annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15688161
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382249
Et andet syn 1991849
Åndelig Føde 1525554
Jesu ord 1523505
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
2 registrerede ABC ,(1 usynlig), 416 gæster og 191 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 17 af 22 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 21 22 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#13104 - 31/05/2012 11:32 Re: Konfirmationsalderen [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Du kan altid finde en filosof, Arne, der kan tages til indtægt for et hvilken som helst livssyn. Derfor kan hverken filosofien eller teologien hjælpe os til en større forståelse, for de baserer sig på spekulationer og trossætninger og ikke på observerbare fakta.

Men ingen moderne filosoffer tror dog på, at der eksisterer en ultimativ sandhed. Artiklen modsiger intet af det, som jeg har sagt, men dine velkendte problemer med at forstå, hvad du læser, får dig åbenbart til at tro, at den bekræfter din besynderlige hjemmelavede religiøse opfattelse af verden.

Du skriver
Citat:
Når man læser hele Gyldendals (verificerede) artikel igennem
og det får mig til at spørge: Hvordan verificerer man tankespind? Der er jo ikke tale om fakta, der kan bekræftes af observationer. griner

Jeg har i øvrigt aldrig påstået, at videnskaben er enerådende, tværtimod. Men man kunne ønske, at den var. ler

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#13105 - 31/05/2012 11:42 Re: Konfirmationsalderen [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Ole, din kommentar til Gyldendals artikel var nok bedre rettet til Gyldendal. De har jo givet mulighed for det smiler

Din erklæring om, at (natur)videnskaben ikke er enerådende, er velkommen - og dit ønske om, at den skulle være det, er jo ikke overraskende blinker

Arne.
Top Svar Citer
#13106 - 31/05/2012 12:49 Re: Konfirmationsalderen [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Min kommentar var rettet til dig, Arne, og til din forskruede opfattelse af videnskab. Den viser, at du overhovedet ikke har anelse om, hvad der foregår i forskningen.

Jeg har ikke tid til at beskæftige mig med filosoffers tankespind. Jeg modtager dagligt ca. 20 mails om gennembrud i forskningen på forskellige områder, hvor vi kommer et skridt nærmere en forståelse, og det er kun at skumme lidt af fløden, for der udgives dagligt flere peer-reviewede videnskabelige artikler, end du ville kunne nå at læse på et år, hvis du i øvrigt havde den fornødne fagkundskab på feltet.

Måske du nu kan ane omfanget af den grinagtighed, som din påstand om, at videnskaben er begrænset af aksiomer, var. Vor forståelse af verden og livet udvider sig med svimlende hast, og vi får stadig bedre og mere dækkende forklaringer på de fantastiske fænomener, som vi opdager.

Man har beregnet, at 80% af alle de forskere, som har levet gennem hele menneskehedens historie, lever i dag. Så meget er forskningen eksploderet, og den accellererer stadig.

Der gik mindre end 66 år, fra brødrene Wright lavede deres første rejehop med en primitiv flyvemaskine på en mark i USA, til Armstrong satte foden på månen. I vore dages tempo ville en tilsvarende udvikling tage mindre end 20 år.

Så sov du bare videre, Arne, og drøm dine religiøse drømme om menneskers manglende formåen. Dine meninger har ingen indflydelse på videnskabens hastige udvikling. ler

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#13107 - 31/05/2012 13:20 Re: Konfirmationsalderen [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Ole skriver:
Citat:
Min kommentar var rettet til dig, Arne, og til din forskruede opfattelse af videnskab. Den viser, at du overhovedet ikke har anelse om, hvad der foregår i forskningen.
Jeg har ikke tid til at beskæftige mig med filosoffers tankespind.
Ja, så er det vist ved at være klart, at Ole vil have, at naturvidenskaben skal være enerådende - men ikke har tid til overvejelser om, hvorvidt dette nu også er klogt og velafbalanceret.

Jo, Ole har travlt. Det får mig til at tænke på Gyldendals "forskruede tankespind", som jeg henviste til, men som Ole ikke har tid til.

Måske det skyldes følgende, som Gyldendal skriver:
Citat:
Når man kan producere atom- og brintbomber, når man kan fastslå Jordens alder, når man kan udregne, hvilke grundstoffer stjernerne består af, har man da ikke afsløret naturens inderste hemmeligheder, og er den viden, man besidder, da ikke så sikker, at kun tåber kan betvivle den? Man skulle tro det, men såvel inden for filosofiske som naturvidenskabelige kredse er der langt fra enighed om, hvor sikker den menneskelige viden er, og hvor meget den afslører om naturen. Dette skyldes forskellige forhold.
Et af dem er, at det synes at være sådan, at løsningen af et videnskabeligt problem oftest fører til, at nye problemer opstår, så at der ikke synes at være nogen afslutning på forskningens vej.
Var der nogen, der sagde "Troldmandens lærling"? blinker
http://da.wikipedia.org/wiki/Troldmandens_l%C3%A6rling (Kopier og sæt ind)

Arne.
Top Svar Citer
#13108 - 31/05/2012 14:09 Re: Konfirmationsalderen [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Du kunne ikke give en mere overbevisende demonstration af, Arne, at du ikke kan forstå og ikke vil forstå, hvad andre skriver. Verden (i dine øjne) er som du ser den og du fortolker den, og de 7 milliarder andre opfattelser har kun berettigelse, hvis du kan (mis)tolke dem som en bekræftelse af din egen mening.

Ikke så underligt at du har problemer med at kommunikere med andre, når du også vil bestemme, hvad andre mener, selv når det ikke er i overensstemmelse med, hvad de skriver. Mod dumhed kæmper som bekendt selv guderne forgæves.

Nu må du underholde dig selv, Arne. griner

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
annonce
Side 17 af 22 < 1 2 ... 15 16 17 18 19 21 22 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Nu svinger vingerne i Asiens største vi..
25/04/2024 12:38
Den svenske kronprinsesse starter på of..
25/04/2024 12:03
Beredskab er nu i normal drift: 'Børsen..
25/04/2024 11:56
Politisk ordfører går i rette med krit..
25/04/2024 11:11
Bager har bagt 25 procent færre hveder ..
25/04/2024 10:53
Nyheder fra Religion.dk