annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12610 - 20/03/2012 08:54 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: Simon]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hej Simon.

Det er flere år siden jeg definitivt opgav at forklare Arne noget som helst. Manden har sin egen helt særegne opfattelse af betydningen af danske ord, så det nærmest må betegnes som et privat sprog, som kun han selv forstår. Jeg indskrænker mig derfor til at gendrive de af hans postulater, der kan misforstås af andre som at have forbindelse til vor fælles virkelighed.

Om det er noget, som han har lidt af siden barndommen, eller det først blev udløst, da han i en psykisk sårbar tilstand (hans egen forklaring) havde sit ikon-udløste sammenbrud af realitetssansen, har jeg ingen anelse om, men jeg er rimeligt sikker på, at udløbsdatoen for hans billet tilbage til virkeligheden forlængst er overskredet.

Din sammenligning med Livsens Ondskab er ikke ueffen. Arnes menneskeforagt minder meget om Thummelumsens, og hans indlæg har både noget tilfælles med Mortensen og menneske-Mortensen. griner

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12614 - 20/03/2012 16:26 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

”Manden har sin egen helt særegne opfattelse af betydningen af danske ord, så det nærmest må betegnes som et privat sprog”.

Hvad der i den forbindelse kan virke underligt er, at hvis Arne gerne vil gendrive viden om naturen indenfor et bestemt område, og det er jo en helt naturlig forventning, da ville det mest naturlige jo være præsentation af en bedre forklaring som erstatning for en foregående. Men heller ikke dér ser vi alternativer. .
Gælder det en opløsning af sproglige begreber med symboler som erstatning – og skulle disse så være bedre værktøjer til forståelse af naturen, da ville Arne bare ha’ tilbageskrevet sig i en homerisk optik - da ser vi også her selve glæden over symbolforståelsers mangfold formidlet med eksakt anvendelse af de accepterede sproglige konventioner, hvorfor også symbolforståelsen jo underlægges sproglige konventioner.
Der opstår m.a.o. et misforhold og han kommer ikke et egentlig alternativ til noget nærværende nærmere. Spørgsmålet står stadig og nager ikke mindst ham selv – hvorfor resignation overfor eksakte spørgsmål rettet til meningsindholdet i hans indlæg, såvel som til flytning af fokus til spørgeren, er og bliver irrelevant -, tilbage forbliver nemlig spørgsmålet: hvad er det helt præcist Arne vil forklare med sine symboler og ikoner?...at der findes uens opfattelser ved upræcise symboler som kommunikation?, jamen det ved vi jo i forvejen, så hvad er meningen?

”Din sammenligning med Livsens Ondskab er ikke ueffen”.

- En fremragende serie med unikke personkarakteristikker der stikker noget ind i nutiden, ikke så meget forandres på så kort tid.

At belyse et syn på livet ved religiøse livssyn, begrænser sig immervæk hurtigt til bare synspunkter der mere forklarer en samtids kulturelle omstændigheder, tidspunkter hvor sociale autoriteter gjorde dybe indhug i menneskers frihed med faste krav til selvforståelse og samfundsindretning med de frygteligste konsekvenser for mennesker med livsforståelser der afstak fra opbyggede sæder og skikke. Her og dér ser vi evalueringer begrundet i erindringer der sprogligt lader sig genkalde og fastholde, gerne afgrænse, og fra troende med stærke udfald mod kritikere, som fx det sædvanlige ”åh, du forstår da slet ingenting, hverken dit eget ve og vel eller kristendommen”, som jo i bund og grund bare var et verdensbillede bygget på ganske andre forudsætninger end de verdensbilleder og livssyn vi i dag ser præsenteret rundt omkring, og hvor forklaringer på selve livets opståen, dvs. fundamentet for overhovedet at tale om eksistensformer der med tiden kom til udtryk uden hensyn til hverandres ve og vel, jo ikke heller er beskrivende for livet som hver især må opleve det i nutiden, naturligvis ikke; men som dog beskriver en helt anden menneskelig udviklingsproces end dem religionerne præsenterede mennesker for tilbage i tiden. Det kan ved selvsyn være vældig svært at være en Hans, der skal forene 2000 års filosoffer i en flygtig forståelse af en Paulus hvorom stort set ingen har vidst noget som helst, ja man kunne blive ved med sprøde eksempler fra den kant. Dog synes jeg næsten, at de der her har gjort sig til fortalere for netop grundlæggende overnaturlige livssyn og som derfor ikke tåler forandring, men som skal omfatte og beskrive selve livet for mennesket, nok er dem dine spørgsmål her henvender sig til. Vore syn på livet i dag er så forskellig fra tidligere menneskers, og sådan vil sandsynligvis mennesker ud i fremtiden også opleve vore, dersom altså harddisken med vores kulturhistorie ikke bliver væk eller slettes af statsforvaltere der med oprigtige undskyldninger bedyrer andres skyld. Det er meget svært at forklare et statisk livssyn, dersom man oplever livet som dels uanfægtet vore meninger og dels som en ganske foranderlig proces, der pludselig kan vise helt andre muligheder for sanseindtryk fra begivenhedsindtryk - alene tanken om hvad store naturkatastrofer kan indebære og beskaffe af livssyn, er svært at sige noget eksakt omkring, midt i en jazztid ;) Men den åbenhed du, Ole, i årevis har været fortaler for i forbindelse med videnskabelige arbejder og ikke-religiøse livssyn, er vi så sandelig mange der deler. Det betyder jo ikke at man ikke både fascineres og bjergtages af menneskers elegante sproglige formuleringer fra tider tilbage i historien, bare at man er klar over at også disse med stor sandsynlighed ville have formet sig på en anden måde i nutiden, denne tid, hvor så uendelig mange informationer flagrer i vinden og som regel bare for at imponere medmennesker – selvbekræftelse. Man kan jo blive så umanerlig træt af den slags, og det er vel også grunden til at mennesker i mange sociale rammer må ignorere hinanden for ikke at blive rene bøgetosser, hvilket altså ikke er et udslag af hensynsløshed, bare sagt til den kærlige kristnes irritation over ikke at blive hørt...

Trerams indlæg synes jeg viser meget af den solide fornuft man finder hos så mange ældre mennesker, mennesker der har rødder i en rolig livsrytme og som ikke lader sig forvirre af sindsoprivelser her og dér - jeg selv er ret begejstret for Tage Voss livsanskuelser fra mange kanter. Vi skal jo heller ikke være ens, og kan naturligvis derfor heller forventes at tænke samme tanker i samme tid på så forskellige vilkår, hvorimod selve friheden til at udtrykke sig og indrette liv, den frihed vi blev overdraget og derfor må værne om, nok er værd at understøtte og gentage i en verden der stadig kan lammes af middelalderlige præstetanker her og dér, for ikke at tale om politikere der gang på gang isolerer politisk eftertænksomhed til kun en økonomi def. af storbanker og finansfyrster! Der må være plads til levende diametrale modsætningsforhold i så stor en verden, dog kritiserer jeg gerne intolerante regimer i Tyrkiet, Iran og Kina for undertrykkelsen af menneskers frihedsidealer, og står fast på nogle af de samme tanker som Rushdie m.f. udtrykker. Det er en helt særlig politik, som ret mange synes at forstå og derfor at være fælles om at understøtte, hensynet til andres ve og vel i en fælles verden, på trods af grundsyn så forskellige som kulturer.

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (20/03/2012 16:51)
Top Svar Citer
#12618 - 21/03/2012 06:13 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Simon.
Og nu har Thorning Smith slået i bordet og sagt at de homoseksuelle skal tillades at blive gift i kirken, så blir det interessant at høre hvad de "gejstlige" siger til det, dette var et stort ønske hos regeringen og det skal gennemføres, kirken må følge med tiden-basta, var statsministerens ord.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#12619 - 21/03/2012 11:40 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Hej treram:

Blot lige dette lille pip fra en solbeskinnet Vestkyst:

Finder det meget sympatisk, at du ikke udtaler dig bag andres ryg eller m.a.o. udtaler dig OM andre debattører.

Kan vi da alle kun tage ved lære af, tænker jeg. smiler

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#12620 - 21/03/2012 13:10 Re: Livsopfattelser, -erfaringer og livsmål. [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

Tja, men mon ikke også biskopper og præster optager Helles meninger med sindsro, deres erfaring er jo ikke anderledes end andres, i det også de ved, at meninger hun smilende udtrykker den ene dag, kan være dem hun dagen efter modsætter sig.
Om ikke andet, befinder Saren sig dog stadig i mediernes neonlys, som den der fastholder en solid pointe og som visse biskopper og præster af den grund nærer en vis frygt for. Men netop disse præster har jo i årevis leget kispus med samfundets borgere, med en grundlæggende opfattelse af dem selv som små forvaltere af en stat i staten, og har altså alt for længe udmarvet politiske beslutninger med teologiske meninger de synes politikere bør afholde sig fra at tage stilling til. Det har gjort det let at forplumre politiske pointer med en teologisk ørkenvandring der stjal tiden, man kan ligefrem sige, at politikere ikke har set skoven for bare træer.

Men det er ikke så svært. Præster der åbenbart gerne lægger navn til ikke at ville vie bøsser og lesbiske i ”deres” kirke, dem ved folk nu hvor er placeret på landkortet og kan derfor manøvrere udenom. Kirken kan af den grund sagtens fortsætte med at ”stilne tiden” og lege højt til loftet osv. Ja fastholde middelaldertænkning her og dér, men altså ikke skrue nutiden tilbage i middelalderen. Jeg kan selv godt lide den tidsstilstand der findes i nogle kirker, fornemmelsen af en anden tidsalders tænkning afbilledet i vægge og lofter, ja det er ikke engang fordi jeg ser særlig mange af tidens afviklinger som et udtryk for en udvikling til noget bedre. Men grundlæggende synes jeg nok, at netop præster der gerne snakker vidt og bredt om deres tiltro til idéer om kirken som en del af samfundet – og som bestemt ikke fornægter nogen lejlighed til fremme af politiske holdninger om abort, pornografi, menneskers trivsel m.m. i medier her og dér - omvendt må indstille sig på at kirken også må vise sig som en del af samfundet. At nogle præster så hæver kirken udover samfundet med deres personlige teologiske fiksfakserier, det ka kirken passende se som et udtryk for at den åh så højloftet kirke har rigelig med plads til også middelalderligt tænkende præster. Det kan ikke gå hurtigt nok med at få disse præster underlagt samfundets love, de befinder sig nemlig ikke i en stat i staten – og vi ved ikke med sikkerhed om Helles mening i dag, bliver morgendagens torn i øjet.

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (21/03/2012 13:15)
Top Svar Citer
Array
Side 5 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk