annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 10 < 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12503 - 10/03/2012 11:08 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Så må det vist - endnu engang - være fastslået:

- Ole påstår, at "naturvidenskaben har forstandige svar på spørgsmål som, hvad er det gode liv, hvad er meningen med livet, og hvordan skal vi opføre os over for andre mennesker."

- Ole påstår, at "ateisme er viden".

Troværdigheden af de referencer, Ole hævder at støtte sig til, men ikke præciserer, så de umiddelbart kan efterprøves, må det nok være op til hver enkelt at vurdere blinker

Ole påstår også meget andet - bl.a. om mig - som jeg dog finder for plat til at fortjene et svar blinker

Ole bruger udtrykket "antonym", som iflg. Den Danske Ordbog betyder:
"ord der har den modsatte eller næsten modsatte betydning af et andet ord"
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=antonym
(Antonymet til "videnskabens forstandige svar" vil jo så være "videnskabens uforstandige svar" smiler )

Arne smiler



Redigeret af Arne Thomsen (10/03/2012 11:12)
Top Svar Citer
#12504 - 10/03/2012 12:05 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Arne skr. nu: ”Jeg har hele tiden opfattet ateisme som en holdning på et område, hvor der ingen viden er, og har ment at dette er generelt accepteret!”.

- En afvisning af gudetro indebærer jo ikke uvidenhed - ateister vil tværtimod formulere deres livssyn på et fundament af viden.
Viden består af teorier, dvs. sandsynlige forklaringer. Selve årsagen til du ikke vil finde guder impliceret i naturvidenskabelige forklaringsmodeller er netop, at meninger fra religioner om guder kun består af usandsynlig tro. Dér finder du uforenelige forventninger!
Ateister favoriserer viden og ikke tro, hvorfor der er fint med substans i det Ole fremmer - men sjovt nok er også dette jo en gammel traver af spørgsmål og svar vedr. ateisme/religion/videnskab, den interesserede læser ka’ bare gå på opdagelse i dit meningskartotek...

Fx har man jo en viden om naturen der fungerer og som vedvarende udbygges med stor metodisk succes, dvs. viden om hvad mennesker kan forvente sig fra naturens fænomener og dermed livet. Man kan ligefrem sige at naturvidenskabelige forklaringsmodeller skaber et fundament af kulturel tryghed, på hvilken grund mennesket indretter sig. Det betyder ikke at der ikke er mere at vide, blot at den erhvervede viden fungerer og matcher forventninger.

”Men nu påstår Ole, at ”ateisme er viden".

- Ateismen, ka’ du se som et udslag af stillingtagen til meningsindhold præsenteret af religioner selv som forklaring på livet i form af en guddommelig skabelse, men som bare viste sig at være en utilstrækkelig forklaring på verden og livet selv. Forklaringskraften var for ringe, fordi du lige så vel kunne tro i øst og vest med samme udbytte.

Men da livet og div. eksistensformer jo kan forklares bedre ved hjælp af naturvidenskabelige forklaringsmodeller – da forklaringsindholdet (som sagt) besvarer spørgsmål om hvad mennesker kan forvente sig fra tilværelsen/livet/naturen/eksistensformer - ja, da vil ateister selvsagt hævde at netop de favoriserer viden. M.a.o. er der intet modsætningsforhold i Oles syn på ateisme som udtryk for en favorisering af viden, den hænger fint sammen. Videnskaber favoriserer ikke dårligt/ubegrundede antagelser (tro), det gør ateister heller ikke.

Det er meninger om en guddommelig skaberkraft (kun religioner genererer) ateister afviser, ikke viden. Ateister rundt om kan vide masser om uens gudefortællinger genereret af ”primitive” eller ”avancerede” sociale kultur- og stammesamfund, ikke mindst om det guddommelige i form af ”psykiske realiteter” for troende overalt i verden. Det er jo i sig selv en viden om guders eksistensformer, ikke sandt Arne?
Antropologer overalt i verden har jo indsamlet masser af viden på området, men ikke viden der indgår som favorit i meningskartoteket dér, eller som alternativ til det at give fantasiproduktioner evne til selvstændig eksistens? ;)

Javel ja, men du plejer da ellers at være fortaler for symboltolkning her og dér, men altså ikke lige på det område – det er mere når du som agnostiker og med stor kærlighed præsenterer religiøs overtro og mystifisme med henvisning til nødvendig etik og moral for mennesket, ikke sandt Arne? ;)

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (10/03/2012 12:14)
Top Svar Citer
#12505 - 10/03/2012 13:14 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Eftersom Arne ikke vil anerkende "forstandige svar", fremgår det af hans egen ordkløveriske argumentation, at han altså kun vil anerkende "uforstandige svar". Det fortæller jo en hel del om Arnes forstand. griner

Arne kommer fortsat ikke med nogen referencer til naturvidenskabsmænd, der understøtter hans synspunkt, og han gider åbenbart ikke undersøge mine links. trist

Her er så et link til en bog, der anbefales af stribevis af højt estimerede naturvidenskabelige forskere, og som Arne åbenbart vil finde uforstandig, da den baserer sig på faktuel viden. ler

www.samharris.org/site/full_text/letter-to-a-christian-nation

Jeg forventer ikke, at Arne vil blive klogere af at læse den, og heller ikke, at den vil få ham til at bidrage med noget positivt til debatten, men den kan måske bidrage til, at andre kan danne sig en selvstændig mening om konsekvenserne af troendes afvisning af faktuel viden. smiler

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12506 - 10/03/2012 15:06 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Ole kommer nu (omsider) med en reference til sine påstande: Sam Harris.
Om ham siger Wikipedia:
http://da.wikipedia.org/wiki/Sam_Harris
bl.a.:
Citat:
Med sit skarpe opgør med religion - af nogen karakteriseret som "militant ateisme" - lægger Sam Harris sig på linje med andre prominente ateister som bl.a. Christopher Hitchens, Richard Dawkins og Daniel Dennett. Dette firkløver betegnes undertiden The Four Horsemen med (ironisk) henvisning til Apokalypsens fire ryttere.
Wikipedia har et link: Interview om religion vs. ateisme, men når man klikker på det, får man:
Citat:
Denne video er ikke længere tilgængelig, fordi den YouTube-konto, som videoen er tilknyttet, er blevet lukket.
Beklager
Jeg har ikke fundet noget sted, hvor Sam Harris argumenterer for, at ateisme er viden, som Ole jo påstår - efter at jeg skrev, at jeg mente, at det ateistiske budskab ikke er noget man kan vide (underforstået: men naturligvis en holdning man meget vel kan have).

Om Sam Harris siger Wikipedie også:
Citat:
Sam Harris (født 1967) er amerikansk faglitterær forfatter. Han har en bachelorgrad i filosofi fra Stanford University og en doktorgrad i neurovidenskab fra UCLA. Han er også medstifter af Project Reason.
Hvor stor vægt man kan tillægge en filosofi-bachelor og neurovidenskabs-doktor, der som forfatter udgiver bøger alene på egen hånd, tror jeg de fleste vil sætte et spørgsmålstegn ved blinker

Oles eget link reklamerer for, at man skal købe en bog af Sam Harris, men i de forskellige udtalelser i linket har jeg ikke fundet noget, der understøtter Oles påstand om, at ateisme er viden.

Angående "en mening med livet", "det gode liv" osv. har jeg heller ikke fundet noget.
Men hvis det skulle være at finde et eller andet sted, havde det vel været rimeligt, om Ole havde peget på det og citeret det.

Det har Ole ikke gjort, så hvis det er på sådanne grundlag, Ole baserer sine diverse påstande, vil jeg nok mene, at jeg er lige så skeptisk her, som ateister almindeligvis er overfor de etablerede religioner (hvad også ateisterne naturligvis - ligesom jeg her - er i deres gode ret til) blinker

Arne.
Top Svar Citer
#12508 - 10/03/2012 15:55 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Som enhver kan se, er det ligegyldigt hvor mange og hvor tunge referencer man kommer med til Arne. Han vil bare ikke læse dem. tunge

Han vil heller ikke komme med referencer til at understøtte sine egne påstande. Det er dog forståeligt, for de findes ikke. griner

Han vil meget gerne kværulere, for han vil have alle til at købe hans mangelfulde argumentation, og give ham ret i, at menneskene er uvidende, og vil aldrig finde svar på livets gåder. selvtilfreds

Han er helt klart modstander af trosfrihed, hvis det indebærer en anden opfattelse end hans egen. Derfor ønsker han ikke at bidrage med noget positivt til de debatemner, som ikke er rejst af ham selv eller hans bonkammerat, hykleren og smædeskriveren Thomas.

Sådan er det bare. ler

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 10 < 1 2 3 4 5 6 ... 9 10 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk