annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13188 - 06/06/2012 22:35 Re: Enden nærmer sig [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Zenia.

Du ska’ ikke forveksle Obamas ord med den pureste sandhed. Manden har levet et privilegeret liv, fik en god udd. og har været en succesfuld advokat og rådgiver i en årrække, også i det politiske liv.
Han har om nogen indordnet sig normer og er den dag i dag tvunget ud i kompromisser, der i den grad tager hensyn til normative krav fra alle kanter i samfundet, ikke mindst fra dybt konservative kræfter hos demokrater og republikanere i Repræsentanternes Hus. Han er m.a.o. ikke personligt et godt eksempel på et unormalt menneske, i det han jo netop har tilfredsstillet normkrav allerede fra tidligt i livet. Og sandsynligvis var han aldrig blevet præsident, hvis ikke han havde været et lille mønstereksempel på de forventninger man i USA stiller til en god samfundsborger fra de politiske meningsmodstandere i også egne rækker.

Sundhedsreformen er derimod en politisk holdning, der sandsynligt vil gavne samfundets fattige borgere ud i fremtiden. Intet som fattigdom driver mennesker ud i kriminalitet og skaber dyb uro, splitter familier og som i sidste ende kan gøre mennesker rigtig syge på sind og krop. Besparelser er faktisk en af de grundlæggende forventninger til reformen. Penge til medicinudgifter, ja til fødevarer p.a. udgifter der gik til nødvendig medicin, er et livsvilkår der driver rigtig mange fattige mennesker fra hus og hjem og dermed, fra forstanden. Det er i denne forbindelse at social- og sundhedsreformen på sigt vil være et gode og en økonomisk besparelse for samfundet. Men ting tager sin tid, særligt når det drejer sig om 300 mill. dybt forskellige menneskers livsformer, ikke mindst reguleringen af vaner m.m.
Man kan i denne forbindelse tænke på, i hvilken grad rigtig mange kristne samfund har bidraget til økonomisk socialhjælp, og i den forbindelse på den taknemlighedsgæld mange mennesker måtte stå i, når almisserne fra de riges bord bliver udstukket til kirkernes forvaltere, og som i den anden ende forventer tilslutning til deres kirke – dvs. opslutning omkring troen. Man kan i den sammenhæng sige, at ganske mange fattige og syge mennesker i amerikanske samfund, der jo ikke har andre steder at få hjælp, dels er gidsler i et ”kristent økonomisk klokkespil” (og der findes rigtig mange bedragere iblandt), og at mange af dem dels har fået indarbejdet en accept af tingenes tilstand allerede fra fødslen. Man er simpelthen vokset op med dette livsvilkår, at man lever i taknemlighedsgæld til kirken, som igen lever i taknemlighedsgæld til rige investorer. Det er et politisk skuespil af dimensioner, Zenia, og rigtig mange dybt fattige amerikanere er fuldstændig uvidende om de politiske alternativer, mange er udtryk for en social arv hvor der ikke var råd til udd - og som en forsættelse, derfor også er uvidende om hvad reformen kan få af betydning på sigt. Man må jo tænke på, at livet som fattig og syg i også USA drejer sig om at overleve her og nu, fremtidsperspektiver er en luksus. Men kirkerne har megen magt af økonomiske grunde, og kirkerne har stor opslutning p.a. sociale vanemønstre man har værnet om i generationer. Politisk set, er kirkesamfundet for mange senatorer billige stemmeurner - et lidt andet perspektiv end vi lever med, indtil videre da, for der er stærke politiske kræfter også i europæiske lande, der gør sit for en føderation, der gradvist underkender nationers grundlove, hvorfor også vi til slut kan ende i et uigennemskueligt cirkus hvor beslutninger der vedr. vores liv, tages fjernt fra os!

Der hvor man typisk finder dyb politisk og menneskelig afstand til religioner i USA, det er på college/campus og dvs. iblandt de studerende samt i selve universitetsmiljøet, hos intellektuelle eller godt indformerede mennesker i middelklassesamfundet, bredt set. Men ikke typisk hos fattige og syge mennesker der er i dyb afhængighed hos div. kirkesamfund og af den grund emmer af taknemlighedsgæld. Hvad dette indikerer er, at mennesket, når det i frihed og uden hensyn til økonomisk taknemlighedsgæld og hjælp, befinder sig i en livsposition, hvor det for det første frit kan tage stilling til div. alternativer indenfor rækken af livsanskuelsesspørgsmålene og for det andet har bedre fysiske/mentale ressourcer, da blir det en stillingtagen på helt andre grundvilkår og forklaringskrav!
Konsekvensen af den sundhedsreform, der jo kun stykvis er vedtaget, vil på sigt skabe grundlag hvor fattige og syge mennesker primært ikke står i så dyb taknemlighedsgæld til kirkesamfund – hvor der altså befinder sig nogle højst ”interessante” fænomener imellem! – og sekundært står i en livsposition med langt bedre overblik over trosbekendelserne disse kirkesamfund advokerer for. Og da disse kirkesamfund ret ofte er i lommerne hos politiske investorer, da giver det næsten sig selv, at rigtig mange af investorerne (fortrinsvis republikanere) har været dybe modstandere af sundhedsreformen, for de kan nemlig ud i fremtiden ikke nødvendigvis hverve stemmer på den front.

Så til en anden ting, dog med en parallel. Jeg ved ikke hvad du mener med ”unormal”, men man er jo altså ikke unormal, fordi man reagerer uhensigtsmæssigt som konsekvens af medicin og sygdom, det kan faktisk være en forventet del af et sygdomsbillede. Men der er så sandelig god grund til ikke at indordne sig under normativer, hvis det bare handler om at blive accepteret, mens man må leve et liv i afsavn og dvs. undertrykke menneskelige egenskaber der skaber ens personlighed. Det er jo forfærdeligt at tænke på hvordan børn og unge i grunden opfører sig overfor hinanden i skoler m.m. Det er jo hønsegård, der i den grad burde indrettes/afrettes, så man fx. blev fri for den hakkeorden der på områder er sammenlignelig med hvad man så på engelske kostskoler anno 1790. Her kan børn decideret få deres særlig gode evner ødelagt, og det er jo ikke lige meningen med en skole. Så det er altså ikke altid at normer nogen skaber er et gode. Bare for sjov: hvem ind helvede fandt dog på at skabe den mode, hvor drengebasserne skulle rende rundt med hængerøvsbukser, de endda er lige ved også at tabe? Du almægtige for en ”norm” at introducere i mikromiljøer – for ikke at tale om muzakken, der gentager sig i en uendelighed; her må det absolut være en fordel at bryde normen...;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (06/06/2012 22:58)
Top Svar Citer
#13189 - 07/06/2012 08:41 Re: Enden nærmer sig [Re: Simon]
Zenia
Uregistreret

Godmor´n Simon:

På vej ud af døren vil jeg lige anerkende dit indlæg her. ... Der er vist ikke meget, vi er uenige om her, og helt specielt omkring det med hængerøvsbukserne: smiler

En oplevelse fra mit eget liv følger her:

Da min dejlige dattersøn også begyndte at følge moden her, gav jeg ham en kuffert, som han havde ønsket sig, og da han lukkede den op, trimlede der 12 par underbukser, som jeg havde købt på tilbud i Føtex ud af den. smiler

Måske burde der have stået Bjørn Borg i linningen for helt at blive accepteret, men budskabet gik vist klart igennem. ...

Lidt alvor til sidst: M.h.t. det, som jeg finder helt uerstatteligt i mit liv: Nemlig min TRO ... er det for mig sådan, at når jeg om morgenen bliver vækket af min radio, er det med Amazing Grace, som i min udgave af Cindy Renard starter med følgende:

Forbløffende Nåde!! Engang var jeg fortabt - nu ér jeg fundet. Engang var jeg blind - nu ér jeg seende ...

og jeg tænker bare hver morgen ved disse ord: Yes! Yes! Yes!!!

Normal eller Unormal? Who knows. ... Not up to me (or you?) to judge. smiler
Top Svar Citer
#13190 - 07/06/2012 14:48 Re: Enden nærmer sig [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Zenia..

Ja, Amazing Grace er en smuk sang - melodisk og gribende, du forstår da rigtigt at finde de smukke hymner ;)

Men, ja, hvis vi for et øjeblik kigger bagom sangen, så ved jeg nu ikke om omstændighederne er så hjertegribende hvad John Newton angår. En sømand på "en skiv" for slavehandel, og en mand der angiveligt selv senere oplevede at være slave på den afrikanske kyst - en medynkværdig personage, nah, ikke rigtigt, vel? Men han har da sikkert, midt i denne periode søgt medynk hos guden sin, dér i livets nye trængsler, det er utvivlsomt.
Det siges, at han som stor dreng var flere år på engelsk kostskole, ditto at han ikke voksede op i særlig religiøse kår. Men mon dog ikke drengene på kostskolen i 1740'erne lærte lidt om den "kærlige" gud, det skulle man formode. Så mon ikke alligevel, at den gode John Newton har bedt sine bønner ganske ofte op gennem barndommen og frem, det virker ikke helt usandsynligt.

Vi ka' sagtens isolere sangen, for det er en smuk sang, og man forstår fint det melankolske islæt særlig sømænd må have følt, dér midt i store søer og særlig i forbindelse med den for England så bekymrende tid. Men måske alligevel en lille tanke skulle gå til de stakkels små afrikanske drenge og piger, deres fædre og mødre, som de store engelske slaveskuder frarøvede familier og bysamfund, dér på de afrikanske kyst og fastlande? De har nemlig nok haft det særdeles svært, når John Newton kom anstigende med sin smukke sangstemme, for at synge dem små aforismer om de smukkeste engelske herregårde der ventede dem forude, dvs. derude i horisonten hvor de aldrig havde sat deres ben, og hvor hvert et minde om deres hjemland, skulle forblive i kun sange. Og lige i den forbindelse, da må man nok formode, at de afrikanske slaver, når de var stuvet og lænket tæt sammen i lastrum og midt i høje søer, at de nok også har følt en vis uro, der om ikke andet ville matche den uro John Newton måtte ha' følt, deroppe på dækket? Ikke mindst, har de nok også følt visse behov for at synge bekymrede sange med råb om hjælp til deres guder, som nok har været tænkt lidt anderledes end den John Newtons tanker kredsede om, tror du ikke?

Nå, nu skal jeg nok lade være med at drille. Fint er det, at du føler du fik den hjælp du havde brug for - selv om jeg nok aner der er lidt mere gods i dig end det overnaturlige. Om ikke andet er det fint at meninger kolliderer til fordel for de, der kan stå støt og holder vand, eller for nu at blive i John Newtons tankegang, er sødygtige.

Af særlige sange der rører de dybere strenge her, ja de fleste er nok irske, ikke mindst når de er sunget af kvinder som Mary Black og gerne med De Dannan, ska' du her på faldrebet ha' et par stykker til musikmaskinen din - hvortil jeg bare gætter på, at i det mindste én af dem får dit lille hjerte til at vibrere. I tillæg bare antyder jeg, at hendes smukke stemme ville få den slemme John Newton - som jeg mener burde være blevet på land, fremfor at frarøve børns og forældres ben deres fædrende grund - til at fremstå som en stor skoledrengs dirrende røst, disharmonisk øm, som hans buttede lille røv forhåbentlig blev senere! ;) Nå, her lidt musik, når den er særlig:

http://www.youtube.com/watch?v=sbRuLOfHYfw&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=yq4BPhyj3BU

http://www.youtube.com/watch?v=dN2tAU5J0mg&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=y-fLAFtXhkg&feature=related

mvh
Simon


Redigeret af Simon (07/06/2012 15:06)
Top Svar Citer
#13191 - 08/06/2012 06:51 Re: Enden nærmer sig [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Moron Zenia og Simon.

Opmuntret af jeres youtube sange, fandt jeg ud af at Susan Boyle også har sunget Amazing Grace, en meget skøn sang, jeg gik lidt videre og så hele The Susan Boyle Story og kunne ikke undgå at knibe et par tårer over hendes sange og historie, jeg er så facineret af hendes sang og over hele hendes indtræden på den internationale scene, hvordan hun er blevet modtaget overalt i verden, jo vi så: a Star was born, også direkte.

Madonnas Evita og Don´t cry for me Argentina, hører også til mine favoritter, som også engang blev sunget af Betty Midler, men Madonnas udgave var bedst.

Jo disse kan også få mit hjerte til at vibrere, og sætte tiden istå.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13192 - 08/06/2012 14:07 Re: Enden nærmer sig [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram

Vældig smukke sange du leverer dér, jeg synes faktisk også Madonnas version af Don'i gry for me Argentina, er rigtig flot. Susan Boyle anede jeg ikke eksistensen af, så det var rigtig godt, hende vil jeg høre lidt mere af ;)

Nogle sange rammer dybt i os, som arketypiske historier der varer og stadig vedrører os, med underfundig smuk musik der får inderste strenge til at dirre. Der findes sangstemmer og musikere der har og havde store evner, og tænker man på musik som historisk formidling, får man virkelig indtryk af hvad æstetiske former kan gøre med os - tænk dig, at du fik din avis sunget om morgenen af fx. en Loreena McKennit? Nå, spøg til side, men tanken er nu morsom nok og fortæller vel lidt om virkemidlers effektivitet ;)


Nogle af de sange og noget af den musik der betyder noget og som jeg holder af:

http://www.youtube.com/watch?v=ttv0ljOiPSs&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=_UrFxZNFeZc&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=lV4Serbwg0k

http://www.youtube.com/watch?v=N4rvcZMY37I&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=puC_pBGquxs&feature=related

mvh - og god weekend Treram og Zenia.
Simon


Redigeret af Simon (08/06/2012 14:08)
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk