annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Kristen Videnskab - Christian Science
Hvem er online?
0 registrerede 283 gæster og 49 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 10 < 1 2 3 4 5 ... 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12497 - 09/03/2012 22:00 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark


Du skal da ikke stole på mine ord, Arne. Du kan da bare gøre som jeg, abonnere på nyhedsbrevene fra de førende universiteter verden over. Det er ganske gratis, og jeg får da en fire-fem stykker hver dag.

Selv om du ikke vil ofre et årligt kontingent på under 1000 kr. på et medlemsskab af AAAS, så kan du gratis få resumeer af alle de artikler, der bringes i "Science", og "Nature" og "The Lancet" har tilsvarende ordninger.

Forår og efterår kan du gratis komme til foredrag i Videnskabernes Selskab, og på nettet kan du se videnskabelige udsendelser fra flere universiteter. Mine private venner og korrespondance kan jeg desværre ikke give dig adgang til, men ovenstående skulle da give dig rigelige muligheder for at checke mine oplysninger.

Så bare gå i gang med hjemmearbejdet, men måske skulle du huske på, at jeg forlængst har gjort mit, og hvad jeg skriver, har jeg ikke fra Illustreret Videnskab eller wikipedia. griner

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#12498 - 09/03/2012 23:41 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Det er så åbenbart meningen, at vi bare skal stole på, at Ole har referencer, selv om han ikke synes at ville nævne dem, når han f.eks. fremsætter sine påstande om ateisme som viden og at naturvidenskaben kan fortælle os meningen med livet og det gode liv m.m. blinker

Arne.
Top Svar Citer
#12499 - 10/03/2012 08:17 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Igen har du vanskeligt ved at læse indenad, Arne. Jeg har jo lige givet dig en stribe referencer til hvad naturvidenskabelige forskere rundt om i verden mener.

Igen griber du så til en grov løgn. Jeg har ikke påstået, "at naturvidenskaben kan fortælle os meningen med livet". Hvorfor lyver du om mig gang på gang?

Hvorfor skulle nogen tro på dig, Arne, for du kommer jo ikke selv med nogen referencer, der kan underbygge din mening. I stedet har du påstået, at du ikke har udtrykt din mening, som du åbenbart ville bevare som en hemmelighed. Hvad er så formålet med dine indlæg, udover at prøve at miskreditere alt, hvad jeg skriver, ved brug af citatfusk, ordkløveri og lodrette løgne?

Er det virkelig umuligt for dig at bidrage med noget positivt til debatten, i stedet for at kværulere og lovprise uvidenhed, som du jo er den store fortaler for. griner

Ole Bjørn :o)

P.S. Hvor er i øvrigt din egen reference til, at naturvidenskabelige forskere skulle anse ateisme for en tro, i modsætning til en viden? forvirret

Top Svar Citer
#12501 - 10/03/2012 09:39 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Ole skriver til mig:
Citat:
Igen griber du så til en grov løgn. Jeg har ikke påstået, "at naturvidenskaben kan fortælle os meningen med livet". Hvorfor lyver du om mig gang på gang?
Ole skrev 29/02/2012 13:59 i tråden "Videnskab og religion":
Citat:
Spørgsmål som, hvad er det gode liv, hvad er meningen med livet, og hvordan skal vi opføre os over for andre mennesker. har naturvidenskaben skam forstandige svar på, og til forskel fra de troendes fantasier, er naturvidenskabens svar i overensstemmelse med denne verdens realiteter.
Hvem er det så, der lyver? blinker

Ole skrev 09/03/2012 07:59 i denne tråd:
Citat:
Nu er ateisme ikke en tro, Arne, men et fravær af tro -
Hertil svarede jeg:
Citat:
Så blev dét slået fast:
Ateisme er ikke en tro, det er fravær af tro.
Men ateisme er jo heller ikke viden.
Og når ateisme ikke er viden, og heller ikke er en tro, hvad mon det så er?
Det besvarede Ole sådan:
Citat:
Næh, Arne, det er "fastslået", at ateisme er viden -
Dét er helt nyt for mig.
Jeg har hele tiden opfattet ateisme som en holdning på et område, hvor der ingen viden er, og har ment at dette er generelt accepteret.
Men nu påstår Ole, at "ateisme er viden".
Er det mon noget, Ole har troværdige referencer til - eller er det hans egen "opfindelse"? blinker

Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (10/03/2012 09:41)
Top Svar Citer
#12502 - 10/03/2012 10:24 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det er dig, der lyver, Arne.

Jeg har kun påstået, at videnskaben kan give forstandige svar på spørgsmålene, ikke at svarene er "den ultimative sandhed". Tværtimod har jeg gang på gang understreget, at sandhed er et relativt begreb, og at alle sandheder er midlertidige.

Du må faktisk være usædvanligt småt socialt begavet, siden du ikke tror, at læsere af denne debat kan læse indenad.

Du har jo ofte hævdet, at ateisme blot er en anden tro. Du får vist umådeligt svært ved at finde naturvidenskabelige forskere, der deler denne opfattelse, og du angiver da heller ikke anden reference end din egen opfattelse.

Sprogligt set er antonymet til tro ikke en anden tro, men viden. Det er generelt accepteret og udtrykt i dictummet: Man skal vide, ikke tro.

Da du åbenbart ikke er tilfreds med de mange referencer til de naturvidenskabelige opfattelser, jeg har viderebragt, og som jeg allerede har givet dig, har du her fire nye: Sam Harris, Christopher Hitchens, Richard Dawkins og Daniel Dennett.

Har du andre referencer selv, udover din egen ubegrundede tro? griner

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 10 < 1 2 3 4 5 ... 9 10 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
USA nedlægger veto mod fuldt palæstine..
18/04/2024 23:42
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Nyheder fra Religion.dk