annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 5 < 1 2 3 4 5
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12510 - 10/03/2012 16:46 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: Michael]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Du skal, som jeg sagde, "spejle" dig i summen af de alle menneskers mening om dig, som du har været i kontakt med på den ene eller anden måde. Hvem Hitler var, er jo ikke karakteriseret af de få mennesker, der vitterligt elskede ham.

Selvfølgelig er ikke alle mennesker søde og rare, og det har jeg da heller aldrig påstået. Men det er ikke det, at de er religiøse eller har en anden opfattelse af verden end jeg, der gør dem til idioter. Og selv om jeg er mere intelligent og har mange flere uddannelser end de fleste, gør det mig ikke til et bedre menneske. Jeg vurderer selv mennesker efter, hvordan de behandler deres omgivelser, så derfor behandler jeg med få undtagelser mine omgivelser godt. Men mennesker, der nedgør andre og behandler dem skidt, kan jeg godt være barsk imod.

Nyskabende kunstnere møder som regel modstand i starten, men andre malere kunne godt se van Goghs talent, f.eks. Paul Gauguin. Men den modstand stopper ikke de store kunstnere, for de lytter ikke til modstanden, så dit spørgsmål er irrelevant. Bortset fra det, kan van Gogh godt have været en pestilens for sine omgivelser. Det ved vi ikke, men det har intet med hans kunst at gøre.

Hvad jeg har sagt om Krishnamurti, er korrekt, og det står jeg ved. Når folk udtrykker sig tåget, så giver de ikke noget af værdi fra sig. Det dunkelt sagte, er det dunkelt tænkte, så jeg anbefaler kun folk, som kan tilføre andre ny reel viden, som de kan bruge i deres tankeprocesser for at blive klogere på verden.

Krishnamurti gør dem ikke klogere, bortset fra når han siger, at de ikke skal lytte til ham, men tænke selv. Det er i øvrigt et smart salgstrick. En meget populær serie børnebøger er fyldt med forfatterens advarsler til børnene om, at de ikke skal læse bøgerne. griner

Du siger, at du har dannet dit selvbillede ud fra dem, der elsker dig. Mener de også, at du er Gud? ler

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12539 - 12/03/2012 20:18 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Næh, ole Bjørn. Det har de ikke behov for og det har jeg heller ikke. smiler

Det er kun sådanne som dig og værre (du er nu ikke så slem), at jeg fortæller det til.

Og jeg giver jer aldrig lov til at tro på det. smiler
Top Svar Citer
#12540 - 13/03/2012 08:03 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: Michael]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Michael.

Du skriver i denne tråd 08/03/2012 21:10 bl.a. om Jiddu Krishnamurti:
Citat:
Kernen i hans lære er, at et menneske er alene med sig selv og selv må forstå sit liv for at kunne blive et menneske.
og
Citat:
Krishnamurtis lære er udelukkende en vejledning til hvordan det enkelte menneske kan forstå sig selv. Den dybeste alvor og kærlighed.
og i går skrev du i chatten en kommentar til, hvad Aldous Huxley skrev i sin bog fra 1945:
Citat:
Men denne ene Virkeligheds natur er sådan, at den kun kan fattes direkte og umiddelbart af dem, der har valgt at opfylde visse betingelser, at lade sig opfylde af kærlighed, at være rene af hjertet og fattige i ånden.
Det vist især udtrykket "har valgt" om kærligheden, du kommenterede.

Jeg fik ikke "tygget færdig" på din kommentar, men nu finder jeg den ikke mere i chatten, så derfor ville det være en stor hjælp for mig, om du ville give din kommentar her.

Aldous Huxley og Jiddu Krishnamurti var nære venner i mange år, har jeg læst på en hjemmeside
http://en.wikipedia.org/wiki/Jiddu_Krishnamurti
og under den 2. verdenskrig havde Krishnamurti trukket sig tilbage fra offentligheden på en farm i USA, men der er nok ingen tvivl om, at de to kendte hinandens tanker og idéer.
(Det har jeg foreløbig ikke fundet noget om i Huxley's: The Perennial Pholosophy fra 1945, men jeg har endnu kun fået gnavet mig gennem den første trediedel)

I hvert fald synes jeg, at begge de to, Huxley og Krishnamurti, er meget spændende mennesker - med deres udogmatiske dybde og bredde i hver deres syn på tilværelsen, som jeg har lyst til at lære nærmere at kende.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#12542 - 13/03/2012 11:45 Re: J. Krishnamurti - nøgternt set. [Re: Arne Thomsen]
Thomas
Uregistreret

Kære Arne og Michael,

Jeg har fundet et citat af Krishnamurti, som jeg synes er utroligt smukt i sin korte enkelhed.

"Right thinking alone can bring about right action; self-knowledge yields right thinking."
(Krishnamurti)

Det minder mig om, at uselviske handlinger må komme fra hjertets tanker, og at hjertets tanker først bliver rene i selverkendelsens dyb.

Fred,
Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 5 < 1 2 3 4 5


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk