annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 355 gæster og 119 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 12 < 1 2 3 4 5 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12351 - 25/02/2012 11:14 Re: Videnskab og religion [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

Kære alle:

Det bliver altså "kun" en personlig mening, men tænk engang:

Hvis der fandtes én person, som indeholdt alle de mange egenskaber, som vi hver især kommer med, og som vi finder meningsfyldte?

Burde nok have været under overskriften: Hvad TROR du på?

For det er i virkeligheden mit livsgrundlag efter mange, mange år at have været focuseret på forskelle, da nu at se ligheder, og at det, som virker forstyrrende på og i mig, og som noget, et andet menneske må have misforstået ... tja, det er det måske på tide at kigge på i mig selv. :))) ...

Tro mig, den indstilling, er den eneste, som giver fred indvendig i hvert fald for mig. smiler og så kan jeg selvflg. rolig imødese det relevante spørgsmål: "Hvad vil hun så på en debatside?"

Mit svar må være, at det første, man kan gribe til er forsøg på forståelse af andres ståsted og ikke på forhånd se deres som misforståelser, mens ens egne er uangribelig rigtige på alle niveauer. ...

God søndag hele vejen rundt.
Zenia

Top Svar Citer
#12362 - 26/02/2012 08:06 Re: Videnskab og religion [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du..

"Mit svar må være, at det første, man kan gribe til er forsøg på forståelse af andres ståsted og ikke på forhånd se deres som misforståelser, mens ens egne er uangribelig rigtige på alle niveauer".

- Sig mig, har du overhovedet læst og forstået hvorfor jeg skrev som jeg gjorde, Zenia?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#12367 - 26/02/2012 09:06 Re: Videnskab og religion [Re: Simon]
Anonym
Uregistreret

Godmor´n Simon:

Næh, det havde og har jeg ikke, så betragt det bare som lidt ønske-fabuleren/læs: spontan reaktion - efter lidt sporadisk læsning af denne tråd her og andre. smiler

Var henvendt til alle, som "kom til" at læse det - og ikke specielt til dig, Simon som svar på noget, du havde skrevet. smiler

God søndag fra en solbeskinnet Vestkyst - med højt til loftet. smiler

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#12370 - 26/02/2012 12:12 Re: Videnskab og religion [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej igen du..

"God søndag fra en solbeskinnet Vestkyst - med højt til loftet".

- Lidt jordforbindelse skader ikke! ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#12380 - 27/02/2012 10:03 Re: Videnskab og religion [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

På evolution.dk fandt jeg også dette:
http://www.evolution.dk/debat/videnskab-og-religion/
Citat:
Videnskab og religion
For de fleste mennesker er debatten om forholdet mellem videnskab og religion den vigtigste, når vi taler om evolution. Den har i dag ingen betydning for videnskabelige forskningsresultater. Men samfundsmæssigt og kulturelt spiller diskussionen om skabelse og evolution, mellem tro og viden, stadig en meget vigtig rolle, ikke mindst fordi den, måske mere end noget, andet præger den offentlige forståelse af evolution.

Vi er derfor nødt til at forstå hvilke mekanismer, interesse og historie, der ligger til grund for den vedvarende diskussion af forholdet mellem videnskab og religion i forbindelse med evolutionsteorien.

En af de helt store myter er at der findes et nødvendigt modsætningsforhold mellem videnskab og religion. Både historisk set og når vi ser på situationen idag, er der så mange eksempler på hvordan folk har brugt, indarbejdet, overtaget, viderebygget og omdefineret både skabelse og evolution, at vi ikke kan og ikke må tale om et simpelt modsætningsforhold mellem videnskab og religion. Der tegner sig et utrolig rigt og komplekst billede af dette forhold med mange forskellige måder at håndtere det på.

På den anden side har der de sidste 150 år været meget stærke interesser i at skabe et modsætningsfyldt forhold mellem videnskab og religion. På den ene side har det været båret af mange forskellige fraktioner af religiøse fundamentalister og på den anden side af kompromisløse fortalere for en ren videnskabelig verdensopfattelse. Her kan du læse mere om baggrunden for denne debat, både hvordan den har udviklet sig historisk og hvor den står idag.

Skrevet af Casper Andersen, Hans Henrik Hjermitslev og Peter C. Kjærgaard

Jeg hæfter mig ved:
"En af de helt store myter er at der findes et nødvendigt modsætningsforhold mellem videnskab og religion."

Mon ikke det er en "myte", der har fået lov at stortrives her på trosfrihed.dk - båret af "kompromisløse fortalere for en ren videnskabelig verdensopfattelse"? blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 12 < 1 2 3 4 5 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk