annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15656649
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2380018
Et andet syn 1989419
Jesu ord 1522387
Åndelig Føde 1513952
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 348 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12482 - 09/03/2012 00:18 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
jeg har såmænd intet had i mit sind, Ole Bjørn.

Jeg sér ganske klart, at menneskene er nogle idioter. Jeg hader dem ikke for det.

Jeg har såmænd masser af mennesker i mit liv som elsker mig og jeg elsker dem. Det forhindrer mig ikke i at se at verden er idiotisk. For det er at se sandheden. smiler

Der er ingen Krishnamurti i mit liv og det er hans formidable mesterstykke. Ved at lytte til ham har jeg erhvervet styrke til at være mig selv.

Jeg har også mødt dem, du nævner, men jeg synes, at det de bedriver er uendelig smukt.

Du står også på andres skuldre, ole Bjørn. For os alle er det vores opgave at føre det, som de gav os videre.

Mit hovedærinde er, at der ingen forskel er mellem at forstå universet og at elske sin næste.

De er to sider af samme sag. smiler
Top Svar Citer
#12484 - 09/03/2012 00:45 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det er den store forskel på os, Michael. Jeg betragter ikke menneskene som idioter, men mange af dem er ofre for idiotiske indoktrineringer. Alligevel reagerer de på de samme drifter som dyrene, og det er ikke idiotisk, for det er resultatet af erfaringer gennem 3,8 milliarder år, og den sandhed overgår din forfængelige forestilling om, at du kender sandheden. ler

Hvis der ikke er nogen Krishnamurti i dit liv, hvorfor prøver du så at pådutte andre ham, stik imod hans egen lære om ikke at stole på autoriteter inklusive ham selv?

Og hvorfor rakker du ned på andres synspunkter og kommer med bandbuller, der sprutter af had til den dumme verden? Hvis det er det, du gerne vil føre videre, så har du det åbenbart et sted fra. Hvem har lært dig det, Michael? Det er jo altså ikke fra Krishnamurti.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12496 - 09/03/2012 18:37 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Jeg hader ikke verden eller menneskene, ole Bjørn. Jeg ser den og dem, som de er.

Men jeg lever her og nu blandt andre følsomme mennesker, som jeg selv. Jeg ville selv være idiot, hvis jeg ikke kunne skelne mellem de, som bliver trampet ned og de, som tramper dem ned.

Når jeg henviser til Krishnamurti er det ikke for at gøre nogen til tilhængere af ham, men for at få dem til at læse og forstå. Og fordi det er her sandheden bor.

Jeg synes, at Krishnamurti bevægelsen gør et formidabelt arbejde for at føre hans arbejde videre. De hjemmesider, der er henvist til, er uendeligt smukke i deres formulering af hans budskab.

Jeg ville da være et skarn hvis jeg ikke stillede op for det jeg elsker af hele mit hjerte.

Måske du ikke kan bruge det, Ole Bjørn, men det kan andre. Vi er alle forskellige. Du er en klog mand, ole Bjørn og du har et følsomt hjerte.

At se, at menneskene er idioter er ikke det samme som at hade dem. Måske de har brug for, at nogen fortæller dem det, så de kan vågne op.

Mit forslag til dig er at læse Krishnamurti igen. Måske du vil se med helt andre øjne? Se den dybe alvor og kærlighed med hvilken vi møder denne verdens uvidenhed.

Eller du kan lade være.

Det er nu det sker Ole Bjørn. Der er én der handler og det er ikke mennesket. smiler
Top Svar Citer
#12500 - 10/03/2012 08:34 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Du kan se ud af dine øjne, Michael, og du kan se dig selv i et spejl, men alligevel kan du ikke se dig selv objektivt, så du er ude af stand til at se dit virkelige jeg. Det forudsætter nemlig, at du lytter til andre menneskers mening om dig, og den er en ganske anden end din egen.

Når du betragter mennesker som idioter, så afslører du dit virkelige jeg, et mislykket menneske, der ikke forstår, at du blot er en del af en større sammenhæng. Du fødtes nøgen og forsvarsløs, og alt, hvad du er i dag, er et resultat af hjælpen fra alle "idioterne", som du nu ser ned på. Vi er alle en del af et fællesskab, men du har sat dig selv udenfor dette fællesskab.

Der er ingen mennesker, der alene er så kloge, at vi skal tilbede dem for deres ord. Det gælder Krishnamurti, og det gælder Paulus, Marx, Freud og alle andre idoler. Heller ingen gamle skrifter skal fortælle os, hvad vi skal tro og tænke. Vi har udviklet vore hjerner for at kunne tænke selv, baseret på de erfaringer, vi får igennem livet.

Alt, hvad vi kan hjælpe hinanden med, er at fortælle hinanden om vore egne og andres erfaringer, og så respektere, at enhver har ret til at tænke anderledes. Det er den ret, som du og Arne og Thomas og Hanskrist ikke vil respektere. I vil pådutte os jeres synspunkter, og hvis vi ikke vil give jer ret, så er vi uvidende idioter.

Du er selv et af de mennesker, der søger "at trampe andre ned" og ophøje dig selv til "guddommelig indsigt og fyldt med kærlighed". Den kærlighed er svær at få øje på i jeres måde at føre jer frem på.

Sandheden "bor" hverken hos Krishnamurti eller hos dig eller nogen andre. Sandheden er forskellig fra menneske til menneske, og sandheden om dig er summen af alle de menneskers mening om dig, som kender noget til dig og dine synspunkter. Din egen sandhed er en illusion, for du er ikke alene om at tænke i denne verden.

Mennesker har ikke brug for "at du eller andre fortæller dem, hvad de bør tænke", fordi de er "idioter". De har kun brug for at høre noget om, at der findes andre måder at se på verden på. Jeg er tilhænger af trosfrihed. Enhver har ret til at tro, hvad de vil, så længe deres tro ikke skader andre. Jeg er modstander af religion, for alle former for religion er blot "forkynderes" forsøg på at ensrette og kontrollere andre menneskers tanker.

Det mest positive ved Krishnamurti er, at han siger; "Lad være med at tro på, hvad jeg siger." Det har jeg skrevet mig bag øret, og det burde du også gøre. Derfor undersøger jeg altid tingene grundigt og så alsidigt som muligt, inden jeg danner mig en mening.

De eneste "idioter" her i verden er dem, der vil have folk til at tænke, som de selv gør. Jeg er ikke idiot, for jeg vil hellere hjælpe og inspirere folk til at tænke for sig selv, inspireret af den store og alsidige viden, som menneskene tilsammen har fundet frem til.

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12507 - 10/03/2012 15:47 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Hvem skal jeg spejle mig i, Ole Bjørn? De mennesker, som ikke kan lide mig, eller de mennesker, som godt kan lide mig.

Er det ikke dig, som er idiot, når du postulerer, at alle mennesker er søde og rare, intelligente og at ingen er idioter? smiler

Eller er det dit billede af af dig selv, som en altruistisk person? Hvad med alle de, som ikke forstår din klogskab - er de ikke dumme eller mindre intelligente end dig?

Selvfølgelig må man spejle sig i andre mennesker men hvis det man ser er både nogle der kan lide én og nogle der ikke kan, så er det måske ikke så meget én selv men derimod dem selv, der afspejler sig.

Hvis jeg skulle danne mig mit selvbillede udfra de, som ikke kunne lide mig, hvordan var jeg da stillet? Så jeg vælger , at danne mig mit billede udfra de som elsker og kender mig.

Det vil aldrig være entydigt, men derimod et samspil af hvordan vi opfatter hinanden og hvordan vi handler indbyrdes.

Hvor tror du vi var henne hvis Van Gogh havde lyttet til sine samtidige - de mente åbenbart, at han ikke kunne male.

Din version er temmelig entydig og det er det næste du siger også.

Jeg prøver ikke på, at overbevise nogen. Jeg giver min mening til kende ligesom alle andre. Du kan ikke bruge Krishnamurti til noget. Det er OK, hvorfor skulle du det?

Men det er der andre der kan og derfor vil jeg altid henvise til ham og hvis der er noget de ikke forstår, så vil jeg forklare det for dem.

Her er intet af det, du nævner (tror du at jeg er et sådant fjols, at jeg ikke ved det)?

Hvad, for øvrigt, med alle de som tror på religioner, som følger falske vejledere og ledere?

Er de ikke idioter? smiler

Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 5 < 1 2 3 4 5 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af ABC
19/04/2024 23:57
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:46
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Nyheder fra DR
Folkekirkens Nødhjælp: Rekordmange pen..
20/04/2024 01:18
Præsident Zelenskyj efterspørger igen ..
20/04/2024 00:03
Pogacar håber, at Vingegaard kører Tou..
19/04/2024 23:36
Randers og OB spiller uafgjort efter sen..
19/04/2024 21:07
Fængselsbetjentuddannelsen i Nykøbing ..
19/04/2024 21:05
Nyheder fra Religion.dk