annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13183 - 06/06/2012 07:57 Enden nærmer sig
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Nye tal fra de kirkelige statistikker, siger at udmeldelserne af folketossekirken escalere betydeligt, i de to første kvartaler, meldte ialt ca 6000 sig ud af kirken, en betydelig stigning i forhold til tidligere år, som begrundes af en af biskopperne med at det muligvis er af økonomiske grunde, men det kunne vel også være at folk efterhånden har fået øjnene op for hvad det er de har gået og betalt til-fup og humbug.

Og jeg vil råbe et lille hurra for de der er blevet klogere, tillykke med det.

Så enden på den statsautoriserede folketossekirke nærmer sig med stormskridt HURRA.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13184 - 06/06/2012 09:27 Re: Enden nærmer sig [Re: treram]
Zenia
Uregistreret

Kære Treram:

Tænker lidt over det, du skriver her ... og funderer over, om dine følelser egentlig er antipati mod kirken generelt som institution ... eller er det mennesker, som har en tro, du ikke forstår? Måske begge dele?

Tænker, at vist kan økonomien spille ind, når mennesker melder sig ud af kirken ... man kan jo også have mangel på sympati for kirken i al almindelighed, og så nu benytte sig af lejligheden, hvor der bliver focus på kirken, at tage det skridt, at melde sig ud. ...

Men tilbage bliver så de mennesker, som har meldt sig ud:

Tænker, at det ikke siger så meget om deres tro eller evt. mangel på samme:

Troen kan jo sagtens være så stærk i menneskets liv, at det ikke behøver forudsætte et kirkeligt rum at dyrke den i? ... Måske er det, hvad der sker i denne tid??

Skriver dette vel vidende, at du måske ikke bifalder tanken om, at udmeldingerne evt. kunne skyldes dette ... og ikke menneskets forøgede højere intelligens, som skulle få det til at mene, at det kan alting selv ... og derfor ikke længere har behov for Gud. ...


smiler
Ønsker alle en dejlig dag.
m.v.h.
zenia


Top Svar Citer
#13185 - 06/06/2012 15:58 Re: Enden nærmer sig [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Zenia.

"Tænker lidt over det, du skriver her ... og funderer over, om dine følelser egentlig er antipati mod kirken generelt som institution ... eller er det mennesker, som har en tro, du ikke forstår? Måske begge dele?"

- I begge tilfælde drejer alt sig om troen som selve kernen. Kirken som institutionel repræsentant for en tro på statsfinansiel basis, såvel som mennesker, der gør sig selv eller er blevet gjort til repræsentanter, for en sådan tro. M.a.o. er troen det centrale, uanset mennesket der tror – noget, om dette eller hint.
Mennesket der tror, kan rationelt forklaret, tro noget fordi det ikke ved. At finde viden om noget, må derfor være et centralt formål, ikke at tro noget. Selve trosanskuelserne kritiseres m.a.o. fordi de underbygges med subjektive referencer.
Af samme grund er det heller ikke interessant at tale om ”personligt troende”, idet kritikken også her omhandler troen, både som redskab såvel som selve trosindholdet – personen accepterer at gøre til både redskab og formål for et syn på livet, men med kun imaginære subjektive referencer.
Spørgsmålet er således i al sin væsentlighed: hvorfor konkludere noget om livet (livets mening m.m.), udfra så vage forudsætninger? Det går skam an at sige ”det ved jeg ikke, men jeg kan undersøge om der er grund til at antage noget – og dette eller hint”. Det blir man næppe dummere af, hvorimod man godt ka’ føle sig lidt dum, hvis man begynder at forklare livet med troen alene.

Tænk her på alle andre vilkår i livet, hvor du må undersøge noget hvorom du er uvidende. Spørgsmålet er her, hvorfor mennesker der bruger trosanskuelser som forklaring på deres syn på livet, ikke også bruger troen når det skal orientere sig for at behandle spørgsmål i livet i øvrigt?
Det er et meget centralt spørgsmål, ikke noget man bare sådan kan overse. Og det er her, man ser/hører mennesker forklare sig med angsten overfor det uvisse – døden, livets mening osv. Men man kan sagtens behandle disse spørgsmål rationelt, man behøver slet ikke ty til imaginære konstruktioner med troen – desforuden skaber den slags heller ingen social tryghed, og det gør de ikke, fordi tryghed forekommer i forbindelse med noget hvorom vi kan have kendskab.

Jeg vil derfor mene, at en antipati i sig selv må isoleres til troen som værktøj og antagelsesform, ja til de institutioner der repræsenterer og kommunikerer den, hvorfor mennesket der har den er underordnet. Og lurer jeg Treram ret, har han fint med kendskab til mennesker med religiøs tro, hvor følelser mellem mennesker i den forbindelse, nok relaterer sig til meget andet end religiøs overnaturlig tro – det drejer sig jo om at forklare vores fælles verden, ja mennesket m.m. på den bedst mulige måde. Og man kan sagtens afvise trosanskuelser uden at forholde sig til disse i relation til personen selv. Man kan endda gøre grin med trosanskuelser på mange måder, latterliggøre osv. helt uden at trosanskuelserne matcher persona. At personer evt. forsøger at skabe et personligt forhold mellem dem som menneske og troen om dem som menneske, det er netop historien om statsreligionerne, historien om mennesket der engang med politiske redskaber, stillede statslige krav om individets respekt overfor den religiøse tro, fordi man måtte udvise respekt overfor selve staten som myndighed. Men dybest set, så er trosanskuelser mennesker har, helt forskellig fra dem selv som personer – der er m.a.o. persona forud for anskuelser der anerkendes og udvælges, hvilke anskuelser det sættes i søen, osv.

”Troen kan jo sagtens være så stærk i menneskets liv, at det ikke behøver forudsætte et kirkeligt rum at dyrke den i? ... Måske er det, hvad der sker i denne tid??”.

- Vil du sandsynliggøre 6000 menneskers udmeldinger med et ”måske det skyldes, osv” (og dvs. troen på) de bare vil spare 0.7 pct. i skat?

For det første, må de 0.7 pct. besparelse dermed veje tungere end støtten til en statsinstitutionel kirke, der faktisk politisk har understøttet selv anderledes trossamfunds rettigheder med henvisninger til landets love. Det er i sig selv værd at bemærke.
For det andet, så har der været omfattende kritik af kirkens cirkus i forbindelse med homoseksuelle vielser. M.a.o. kan dette være lidt af billedet - der findes sikkert mange homoseksuelle i Danmark, men hvor stor en del der er troende kristne, er ukendt.
For det tredie, har mange præster gjort sig til kirkens talerør i politiske diskussioner - ikke mindst på DR's sendeflade. De har her skabt et indtryk af en kirke bestående af uens tænkende præster, at kirken som ramme igrunden er dikteret af mf'ere. Alene her kan udmeldinger være en konsekvens af kirken som et cirkus, der gennem de sidste år bare manglede en anledning.
For det fjerde, er det egentlig underordnet hvad man tror om ukendte menneskers livssyn. At tiltro ukendte mennesker et religiøst livssyn er m.a.o. ikke forklarende for disse menneskers syn på livet - men som faktisk er måden hvorved en del religiøse toende i årevis har forsøgt at argumentere for stadig at ha' sugerøret ned i statskassen.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#13186 - 06/06/2012 18:07 Re: Enden nærmer sig [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Zenia.

Grunden til mine aversioner mod kirken, bunder i at jeg mener at kirken/religionerne er en stor gang fup og humbug og at de stakkels mennesker der har en tro er blevet ledt bag lyset af alle de forskellige gejstlige (idioter)lige siden år 0.

Og jeg kan dæleme ikke forstå at mennesket virkelig ikke er i stand til at indse dette, men stadig hager sig fast til en gud, jeg har jo også udmeldt min medlidenhed med dem, jeg synes det er synd at de har opbygget et falsk behov for noget noneksistent.

Men der er sikkert svært at forstå, når man først har fået virusen ind under huden.

Det er jo ikke videre opbyggeligt at hænge fast i noget der er påstået sket for ca.2000 år siden, man komme ikke ud af stedet, men stamper på samme plads.

Udmeldelserne kunne jo også være fordi mennesket har fundet ud af det kan alting selv og at en gud bare er i vejen, og efter nærmere omtanke har set tåbelige i at forblive i en forening der ingen veje fører og ikke hjælper noget eller nogen.

Og når der nu er ca. 5000 guder må der være svært at få påkaldt den "rette", men hvad gør det, ingen af guderne lytter alligevel og har aldrig lyttet.

Og som jeg prøver at nedkalde gudernes vrede over mig, men uden held, de vil ikke engang lytte til mig.

Selvfølgelig siger det noget om de udmeldtes tro, den mangler simpelthen og nu har de så taget mod til sig til det afgørende skridt og sagt troen good bye, jo mennesket bliver skam klogere.

Og det var da en dejlig dag idag, vi var til borgerligt bryllup i Danmark, uden sørgelig salmesang og gejstlige idioter, bare NORMALE mennesker.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13187 - 06/06/2012 19:27 Re: Enden nærmer sig [Re: treram]
Zenia
Uregistreret

Kære I to kloge hoveder, Treram og Simon:

smiler

Du skal nu ikke have spor ondt af mig Treram - jeg har det helt fiiiint med MIN tro. ...

Egentlig har det været den anden vej for mig: Jeg startede med at tro på, at jeg selv var min egen lykkes smed ... men blev heldigvis klogere. smiler

A pro pos det normale:

Kunne fristes til at gøre Obamas ord til mine, når han siger:

Citeret fra en debat omkring sundhedsreformen i U.S.A:

"Jeg er meget unormal. ...

Men det er ikke længe siden, at jeg ikke var så unormal. ...

Jeg var dengang meget normal ... og på vej til - livet ud - at betale medicinregninger som bevis på min normalitet.
" Citat slut.

k.h.
Zenia
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk