annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Symbol
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 330 gæster og 29 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12541 - 13/03/2012 09:52 Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål.
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

I en anden debat har spørgsmålet om "meningen med livet" været til diskussion, og en af debattørerne mener tilsyneladende, at meningen med hans liv er uvidenhed, og det vil han så også have skal gælde for alle andre og især for videnskaben, som jo ellers må formodes at repræsentere størstedelen af den menneskelige viden.

Nu betyder det næppe meget for den enkelte, at videnskaben, baseret på kendsgerninger om livet, kan udlede forstandige svar, såsom at knytte svaret til en negativ entropitilvækst i henhold til termodynamikkens 2. lov eller til Darwins evolutionsprincip eller til Prigogines dissipative strukturer. Sådanne svar er lige så meningsløse for menigmand, som spørgsmålet er i sig selv.

Det er også ret ligegyldigt, hvad filosoffer og teologer o.lign. giver af svar, for svarene er talrige som ørkenens sandskorn, og ofte endnu mere uforståelige end spørgsmålet. Det hjælper heller ikke, at det i bedste fald er andenhånds fortolkninger af svarene, vi møder her på debatten. Vi kan derfor konkludere, at spørgsmålet er uegnet som debatemne.

Debatten har dog også medført enkelte fornuftige kommentarer, som at mening er noget, hver enkelt forestiller sig ud fra sin viden (eller mangel på samme som i ovennævnte eksempel), og det er jo langt mere interessant som debatemne. En debat er jo en social interaktion, og her er det jo nyttigt for forståelsen af hinanden, at man kender til hinandens livsforståelse, og eventuelt også til de erfaringer, der har ført til den.

En debat om livsforståelse kan jo føre os vidt omkring, fra tanker om børneopdragelse, ungdomsoprør, seksuelle relationer, samfundsspørgsmål, andre kulturer til religiøse forestillinger og tanker om døden. Udgangspunktet må være, at ingen anser sin livsopfattelse som "bedre" end andres, (om end den samfundsmæssigt kan være mere eller mindre hensigtsmæssig), og at vi afholder os fra at missionere for vore opfattelser og fra at mistolke andres indlæg. Det er tilladt at spørge om de ting, som man ikke forstår.

Ikke alle mennesker har mental styrke til at være ærlige om deres tanker. Selv har jeg ingen problemer med det. Jeg har ingen skeletter i skabet, højst nogle knoglestumper, som kun hunde kan have interesse i. ler Jeg lægger derfor gerne for selv med min livsopfattelse kort fortalt. Jeg skal senere udbygge den.

For mig er livet en konstant læreproces om alt mellem himmel og jord, styret af den naturlige drift, som vi benævner nysgerrighed. Samfundet har priviligeret mig til at kunne følge denne lyst, så jeg føler derfor en forpligtelse til at videregive de resultater, som mine erfaringer har givet mig.

Selv om livet iblandt har givet mig nogle stød så hårde, at de ville have knækket de fleste, så har mine glæder været så store og mangfoldige, at jeg altid har kunnet bevare mit livsmod. Mit otium har indtil nu været uden væsentlige problemer, og alle mine grundlæggende behov er opfyldt. Det er et resultat af det menneskelige fælleskab, jeg er medlem af, og jeg søger derfor i det daglige, at gøre hvad jeg kan for at gavne dette fællesskab.

Det indebærer så også, at de aggressive tendenser, som jeg som alle andre er født med, kommer frem, når jeg møder mennesker, hvis handlinger udmønter sig i negative indstillinger til andre og til disrespekt for fællesskabet.

Hvordan opfatter du selv dit liv?

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#12543 - 13/03/2012 11:45 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ole bjørn]
Anonym
Uregistreret

Kære Ole Bjørn,

Et utrolig spændende oplæg, du her er kommet med, ... et oplæg, som jeg specielt hilser velkomment p.g.a. dets åbenhed, som jeg gerne imødekommer ... og selvfølgelig ikke forventer, at andre skal kunne "klinge med på" ... men det er jo også det, som gør et menneskeliv interessant, at så mange vi end er på denne klode, er hvert eneste menneskes liv noget ganske særligt og unikt. smiler

For mit vedkommende er det sådan, at jeg ser livet som både en læreproces og på samme tid en GAVE. ...

Da jeg tror på reinkarnation, er det indlysende (for mig), at gaven består i til hver en tid at søge at forstå livets udfordringer som den mulighed, der ligger deri for at inddrage læring af dem ... og (denne gang) handle mere kærligt og positivt, og tør jeg sige? Vokse som menneske. ...

At jeg kender til flere af mine tidligere livs indhold og opgaver, ser jeg som en foræring på min livsvandring. ...

På dette stade af livet, hvor jeg ikke længere er så udfarende, tænker jeg dagligt på ... via min bevidsthed ... at søge "at holde lys i flammen" så at sige. smiler

Måden, jeg gør det på er dels i mødet med andre bevidst at søge lyset i enhver ... samt ved dagligt at meditere på lyset/Helligånden. ...
"
Helligånd ... kom og fyld mig
Nu mit liv jeg giver dig
Tag mig ... Brug mig. :)"

M.v.h.
Zenia



Top Svar Citer
#12546 - 13/03/2012 12:42 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ole bjørn]
Thomas
Uregistreret

Kære Ole,

Du skriver:

Citat:

Selv om livet iblandt har givet mig nogle stød så hårde, at de ville have knækket de fleste, så har mine glæder været så store og mangfoldige, at jeg altid har kunnet bevare mit livsmod. Mit otium har indtil nu været uden væsentlige problemer, og alle mine grundlæggende behov er opfyldt. Det er et resultat af det menneskelige fælleskab, jeg er medlem af, og jeg søger derfor i det daglige, at gøre hvad jeg kan for at gavne dette fællesskab.

Det indebærer så også, at de aggressive tendenser, som jeg som alle andre er født med, kommer frem, når jeg møder mennesker, hvis handlinger udmønter sig i negative indstillinger til andre og til disrespekt for fællesskabet.


Dine ord minder mig om en zen-munks ord:

"When another person makes you suffer, it is because he suffers deeply within himself, and his suffering is spilling over. He does not need punishment; he needs help. That's the message he is sending."
~ Thich Nhat Hanh

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
#12547 - 13/03/2012 12:48 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Din zen-munk, Thomas, glemmer så lige at fortælle, at nogle mennesker afviser al hjælp, og nægter at de er syge. ler

Halve sandheder gavner ingen.

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12549 - 13/03/2012 14:54 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ole bjørn]
Anonym
Uregistreret

Tænker her, at hjælpens udtryk sagtens kunne være lig med forståelse d.v.s., at den ikke nødvendigvis behøver være af praktisk/fysisk art, men f. eks. "bare" være sympati.

Finder, at det Thich Nhat Nanh her giver ord = klogskab, som er blevet til visdom, eller m.a.o. en hel sandhed. smiler

M.v.h.
Zenia

Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 6 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Tre ældre kvinder stukket ned i Sverige..
19/04/2024 16:44
Norges nye ministre er blevet præsenter..
19/04/2024 16:19
Borgmester mister studiepladser: Vi komm..
19/04/2024 15:19
35-årig mand idømmes 13 års fængsel ..
19/04/2024 15:16
Jarlov vender tilbage til Folketinget
19/04/2024 14:27
Nyheder fra Religion.dk