annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15644126
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379063
Et andet syn 1988526
Jesu ord 1521841
Åndelig Føde 1509481
Galleri
Kirkebø
Hvem er online?
0 registrerede 137 gæster og 27 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 12 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 11 12 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#12409 - 29/02/2012 17:47 Re: Videnskab og religion [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland

Gad vide, om der er danske universitetsfolk, som vil bakke op om Oles ord?

Ole skrev:
Citat:
Spørgsmål som, hvad er det gode liv, hvad er meningen med livet, og hvordan skal vi opføre os over for andre mennesker. har naturvidenskaben skam forstandige svar på -
Eller er Ole mon alene om sin påstand? blinker

http://videnskab.dk/sporg-videnskaben/hvad-er-meningen-med-livet

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (29/02/2012 17:51)
Top Svar Citer
#12410 - 29/02/2012 19:42 Re: Videnskab og religion [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Gad vide, om der er danske universitetsfolk, som vil bakke op om Oles ord?".

- Ork ja. Du har netop med din lille reference selv belyst forskellen mellem religion og naturvidenskab, så du har selv løst dit problem: naturvidenskab har intet at gøre med religion - og har intet at bruge overnaturlig tro til -, og religioner behøver vi jo slet ikke, for at skabe god etik og moral.

Så du ka' allerede nu se forskellen mellem ev.biologi og religion, hvorfor dine forståelsesproblemer i starten af tråden her er så fint løst. Flot Arne! ;)

Jeg ka' i øvrigt fortælle dig, at allerede romerske og græske statsmænd havde deres hyr med overtroen. Men da du Arne jo efter eget udsagn ikke er en overtroisk religiøs fætter, da spiller religioner jo ingen rolle..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#12411 - 29/02/2012 19:58 Re: Videnskab og religion [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Næh, Arne, jeg er skam ikke alene om min påstand. Den er jeg nået frem til gennem samtaler med mange naturvidenskabelige forskere, og den er emnet for det mammutværk, som jeg har arbejdet på i mange år med arbejdstitlen "Treatise on the Principle of Life."

Som det fremgår af dit link til videnskab.dk, er der mange forskellige opfattelser, og de kan sammenfattes til, at ingen kan give et endeligt svar på spørgsmålet. Men det forhindrer ikke, at naturvidenskaben kan give flere forstandige svar på spørgsmålet, hvis det stilles på rette vis, og det er jo netop kunsten at stille de rigtige spørgsmål, der kendetegner den naturvidenskab, som kraftigt har forøget og stadig forøger vor viden om universet.

Mange af de argumenter, der fremføres i artiklen og i de mange kommentarer, fokuserer på meningen med menneskets liv, men en brugbar forklaringsmodel må nødvendigvis omfatte alle former for liv. Det gør de svar dog, som jeg og en del andre forskere er nået frem til.

Jeg har selv deltaget i den efterfølgende diskussion på videnskab.dk, og du er da velkommen til at læse mine kommentarer, men jeg tvivler på, at din viden om naturvidenskab er tilstrækkelig stor til, at du kan følge med i argumentationen, som bl.a. involverer termodynamikkens 2. lov.

Stærkt simplificeret kan man sige, at alt som lever besidder en tendens til at udvide sig i rumtiden, d.v.s. at overleve og formere sig. Det gælder fra virus til mennesker, og Ilya Prigogine er inde på det i sine dissipative strukturer, David Bohm med sin indfoldede orden, og ligeså Dawkins m.fl. og den nye videnskabelige revolution, kaos teorien, har allerede givet en overbevisende matematisk forklaring på, hvordan udviklingsforløbet kan forklares med en simpel algoritme.

Stiller du alle disse tunge forskeres forklaringer overfor filosoffers og teologers resultatløse gætterier, må man betegne dem som forstandige naturvidenskabelige svar. Det gode liv er selvfølgelig det, som vi opfatter som godt, dvs giver os en behagelig følelse, og hvordan vi skal opføre os overfor andre, kan du måske blive klogere på, hvis du googler på "Prisoners dilemma", hvor du finder det matematiske bevis for, at den bedste strategi er at møde sine medmennesker med tillid, noget du helt klart har svært ved.

En bedre forklaring på meningen med livet skal søges i fremtiden, ikke i fortidens filosoffers og gejstliges spekulationer, for de har ikke kendskab til den viden, vi har i dag.

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12412 - 29/02/2012 21:40 Re: Videnskab og religion [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

"Men det forhindrer ikke, at naturvidenskaben kan give flere forstandige svar på spørgsmålet, hvis det stilles på rette vis, og det er jo netop kunsten at stille de rigtige spørgsmål, der kendetegner den naturvidenskab, som kraftigt har forøget og stadig forøger vor viden om universet".

- "Hvad er meningen med livet?" er da også et så fjumset spørgsmål, at man ligefrem skal være fortabt i okkultisme for at se noget interessant i det. At Arne så gentager spørgsmålet for sig selv næsten hver gang han kommer nær tastaturet, blir det jo altså ikke mer spændende af.

Det er jo netop mennesker der udtrykker meninger om livet, og skaber en mening med deres liv, og sådan har det sandsynligvis været allerede fra menneskets blev bevidst om sin egen evne til at skabe meningsfyldte livsformer.
Men den eneste grund til at Arne fumler rundt i samme spørgsmål år ud og år ind, har jo ingen reference til hverken naturvidenskab eller fag der undervises i på universiteter. Forklaringsmodeller har Arne jo også et anstrengt forhold til, ja i det hele taget ser Arne (som sagt i begyndelsen af tråden) temmelig anstrengt ud. Men mon ikke alle ville blive det, hvis de som han brugte timer på at finde link der endte i blindgyder gang på gang? ;)

Vi får vist aldrig en forklaring på hvad han hæftede sig ved af interessante sager vedr. et angiveligt forhold mellem ev.biologi og religion - måske en "guddommelig link" kun for de inviede i mystikken, ak ja, sikke heldiggrise ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#12413 - 01/03/2012 00:16 Re: Videnskab og religion [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7181
Sted: Sydsjælland

Ole skrev:
Citat:
Spørgsmål som, hvad er det gode liv, hvad er meningen med livet, og hvordan skal vi opføre os over for andre mennesker. har naturvidenskaben skam forstandige svar på -
Ole skriver nu:
Citat:
Som det fremgår af dit link til videnskab.dk, er der mange forskellige opfattelser, og de kan sammenfattes til, at ingen kan give et endeligt svar på spørgsmålet.
Nu finder Ole så tillige ud af, at hans første svar her er et svar på et "forkert" spørgsmål.

Er det mon Ole, der suverænt kan bestemme, hvad der er "rigtige", og hvad der er "forkerte" spørgsmål?
Hvor har Ole den kompetence fra???

Og hvorfor besvarer Ole mon i første omgang et "forkert" spørgsmål?
Er det ikke "forkert"? blinker

Og hvad er det så egentlig, der er så "forkert" ved ordene fra "de tre idehistorikere fra Århus Universitet":
Citat:
Siden 1800-tallet har det været populært at skelne mellem tro og viden, som to forskellige aspekter af tilværelsen, der ikke skal blandes sammen. Forholdet er således et uafhængighedsforhold, hvor naturvidenskabsfolk udtaler sig som eksperter på naturen, mens teologer og præster behandler emner som menneskets eksistens, etik og tro. Spørgsmål som naturvidenskaben ikke har alle svarene på. Dette er for eksempel spørgsmål som, hvad er det gode liv, hvad er meningen med livet, og hvordan skal vi opføre os over for andre mennesker.
http://www.evolution.dk/debat/videnskab-og-religion/tro-og-viden/

For mig ligner det her - bogstavelig talt - at Ole har "fået håret i postkassen" smiler

Men bare rolig. Ole vil sikkert snart forklare en "tåbe" som mig, at jeg gør mig skyldig i "citatfusk, ordkløveri og manglende evne til at beherske det danske sprog" blinker

Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 12 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 11 12 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 00:00
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
17/04/2024 19:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
17/04/2024 13:26
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
11-årig piges fund af kæbeben stammer ..
18/04/2024 06:01
Storebæltsbroen er åben igen efter kor..
18/04/2024 05:16
Beredskabet om Børsen-brand: 'Vi tager ..
18/04/2024 04:44
Amsterdam til kamp mod masseturisme: Ind..
18/04/2024 03:58
Qatar genovervejer sin mæglerrolle i vÃ..
18/04/2024 02:40
Nyheder fra Religion.dk