annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12636 - 26/03/2012 07:26 er biblen en guds ord?
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Nu da homobryllupperne hærger den danske folketossekirke, læser man gang på gang at biskopper, præster, kirkegængere og selv politikkere henviser til biblen og at man overtræder gudens ord, hvis man godkender homo vielser.
Men hvem kan bevise at biblen er en guds ord, for mig ser det ud til at biblen bare er et stykke menneskeskabt arbejde og mig bekendt har aldrig nogen hørt en gud tale, ihvertfald ikke nogen normale mennesker, endsige at han har sendt mail, breve eller brugtnogen anden form for kommunikation, så står vi ikke bare overfor at nogle bruger biblen som en lovbog, en lovbog der igennem tiderne er blevet brugt til at kanøfle de stakkels mennesker med og som de "gejstlige" stadig vil have skal danne rammen om lovene her i Danmark.

Tror de gejstlige virkelig selv at en gud har været forfatter til biblen? gør de det, så burde de mentalundersøges.

Men ok jeg kan se at de er tvunget til at tro på biblen, det er det eneste der holder sammen på religionerne, det er så ret så sørgeligt, at en bog der er menneske skabt, kan lave så megen ravage med menneskene, få dem til at udføre syge - latterlige handlinger, bygge gudshuse med et indhold af piedestalsatte magtsyge biskopper og præster, bede denne gud om både det ene og andet og aldrig få en smule feedback, ok nogle får mener de, men de er heller ikke for kloge.

Jeg er faktisk meget forarget over at mennesker stadigvæk tror på biblen som en guds egne ord, det er sku da meget nedværdigende for menneskene, men det er der vel ingen lov der forbyder mennesket at nedværdige sig selv.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#12637 - 26/03/2012 09:55 Re: er biblen en guds ord? [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Godmor´n Treram:

Du skriver bl.a.:

"Jeg er faktisk meget forarget over at mennesker stadigvæk tror på biblen som en guds egne ord, det er sku da meget nedværdigende for menneskene, men det er der vel ingen lov der forbyder mennesket at nedværdige sig selv."

Dertil tænker jeg bare:

At, hvis denne tro giver sig udslag i næstekærlige handlinger og ikke-fordømmen ...

ligner det da slet ikke at "nedværdige sig selv" ...tvært i mod. !!

Om alle gejstlige tror på, at Bibelen ér Guds egne ord, ved jeg jo ikke.

Den menneskelige udviklingshistorie spiller vel også en rolle? A pro pos Martinus´ lære. ...

Det Gamle Testamente er - indrømmet - en grum historie om trusler og hævn ved mangel på lydighed overfor Gud. ...

Måske har den tids mennesker skullet have det på den måde?

Tænker lidt, at ens børn opvæksten igennem jo heller ikke har skullet opdrages efter samme læst?

Eks.: Ens 3-årige får skarpe advarsler om de ting, de endnu ikke er i stand til at håndtere - ud fra kærlig omsorg for barnets ve og vel. :)Måske andre end jeg kan huske et klap i numsen til et barn, som ikke viste respekt for trafikken f. eks. ...

Det Nye Testamente trænger derimod tydeligt igennem med sit bud om Kærlighed til både Gud og Næsten (og for egen regning: til sig selv), så hvis vi alle levede efter det, kunne vor verden og dens mennesker da kun blive bedre. smiler

Min favorit er ubetinget Thomas Evangeliet, som tegner et billede af Jesus som en ældre broder, der som vejviser gik den vej, vi alle går. ...

Tak for tankerne, du satte i gang her en tidlig mandag morgen. smiler

m.v.h.
Zenia



_________________________
Top Svar Citer
#12643 - 26/03/2012 21:00 Re: er biblen en guds ord? [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
hej Zenia.
Tak for din respons på mit oplæg, som jeg slet ikke troede at nogen ville reagere på.
Men du svarede så ikke på spørgsmålet om biblen er skrevet af en gud, fornylig stod indtil flere norske præster frem og udtalte at biblen ikke skulle tages bogstaveligt, hvilket gav lidt søgang i de hellige rækker, det var da modigt gjort må man sige.

Og jeg tror at mennesket sikkert også før biblens og alle de andre skrøners tid, udviste menneskekærlighed og hjalp medmennesker der var i nød, ligesom ateister i vore dage gør det samme selvom de ikke er troende.

I vore dage er mennesket faktisk ikke kommet meget videre hvad angår menneskekærlighed, se hvordan i Mexico at de "gode" katolikker dræber hinanden for sølle mammoms skyld, se hvordan muslimer i Irak massemyrder hinanden, fordi den enes gud er bedre end den andens, se hvordan biskopper og præster her, på alle mulige måder prøver på at slippe for at skulle vie homoseksuelle par, med henvisning til den "kærlige" bibel som en gud har skrevet (sikkert med usynligt blæk).

Jeg har selv været udsat for en præst der ikke ville vie mig ( da jeg havde været gift en gang før) selvom han i første omgang sagde ja til at vie min udkårne og mig, han havde tidligere konfirmeret min viv, jeg var ligeglad med et kirkebryllup, men min udkårne var ud af indremissionsk familie, så det skulle foregå i en kirke.
Min svigerfar der var meget IM fik dog overtalt præsten og så var alle "glade", lige indtil præsten ved middagen rejste sig og takkede for at han fik lov til at vie os, da var jeg på nippet til at smide noget i hovedet på ham.

Mange er begyndt at se tilbage til syttenhundrede tallet, der er flere film på vej fra den tidsalder, dengang præsterne og biskopperne stadig havde deres magt, og som de misbrugte på det skammeligste, så vi skal skam ikke helt tilbage til år nul, for at finde de rigtige slemme mennesker der i den grad levede på en piedestal.

Og idag skal vi bare åbne avisen så ser vi straks nye historier om den katolske kirkes gejstliges magtmisbrug af børn i dens varetægt, de har nok en anden bibel end den danske, skrevet af en homoseksuel gud.




_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#12644 - 26/03/2012 21:55 Re: er biblen en guds ord? [Re: treram]
Thomas
Uregistreret

Kære Treram,

Du behøver ikke at spekulere i, hvorvidt biblen er Guds ord. Hvis jeg må give dig et råd: Hold dig fokuseret på Jesu ord. Find hans ord i de fire evangelier i begyndelsen af Det Nye Testamente. Hold dig til hans ord, og kun disse. Si det andet fra ... også alle ritualerne og flosklerne og kirkerne og præsterne og alt det religiøse snavs som har forplumret klarsynet og den rene "optagelse" af hans - Jesu - ord.

Jesus vidner virkelig om den fuldkomne, uselviske kærlighed. Hvis blot du vil læse hans ord med hjertet, så vil du se, at alle de misgerninger, som du refererer til, gjort af præster og andet religiøst folk, INTET har at gøre med hans ord. Hans ord vidner om den ypperste kærlighed - han udtrykker den rene, fuldkomne kærlighed.

Jeg ønsker sådan for dig, at du må flytte fokus til det, der er blevet skjult så grundigt under det hykleri, som du refererer til. Du vil finde en skat til sjælen.

"Elsk jeres fjender, gør godt mod dem, der hader jer. Velsign dem, der forbander jer, bed for dem, der mishandler jer. Slår nogen dig på den ene kind, så vend også den anden til. Tager nogen din kappe, så lad ham tage kjortlen med. Giv enhver, som beder dig, og tager nogen, hvad der er dit, så kræv det ikke tilbage. Som I vil, at mennesker skal gøre mod jer, sådan skal I gøre mod dem."
(Jesus)


Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#12645 - 27/03/2012 01:15 Re: er biblen en guds ord? [Re: ]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Hey Thomas,, du skriver:

Citat:
Du behøver ikke at spekulere i, hvorvidt biblen er Guds ord. Hvis jeg må give dig et råd: Hold dig fokuseret på Jesu ord. Find hans ord i de fire evangelier i begyndelsen af Det Nye Testamente. Hold dig til hans ord, og kun disse. Si det andet fra ... også alle ritualerne og flosklerne og kirkerne og præsterne og alt det religiøse snavs som har forplumret klarsynet og den rene "optagelse" af hans - Jesu - ord.


ja du ved jo fra tidligere at disse dine uvidenskabelige og ukritiske og uhistoriske synspunkter dem bryder jeg mig ikke om. Evanglierne er slet ikke skrevet som skulle de være en korrekt gengivelse af Jesu ord eller historiske begivenheder (men derimod er Pauls breve den historiske virkelighed tro som Alain Badiou siger og de er til for voksne mennesker at læse og blive klog af). Evangelierne er teologiske biografier og skrevet som teologiske biografier,, det er en genre og derfor der er så mange af dem,, disse evangelier,, og nu tænker jeg ikke på de falske fra nyere tid, men de 4 der er med i den bibelske kanon og dem der ikke fik denne status og alle disse mange evangelier fra næsten 2000 år siden, har aldrig været komponeret og skrevet ud fra at de korrekt skulle være en gengivelse af Jesu ord eller optræden, dette har slet ikke været tanken med dem, endsige hensigten (hvorfor det da også er grotesk at der er moderne mennesker i dag der tror dette,, det være sig thomas, michael og mange andre, som også bibelfundamentalisterne, men altsammen noget der gør sig gældende hos folk der ingen tro har, og derfor må tro (belief) på noget, som erstatning for deres manglende forståelse af disse Helligåndens forhold der er på tale i den kristne tro i forbindelse begivenheden Kristus (Jesus der modtages at være Kristus ved Guds Ånd, Helligåndens mellemkomst)).

Tillich der er Paulus dreng om noget og har fået som Luther og Barth sin vækkelse gennem Pauls breve skriver om Guds Ord blandt andet følgende:

If human words become vehicles of the Spiritual Presence they are called the "Word of God".

"Word of God" is a term which qualifies human words as media of the Spiritual Presence. God does not use a particular language, and special documents written in Hebrew, Aramaic, Greek, or any other language are not as such words of God. They can become the Word of God if they become mediators of the Spirit and have the power to grasp the human spirit. This applies both positively and negatively to biblical as well as to all other litterature. The Bible does not contain words of God, but can and in a unique way has become the "Word of God". ..
No word is the Word of God unless it is the Word of God for someone; nor is it, in our present terminology, unless it is a medium whereby the Spirit enters the spirit of someone. Systematic Theology III.

Virkelig kloge ord og tanker fra Tillich som baggrunden for findes hos Paulus, denne åndens apostel mere end alle andre. Tænk hvis vi ikke havde haft Paulus denne åndens theolog og apostel til at sementere disse forhold for os for altid. Imod enhver form for dogmatisme og bogstavstroenhed, bibelfundamentalisme. Selvfølgelig også derfor de revolutionære tanker findes hos Paulus, han er farlig for enhver kirke som A. Schweitzer siger det og det er en gåde at han blev kanoniseret, men det skyldes at hans breve var så udbredte at om man ikke tog ham med i kanon, så fik man (Kirken) ham imod sig, og det turde man simpelthen ikke, da dette ville betyde et nederlag for Kirken; så man tog ham med og forbød blot folk at læse Pauls breve og ja i det hele taget bibelen,, fordi Kirken godt vidste at der lå en bombe under den i form af Pauls breve og det var da også det der skete med Vestkirkens splittelse under reformationen, begyndende allerede under renæssancen.

igen ud fra, eller udledt fra Pauls breve skriver Tillich:

Again, however, we must establish a criterion to use against the false elevation of human words to the dignity of the Word of God. The Biblical words are this criterion. They constitute the ultimate touchstone for what can and cannot become the Word of God for someone. Nothing is the Word of God if it contradics the faith and love which are the work of the Spirit and which constitute the New Being as it is manifest in Jesus as the Christ. Systematic Theology III

Jeg indrømme disse ord af Tillich i det her indlæg kræver et nøjere studium for at blive forstået i dybden og tilegnet, det er ikke ord man bare læser og så har tilegnet sig forståelsen af. Man skal læse dem langsomt mange gange og meditere over hvad der står flere dage,, før det begynder at bundfælde sig hvad der er på tale. Og bedst ville være om nogen gad læse Tillichs Systematic Theology, alle 3 bind, ca 1000 sider,, de er af så høj kvalitet at man aldrig mere ville rode rundt i den kristne tro som I desværre alle gør her på stedet, på det skammeligste, ihvertfald bliver jeg dybt frustreret over jeres forståelse af Jesu Kristi budskab og mission og den Åndens virkeligheds ekstatiske manifestation (Guds Riget (1*)) han uløseligt forbandt til sin person, liv, og skæbne, død, med. Som ingen af jer har øje for. Jeres ukritiske, uhistoriske og upolitiske og u-Åndelige læsninger gør lidt ondt på mig til tider at skulle være vidner til. U-Åndelige læsninger,, skriver jeg, fordi I (du Thomas og Ekim folket fx) forveksler subjektivisme og psykologisme med den Åndelige virkelighed, eller Åndens ekstatiske manifestationer.

(1*):

jeg vil udgyde min Aand over alt Kød, eders Sønner og eders Døtre skal profetere, eders gamle skal drømme Drømme og eders unge skue Syner; Joel
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk