annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 269 gæster og 127 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 22 1 2 3 ... 21 22 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12958 - 13/05/2012 11:26 Konfirmationsalderen
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Nu da alt står i konfirmationens tegn, var jeg inde på KD´s sider, der var selvfølgelig meget om emnet og når men nu nærlæser de forskellige ting der skrives om konfirmationen, ser man et gennemgående træk, konfirmationen er for kirkens skyld og alene for kirkens skyld.
Der er forslag til at hæve konfirmationsalderen til bl.a. 16 år, jeg mener den bør være 18 år, når de unge er myndige og selv kan tage stilling om de fortsat vil være medlem af et oldnordisk væsen, med alt hvad det indbefatter, bl.a.et mega stort medlemsbidrag igennem et forhåbentligt langt liv.

En ændring af konfirmationsalderen bare til 16 år, vil give kirken store problemer, læg mærke til: vil give kirken problemer, idet mange så vil springe fra konfirmationsforberedelserne, grundet der er andre ting der er mere vigtige for den unge, ergo er kristendommen ikke så vigtig, hvorfor så pådutte dem denne? jo for kirkens skyld og kun dette, jamen er det ikke absurd, de unge skal gribes af kirkens klamme favntag inden de er ved deres "fulde fem", alt hvad man ser af indvendinger går bare ud på et, at kirken kommer i uføre, hvis konfirmationsalderen ændres, d.v.s. at kirkens status quo kun kan opretholdes ved et unaturligt angreb på umodne børn, jamen hvor er de gode de kristne, ejegode og intet andet, og tør ikke se kendsgerningerne i øjnene, at kirken er out, for de fleste, når man blir myndig.

Og forældrerne gør deres børn en bjørnetjeneste, men de er forblindet af ????? og de fleste går garanteret aldrig i kirke.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#12960 - 13/05/2012 14:21 Re: Konfirmationsalderen [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Ja, der er jo ingen overraskelse, at du tordner mod kristne konfirmationer - og vel især mod det gruppepres, de unge udsættes for - endda i en alt for tidlig alder.

Nu tror jeg faktisk ikke, at den religiøse side af sagen spiller nogen væsentlig rolle for langt flertallet af de unge og ej heller for deres forældre, men at der er et klart behov for at fejre overgangen fra barn til ung/voksen - her hos os, som vist overalt på kloden - det tror jeg ikke, der er tvivl om.
http://da.wikipedia.org/wiki/Overgangsrite

At afskaffe det ville nok være næsten lige så svært som at afskaffe dét at fejre fødselsdage blinker

Som jeg ser det, er det religiøse islæt i vore dage for langt de fleste reduceret til en "kulisse".

Denne kulisse kan sikkert nemt udskiftes med en anden kulisse, men det kræver jo, at der er en, som er attraktiv blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12961 - 13/05/2012 14:56 Re: Konfirmationsalderen [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.

Synes du virkelig at man er voksen når man er 13 år, så er der vist noget ivejen med lovgivningen og det må då ændres.

Nej det er kun en beskyttelse af kirken så den kan overleve, men jeg gir dig ret i at de unge kun ser det som en fest og det kirkelige som noget der SKAL overstås for at få festen, kirken på sin side er så komplet ligeglad/enfoldig, selvom den ikke kan være uvidende om dette er tilfældet, hvilket så endnu engang beviser hvad jeg sagde, konfirmationer er for kirkens skyld.

Der har været borgerlige konfirmationer før, men på rent socialdemokratisk grund, såvidt jeg husker.

Jeg har holdt 2 (konfirmations)fester uden indblanding af folketossekirken, ikke noget problem, alle var lykkelige og glade, familie og venner tog det uden at kny. Og der blev holdt blå mandag o.s.v. med de der blev presset ned i folketossekirkens mørke dunkle hul, og nogle var endda meget jalous på min ene søn, som fik en tur rundt i Østasien på spændende steder med mig, så han indsnusede lidt mere rigtig kultur end den simple der gives i folketossekirken.

Hvis det religiøse ikke spiller nogen rolle er det vel nærmest blasfemisk at lade det udspille sig i kirken, iflg.min opfatning, men atter, kirken er sku da ligeglad bare den får nogle lette ofre.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#12963 - 13/05/2012 16:05 Re: Konfirmationsalderen [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg skrev jo udtrykkelig: "- i en alt for tidlig alder", så dér er vi (heller ikke) uenige.

Så vidt jeg ved, har konfirmation ikke nogen større væsentlig teologisk betydning i den luthersk-evangeliske danske folkekirke (spørg mig ikke hvorfor).

Om det er gudsbespottelse at benytte kirken uden at tillægge dens teologi nogen væsentlig betydning, det må vel være kirkens problem - og de brokker sig mig bekendt ikke blinker - men det er jo flotte bygninger og interiører, og en borgerlig kjole-og-hvidt mandsdragt fra middelalderen (enten præsten så er mand eller kvinde) hjælper vel også med til at give en festlig "eventyrstemning".

Mit gæt er, at den, der kan præstere en "kulisse", som kan konkurrere, vil få en meget stor del af konfirmanderne, eller hvad vi så skal kalde dem.
Det eneste, de behøver at bekræfte, er vel, at de forlader barndommen for at blive voksne.

Et første sted at være kreativ kunne måske være de tomme kirker i den danske hovedstad - så hvor er kreativiteten? smiler

Noget rytmisk musik - måske lidt á la gospel - nogle gode fællessange - og en tale holdt af f.x. borgmesteren inden den efterfølgende private fest, tror jeg godt kunne konkurrere.

Måske talen også kunne indeholde et par ord om det at vælge sin egen livsanskuelse.

Et udgangsritual - som når man kaster risengryn efter brudeparret (vel forstået som gode ønsker) - kunne vel også give festen/ritualet/begivenheden både intensitet og dybde? blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12969 - 14/05/2012 06:10 Re: Konfirmationsalderen [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jeg kan forstå at du mener de unge på 13 er voksne,hvorfor ikke sige 9 år ligesom muslimerne siger, så vil pædofilerne blive glade, især hvis loven ændres tilsvarende.
Desuden kryber du snedigt udenom næsten alle mine spørgsmål, men det har du selvfølgelig lov til, som du jo siger.

Du skriver at konfirmationen ingen større teologisk betydning har, nej men den har så sandelig en meget klar betydning for medlemsskaren i folketossekirken, som jeg også skrev, og kirken er da bedøvende ligeglad med ungerne, bare den får deres stemmer, det er hvad det hele drejer sig om.
For præsterne må da vide at de fleste er fuldstændigt ligeglade med hvad denne står og prædiker for dem, hvis ikke, er de sku endnu mere dumme end loven tillader.

Du vil stadig have kirken med i et alternativt ritual og hvorfor det?, man kan som jeg og muligvis andre udmærket holde en god fest hjemme med barnet på 13 i centrum, uden al den falske opstalten i kirken, hvor alle skal overgå hinanden i påklædning, desuden er det vist ingen hemmelighed, at det belaster mange familiers budget utroligt meget, at holde en stor konfirmation.

Du vil gerne være enig med mig , men jeg kan ane at du stadig ikke har forladt din barnetro, den sidder godt forankret i dig, som en Trojansk hest i computeren.




Redigeret af treram (14/05/2012 06:12)
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 22 1 2 3 ... 21 22 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Nyheder fra Religion.dk