annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15675726
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381321
Et andet syn 1991023
Jesu ord 1522978
Åndelig Føde 1521563
Galleri
Min første store kærlighed
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, somo ,(1 usynlig), 194 gæster og 136 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 14 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12355 - 25/02/2012 12:57 Re: Hvad mener du, Ole?. [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Zenia.

Glæd dig over, at du ikke har bevidnet de menneskelige grusomheder, som jeg har, for så ville du forstå, at nogle medmennesker er mod mennesker, og at kærlighed til deres ofre ikke er en reel valgmulighed for dem.

Skæbnen (eller tilfældigheden) har priviligeret dig. Glæd dig over det, for dine gode intentioner vil ikke ændre verden.

Mkh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12356 - 25/02/2012 15:40 Re: Hvad mener du, Ole?. [Re: ole bjørn]
Anonym
Uregistreret

Kære Ole,
Tænker efter at have læst det, du her skriver,

det sidste først:

Gode intentioner vil ikke ændre verden?

Forstår jeg slet ikke, idet jeg mener, det er første betingelse netop for at ændre vor verden!

Det modsatte har været praktiseret altfor længe. smiler

Om jeg har været priviligeret i mine livsbetingelser?

Jo, det vil nogle sikkert mene (deriblandt mig selv) mens andre(set udefra) nok ville hævde det modsatte, men ingen her på jorden undgår jo at blive konfronteret med - kan man kalde det udfordringer, store som små - og enhver af disse kan - som jeg ser det - bibringe en åbenbar mulighed for at vokse som menneske. smiler

Det første, du skriver om forståelse af den menneskelige natur begrundet i oplevelser af grusomheder begået mennesker imellem, vil jeg netop betegne som en prøvelse gående ud på at bevare troen på det gode i mennesket. ...

Ellers ville det onde da virkelig kunne triumfere. ... ?

Til slut blot dette: Jeg forstår både dig, Thomas og Arne ... og tænker, at det er rigtig ærgerligt, når mennesker går så forkert af hinanden. ...

Måske burde man trække en streg i sandet og prøve at se fremad i et ønske om at lære af hinandens forskellighed i stedet for at betvivle hinandens motiver. ...

Ikke mere herfra - udover venlige hilsner til alle
Zenia
Top Svar Citer
#12357 - 25/02/2012 16:35 Re: Hvad mener du, Ole?. [Re: Anonym]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Zenia.

Det var dine gode intentioner, jeg hentydede til, ikke gode intentioner i almindelighed.

Vi kan påvirke vores nærmiljø i gunstig retning, og det forsøger jeg da også dagligt at gøre.

Alle i Danmark er priviligerede i forhold til det store flertal af jordens befolkning. De fleste her fatter ikke hvor meget.

Troen på det gode i mennesket hjælper ikke på situationen. Kun gode handlinger kan gøre en forskel, men de forudsætter et realistisk syn på verden. Hvad man opfatter som en god handling kan nemlig vise sig at være en "bjørnetjeneste", hvis du forstår, hvad det betyder. Det ved enhver, der arbejder med ulandshjælp.

Nogle mennesker vil ganske simpelt ikke hverken forstå eller tolerere andre synspunkter, end deres egne. Det gælder f.eks. alverdens fundamentalister. Det må vi bare se i øjnene og indrette os efter.

Mkh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12358 - 25/02/2012 17:08 Re: Hvad mener du, Ole?. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7193
Sted: Sydsjælland

Ole skriver nu:
Citat:
Der er ingen lighed mellem årsag og tilblivelse.
og det vil alle nok give Ole ret i blinker

Ole skrev, at (natur)videnskaben antages at kunne levere:
Citat:
- brugbare og holdbare forklaringer af den fysiske verden, herunder årsagen til dens eksistens.
Senere ændrede(?) Ole dette til:
Citat:
Jeg mener at videnskaben en dag vil være i stand til at opstille en tilfredsstillende og brugbar forklaringsmodel for tilblivelsen af vort fysiske univers -
Så er det selvfølgelige spørgsmål jo, om Ole har opgivet sin første version ("årsagen") og i stedet vil fastholde sin næste version ("tilblivelsen") - eller om Ole måske vil opretholde begge påstande (eller ingen af dem)?

Det ser foreløbig ikke ud til, at Ole vil afklare sit nuværende standpunkt (og måske vil forlade sit tidligere), og indtil dette måtte ske, er det min opfattelse, at Ole ikke har noget klart standpunkt.

Dette sidste ville da også være fuldt respektabelt, vil jeg mene, dog ikke, hvis man fremfører begge standpunkter, som om, man er en autoritet.
Og er det ikke netop dét, Ole gør? blinker

Arne.
Top Svar Citer
#12360 - 25/02/2012 18:14 Re: Hvad mener du, Ole?. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Tag nu og stop dine barnligt stædige forsøg på ordkløveri og citatfusk, Arne. De keder utvivlsomt de fleste.

Jeg står ved alt, hvad jeg har skrevet, men kun i den form og sammenhæng, jeg har skrevet dem i. Kan det efterhånden sive ind!
tosset

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 14 < 1 2 ... 10 11 12 13 14 >


Seneste indlæg
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Min ”religion”
af Hanskrist
23/04/2024 13:13
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Svensk slikgigant stopper leverancen af ..
23/04/2024 14:47
Israel hævder at have dræbt to højtst..
23/04/2024 14:35
Partifælle vil vælte borgmesteren i Ra..
23/04/2024 14:15
Mette Frederiksen: Landbruget må tage a..
23/04/2024 14:01
Skolegård afspærret, efter syrebomber ..
23/04/2024 13:38
Nyheder fra Religion.dk