annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15636806
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2378647
Et andet syn 1987965
Jesu ord 1521568
Åndelig Føde 1506508
Galleri
Når andre stjæler fokus....
Hvem er online?
0 registrerede 102 gæster og 25 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 14 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12232 - 12/02/2012 14:10 Re: HVAD TROR DU PÅ? [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland

Hvor er beviset for, at sandhed ikke er objektivt eksisterende?

Jeg benægter ikke muligheden, men at påstå noget sådant uden et bevis, det er jo nonsens.

Det kan selv "dumme" Arne indse smiler

Arne.
Top Svar Citer
#12233 - 12/02/2012 14:48 Re: HVAD TROR DU PÅ? [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Næh, det kan du åbenbart ikke indse, Arne. griner

Så er det jo godt, at videnskabsmændene kan indse det, så de ikke som religiøse mennesker tror, at de allerede har fundet sandheden, og holder op med at forske. ler

Bortset fra det, så er det altså absolutte sandheder, der ikke eksisterer. Alle såkaldte sandheder har vist sig at være midlertidige.

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12234 - 12/02/2012 15:20 Re: HVAD TROR DU PÅ? [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland

Absolutte sandheder, der ikke eksisterer - bare sådan en påstand - hevet lige ud af ærmet.

Det er sandelig "den højere videnskab".

Naturvidenskab er det vist ikke smiler

http://da.wikipedia.org/wiki/Sandhed

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (12/02/2012 15:50)
Top Svar Citer
#12235 - 12/02/2012 17:10 Re: HVAD TROR DU PÅ? [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Helt ærligt, Arne, hvad er det du gerne vil opnå med dit ordkløveri? Det har jo intet at gøre med forskellen på tro og videnskab.

Hvad der er sandhed, er jo et spørgsmål om definition, og fordi noget står i wikipedia, er det ikke nødvendigvis sandt i alles øjne (og dermed absolut).

Nu har du så fundet et link, der siger, at en absolut sandhed f.eks. er, at
Citat:
.. alle mennesker dør fysisk på et eller andet tidspunkt.
Der står også, at absolutte sandheder ikke er til diskussion. Det vil Jehovas Vidner nok protestere imod, for de mener, at 144.000 troende vil overleve dommedag og fortsætte deres fysiske liv i paradiset. Det er altså ikke nogen religiøs sandhed.

Men hvad er et dødstidspunkt, Arne. Det hersker der overhovedet ikke enighed om, for nogle hjertedøde bliver genoplivede, og selv dødsprocessen er jo trinvis fremadskridende. Du kan anse en amputeret arm for død, men et amputeret hjerte kan leve i årevis i et andet menneske, og omvendt kan et menneske leve videre med et helt igennem kunstigt hjerte.

Vi nærmer os også en forbedret teknik, som vil kunne holde en hjerne i live in vitro, selv om resten af personen er "død", og vi kan heller ikke udelukke, at DNA-forskningen en gang i fremtiden kan lære at styre regenerationsevnen, så vi vil kunne leve på ubestemt tid. Det forvandler så den "absolutte" sandhed til en midlertidig sandhed.

Definitionen er heller ikke en videnskabelig sandhed ifølge wikipedia, for der hedder det i et andet link
Citat:
Den videnskabelige sandhed er en løst defineret betegnelse for den gældende konsensus inden for videnskaben. Således er "sandhed" en noget vildledende betegnelse, og er ikke statisk, men består kun indtil en bedre teori opstår.
hvilket præcist er, hvad jeg hele tiden har hævdet.

Dit kendskab til sprogvidenskab, erkendelsesteori og begrebsfilosofi er altså også ret mangelfuldt, så det koger igen ned til: Hvad er dit motiv til med primitive forsøg på ordkløveri at prøve at "modbevise" enhver udtalelse, jeg kommer med. Mener du, at din aktivitet fremmer en frugtbar debat, eller er det fordi, du bare er en sur gammel mand, der ikke kan tåle nogen form for modsigelse?

Det mener jeg faktisk kommer meget tæt på en psykoanalytisk sandhed. smiler

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12237 - 13/02/2012 10:20 Re: HVAD TROR DU PÅ? [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7175
Sted: Sydsjælland

RoseMarie har i chatten skrevet:
Citat:
Det lidt meget træls, at høre på jeres palaver ... HVORFOR i alverden kan i ikke bare acceptere, at tro er meget forskelllig og mangfoldigt ... og det skal det ha' lov til at være ... i , hvad det er ... Drop al jeres bæh-buh-bussemand
og jeg kan kun give hende ret.

Denne tråd har jo overskriften: HVAD TROR DU PÅ? - hvor Ole, som startede tråden, undervejs tildelte alle slags religiøs tro nogle hånende bemærkninger. såsom:
Citat:
- De troendes falliterklæring!
- Sådan må man jo tolke de manglende forklaringer på de troendes trosgrundlag.
- Det kaldes jo normalt for bedrageri, men da der er tale om selvbedrag, er det den troende selv, der bliver straffet.
- Troen kan "forklare" alt, men den kan ikke forudsige noget som helst.
- Mange troende ser ned på ateister, og det skaber selvfølgelig en reaktion, så ateister ikke respekterer deres tro.
- Desværre er Arne ikke den eneste på disse debatter, der mener, at tro kan erstatte viden
- der er andre på debatten, der lige som ham selv benægter fakta til fordel for tro.
- absolutte sandheder, der ikke eksisterer. Alle såkaldte sandheder har vist sig at være midlertidige.
Nogen ærlig interesse for tro (i betydningen religiøs tro) kan man vist ikke finde her.
Jeg kan i hvert fald ikke.
Dertil kommer, at tro jo ikke er viden, at tro i sin natur jo er uden forklaring, samt at tro, der fortrænger viden, nok ikke lige er en relevant påstand her til lands.
Endelig vil jeg anse Oles påstand om, at absolutte sandheder ikke eksisterer, som værende en tro - ikke en viden.
Det samme spørgsmål findes jo i agnosticismen:
Citat:
I en bredere betydning udtrykker agnosticismen det erkendelsesteoretiske standpunkt, at virkeligheden, dvs. sandheden, ikke kan erkendes.
Endelig hævder Ole angående naturvidenskabens fremtidige muligheder, at den såkaldte "Theory of everything" (som til dato endnu ikke eksisterer) snart vil komme til verden, og at den vil kunne præstere "brugbare og holdbare forklaringer af den fysiske verden, herunder årsagen til dens eksistens".

Det åbner jo yderst spændende perspektiver for, hvad mennesket har mulighed for at erkende - men viden er det jo foreløbig ikke, og om man så kalder det "en videnskabelig antagelse", så falder det for mig, indtil videre, ind under kategorien: Tro.

Denne tråds lange dialog har for mig været inspirerende.
Agnosticismens idéer om viden/ikke viden samt naturvidenskabens søgen efter en "teori om alt" sætter, synes jeg, tilværelsen her og nu i perspektiv.
Er det rigtigt eller forkert at udvikle og affyre en atombombe?
Er der andet og mere end den fysiske verden?
Hvordan kan det være, at der er en verden?
Vi ved det ikke.

Men livet er nu engang her og nu!
Og her findes jo bl.m.a. også tro, håb og kærlighed.
Kald det for mig gerne: De troendes falliterklæring! smiler
(Slut fra mig i denne tråd)

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/02/2012 10:35)
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 14 < 1 2 ... 4 5 6 7 8 ... 13 14 >


Seneste indlæg
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
16/04/2024 11:54
Kommunikation på Trosfrihed.dk
af Anonym
15/04/2024 16:20
LIGHED, INSTINKTIVT LAVERE OG OPSTANDELSEN BEVIDSTHED - GODT OG/E
af ABC
15/04/2024 08:27
Ramadan-måneden
af ABC
14/04/2024 23:00
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
14/04/2024 14:12
Nyheder fra DR
Kulturministeren vil 'gøre alt' for, at..
16/04/2024 13:51
Danmark har endeligt solgt 24 F-16-fly t..
16/04/2024 13:38
Kørsel med påhængskøretøjer under 7..
16/04/2024 13:33
Efter indbakke-koks i Nyborg Kommune: Fe..
16/04/2024 13:11
Beredskabschef: Vi bliver i Børsen de n..
16/04/2024 12:29
Nyheder fra Religion.dk