabende. Jeg vil dog mene, at rigtig mange mennesker tilbage i tiden, gerne ville ha' byttet vilkår med de forkælede troende idag. Når jeg fx. ser en Michael, der nærmest går i ordblomst om østens fantastiske livssyn, da må enhver med bare en smule humor da spørge manden, hvorfor i hylen han så ikke lader disse smukke livssyn omgive sig, ved i al stilfærdighed at hive teltpælene op og pakke rygsækken. Næh du, sidde og skrive pæne ord om en tro, der både nu og i sin tid har forkvaklet menneskeheden, det er en lidt behageligere position..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (15/06/2012 03:10)
Top Svar Citer
#13242 - 15/06/2012 05:00 Re: Enden nærmer sig [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
kære Zenia.
Ja skynd dig at betragte de flotte kirker inden de går over og bliver til museer, tænk så på hvilken udfordringer datidens gejstlige gav den stakkels landbefolkning, som måtte arbejde hårdt for at få slæbt sammen til dagen og vejen og så måtte erlægge store skatter og "frivilligt " arbejde med at bygge kirker.
Livet på den tid var just ikke en dans på roser, og de gejstlige krævede meget og undertiden for meget.
I slutningen af 1950 erne var jeg på Færøerne på et 3 md. job, jeg besøgte Kirkebø, et lille samfund på under 100 beboere med hele 3 kirker, den ældste fra omkring år 1000 var smuldret, Olavskirken fra omkring år 1200 lå ude på en lille pynt med udsigt til hav på 3 sider er stadig i brug og menes at være den ældste kirke i verden der stadig benyttes.

Den sidste og største Magnus katedralen ligger lige opad Kongsgården der er fra ca. år 800, blev aldrig færdigbygget.

Det var en katolsk biskop Erlendur, der havde bispesæde i Kirkebø, der beordrede katedralen bygget, den lille lokalbefolkning blev udskrevet til at opføre katedralen som blev opført i kampesten, men befolkningen var efterhånden træt af biskoppen og hans skatte og arbejdskrav til dem, så den lokale historie siger, at de til sidst gjorde oprør, de jagede biskoppen op på den ufærdige kirkemur, hvorfra han styrtede ned og blev dræbt, siden skete der ikke mere med katedralen som nu står som et mørkt kapitel i Færøernes historie over gejstligt magtbegær.
Så sådan kunne det også gå.

Jeg fik fortalt historien af den nuværende kongsbonde, men den findes ikke i tryk nogen steder, måske man ikke er så glad for den og vil ikke vedstå at de dræbte en katolsk biskop, færingerne er jo et meget troende folk, opdagede jeg da jeg var der.



Redigeret af treram (15/06/2012 05:04)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Nyheder fra Religion.dk