annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15654256
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379837
Et andet syn 1989249
Jesu ord 1522326
Åndelig Føde 1513299
Galleri
Rødhus strand
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen ,(1 usynlig), 319 gæster og 52 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12479 - 08/03/2012 13:53 Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål.
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Ca. 500 år før vor tidsregning, hvor de store religioner i østen blev formulerede, har vi også vidnesbyrd om, at der fandtes ateister både i østen og i antikkens Grækenland, og lige siden har diskussionen om eksistensen af guder og en transcendental (ånde)verden bølget frem og tilbage.

Kernen i alle religioner er i virkeligheden ORD, for hvis vi ikke havde ord for abstrakte forestillinger, kunne de religiøse fantasier ikke overføres til flere. Derfor er andre intelligente dyrearter lykkeligt fritagede for religionernes svøbe.

Det er formodentlig denne erkendelse, der har ført til det senere kristne postulat: "I begyndelsen var ordet." Så diskussioner om religion er i virkeligheden en strid om ord, nærmere betegnet abstrakte begrebers betydning, for der eksisterer ingen fysiske fakta, der understøtter fantasien om en transcendental verden.

Religionsforskere har optalt og beregnet, at der findes mere end 5000 praktiserede religioner med et tilsvarende antal guder. Disse religioner er igen opdelt i sekter, hvoraf alene kristendommen tegner sig for omkring 38.000 forskellige, og det samlede antal religiøse retninger anslås til at være langt over 100.000. Alle hævder de, at deres tro er "sandheden om gud(erne) og livet".

Så de spørgsmål, som ateister må stille til de troende er:

Anser du din tro for at være den sande forklaring på livet, og i givet fald, hvad er din begrundelse for det?

Mener du, at din tro havde været den samme, hvis du var opdraget i et andet land af forældre af en anden tro?

Tror du, at der eksisterer en åndelig verden, og kan du begrunde hvorfor?

Tror du på et liv efter døden, og i givet fald at din "sjæl" vil have den samme individualitet, som du har som levende person?

Tror du på, at du efter døden vil blive belønnet eller straffet for dine gerninger i dette liv?

Tror du, at en god moral er det samme som, hvad din religion foreskriver som den rette moral, og kan du begrunde det?


Det er disse spørgsmål, der især skiller ateister fra de troende, så det kunne være relevant at se, hvordan alle de troende her i debatten, der kritiserer ateismen, kan begrunde deres kritik gennem at besvare ovennævnte spørgsmål med enkle argumenter.

Betragt det som en udfordring på saglig og logisk argumentation.

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#12483 - 09/03/2012 00:36 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Ole får næppe mange svar på sine ateistiske spørgsmål, der mest af alt minder mig om "den spanske inkvisition" blinker

Nu ved jeg ikke rigtig, om jeg kan kaldes "troende", "religiøs" eller "agnostiker", og jeg er faktisk også ligeglad med alle disse kategorier.

Citat:
Anser du din tro for at være den sande forklaring på livet, og i givet fald, hvad er din begrundelse for det?
Mit svar: Jeg ved ikke om jeg har nogen bestemt tro, men jeg oplever verden som et mirakel. Det er mer end rigeligt for mig.

Citat:
Mener du, at din tro havde været den samme, hvis du var opdraget i et andet land af forældre af en anden tro?
Mit svar: Ja, i min alder ville jeg have frigjort mig af den lokalt dominerende religiøsitet - men derfor kunne jeg sikkert godt holde af den. Den nye it-verden vil gøre dette lettere, men om det vil fremme ateisme, det tvivler jeg på.

Citat:
Tror du, at der eksisterer en åndelig verden, og kan du begrunde hvorfor?
Mit svar: Hvad menes der med udtrykket "en åndelig verden"? Jeg har rigeligt i denne verden, hvis svimlende dybder jeg selvfølgelig ikke fatter - men fascineres af.

Citat:
Tror du på et liv efter døden, og i givet fald at din "sjæl" vil have den samme individualitet, som du har som levende person?
Mit svar: Det aner jeg ikke. "Den tid den sorg." Livet her og nu i al sin fylde, levner ikke plads til den slags.

Citat:
Tror du på, at du efter døden vil blive belønnet eller straffet for dine gerninger i dette liv?
Samme svar som det foregående.

Citat:
Tror du, at en god moral er det samme som, hvad din religion foreskriver som den rette moral, og kan du begrunde det?
Mit svar: Jeg har ikke nogen bestemt religion, der foreskriver nogen bestemt moral.

Citat:
Betragt det som en udfordring på saglig og logisk argumentation.
Mit svar: Ikke tale om! Som jeg ser det, kan livet ikke spærres inde i "saglig og logisk argumentation".

Nu forventer jeg så at se "de ateistisk troendes" svar på de samme spørgsmål - forstået som at "tro" og "religion" i disse spørgsmål erstattes af "ateisme" og "ateistisk".

Arne.
Top Svar Citer
#12485 - 09/03/2012 07:59 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Nu er ateisme ikke en tro, Arne, men et fravær af tro, så spørgsmålene kan ikke vendes mod ateister, da de jo er spørgsmål om, hvordan troende opfatter konsekvenserne af deres tro. Men hvis en ateist skulle svare på dem, ville de eneste mulige svar være 6 x nej, og begrundelsen den, at der ikke kan konstateres nogen tegn på, at troen refererer til noget eksisterende. Det er kun fantasier om en transcendental verden.

Den spanske inkvisition torturerede formodede ateister eller djævletilbedere for at omvende dem, men mine spørgsmål til de troende har ikke til formål at omvende dem, men blot at begrunde deres tro, så din sammenligning er også ren fantasi.

Egentlig er du jo bare en agnostiker, der ikke vil begrunde din delvise ateisme, fordi du foretrækker at leve i lykkelig uvidenhed om verdens beskaffenhed, og søger ihærdigt at overbevise andre om, at de ligesom dig er uvidende. Men lige så svært det er for religiøse at afsværge deres indoktrinerede tro, lige så svært er det for ateister at afsværge den konkrete viden om verden, som de faktisk har.

Det religiøse element i din "tro" er, at du tager afstand fra saglighed og logik, fordi du helst vil tro, at der eksisterer noget mirakuløst udenfor rækkevidde af den menneskelige forståelse, altså noget transcendentalt.

Jeg har skam ikke forventet mange svar på mit oplæg. Det var kun for at demonstrere, at de fleste troende ikke aner, hvorfor de tror, mens ateister både ved hvorfor de troende tror, og hvorfor de ikke selv tror. smiler

Ateisme er den logiske intelligens sejr over indoktrineringen, men hos dig rakte intelligensen kun til en delvis sejr. Det viser dine ikonfantasier og din manglende anerkendelse af den videnskabelige virkelighed.

Ole Bjørn :o)

P.S. Hver gang du prøver at hævde, at "det kan vi jo ikke vide", kommer jeg til at tænke på direktøren for USA's patentkontor, der i slutningen af 1800 tallet søgte sin afsked med den begrundelse, at "alt væsentligt allerede var opfundet, så hans job var kedeligt og overflødigt." griner

Top Svar Citer
#12486 - 09/03/2012 08:37 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Nu ved jeg ikke rigtig, om jeg kan kaldes "troende", "religiøs" eller "agnostiker", og jeg er faktisk også ligeglad med alle disse kategorier".

- I betragtning af dine konsekvente forkyndelser af en "kærlighed" til netop overnaturlige grundsyn på livet såvel som til mennesket som individ, da ka' du med fordel udelukke agnostikeren..;)

"Hvad menes der med udtrykket "en åndelig verden"?..".

- Spørgsmålet var jo: "Tror du, at der eksisterer en åndelig verden, og kan du begrunde hvorfor?"...men det har du ikke taget stilling til?

"Ole får næppe mange svar på sine ateistiske spørgsmål, der mest af alt minder mig om "den spanske inkvisition".

- Det er faktisk spørgsmål til meninger netop et menneske som du fremmer her på debatten. Så hvis du mener, at spørgsmål til meninger du fremmer er inkvisitoriske, hvad er så grunden til at du fremsætter dem?

"Mit svar: Jeg har ikke nogen bestemt religion, der foreskriver nogen bestemt moral".

- Du har i utallige indlæg beskrevet og henvist til meninger om et (mis)forhold mellem religioner og naturvidenskaber, hvor du gang på gang har beklaget dig over naturvidenskabers manglende moralske/etiske doktriner; ska' den slags belyse dit/din:

1) savn efter naturvidenskaber som def. naturen (i og udenfor dig) efter moralske/etiske standarder?

2) forståelse for forskellen mellem at beskrive naturen som den fungerer/opfører sig, til forskel for religioner der tilskriver naturen at opføre sig efter (menneskelige) etiske/moralske synspunkter?

Hvad mener du egentlig Arne, men det har du måske heller ikke taget stilling til? ;)

"Nu forventer jeg så at se "de ateistisk troendes" svar på de samme spørgsmål".

- Ateister forholder sig såmænd gerne til menneskers trosbekendelser omk. religioners natursyn, men afviser dem når de står uden objektive referencer.

En diskvalificering af trosanskuelser der indfører guder i naturen er (stadig) ikke identisk med det at fremme en tro. M.a.o. er der tale om en afvisning af troens relevans, som forklaring på et (natur)fænomen der står uden evne til eksistens før den ka' påvises. Der er ingen grund til at indføre lyserøde påskeharer som naturfænomener, hvis kun de har eksistens i menneskers fantasi, samme metode kvalificeres også guder efter.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (09/03/2012 09:03)
Top Svar Citer
#12488 - 09/03/2012 10:28 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Så blev dét slået fast:
Ateisme er ikke en tro, det er fravær af tro.

Men ateisme er jo heller ikke viden.
Og når ateisme ikke er viden, og heller ikke er en tro, hvad mon det så er? blinker

Tilbage bliver jo spørgsmålet: Hvordan forholder ateister sig til alt det, vi mangler svar på?
Blot afventende - i passiv ydmyghed - håbende - mens videnskaben arbejder?

Jeg tænker på spørgsmål, som:
- Hvad var der før big bang?
- Er naturlovene tilfældige?
(De stilles f. eks. af redaktionen af Illustreret Videnskab, som hævder, at de er "et internationalt populærvidenskabeligt magasin, som giver læseren indsigt i verdens førende forskning i alle grene af videnskaben")

Ligeså er det nu slået fast, at Oles spørgsmål ikke ligner den spanske inkvisition, idet forskellen er, at Ole ikke anvender tortur? blinker

Arne.
Top Svar Citer
#12489 - 09/03/2012 11:21 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Næh, Arne, det er "fastslået", at ateisme er viden - så meget vi nu kan vide på indeværende tidspunkt - men altså ikke viden om alt.

Af naturvidenskabelige forskere er mindst 93% ateister ifølge nyere undersøgelser, og de forholder sig absolut ikke afventende, men udvider vor viden dagligt.

De nævnte spørgsmål er endnu ubesvarede, men som det også fremgår af artiklen, er de ti gåder heller ikke nødvendigvis uløselige.

Det er fastslået (af Ole selv), at hans spørgsmål ikke sigter på at omvende folk, så derfor er Arnes sammenligning med den spanske inkvisition meningsløs, som alle Arnes forsøg på ordkløveri og citatfusk ligeledes er. Et formål kan ikke sammenlignes med en praksis. tosset

Endnu engang har Arne demonstreret, at han har et både mangelfuldt og anstrengt forhold til det danske sprog og til saglig viden. griner

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#12491 - 09/03/2012 13:25 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Sensation!
Ole erklærer nu:
Citat:
- det er "fastslået", at ateisme er viden - så meget vi nu kan vide på indeværende tidspunkt - men altså ikke viden om alt.
Det kan vist kun forstås sådan, at ateister ikke blot afviser tro på gud(er), nej, de har den "viden" "på indeværende tidspunkt", at gud(er) ikke eksisterer! Basta!

Sammenholdt med Oles erklæring i tråden: Videnskab og religion:
Citat:
Spørgsmål som, hvad er det gode liv, hvad er meningen med livet, og hvordan skal vi opføre os over for andre mennesker. har naturvidenskaben skam forstandige svar på -
må man vel sige, at det er på tide, at universiteternes fakulteter, de videnskabelige og populærvidenskabelige tidskrifter, Wikipedia o.m.a. viderebringer videnformidler Oles budskaber, så alle kan få glæde af dem blinker

Hvor "autoriteten" Ole har sine påstande fra står dog foreløbig hen i det uvisse blinker

Arne.
Top Svar Citer
#12492 - 09/03/2012 14:24 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Mine "budskaber" har jeg fra universiteternes fakulteter og videnskabelige tidsskrifter og nyhedsbreve fra videnskabelige organisationer, forelæsninger, møder med kollegaer i forskellige videnskaber, forskningsrapporter og korrespondance med andre forskere, så informationerne er faktisk gået den anden vej. smiler

Men det kan jo være svært at forstå for en, der kun har sin viden fra journalister og tilfældige (udvalgte) fund på det brugerredigerede netleksikon, wikipedia. ler

Jeg viderebringer så videnskabens opdagelser til andre, der kan have glæde af dem. griner

Ole Bjørn :o)

P.S. Det er derfor, det er så svært for dig at finde videnskabelige autoriteter, der modsiger mig. griner

Top Svar Citer
#12493 - 09/03/2012 15:43 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Ateisme er ikke en tro, det er fravær af tro".

- Det ka' du sige.

"Og når ateisme ikke er viden, og heller ikke er en tro, hvad mon det så er?"

- Præcist: et fravær af gudetro.

Men jeg forstår Oles def. af ateisme som en viden. For i og med at man opdagede at man ingen grund havde til indføring af guder til forklaring af verdensbilledet samt forståelse af menneskets udvikling (gennem naturvidenskaber), da skabte man sig jo i kraft af spørgsmål til de verdensbilleder man var omgivet af indirekte den viden, at guder faktisk manglede evnen til eksistens.
Oplysningstiden var jo et opgør med rigtig mange dogmer i det sociale, der stod i vejen for fremadrettede samfundsformer og bedre viden indenfor mange vigtige områder. Her fik videnskaber afgørende fodfæste og et økonomisk boost.

"Hvad var der før big bang?".

- Det er interessant i en diskussion om astrofysik, mens selve livets udviklingsproces (som du jo snakker så meget om som din fascination) er en langt senere historie. M.a.o. er der heller intet belæg for at indføre guder i det ukendte før BB, idet de også dér måtte observeres.
Naturvidenskaber fungerer ikke på den måde, at man bare fantaserer eksistenser ind i teorier og derefter anerkender dem som viden. Den arbejdshypotese eller metode er helt og holdent religioners.

Illustreret Videnskab er som du siger et populærvidenskabeligt magasin, m.a.o. forsimpler man i magasinet med stor forklaringskraft og udgiversucces spørgsmål og svar fra videnskabelige tidsskrifter, og søger dermed at bearbejde mange spørgsmål og (i særlig grad hypoteser) svar på en sådan måde, at de henvender sig til en bred gruppe af læsere. Men at der er ting og sager man ikke ved, giver altså ikke belæg for at proppe videnshuller med fantasier man godt kan lide, heller ikke i populærvidenskabelige magasiner - hvilket næppe heller sker.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (09/03/2012 15:47)
Top Svar Citer
#12494 - 09/03/2012 17:48 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Ole skrev:
Citat:
Mine "budskaber" har jeg fra universiteternes fakulteter og videnskabelige tidsskrifter og nyhedsbreve fra videnskabelige organisationer, forelæsninger, møder med kollegaer i forskellige videnskaber, forskningsrapporter og korrespondance med andre forskere -
Så er det egentlig underligt, at vi aldrig får referencer og alene skal stole på Oles ord blinker

Arne.
Top Svar Citer
#12497 - 09/03/2012 22:00 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark


Du skal da ikke stole på mine ord, Arne. Du kan da bare gøre som jeg, abonnere på nyhedsbrevene fra de førende universiteter verden over. Det er ganske gratis, og jeg får da en fire-fem stykker hver dag.

Selv om du ikke vil ofre et årligt kontingent på under 1000 kr. på et medlemsskab af AAAS, så kan du gratis få resumeer af alle de artikler, der bringes i "Science", og "Nature" og "The Lancet" har tilsvarende ordninger.

Forår og efterår kan du gratis komme til foredrag i Videnskabernes Selskab, og på nettet kan du se videnskabelige udsendelser fra flere universiteter. Mine private venner og korrespondance kan jeg desværre ikke give dig adgang til, men ovenstående skulle da give dig rigelige muligheder for at checke mine oplysninger.

Så bare gå i gang med hjemmearbejdet, men måske skulle du huske på, at jeg forlængst har gjort mit, og hvad jeg skriver, har jeg ikke fra Illustreret Videnskab eller wikipedia. griner

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#12498 - 09/03/2012 23:41 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Det er så åbenbart meningen, at vi bare skal stole på, at Ole har referencer, selv om han ikke synes at ville nævne dem, når han f.eks. fremsætter sine påstande om ateisme som viden og at naturvidenskaben kan fortælle os meningen med livet og det gode liv m.m. blinker

Arne.
Top Svar Citer
#12499 - 10/03/2012 08:17 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Igen har du vanskeligt ved at læse indenad, Arne. Jeg har jo lige givet dig en stribe referencer til hvad naturvidenskabelige forskere rundt om i verden mener.

Igen griber du så til en grov løgn. Jeg har ikke påstået, "at naturvidenskaben kan fortælle os meningen med livet". Hvorfor lyver du om mig gang på gang?

Hvorfor skulle nogen tro på dig, Arne, for du kommer jo ikke selv med nogen referencer, der kan underbygge din mening. I stedet har du påstået, at du ikke har udtrykt din mening, som du åbenbart ville bevare som en hemmelighed. Hvad er så formålet med dine indlæg, udover at prøve at miskreditere alt, hvad jeg skriver, ved brug af citatfusk, ordkløveri og lodrette løgne?

Er det virkelig umuligt for dig at bidrage med noget positivt til debatten, i stedet for at kværulere og lovprise uvidenhed, som du jo er den store fortaler for. griner

Ole Bjørn :o)

P.S. Hvor er i øvrigt din egen reference til, at naturvidenskabelige forskere skulle anse ateisme for en tro, i modsætning til en viden? forvirret

Top Svar Citer
#12501 - 10/03/2012 09:39 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Ole skriver til mig:
Citat:
Igen griber du så til en grov løgn. Jeg har ikke påstået, "at naturvidenskaben kan fortælle os meningen med livet". Hvorfor lyver du om mig gang på gang?
Ole skrev 29/02/2012 13:59 i tråden "Videnskab og religion":
Citat:
Spørgsmål som, hvad er det gode liv, hvad er meningen med livet, og hvordan skal vi opføre os over for andre mennesker. har naturvidenskaben skam forstandige svar på, og til forskel fra de troendes fantasier, er naturvidenskabens svar i overensstemmelse med denne verdens realiteter.
Hvem er det så, der lyver? blinker

Ole skrev 09/03/2012 07:59 i denne tråd:
Citat:
Nu er ateisme ikke en tro, Arne, men et fravær af tro -
Hertil svarede jeg:
Citat:
Så blev dét slået fast:
Ateisme er ikke en tro, det er fravær af tro.
Men ateisme er jo heller ikke viden.
Og når ateisme ikke er viden, og heller ikke er en tro, hvad mon det så er?
Det besvarede Ole sådan:
Citat:
Næh, Arne, det er "fastslået", at ateisme er viden -
Dét er helt nyt for mig.
Jeg har hele tiden opfattet ateisme som en holdning på et område, hvor der ingen viden er, og har ment at dette er generelt accepteret.
Men nu påstår Ole, at "ateisme er viden".
Er det mon noget, Ole har troværdige referencer til - eller er det hans egen "opfindelse"? blinker

Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (10/03/2012 09:41)
Top Svar Citer
#12502 - 10/03/2012 10:24 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det er dig, der lyver, Arne.

Jeg har kun påstået, at videnskaben kan give forstandige svar på spørgsmålene, ikke at svarene er "den ultimative sandhed". Tværtimod har jeg gang på gang understreget, at sandhed er et relativt begreb, og at alle sandheder er midlertidige.

Du må faktisk være usædvanligt småt socialt begavet, siden du ikke tror, at læsere af denne debat kan læse indenad.

Du har jo ofte hævdet, at ateisme blot er en anden tro. Du får vist umådeligt svært ved at finde naturvidenskabelige forskere, der deler denne opfattelse, og du angiver da heller ikke anden reference end din egen opfattelse.

Sprogligt set er antonymet til tro ikke en anden tro, men viden. Det er generelt accepteret og udtrykt i dictummet: Man skal vide, ikke tro.

Da du åbenbart ikke er tilfreds med de mange referencer til de naturvidenskabelige opfattelser, jeg har viderebragt, og som jeg allerede har givet dig, har du her fire nye: Sam Harris, Christopher Hitchens, Richard Dawkins og Daniel Dennett.

Har du andre referencer selv, udover din egen ubegrundede tro? griner

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12503 - 10/03/2012 11:08 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Så må det vist - endnu engang - være fastslået:

- Ole påstår, at "naturvidenskaben har forstandige svar på spørgsmål som, hvad er det gode liv, hvad er meningen med livet, og hvordan skal vi opføre os over for andre mennesker."

- Ole påstår, at "ateisme er viden".

Troværdigheden af de referencer, Ole hævder at støtte sig til, men ikke præciserer, så de umiddelbart kan efterprøves, må det nok være op til hver enkelt at vurdere blinker

Ole påstår også meget andet - bl.a. om mig - som jeg dog finder for plat til at fortjene et svar blinker

Ole bruger udtrykket "antonym", som iflg. Den Danske Ordbog betyder:
"ord der har den modsatte eller næsten modsatte betydning af et andet ord"
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=antonym
(Antonymet til "videnskabens forstandige svar" vil jo så være "videnskabens uforstandige svar" smiler )

Arne smiler



Redigeret af Arne Thomsen (10/03/2012 11:12)
Top Svar Citer
#12504 - 10/03/2012 12:05 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Arne skr. nu: ”Jeg har hele tiden opfattet ateisme som en holdning på et område, hvor der ingen viden er, og har ment at dette er generelt accepteret!”.

- En afvisning af gudetro indebærer jo ikke uvidenhed - ateister vil tværtimod formulere deres livssyn på et fundament af viden.
Viden består af teorier, dvs. sandsynlige forklaringer. Selve årsagen til du ikke vil finde guder impliceret i naturvidenskabelige forklaringsmodeller er netop, at meninger fra religioner om guder kun består af usandsynlig tro. Dér finder du uforenelige forventninger!
Ateister favoriserer viden og ikke tro, hvorfor der er fint med substans i det Ole fremmer - men sjovt nok er også dette jo en gammel traver af spørgsmål og svar vedr. ateisme/religion/videnskab, den interesserede læser ka’ bare gå på opdagelse i dit meningskartotek...

Fx har man jo en viden om naturen der fungerer og som vedvarende udbygges med stor metodisk succes, dvs. viden om hvad mennesker kan forvente sig fra naturens fænomener og dermed livet. Man kan ligefrem sige at naturvidenskabelige forklaringsmodeller skaber et fundament af kulturel tryghed, på hvilken grund mennesket indretter sig. Det betyder ikke at der ikke er mere at vide, blot at den erhvervede viden fungerer og matcher forventninger.

”Men nu påstår Ole, at ”ateisme er viden".

- Ateismen, ka’ du se som et udslag af stillingtagen til meningsindhold præsenteret af religioner selv som forklaring på livet i form af en guddommelig skabelse, men som bare viste sig at være en utilstrækkelig forklaring på verden og livet selv. Forklaringskraften var for ringe, fordi du lige så vel kunne tro i øst og vest med samme udbytte.

Men da livet og div. eksistensformer jo kan forklares bedre ved hjælp af naturvidenskabelige forklaringsmodeller – da forklaringsindholdet (som sagt) besvarer spørgsmål om hvad mennesker kan forvente sig fra tilværelsen/livet/naturen/eksistensformer - ja, da vil ateister selvsagt hævde at netop de favoriserer viden. M.a.o. er der intet modsætningsforhold i Oles syn på ateisme som udtryk for en favorisering af viden, den hænger fint sammen. Videnskaber favoriserer ikke dårligt/ubegrundede antagelser (tro), det gør ateister heller ikke.

Det er meninger om en guddommelig skaberkraft (kun religioner genererer) ateister afviser, ikke viden. Ateister rundt om kan vide masser om uens gudefortællinger genereret af ”primitive” eller ”avancerede” sociale kultur- og stammesamfund, ikke mindst om det guddommelige i form af ”psykiske realiteter” for troende overalt i verden. Det er jo i sig selv en viden om guders eksistensformer, ikke sandt Arne?
Antropologer overalt i verden har jo indsamlet masser af viden på området, men ikke viden der indgår som favorit i meningskartoteket dér, eller som alternativ til det at give fantasiproduktioner evne til selvstændig eksistens? ;)

Javel ja, men du plejer da ellers at være fortaler for symboltolkning her og dér, men altså ikke lige på det område – det er mere når du som agnostiker og med stor kærlighed præsenterer religiøs overtro og mystifisme med henvisning til nødvendig etik og moral for mennesket, ikke sandt Arne? ;)

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (10/03/2012 12:14)
Top Svar Citer
#12505 - 10/03/2012 13:14 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Eftersom Arne ikke vil anerkende "forstandige svar", fremgår det af hans egen ordkløveriske argumentation, at han altså kun vil anerkende "uforstandige svar". Det fortæller jo en hel del om Arnes forstand. griner

Arne kommer fortsat ikke med nogen referencer til naturvidenskabsmænd, der understøtter hans synspunkt, og han gider åbenbart ikke undersøge mine links. trist

Her er så et link til en bog, der anbefales af stribevis af højt estimerede naturvidenskabelige forskere, og som Arne åbenbart vil finde uforstandig, da den baserer sig på faktuel viden. ler

www.samharris.org/site/full_text/letter-to-a-christian-nation

Jeg forventer ikke, at Arne vil blive klogere af at læse den, og heller ikke, at den vil få ham til at bidrage med noget positivt til debatten, men den kan måske bidrage til, at andre kan danne sig en selvstændig mening om konsekvenserne af troendes afvisning af faktuel viden. smiler

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12506 - 10/03/2012 15:06 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Ole kommer nu (omsider) med en reference til sine påstande: Sam Harris.
Om ham siger Wikipedia:
http://da.wikipedia.org/wiki/Sam_Harris
bl.a.:
Citat:
Med sit skarpe opgør med religion - af nogen karakteriseret som "militant ateisme" - lægger Sam Harris sig på linje med andre prominente ateister som bl.a. Christopher Hitchens, Richard Dawkins og Daniel Dennett. Dette firkløver betegnes undertiden The Four Horsemen med (ironisk) henvisning til Apokalypsens fire ryttere.
Wikipedia har et link: Interview om religion vs. ateisme, men når man klikker på det, får man:
Citat:
Denne video er ikke længere tilgængelig, fordi den YouTube-konto, som videoen er tilknyttet, er blevet lukket.
Beklager
Jeg har ikke fundet noget sted, hvor Sam Harris argumenterer for, at ateisme er viden, som Ole jo påstår - efter at jeg skrev, at jeg mente, at det ateistiske budskab ikke er noget man kan vide (underforstået: men naturligvis en holdning man meget vel kan have).

Om Sam Harris siger Wikipedie også:
Citat:
Sam Harris (født 1967) er amerikansk faglitterær forfatter. Han har en bachelorgrad i filosofi fra Stanford University og en doktorgrad i neurovidenskab fra UCLA. Han er også medstifter af Project Reason.
Hvor stor vægt man kan tillægge en filosofi-bachelor og neurovidenskabs-doktor, der som forfatter udgiver bøger alene på egen hånd, tror jeg de fleste vil sætte et spørgsmålstegn ved blinker

Oles eget link reklamerer for, at man skal købe en bog af Sam Harris, men i de forskellige udtalelser i linket har jeg ikke fundet noget, der understøtter Oles påstand om, at ateisme er viden.

Angående "en mening med livet", "det gode liv" osv. har jeg heller ikke fundet noget.
Men hvis det skulle være at finde et eller andet sted, havde det vel været rimeligt, om Ole havde peget på det og citeret det.

Det har Ole ikke gjort, så hvis det er på sådanne grundlag, Ole baserer sine diverse påstande, vil jeg nok mene, at jeg er lige så skeptisk her, som ateister almindeligvis er overfor de etablerede religioner (hvad også ateisterne naturligvis - ligesom jeg her - er i deres gode ret til) blinker

Arne.
Top Svar Citer
#12508 - 10/03/2012 15:55 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Som enhver kan se, er det ligegyldigt hvor mange og hvor tunge referencer man kommer med til Arne. Han vil bare ikke læse dem. tunge

Han vil heller ikke komme med referencer til at understøtte sine egne påstande. Det er dog forståeligt, for de findes ikke. griner

Han vil meget gerne kværulere, for han vil have alle til at købe hans mangelfulde argumentation, og give ham ret i, at menneskene er uvidende, og vil aldrig finde svar på livets gåder. selvtilfreds

Han er helt klart modstander af trosfrihed, hvis det indebærer en anden opfattelse end hans egen. Derfor ønsker han ikke at bidrage med noget positivt til de debatemner, som ikke er rejst af ham selv eller hans bonkammerat, hykleren og smædeskriveren Thomas.

Sådan er det bare. ler

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12509 - 10/03/2012 16:17 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Ole skriver:
Citat:
Som enhver kan se, er det ligegyldigt hvor mange og hvor tunge referencer man kommer med til Arne.
Ole er, for mig at se, ikke kommet med en eneste brugbar reference.
Er der nogen, der kan få øje på dem?
Hvis han var kommet med det, han har præsenteret her, f.eks. i et fakultet på et universitet, er jeg ret sikker på, at ville blive hældt ud temmelig omgående blinker

Ole skriver også - om mig:
Citat:
Han vil heller ikke komme med referencer til at understøtte sine egne påstande.
Jeg er ikke klar over, at jeg skulle have fremsat ikke-underbyggede påstande, så jeg må først have at vide, hvad der savnes.

Arne smiler
Top Svar Citer
#12511 - 10/03/2012 17:23 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Og så får vi lidt mere indholdsløst kværulanteri fra Arne.

Du har fået stribevis af referencer til steder, hvor du kan finde bekræftelser på, hvad jeg skriver, men du vil jo ikke gøre dig den ulejlighed at undersøge dem.

Jeg har tidligere givet dig links til foredrag på nettet, og der siger du så blot, at de er for lange til, at du gider ofre tid på at se dem. Det går jo fint i tråd med, at du ikke ønsker at få viden om tingene, men kun ønsker at kværulere.

Trosfrihed.dk er ikke noget fakultet, så jeg formulerer mig selvfølgelig forståeligt for læserne her. Du ville næppe kunne forstå det sprog jeg bruger til andre forskere.

Vil du have mere viden, så start med AAAS (The American Association for the Advancement of Science), og bestil deres gratis nyhedsbreve, som kommer hver uge. Vælg f.eks. grupperne This Week in SCIENCE, Editors' Choice: Highlights of the recent literature og NEWS OF THE WEEK. Du kan få tilsvarende rapporter fra UCLA, M.I.T., Harward, Stanford, Oxford og mange andre verdenskendte universiteter, og der er masser af links til flere oplysninger.

Kom igen med en seriøs argumentation. Så tager vi den derfra. cool

Ole Bjørn :o)

P.S. Lidt hjemmearbejde har aldrig skadet nogen. griner





Top Svar Citer
#12512 - 10/03/2012 17:43 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Fra disse enorme mængder af referencer, som Ole hævder underbygger hans påstande om ateisme som viden og naturvidenskabens forstandige svar på livets mening, evner "autoriteten Ole" ikke at præsentere ét eneste citat med kildeangivelse, der understøtter hans påstande.
Og hvorfor?
Det er jo nok fordi, de ikke eksisterer smiler

Og den med at jeg skulle være kommet med ikke-understøttede påstande, hvor jeg spø'r, hvad de er: Intet svar smiler

Var der nogen, der sagde, at Ole er uvederhæftig og utroværdig?
Nåh, nej smiler

"Hjemmearbejdet", det må da vist påhvile den postulerende blinker

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (10/03/2012 17:50)
Top Svar Citer
#12513 - 10/03/2012 19:54 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Du er en gammel nar, Arne.

Selvom du fik en skriftlig bekræftelse på, at jeg har ret, fra KU, ville du fortsat benægte det.

Jeg har ikke glemt, at du i en tidligere diskussion med mig skrev til en professor, og da han ikke gav dig medhold, svinede du ham til. Det er dig i en nøddeskal, Arne. Du ejer hverken viden, fornuft eller anstændighed.

:o)

Top Svar Citer
#12515 - 10/03/2012 21:05 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Så meget for Oles saglighed blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#12516 - 10/03/2012 22:28 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
I debatten "Meningen med livet", som Arne selv startede, får flere debattører Arnes hånlige attitude at mærke, da de erklærer sig uenige med ham. Saglighed er der ikke meget af.

For at finde støtte for sine synspunkter, ulejliger Arne en amerikansk gæsteprofessor fra Columbia University, der svarer på Arnes spørgsmål pænt og imødekommende. Svaret huer ikke Arne, så han går i rette med professoren, og videresender også et indlæg fra Simon til ham, som Arne heller ikke kunne lide. På debatten skriver han:
Citat:
Jeg har videresendt Simons indlæg til Vincent.
Så må det jo vise sig om universitetsprofessoren i filosofi vil berige os med sine ord
Den hånlige tone er ikke til at tage fejl af.

Profesoren svarer fortsat pænt og høfligt, at hans tid desværre ikke tillader ham at gå mere i detaljer (læs/ han har ingen lyst til at deltage i en polemik med en kværulant).

Så bliver Arne rigtig sur, og den hånlige tone erstattes af endnu grovere sakasme:
Citat:
Hej RoseMarie.
Jeg glæder mig over, at du også gerne ville høre den statsbetalte filosofiprofessors klarlæggelse af begreberne.

samt

Så meget fra ham - og det kan man jo så tænke om, hvad man nu vil.


Med til historien hører også, at Arne uden professorens viden eller tilladelse offentliggør hans telefonnummer, mobilnummer og fax, måske for at opfordre flere læsere til at henvende sig til den travle professor. Arne forsøgte jo også at offentliggøre min identitet og mit mobilnummer uden min tilladelse, i strid med god debatskik.

Interesserede kan følge den sidste del af debatten fra dette link:

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/ubb/...html#Post11633
men jeg vil faktisk opfordre til, at man læser hele debatten fra Arnes oplæg på side 1, hvis man vil danne sig et indtryk af, hvilken slags debattør vi har at gøre med her.

Mere er der næppe at sige om den sag. smiler

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12517 - 11/03/2012 09:43 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

"Mere er der næppe at sige om den sag." slutter Ole sit seneste indlæg her blinker

Jo, der er da i høj grad mere! smiler

Så let slipper Ole ikke ud af sin "kattepine", dét at Ole ikke magter at fastholde - og åbenbart heller ikke kan få sig selv til at tilbagekalde - sine to påstande, der jo er ret væsentlige, hvad angår livsanskuelser:
Citat:
Spørgsmål som, hvad er det gode liv, hvad er meningen med livet, og hvordan skal vi opføre os over for andre mennesker. har naturvidenskaben skam forstandige svar på -
og
Citat:
Næh, Arne, det er "fastslået", at ateisme er viden -
Ole har oven i sine to påstande igen og igen hævdet, at han har dem fra troværdige kapaciteter, men Ole har ikke magtet at præsentere sådanne referencer, der giver ham ret i hans to påstande.
Oles eneste konkrete reference var til en hjemmeside, der søger at sælge en bog, men som ikke noget steds bekræfter nogen af Oles to påstande.
I stedet fyger det fra Ole med skældsord og hånlige bemærkninger ("kværulanteri fra Arne" - "Du er en gammel nar, Arne" m.m.).

Ole mener åbenbart, at han nu uden videre (og med æren i behold?) blot kan forlade dette emne, og Ole giver sig i stedet til her i denne tråd at kommentere indholdet af en anden tråd her på Trosfrihed.dk (hvad det så har med det aktuelle emne at gøre blinker ).
Næsten alt, hvad Ole skriver her, kan jeg ikke genkende, og det vil jeg overlade til hvem, der måtte være interesseret, til selv at vurdere i tråden: "Meningen med mit liv", som findes i kategorien "Religion" "Åndelig fordybelse", nr. 6 på listen.

Dog vil jeg kommentere Oles ord:
Citat:
Med til historien hører også, at Arne uden professorens viden eller tilladelse offentliggør hans telefonnummer, mobilnummer og fax -
Sagen er den, at jeg i min henvendelse pr. e-mail meddelte Vincent, at det var min agt at bringe hans svar her på Trosfrihed.dk, medmindre han havde indvendinger.

Svaret er her:
Citat:
Vincent Hendrics, professor i filosofi:
Hvis du tænker på, at universet er 13 milliarder år gammelt, og jorden flyver ud i intetheden med 107.000 kilometer i timen, så er vi ingenting. Meningen må vi selv skabe. Måske ville det være bedre uden os: Ingen finanskrise og klimaproblemer. Menneskets forståelse af verden og dens indretning vil altid være svær antropocentrisk – altså en forklaring med udgangspunkt i os selv. Så i udgangspunktet er vi yderst selvcentrerede og derfor bliver nogle religiøse: for at finde en mening uden for os selv, for i det store billede er vi blot et trin på udviklingsstigen, og mere mening end det er der ikke. Vi indgår bare som en del af eksperimentet efter Big Bang.

Jeg håber det gør pointen klarere.

Kh

Vincent

VINCENT F. HENDRICKS
Professor of Formal Philosophy, dr. phil., PhD
Editor in Chief: Synthese
Department of Philosophy, MEF
University of Copenhagen
DK2300 Copenhagen S
Denmark
Phone: +45 3532 9398
Cell: +45 4016 8063
Fax: +45 3532 8850
Page: http://www.vince-inc.com/vincent/


Visiting Professor of Philosophy
Department of Philosophy
Columbia University, New York City
Page: http://www.columbia.edu/cu/philosophy/fac-bios/Hendricks/faculty.html
Det er således Vincent, og ikke mig, der har valgt at bringe disse identitetsoplysninger, hvorfor Oles ord:
Citat:
Med til historien hører også, at Arne uden professorens viden eller tilladelse offentliggør hans telefonnummer, mobilnummer og fax -
jo nok kan betegnes som, mildt sagt, en anelse unøjagtige blinker

Ligeså kan det undre, synes jeg, at Ole først nu den 10. marts 2012 giver sig til at kommentere noget, der foregik den 4. november 2011.
Det kan man da vist kalde "lang betænkningstid" blinker

Det er trist, synes jeg, at Ole nu også her svækker sin troværdighed ved at komme med ikke-underbyggede påstande - og ved at undlade at trække dem tilbage, når de viser sig ikke at være holdbare.

P.S.: Det kan undre, at Ole fastholder, at "ateisme er viden", når han i chatten 10/03/2012 skriver:
Citat:
Påstanden om at gud ikke eksisterer, har både sandsynlighed og kan falcificeres. Det er dermed det mest sandsynlige svar på spørgsmålet om guds eksistens.
Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (11/03/2012 10:21)
Top Svar Citer
#12518 - 11/03/2012 11:20 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Arne har meddelt professor Vincent Hendricks, at han ville offentliggøre hans svar på spørgsmålet, men ikke at han ville offentliggøre hans telefonnumre sammen med svaret. Det ville professoren nok have frabedt sig, ligesom jeg ville frabede mig, at Arne offentliggjorde mit telefonnummer, selv om det er offentligt tilgængeligt. Derimod må Arne gerne viderebringe alle mine udtalelser på offentlige medier.

Telefonnumre er helt irrelevante for forståelsen af et svar og den svarendes kvalifikationer. De var en del af Hendricks automatiske signatur, og kunne let have været udeladt i citatet. Om der lå en snavset tankegang bag eller blot usædvanlig dumhed, kan ikke afgøres ud fra materialet, men Arnes øvrige debattone tyder mest på det første. Jeg vil fortsat opfordre alle, der ønsker at vurdere Arnes virkelige agenda, at læse alle Arnes indlæg i den pågældende debat. smiler

Sam Harris' hjemmeside indeholder ingen købsopfordringer i hans eget materiale. Det er kun omtaler af hans bøger, og kendte menneskers opfordringer til at læse dem, og det kan man jo som almindelig kendt gøre gratis på biblioteker. At siden også indeholder betalte annoncer for amazon.com er ikke overraskende, for næsten alle informative internetsider indeholder i dag annoncer.

For at undgå yderligere misforståelser, kan jeg oplyse Arne om, at formålet med trosfrihed.dk ikke er at sælge Nissanbiler, mobiltelefon abonnementer, hypnoterapi, svensk elkraft eller andre varer, som der reklameres for her. griner

For Einstein, (som vel må anses for en god repræsentant for videnskabelig tænkning), er viden kontra tro et spørgsmål om ja eller nej i betydningen adækvat eller ikke adækvat. Det fremgår af hans bog, "Out of My Later Years.", som man kan finde uddrag af på ovennævnte hjemmeside. Brug følgende link

http://www.samharris.org/blog/item/my-friend-einstein

og husk at klikke på Continue.

Så venter vi bare på de næste snavsede løgne og bevidste fordrejninger fra Arne. griner

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12519 - 11/03/2012 12:26 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Oles udenomssnak er for mig at se forvrøvlet (F.eks. redigerer jeg naturligvis ikke et svar. Det ville jo være "citatfusk" blinker ).

Og Oles i denne tråd aktuelle påstande om naturvidenskabens forhold til meningen med livet m.m., samt at ateisme er viden, hænger fortsat i luften - til Oles ære - eller det modsatte blinker

Det kan Ole ikke "snakke sig fra" - medmindre han tilbagekalder blinker

Arne smiler
Top Svar Citer
#12520 - 11/03/2012 13:57 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Du er sandsynligvis klar over, Arne, at dit ordkløveri må kede andre debattører til døde. Hvorfor fortsætter du så, når du er ude af stand til at overbevise nogen om dine synspunkter.

F.eks. dit synspunkt om, at det skulle være citatfusk at udelade telefonnumre, som ikke ændrer meningen i et svar, mens det ikke er citatfusk at tage dele af udtalelser ud af sammenhængen og tolke dem anderledes, end den pågældende har ment. Hvor mange tror du køber den?

Nu har du åbenbart også afvist Einsteins forklaring om, hvad han vil betegne som viden, nemlig de forklaringer, som vi anser som mest sandsynlige (adækvate) ud fra fakta, den samme holdning, som jeg har. Du må jo føle dig som verdens klogeste menneske, når selv Einsteins argumenter ikke kan rokke din holdning.

Fortsæt bare, Arne. Jeg påtager mig gerne ansvaret for at have rakt dig det reb, som du hænger dig selv i. griner

Ole Bjørn :o)

P.S. Når Arne nu selv bringer spørgsmålet om "meningen med livet" på bane, kan det måske være relevant at se, at Arnes forsøg på citatfusk mod mig og flere andre begyndte med hans indtræden i debatten i 2008 og er fortsat lige siden.

Her er et link til starten:

http://www.trosfrihed.dk/debat/ubbthreads.php/topics/366/Re_EN_HELT_NY_RELIGION.html#Post366 griner

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#12521 - 11/03/2012 14:13 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Fortsatte undvigemanøvrer - hvor ynkeligt cool
Arne.
Top Svar Citer
#12522 - 11/03/2012 14:22 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

For tredie gang, Arne. Jeg står ved alt, hvad jeg har skrevet. Står du også ved dit citatfusk? Jeg bringer da gerne en stribe nye eksempler fra dine fire år på debatten. griner

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12523 - 11/03/2012 15:43 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Ole skriver:
Citat:
Jeg står ved alt, hvad jeg har skrevet.
Ole skrev:
Citat:
hvad er meningen med livet, og hvordan skal vi opføre os over for andre mennesker. har naturvidenskaben skam forstandige svar på
og
Citat:
ateisme er viden
og
Citat:
Du skal da ikke stole på mine ord, Arne.
samt
Citat:
hvad jeg skriver, har jeg ikke fra Illustreret Videnskab eller wikipedia
og
Citat:
Mine "budskaber" har jeg fra universiteternes fakulteter og videnskabelige tidsskrifter og nyhedsbreve fra videnskabelige organisationer, forelæsninger, møder med kollegaer i forskellige videnskaber, forskningsrapporter og korrespondance med andre forskere
Der er bare lige det problem, at Ole ikke har kunnet fremlægge ét eneste citat fra de nævnte anerkendte og troværdige kilder, som giver Ole ret i hans to her citerede "budskaber" - og da man iflg. Ole ikke blot skal stole på hans ord, så bliver der jo ikke rigtig noget tilbage at stole på blinker

Den kilde til besvarelse af spørgsmålet:
Hvad er meningen med livet?
som jeg har fundet, er Videnskab.dk, der oplyser:
Citat:
Videnskab.dk er et initiativ udsprunget af Videnskabsministeriets projekt om forøgelse af interessen for forskning i det danske samfund tilbage i 2004.
Deres svar: kan ses her:
http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvad-er-meningen-med-livet
og her finder jeg bl.a. dette:
Citat:
Naturvidenskaben kan ikke finde et svar
Det er ellers klar besked, vil jeg mene, men åbenbart ikke "fint" nok til Ole, der jo imidlertid står her "med tomme hænder" cool

P.S..: Apropos Einstein:
Citat:
Science without religion is lame, religion without science is blind.
Arne.
Top Svar Citer
#12524 - 11/03/2012 15:57 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Inden jeg svarer dig, Arne, vil jeg gerne lige vide. Står du ved ovenstående grove citatfusk, og er det udtryk for din mening, eller vil du igen hævde, at du ikke har givet udtryk for din mening. griner

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12525 - 11/03/2012 16:16 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

"Du har fået stribevis af referencer til steder, hvor du kan finde bekræftelser på, hvad jeg skriver".

- Ikke Arnes interesse, den begrænser sig jo til din person..;)

Forklaringskrav rettet mod meninger han fremmer er alle debatår blevet mødt med resignation, som er hans lille hobby. Han er lidt biwler, meningskartoteket hans kører jo rundt og rundt i samme indhold, selv konklusionen har samme ordlyd: 'man ved ikke alt' - ikke at vide, synes m.a.o. at være selve begrundelsen for han interesse i mysik og religiøs overtro. At tankemønstret så i omverdens øjne synes som en favorisering af uvidenhed, bekymrer ham ikke det fjerneste, han tilføjer jo bare sit lille credo og flytter fokus til kritikeren..;)

Ak ja, men det er hvad man må forvente fra den kant. Omvendt viser Arne så et flot illustrerende eksempel på mystikkens afmægtighed.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#12526 - 11/03/2012 17:34 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Ole kalder mine ovenstående citater for "grove citatfusk".
De er alle lavet som kopiér/sæt ind, og intet i dem er mine ord.
Jeg kan ikke få øje på noget "fusk", og Ole har ikke præciseret sin anklage, men jeg hører da gerne, om Ole har ændringer til de af hans ord, jeg har citeret.

I starten af denne tråd har jeg besvaret en række af Oles "ateist-spørgsmål", af Ole kaldet "essentielle spørgsmål".
Mine svar er naturligvis "udtryk for min mening" smiler

Spørgsmål som: om ateisme er viden samt om naturvidenskaben har evne til at besvare spørgsmål om meningen med livet m.m. er efter min mening væsentlige på en hjemmeside, der kaldes Trosfrihed, hvor jo mange forskellige livsanskuelser lægges frem.

Arne.
Top Svar Citer
#12527 - 11/03/2012 20:54 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Hvor tit skal jeg fortælle dig, Arne, at det er citatfusk, når man kun citerer en del af en udtalelse og stiller den op, så den får en anden betydning. Ingen andre har problemer med at forstå det.

Alle ovenstående citater af mig er taget ud af deres sammenhæng og stillet op for at give et falsk indtryk af, hvad jeg mener. Jeg står ved alle mine udtalelser, men kun i den sammenhæng, jeg har givet dem i.

Jeg har givet dig striber af referencer til højt estimerede forskere med Einstein i spidsen, og dem nægter du at anerkende, ja endda at læse med det påskud, at de ikke ordret siger det samme som mig. Men de siger det samme, blot med andre ord, og de er heller ikke indbyrdes ordrette, selv om de er enige.

I dit citat fra videnskab.dk udvælger du en enkelt sætning til støtte for dit synspunkt, og går let hen over, at der i linket også udtrykkes stribevis af andre meninger, og endnu flere i den tilknyttede debat, hvor flere andre naturvidenskabelige forskere deltager, og også jeg selv.

Du kan ikke tage alle verdens naturvidenskabelige forskere til indtægt for, hvad en dansk journalist vælger at bruge som en afsnitsoverskrift, især ikke når genetikeren, han udspørger, afviser spørgsmålet som meningsløst. Det viser tydeligt hvor groft du er nødt til at manipulere med sandheden, for at skabe tvivl om mine udtalelser og andre forskeres mening.

Jo mere du bliver presset, Arne, jo mere svinske bliver dine forsøg på at miskreditere mig. Men du skal ikke få lov til at slippe af sted med dette svineri. Jeg skal afsløre dig hver gang, selv om din troværdighed allerede er helt i bund.

Løgne og grov manipulation har ikke en chance overfor fakta, der står sort på hvidt og kan kontrolleres af hvem som helst. Du bliver taber hver gang, fordi du ikke er ærlig, Arne.

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12528 - 11/03/2012 22:05 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Ole er ikke tilfreds med, de citater af ham, jeg har bragt.

Spørgsmål:
Hvad er der at indvende mod korrektheden af det herunder stående citat fra denne tråd den 09/03/2012?
Og hvis citatet ikke er korrekt, hvad er så det korrekte citat, der ikke giver "et falsk indtryk af, hvad Ole mener"?
Citat:
Næh, Arne, det er "fastslået", at ateisme er viden - så meget vi nu kan vide på indeværende tidspunkt - men altså ikke viden om alt.

Samme spørgsmål angående dette citat (fra tråden Videnskab og religion den 29/02/2012):
Citat:
Spørgsmål som, hvad er det gode liv, hvad er meningen med livet, og hvordan skal vi opføre os over for andre mennesker. har naturvidenskaben skam forstandige svar på, og til forskel fra de troendes fantasier, er naturvidenskabens svar i overensstemmelse med denne verdens realiteter.

Ole skriver nu:
Citat:
Jeg har givet dig striber af referencer til højt estimerede forskere med Einstein i spidsen, og dem nægter du at anerkende, ja endda at læse med det påskud, at de ikke ordret siger det samme som mig. Men de siger det samme, blot med andre ord, og de er heller ikke indbyrdes ordrette, selv om de er enige.
Ole har ganske rigtigt nævnt en masse navne og nogle links, der påstås at være gyldige referencer, men Ole præsenterer ingen citater, der udtrykker (med den citeredes egne ord selvfølgelig), noget som bekræfter Oles to ovennævnte påstande.
Det kan da ikke være meningen at alle, som læser Oles ord skal gennemgå en mængde bøger, links o.a., når Ole allerede har gjort det og hævder, at han har fundet de ord, der bekræfter Oles påstande, men som Ole åbenbart nægter at vise.
En sådan adfærd vækker jo umiddelbart den mistanke, at disse ord måske slet ikke eksisterer blinker

Arne.
Top Svar Citer
#12529 - 12/03/2012 07:31 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Du skriver, Arne:
Citat:
Det kan da ikke være meningen at alle, som læser Oles ord skal gennemgå en mængde bøger, links o.a., når Ole allerede har gjort det og hævder, at han har fundet de ord, der bekræfter Oles påstande, men som Ole åbenbart nægter at vise.

Du skriver også, at du på videnskab.dk har fundet følgende:
Citat:
Naturvidenskaben kan ikke finde et svar.

Jamen, Arne, det kan da ikke være meningen, at alle der læser dine ord, skal gennemgå en lang artikel og en tilhørende lang debat for at konstatere, at ikke en eneste naturvidenskabelig forsker har sagt sådan, og at det derfor er en løgnagtig fremstilling af dit citat. griner

Derimod bekræfter den genetiske forsker i dit link og flere andre forskere i den efterfølgende debat, hvad jeg har sagt dig gang på gang, at spørgsmålet er meningsløst på den måde, det er stillet. Du finder ikke en forsker, der vil benægte, hvad jeg også har sagt dig. I videnskab er kunsten at finde de rigtige svar, kunsten at stille de rigtige spørgsmål.

Du har i hele din debatdeltagelse ikke formået at stille "det rigtige spørgsmål" en eneste gang, Arne, og det må du gerne citere mig for. Som det fremgår af dit eget Einstein citat, "religion without science is blind", så gør din religion dig blind for videnskabelige fakta.

Du har tre store handicaps, Arne, som gensidigt forstærker hinanden. Du er funktionel analfabet i svær grad, du er en uforbederlig kværulant og ordkløver og dit kendskab til moderne naturvidenskab er utroligt mangelfuldt. Tilsammen har de gjort størstedelen af dine indtil nu 1643 indlæg til uinteressant ordkløveri, der er dræbende for en fornuftig og indholdsrig debat.

Jeg ser ingen tegn på forbedring hos dig, så jeg vil fortsat dele min aktivitet her mellem at bidrage til debatten med faktuel viden og fornuftige dialoger, og at afsløre dine grove og bedrageriske forsøg på at afspore debatten.

Mod virkeligheden kæmper selv bedragere forgæves. ler

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12530 - 12/03/2012 10:31 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Så blev det omsider helt afklaret: "Kejseren har jo ikke noget tøj på!" smiler

I en byge af skældsord, hånende bemærkninger, vilde personlige anklager m.m. søger Ole - helt synligt for enhver - at skjule, at han ikke kan stå inde for, hvad han skriver, og ikke vil - eller måske snarere ikke kan - svare på spørgsmål om, hvordan hans ord skal forstås.

Sådanne spørgsmål må vel ellers være "essentielle" og derfor relevante i en tråd, som Ole selv har startet under titlen: "Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål."

Ole synes at være meget generet af et citat, jeg har bragt fra Videnskab.dk, som stammer fra denne artikel:
http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvad-er-meningen-med-livet
som er skrevet af videnskabsjournalist Niels Ebdrup, der stiller spørgsmålet om meningen med livet til naturvidenskaben, til filosofferne, til teologer o.a.

Hvad naturvidenskaben angår drager Videnskab.dk, her ved Niels Ebdrup, den konklusion, jeg citerede: "Naturvidenskaben kan ikke finde et svar".

Det kalder Ole "en løgnagtig fremstilling".
(Enhver interesseret har jo mulighed for selv at vurdere Niels Ebdrups ord, som jeg læser som en konklusion)

Ebdrup sidder i redaktionen, som følger nogle retningslinier, der kan læses på deres hjemmeside:
Citat:
1. Videnskab.dk drives af en uafhængig redaktion efter almindelige journalistiske principper
2. Videnskab.dk skal gennem god og kritisk videnskabsjournalistik præsentere ny, aktuel, vigtig og/eller interessant dansk og international forskning
3. Videnskab.dk skal i sin journalistik give ny indsigt og forståelse og fungere som en ressource- og videnbank for brugerne
4. Videnskab.dk skal præsentere forskningsbaseret viden om aktuelle debatter og sager i medier og samfund
5. Videnskab.dk skal have bredde, når det gælder fagområder og videnskabsdiscipliner
6. Videnskab.dk skal have bredde i genrer og præsentationsform
7. Videnskab.dk skal bruge de muligheder som netmediet giver, blandt andet gennem satsning på egne multimediepræsentationer og multimedieindslag i artikler
8. Videnskab.dk skal være en kildekritisk netavis, og målet er, at mindst halvdelen af artiklerne skal have mere end én kilde.
Videnskab.dk skal finde frem til både etablerede, nye og alternative kilder
9. Videnskab.dk skal have fokus på læserrespons og dialog og give læserne plads til kommentarer, debatindlæg og andet indhold
10. Videnskab.dk skal bidrage til debatten om forskningspolitiske og videnskabelige spørgsmål gennem ledere og kommentarer og gennem debatfora om forskningsrelaterede sager
Det synes imidlertid ikke at være godt nok for Ole, for han vil bestemme, hvad man må spørge naturvidenskaben om og især, hvad man ikke må spørge naturvidenskaben om:
Citat:
I videnskab er kunsten at finde de rigtige svar, kunsten at stille de rigtige spørgsmål.
Det kan jeg på en måde godt give Ole ret i - forstået på den måde, at der er områder af tilværelsen, som ligger udenfor, hvad naturvidenskaben kan bruges til.

Oles udtalelse:
Citat:
Spørgsmål som, hvad er det gode liv, hvad er meningen med livet, og hvordan skal vi opføre os over for andre mennesker. har naturvidenskaben skam forstandige svar på -
er derfor efter min mening det rene vrøvl - og det er jo ikke ganske uvæsentligt i en tråd, der beskæftiger sig med forholdet mellem religion og ateisme blinker

Angående dette emne er min holdning i helt kort form:
- At ateister afviser enhver tro på gud(er) er deres gode ret.
- At ateister påstår, de ved, der ikke findes gud(er) eller noget som helst guddommeligt, det er noget vrøvl, for det kan de ikke bevise
- At religiøse mennesker tror på, at der findes gud(er) eller noget guddommeligt, det er deres gode ret.
- At religiøse mennesker påstår, der findes gud(er) eller noget guddommeligt, det er noget vrøvl, for det kan de ikke bevise.

Jeg hører til dem, der synes, jeg oplever noget guddommeligt - umiddelbart det, at verden ER.

Arne.
Top Svar Citer
#12531 - 12/03/2012 11:01 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Det eneste, der er fuldt afklaret, er, at du er fuld af løgn, Arne. Intetsteds i dit link har nogen naturvidenskabelig forsker sagt, at naturvidenskaben ikke kan finde et svar på spørgsmålet om meningen med livet. Dette faktum er let at konstatere for enhver.

Jeg har givet dig masser af link til naturvidenskabelige forskere, som giver forskellige svar på spørgsmålet, og svarene har flere ting tilfælles, men da du nægter at lytte til, hvad de siger, bliver du jo aldrig klogere.

Igennem 4 år har du søgt at miskreditere både mig og videnskaben gennem ordkløveri, citatfusk og lodrette løgne, men det eneste resultat har været, at du har mistet din egen troværdighed fuldstændigt. Ingen af de mange her, der kan læse indenad, har støttet dig i dine løgne, selv om de har en anden opfattelse af religion end jeg, så det siger vist tilstrækkeligt om opfattelsen af din svinske agenda.

Ole Bjørn :o)

P.S. Du kan ikke bestemme, hvad videnskaben må eller kan udtale sig om. ler

Top Svar Citer
#12532 - 12/03/2012 11:14 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Citat:
Spørgsmål som, hvad er det gode liv, hvad er meningen med livet, og hvordan skal vi opføre os over for andre mennesker. har naturvidenskaben skam forstandige svar på -
smiler
Arne.
Top Svar Citer
#12533 - 12/03/2012 11:22 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
selvfølgelig har naturvidenskab skam forstandige svar på dette,, det læser vi om hver dag,, i psykologi og neurovidenskab,, og psykiatri,, hver eneste dag når naturvidenskab frem til sine forstandige bud på hvad det gode liv er, og ja endda også hvad meningen med livet kunne være,, og ja hvordan vi kan opføre os overfor hinanden, etiske spørgsmål. Det er jo ikke for sjovt at vi driver videnskab,, og det er vel at mærke ikke al videnskab der er astrofysik om årsagen til big bang og hvad der var før big bang,, vågn nu op arne, du lever i en sjov verden med dig selv.

og det er netop her Tillich går ind og viser os at religion, kristendom og kristen mystik, eller den paulinske Kristusmystik, om dette at være i Kristus, også har et svar på alle disse forhold,, og altså kæfter med, også har en relevant stemme at lytte til når vi taler om alle de forhold der gælder mennesket under eksistensens vilkår og dilemmaer.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#12534 - 12/03/2012 11:24 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
For første gang i lange tider, Arne, tilfører du debatten noget fornuftigt, selv om det ikke er dine egne ord. griner

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12535 - 12/03/2012 11:47 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Så hvad er naturvidenskabens forstandige svar på meningen med livet?
Og hvordan er ateisme viden?

Arne smiler
Top Svar Citer
#12536 - 12/03/2012 13:06 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Arne spørger nu dumt:
Citat:

Så hvad er naturvidenskabens forstandige svar på meningen med livet?
Og hvordan er ateisme viden?

De spørgsmål er jo allerede besvarede både her, i de nævnte links og på videnskab.dk

Du må selv finde nye emner til at praktisere dit citatfusk og dine fordrejninger på. griner

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12537 - 12/03/2012 13:28 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland

Min vurdering: Oles udsagn er ikke pålidelige.
Arne cool
Top Svar Citer
#12538 - 12/03/2012 15:30 Re: Religion kontra ateisme. Essentielle spørgsmål. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Så hvad er naturvidenskabens forstandige svar på meningen med livet?".

- Her må vi jo se lidt på hvad du selv vægter at bruge livet til, dvs. dagligt år ind og år ud at sidde på en debatside som denne og brokke dig over naturvidenskaber samt afvisning af guder, men har dit livsforbrug så nogen egentlig nytte og betydning? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (12/03/2012 15:32)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Nyheder fra DR
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Droner gjorde ingen skade, siger Iran
19/04/2024 18:35
Bryggerigigant lukker med deres største..
19/04/2024 17:49
Nato lover flere luftforsvarssystemer ti..
19/04/2024 17:22
Tre ældre kvinder stukket ned i Sverige..
19/04/2024 16:44
Nyheder fra Religion.dk