annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Heart Brain problematikker
Hvem er online?
0 registrerede 299 gæster og 48 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 4 1 2 3 4 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13128 - 02/06/2012 08:17 Troen kontra vide
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Bølgerne går højt omkring tro kontra videnskab, nogle mener at troen er på højde med videnskaben, mens andre er mere nuancerede, men egentlig er det vel ikke så svært at se hvad der er mest rigtigt og mest vigtigt for vort samfund.

Hvad kan tro? tro kan absolut intet, er kun et tilbageblik på noget påstået for ca.2000 år siden. Tro har ingen beviser på noget som helst, af det den skryder med, eller de såkaldte hellige skrifter skriver.

Videnskaben derimod kommer med det ene bevis efter det andet, på at det den har fundet ud af også passer, videnskaben sender rumkapsler til fjerne planeter som Mars og lander dem og opsamler data fra landingsstederne, dette var ikke muligt uden en viden om hvordan universet opfører sig og hvordan man skal beregne raketters drift igennem rummet, alt sammen noget som videnskaben har erhvervet sig igennem møjsomt arbejde, hvad kan troen flytte? nå ja, nogle få brikker i menneskers hjerner og så er det sagt, troen ser kun bagud, mens videnskaben ser fremad og hvad kan vi bruge det man påstår er sket for flere tusinde år til-ikke en døjt andet end at plage mennesker med.

Vi lever i en verden der vil fremad og vi bruger naturvidenskaben i vor hverdag også i en sådan grad, at vi simpelt hen ikke kan leve uden den, beviserne på videnskabens landevindinger vælter ind over os, dem der ikke er klar over dette, må være meget troende og derfor kun ser bagud efter toget der er kørt.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13130 - 02/06/2012 10:57 Re: Troen kontra vide [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

At tro, gør man jo, når man i realiteten er uvidende, når man antager noget på usikre præmisser. Man antager derfor noget med troen på usikre forudsætninger. Man anvender tro(sanskuelser) når præmisser for antagelser ikke er undersøgt i tilstrækkelig grad, når der ingen sandsynlige antagelser er tilvejebragt for at kunne kvalificere et udsagn og tillægge det en sandhedsværdi. Troen er ikke et tillidsvækkende stadium for antagelser, og ligger således på niveau med hypoteser, hvor præmisserne er for alt for usikre og derfor må undersøges nærmere.

Videnskaber er ikke leveringsdygtige med teorier (som består af sandsynliggjorte iagttagelser, og ér egentlig viden) før også præmisserne er korrekte. Når hypoteserne derfor er tilfredsstillet og mættet med udgrundede spørgsmål, da kvalificerer man antagelserne som teorier/viden. Dette sikrer, at enhver kan navigere med størst mulig sikkerhed, og ikke kun står og må tro med lige stor sikkerhed i øst som vest.

Så der er stor forskel mellem det at navigere i livet med videnskabelige værktøjer og med kun trosanskuelser. Dette er tilfældet, fordi forskellen mellem tillidsvækkende argumenter og trosanskuelser på usikre præmisser er åbenbar for de der tænker logisk og rationelt.
Når en bil standser foran to mennesker i vejkanten og trafikanten spør om vej, vil dén af de to der kun har tro at levere som destination, vige for makkeren der kan sandsynliggøre den korrekte vej med tillidsvækkende forklaringer. Dette skyldes, at den troende er usikker p.a. kun troen i besiddelse, men IKKE!...at begge forklaringer er lige sandsynlige og tillidsvækkende.

Og det er dette Arne argumenterer med, han siger (ret beset): tro og viden er ét fedt!
Dette siger han imidlertid IKKE fordi han ka’ tilvejebringe solide argumenter for troens anvendelse og nyttevirke overfor nogen, KUN fordi han har fået overbevist sig selv om, at det at diskreditere videnskaber, i sig selv må være en kvalificering af hans egen tro, som lige så relevant som videnskaber
M.a.o. søger han på denne måde at overbevise sig selv om, at en nivellering af tro og viden er en realistisk antagelse, mens han reelt bare får favoriseret uvidenheden, til ingens fordel overhovedet. Alene tanken om hvad troen egentlig har præsteret i vores fælles verden, sat op imod hvad man har præsteret med videnskaber som redskab til samfundsbygning, er himmelråbende diskvalificerende for religiøse trosfanatikere. Og i den forbindelse er alene tanken om hvad ID (som fx. Arne har hævet til skyerne i tidligere meninger) bygger på af præmisser, jo det rene vand og har intet videnskabeligt belæg overhovedet – for også her, bedrager man sig selv og hinanden, og misbruger bare data fra videnskabelige seriøse iagttagere/arbejdere.
Arne føler han må fastholde sit trosfundament, men det skyldes alene det faktum, at hvis det falder til jorden med en erkendelse af irrelevansen, da falder rent faktisk samtidig omkring 1000 timers indlæg til jorden som meningsløs tidsspilde, med et tilsvarende brag. Han har meget at miste alene som debattør betragtet.

Der er ingen god grund til at tillægge troen særlig opmærksomhed, set i lyset af troen som religioners værktøj og til beskrivelse af livssyn. Det er alt for usikker en vej til antagelse om livet, døden osv. Faktisk har religioners trosindhold været stærkt medvirkende til at skabe angst i sociale rammer rundt om i verden, tænk selv på skrækindjagende eksempler der internaliseredes i bitte små menneskers sind, midt i en stor skræmmende verden. Den splittelse mennesket kan opleve i sit selvforhold, skyldes tilsvarende i stor grad måden hvorpå tidligere kristne indførte dualiteten i individets selvanskuelse, dvs. den grundlægges kun ved tanken alene, ikke ved en splittelse i selve mennesket som individ. Der har været mange for kristendommen belejlige mémer at få indført, fordi den troende dermed videreførte hvad nogen indførte som komponenter for selvransagelse og som et troende individ. Samme suggestive forhold ses i enhver religion, og det er her videnskaber bragte fakta og sandsynlige antagelser ind i menneskets råderum, når det skulle navigere i livet på bedre forudsætninger. Så det at nivellere tro og viden er decideret en desperat udvej for den forblændede troende der oplever et livssyn smuldre sent i livet. Det er dette vi her kan opleve, og det er dette der forekommer den troende så svært – tænk alene på hvor vanskeligt det er for mennesker der er vokset op i JV, når de skal frigøre sig og skabe nyt livssyn. Det er svære grejer. Men ligesom det er den værste form for snyd at lade modstanderen vinde i skak, da er det også en slem form for snyd fortsat at lade den religiøse troende videreføre det makværk af suggestion i verden, som han/hun selv er genstand for.

Det er religiøse fanatikere med fascistiske politiske ideologier, vi derimod må være mere end almindeligt opmærksomme på. Eller despoter der bruger relgiøse fantatikere i et politiske spil. Troen som religioners værktøj kan vi se stort på, troen har ikke bidraget med noget for mennesket væsentligt. Hvilket masser af troende naturligvis vil bestride på det kraftigste, det sir sig selv..;)

mvh & god weekend
Simon


Redigeret af Simon (02/06/2012 11:08)
Top Svar Citer
#13134 - 03/06/2012 00:04 Re: Troen kontra vide [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg er enig med dig i, at bølgerne går højt i spørgsmålet om tro og viden, men for mig er det ikke tro kontra viden.

Mit synspunkt er, at den viden, vi opnår gennem videnskab, er noget af det ypperste og mest afgørende for nutidens menneskelige tilværelse.

Der, hvor jeg imidlertid sætter spørgsmålstegn, er, om vi kan leve med naturvidenskaben alene, eller om vi har behov for yderligere her i livet.

Jeg mener det sidste - velvidende at vi her er "på dybt vand".

Helt enkelt kan jeg sige det sådan, at jeg mener, der er behov for en eller anden - ikke plat og ikke primitiv - tro, der kan supplere (ikke erstatte) vores fælles viden - også selv om tro jo er noget af det allermest usikre at støtte sig til her i tilværelsen blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#13138 - 03/06/2012 05:42 Re: Troen kontra vide [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
gomoron Arne.

Jeg kan ikke se noget problem med at leve med naturvidenskaben alene, jeg mener heller ikke at en tro kan supplere videnskaben på nogen måde.
Som jeg skrev så er tro noget tilbagerettet og kan derfor ikke bruges i videnskaben, som kun er fremadrettet, med få undtagelser, tro er et tilbageskridt i den moderne teknologiske verden vi befinder os i.

Lige så lidt kan man bruge de gamle filosoffers udtalelser til noget kreativt, filosofferne ville bare skabe opmærksomhed om deres person og fremkom derfor med deres spegede meninger om tilværelsen.

Nu ser vi fortvivlede forsøg fra lindoooo´s side på at få koranen til at fremstå som et videnskabeligt værk, der har et svar på hvert et videnskabeligt spørgsmål, men mig får han ikke overbevist, nu har jeg ikke læst koranen og har heller ikke nogen intensioner om det, men tvivler meget på dens "videnskabelige" indhold, den er sikker lige så "videnskabelig" som biblen, hvis "videnskabelige" oplysninger efterhånden er manet helt ned i den sorte muld, ikke et eneste videnskabeligt bevis har den kunnet relatere til, ellers ret mig.

Men mennesket kan desværre ikke leve uden at skulle bringe noget mystisk ind i sit liv-tro, der må være mere mellem himmel og jord-sludder og vrøvl, dyrene er sku klogere end mennesket på dette punkt, kunne man fristes til at sige.

Dem der har behov for en tro, ja de er sandelig ude hvor de ikke kan bunde, i det rene kviksand, de basker med arme og ben men bliver alligevel trukket ned på et niveau hvor fornuften har ringe vilkår, støttet af præsterne og deslige kravl, der kæmper lige så indædt for deres sølle guder, hold kæft hvor de naragtige, forhåbentligt er deres dage talte, fornuften vil vinde en skønne dag, er jeg sikker på og så står du og andre der stadig med jeres: jamen der må altså være noget.
Det må også være lidt af en pine at tro, tro lidt eller tro meget, nogle tror lidt og andre tro meget, hvordan man definere dette er det mig svært at se, jeg har det tit med at spørge venner og bekendte om de tror og svaret er nogen gange: ja jeg tror da lidt??, heldigvis siger de fleste at de ikke er troende og det er jo meget glædeligt synes jeg, her har fornuften sejret over den dårlige påvirkning fra troende forældre, skole og kirke.

Da jeg fornylig lå på lazarettet i Helsingborg, var der en
gammel hjertesyg mand, der rendte rundt og missionerede, han kom hen til mit bord hvor jeg spiste, begyndte at tale om hans herre Jesus som døde på korset for vores skyld,han blev vist list sur da jeg svarede, at ham Jesus kendte jeg ikke, men det var da godt han blev straffet på korset hvis han var en forbryder, han forlod mig og satte sig ved et andet bord og begyndte at be bordbøn.
Han havde lidt svært ved at få folk til at tale ham efter, nogle gange flyttede folk til et andet bord, så han prøvede hele tiden at finde nye ofre, hvilket viste sig at være svært for ham- en stakkel uden andre venner end hans Jesus, jeg havde faktisk lidt ondt af ham.

Jeg havde set ham før, han delte små sedler ud i lægehuse og andre offentlige steder, med religiøse tekster.




_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#13141 - 03/06/2012 10:17 Re: Troen kontra vide [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Jeg kan ikke se noget problem med at leve med naturvidenskaben alene, jeg mener heller ikke at en tro kan supplere videnskaben på nogen måde.
og her er mit svar, at hvis du er tilfreds med at leve sådan og ikke føler, at der mangler noget, så ville jeg da, hvis jeg var i dit sted, også leve sådan, som du foretrækker.

Imidlertid er der jo ganske mange mennesker, som fornemmer, at "der er mere mellem himmel og jord" - ja, der er sågar naturvidenskabsfolk, der ikke vil nøjes med naturvidenskaben alene, som Gyldendals store leksikon skriver:
Citat:
Når man kan producere atom- og brintbomber, når man kan fastslå Jordens alder, når man kan udregne, hvilke grundstoffer stjernerne består af, har man da ikke afsløret naturens inderste hemmeligheder, og er den viden, man besidder, da ikke så sikker, at kun tåber kan betvivle den? Man skulle tro det, men såvel inden for filosofiske som naturvidenskabelige kredse er der langt fra enighed om, hvor sikker den menneskelige viden er, og hvor meget den afslører om naturen.
Også Einstein udtalte sig herom:
Citat:
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.
Mit spørgsmål er så, om du mener, at sådanne mennesker (også mig) skal gå over til din måde at opleve verden på? blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 4 1 2 3 4 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
16-årig sigtet for terror efter knivsti..
19/04/2024 05:33
Nyhedsbureauer: Luftforsvar aktiveret fl..
19/04/2024 04:32
Iransk statsmedie: Flere fly undgår det..
19/04/2024 04:26
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Nyheder fra Religion.dk