annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#12142 - 02/02/2012 11:44 BAGSIDEN AF YTRINGSFRIHEDEN.
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Lad mig starte med at slå fast. Jeg er helt igennem tilhænger af ytringsfrihed, og jeg ønsker, at den har meget vide rammer. Hvis nogen så meget som antyder, at jeg går ind for censur, så lyver de groft. Ytringsfriheden er vores værn mod magtmisbrug, og det er derfor magtmennesker på ethvert niveau søger at kontrollere og begrænse den.

Enhver frihed har en bagside. For ytringsfrihedens vedkommende stilles vi overfor et dilemma. Skal vi tillade, at ytringsfrihed bruges til at skade andre mennesker? Her er mit standpunkt også klart. Det skal vi, for ellers er vi jo inde på den glidebane, at hvem skal så have ret til at bestemme ytringsfrihedens grænser. Men at tillade misbrug af ytringsfriheden er ikke ensbetydende med, at vi skal acceptere misbrug. Det skal vi selvfølgelig bekæmpe, og det kan vi gøre med netop - ytringsfrihed!

Hvis nogen undrer sig over, at jeg går hårdt til Arne Thomsen og den anonyme hykler Thomas, så er det altså fordi de misbruger ytringsfriheden til at agitere for et urealistisk kærlighedsbegreb. Som enhver kan se, har det ikke gjort dem blidere og mere tolerante. Tværtimod misbruger de ytringsfriheden til at grave grøfterne dybere mellem tro og videnskab. Det har farlige konsekvenser, som jeg skal vende tilbage til.

Hanskrist beskylder mig jævnligt for at være EKIM protektor. Det er jeg ikke. Jeg er udmærket klar over, at for folkene bag EKIM er det en god forretning. Det, jeg forsvarer, er det enkelte menneskes ret til frit at vælge sin tro, sålænge den ikke medfører skader på andre mennesker. Vores herværende repræsentanter for EKIM troen, Esther/Zenia og Jan/serotonin, er helt klart nogle af de blideste og mest tolerante på debatten. De praktiserer den altruistiske kærlighed, som andre kun præker om. Uanset hvor meget Jan har betalt for sine kurser, er det en billig pris for at have forvandlet hans liv så drastisk, fra ren egoisme til altruisme.

Hvad er det farlige så ved Arnes "kærlighedsbudskab?" Det bruger han her til at prøve at bilde folk ind, at Placebo effekt er en følge af behandlerens "kærlige omsorg." Det viser videnskabelige undersøgelser er forkert. Hvad farligt kan der mon være i at tro på Arnes synspunkt?

Som nogle måske ved, var jeg for år tilbage chefredaktør for bladet "Alternativ" som bl.a. undersøgte værdien af alternative terapier sammen med forskerne fra Dansk Selskab for Integreret Medicin og senere Gefion Centeret. Vi fandt, at der lå mange fordele i en del af terapierne, som absolut var værd at undersøge nøjere, men vi fandt også, at markedet var domineret af "halvstuderede røvere", som efter en kort uddannelse i en ofte virkningsløs terapi, ernærede sig som sygdomsbehandlere. Deres væsentligste argument var netop, at den personlige "kærlige" kontakt var den bedste aktivator af de regenerative kræfter.

Når vi fratrækker de "mirakuløse" helbredelser, der skyldes placebo effekten, så er mange af de alternative terapier i bedste fald virkningsløse. Faren ligger i at tro, at de kan erstatte de lægevidenskabelige terapier, og det er netop dette mange alternative behandlere hævder, og i en tid hvor sparekrav gør det nærmest umuligt for læger og sygeplejersker at afse tid til personlig omsorg, lever den alternative sektor højt på at levere dette.

For nylig døde Apples grundlægger Steve Jobs af kræft. En alternativ behandler havde overbevist ham om, at en diæt kunne kurere ham, og da han omsiden indså, at "kuren" ikke virkede og søgte lægehjælp, var det for sent at redde hans liv. Det er ikke noget enestående tilfælde. Hvert år dør hundredtusindvis af mennesker, fordi de ikke får lægehjælp, men kun får omsorg og kærlighed og suggereret en tro på helbredelse gennem amuletter, bøn og ritualer. Placebo effekten har altså store begrænsninger.

I vore vestlige samfund har vi dog alle adgang til lægehjælp, så ethvert forsøg på at overbevise mennesker om, at kærlighed og omsorg eller bøn er det vigtigste i sygdomsbehandling, kan i realiteten lede til uagtsomt manddrab. Men det er i praksis, hvad mange søger at promovere, bl.a. ved at fokusere på lægevidenskabens fejl og nuværende begrænsninger. Det medvirker selvfølgelig også til at skabe en indædt modstand hos mange læger mod at anerkende, at nogle alternative terapier kan indeholde positive effekter.

Troen kan efter sigende flytte bjerge, og den har da også i tidens løb flyttet bjerge af mennesker 6 fod under jorden eller op på ligbålene, og det vil den fortsat gøre.

Er der noget af sige til, at jeg gerne vil bruge min ytringsfrihed til at bekæmpe de skadelige virkninger af tro? Det er et spørgsmål, som jeg synes enhver burde stille sig selv, men emnet er selvfølgelig åbent for diskussion.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12144 - 02/02/2012 12:57 Re: BAGSIDEN AF YTRINGSFRIHEDEN. [Re: ole bjørn]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
først; bravo Bjørn,, skønt indlæg fra dig af, ikke så mange personangreb og fortællinger om hvor meget klogere du er end os andre, lidt kød på

men der er stadig noget at grine af:

du skriver til sidst:

Citat:
Er der noget af sige til, at jeg gerne vil bruge min ytringsfrihed til at bekæmpe de skadelige virkninger af tro? Det er et spørgsmål, som jeg synes enhver burde stille sig selv, men emnet er selvfølgelig åbent for diskussion.



sammenholder vi det med følgende, så flækker ihvertfald jeg af grin:

Citat:
Vores herværende repræsentanter for EKIM troen, Esther/Zenia og Jan/serotonin, er helt klart nogle af de blideste og mest tolerante på debatten. De praktiserer den altruistiske kærlighed, som andre kun præker om. Uanset hvor meget Jan har betalt for sine kurser, er det en billig pris for at have forvandlet hans liv så drastisk, fra ren egoisme til altruisme.



Om nogen skulle få lyst, så kan man se en kritik af EKIM og ja al den new age buddhisme vi folkeligt vader rundt i idag her (1)*

mange kærlige hilsner HansKrist.

(1)*:

her følger en fantastisk tænker og filosof med profilnavn HansKrist, der i nedenstående viser et alternativ til EKIM og ekim lignende new age buddhistiske tendenser i vore dages dekadente vestlige verden:

HansKrist: mennesket er ikke bare, men bliver til hvert øjeblik i valg og afgørelse og disse valg og afgørelser stikker dybt ned i vores natur/biologi så de kan medføre pludselige helbredelser, ihvertfald forandrer vores fysiske sundhedstilstand
[x] Hanskrist: men det kræver at man har taget sig selv i besiddelse og er blevet herre i eget hus og forstår det etisk moralske ansvar man har overfor sig selv og andre, ja også naturen inkluderet
[x] Hanskrist: Personality in man is the triumph over the determination of the social group. Personality is not a substance but an act, a creative act.
[x] Hanskrist: så man skal altså nå frem til den personlighedens karakterstruktur hvor man er fri og ansvarlig
[x] Hanskrist: Man is a slave because freedom is difficult, whereas slavery is easy
[x] Hanskrist: mange mennesker ønsker ikke den frihed hvor det er ansvarlig, mange er ikke ansvarlige i sociale sammenhænge men gemmer sig i mængden falder i med tapetet
[x] Hanskrist: andre er ikke ansvarlige overfor deres organer, kroppen el legemet og dets sundhedstilstand og lader bare stå til og leve i forskellige former for afhængighed og misbrug
[x] Hanskrist: at være ansvarsbevidst overfor sin krop og sundhedstilstand falder nøje i overensstemmelse med økologi, gaia teorierne, at forstå jordenkloden som en stor organisme,, fordi vi selv er en hel biologisk verden i den store verden
[x] Hanskrist: Vigtigste er følgende: Personality is not a substance but an act, a creative act
[x] Hanskrist: hvorfor medicineren, el lægen, aldrig kan forudsige patienten, der på et øjeblik kan forandre sig selv, fordi vi hvert øjeblik skaber os selv og dermed også konstant ændrer vores biologiske tilstand, sundhedstilstand
[x] Hanskrist: dog kan fx gammelmands sukkersyge der måske har medført alvorlig hjertekranspulsåre forkalkning nok ikke lige ændres natten over, om overhovedet
[x] Hanskrist: alle disse livsstilssygdomme der er resultatet af mange mange års forkert livsstil, kan man nok ikke lige ændre
[x] Hanskrist: i eksemplet her kan lægerne lave bypass operation eller de kan bore i kranspulsårerne og sætter balloner ind, ballonudvidelse
[x] Hanskrist: det er derfor vigtig at man opdrage "befolkningen" til i en ung alder at tage ansvaret for ens sundhed, blive ansvarlig også i den sammenhæng,, men mange lever, spiser og æder som de altid har gjort,, indgroede vaner er svært at gøre op med
[x] Hanskrist: selv dawkins ateister der elsker naturvidenskab de ryger som skorstene
[x] Hanskrist: de elsker den videnskab der fortæller dem de får en meget smertefuld død og dør mellem 10 - 20 år før os andre
[x] Hanskrist: disse mennesker gør grin med religion, men hvilke dæmoner er det der gør at de ikke formår at stoppe med at ryge,, paulus ville død af grin over i så udtalt grad at mangle frihedens karakterstruktur til at stoppe med at ryge
[x] Hanskrist: hvilken form for djævelskab er en rygende dawkins ateist i kløerne på, ha ha ha, og så vil de ha udryddet religion, når de selv lever i dæmoni, misbrug og afhængighed
Simon: Hans: arteriosklerose ka' helt som mange andre sygdoms- og alderdomsbilleder forudsiges - din relgiøse tro har heller ikke effekt og betydning..;)
[x] Hanskrist: ja simon det var jo nøjagtig hvad jeg netop skrev
[x] Hanskrist: altså der hvor man kan skabe mirakuløse helbredelser er i forbindelse alle de sygdomme der er funktionelle forstyrrelser
ole bjørn: Pølsesnak, Hansemand. Jeg har været storryger, men stoppede totalt for mere end 30 år siden. Men du har ikke karakterstyrke nok til at stoppe dit misbrug af chatten.
[x] Hanskrist: om man kan få en forsnævret hjertekranspulsåre skyldende åreforfedtning -kalkning, til at forsvinde via fx autogen træning og via terapi nye følelsesstrømme i hjerteregionen,, kunne være sjovt at forske i, men jeg stiller mig tvivlende
[x] Hanskrist: og det vil ej heller være en farbar vej at gå, ej heller etisk forsvarligt
[x] Hanskrist: men man kunne noget andet,, man kunne undersøge den gruppe hvor arteriosklerosen kun er begyndt men endnu ikke kræver operation, men kan ultralyd scannes
[x] Hanskrist: således kunne man følge med i om terapi, der øger følelsesstrømmene gennem brystregionen og mindfulness og autogen træning,, kunne udbedre de årer der er på vej til at forsnævre
[x] Hanskrist: kan ultralyds scannes og derfor konstateres hvor fremskreden arteriosklerosen er
[x] Hanskrist: hvor irreversibel er fx rygelunger,, hvor meget kan disse som arteriosklerose genvinde deres naturlige mere sunde tilstand
[x] Hanskrist: mange affekter, som dem der findes i kamp flugt situationer (som vi kender idag i forbindelse sport) har en fantastisk effekt på kroppen vores fysiologi og biologi
[x] Hanskrist: derfor er det også en katastrofe når EKIM forsøger at udrydde frygt, da frygt nok er den enkeltfaktor der har størst betydning for vores sundhedstilstand
[x] Hanskrist: som Hans Seyle siger, stress er livets salt
[x] Hanskrist: den noogene neurose skyldes at folk lever underspændt og med for få udfordringer, for lidt frygt, hvorfor da også B Russell siger om man vil ha et lykkeligt liv, så frygt, så frygt, så frygt
[x] Hanskrist: vores moderne verden lider af dekadence og kedsomhed, underspændthed
[x] Hanskrist: går man en tur i bilka væmmes man ofte over disse underspændte elefanter på overførselsindkomst
[x] Hanskrist: indkøbsvognen er overfyldt med usunde fødevarer og elefanten der skubber vognen må stoppe for hver 20 meter for at få luft, hvordan pokker kan sådan et individ overhovedet skaffe føden til sig selv og sin familie, det kan vedkommende ej heller, vedkommend
[x] Hanskrist: er på overførselsindkomst
[x] Hanskrist: når vedkommende kommer ud til bilen på parkeringspladsen står vedkommende og puster ind over bilen mens en cigaret tændes
[x] Hanskrist: det siger selv at en spændstig tiger ikke kan abstrahere fra denne menneskets elendige forfatning
[x] Hanskrist: ikke bare er det usundt det er direkte umoralsk og uansvarlig måde at være til på i verden
[x] Hanskrist: selvfølgelig blive vi og grækerne og franskmændene udkonkurrerede af kineser og andre folk der endnu har de biologiske naturlige overlevelsesfunktion
er i behold, kamp og flugt
[x] Hanskrist: iøvrigt har jeg selv stort set hele mit liv været på overførselsindkomst, men det har aldrig fået mig til at opgive mig selv og mit liv
[x] Hanskrist: Personality must perform its self-existent, original, creative acts, and this alone makes it personality and constitutes its unique value.
[x] Hanskrist: at gå sulten i seng er sundt, at pine sig selv er sundt
[x] Hanskrist: intet er mere farligt end vellevned
[x] Hanskrist: om jeg er asket,, nej vel ikke i religiøs forstand, men jeg går ind for selvtranscendens; at vi overskrider vores grænser konstant, ihvertfald leger med vores grænser
[x] Hanskrist: vi må ikke tillade os den luksus kun som pattebørn at stille store forventinger til livet, men vi må moralsk ansvarlig etisk reagere på det livet forventer af os, lige netop mig, der er stillet mig en opgave som jeg må indfri
[x] Hanskrist: sådan har paulus, luther (begge også ham King) oluf palme og nelson mandela mmfl forstået livet



PS: det ekimske livssyn skader ikke bare jan sero og esther, det skader millioner af mennesker og det er på tide at der kommer en reaktion fra den kontinental europæiske eksistentialisme og personalisme bevægelse der totalt er gået i glemmebogen skyldende mange ting, som fx at filosofikum ikke længere er et obligatorisk fag på universiteterne, den almene dannelse har været udsat for en "amerikanisering" (new age teosofien) og dawkinsisering, denne ateisme bevægelse der enøjet angriber kristendommen (ikke et ord om new age buddhismen hører man) uden at den overhovedet har forstået den kontinental europæiske filosofi og teologi, og dermed moderne kristendom.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#12146 - 02/02/2012 13:25 Re: BAGSIDEN AF YTRINGSFRIHEDEN. [Re: Hanskrist]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Hansemand.

Der hvor du går galt i tolkningen af mit indlæg er, at det er kun de skadelige virkninger af troen, som jeg vil bekæmpe. Jeg har endnu ikke set nogle skadelige virkninger af betydning som følge af EKIM troen.

Derimod kan jeg se mange skadevirkninger af de virkelighedsfjerne trosretninger som mange new age religioner og dit eget trosgrundlag repræsenterer. Fælles for mange af jer er jeres manglende respekt for andre menneskers livsgrundlag.

I tror alle, at I er repræsentanter for "sandheden", hvor sandheden faktisk er, at I er snæversynede, intolerante og selvovervurderende. I jeres narcissistiske tro vil I ikke tillade, at andre af de 5000+ religioner i verden vinder frem, ganske uanset om nogle af dem måske fra et objektivt synspunkt er bedre for menneskehedens trivsel, og ateisternes rationelle videnskabelige livsgrundlag fatter I overhovedet ikke. ler

Resten af dit indlæg, din terrorisering af chatten, virker uoverskuelig og uinteressant, så den har jeg ikke læst. gaber

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#12147 - 02/02/2012 13:34 Re: BAGSIDEN AF YTRINGSFRIHEDEN. [Re: ole bjørn]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
dit indlæg her er så dum og intetsigende at jeg slet ikke gider svare dig

du forstår slet ikke teologi og troen som jeg fx repræsenterer og præsenterer den,

du er så klog på mange måder, men du har ikke en skid styr på kontinental europæisk filosofi og teologi (tro) og moderne kristendom her på kontinentet, man kan ikke engang få en seriøs samtale igang med dig

mange kærlige hilsner HansKrist

PS:

PS:

det ekimske livssyn skader ikke bare jan sero og esther, det skader millioner af mennesker og det er på tide at der kommer en reaktion fra den kontinental europæiske eksistentialisme og personalisme bevægelse der totalt er gået i glemmebogen skyldende mange ting, som fx at filosofikum ikke længere er et obligatorisk fag på universiteterne, den almene dannelse har været udsat for en "amerikanisering" (new age teosofien) og dawkinsisering, denne ateisme bevægelse der enøjet angriber kristendommen (ikke et ord om new age buddhismen hører man) uden at den overhovedet har forstået den kontinental europæiske filosofi og teologi, og dermed moderne kristendom.

PPS:

synd at du ikke læser chatten, den chat der findes nu i sin fulde længde, er fremragende,,, og den lyser op som en klar stjerne,,,, chatten er så mættet med indsigt og øjenåbner og solid filosofisk, religionsfilosofisk -historisk tænkning, og sjovt nok er det ikke mig der burde kunne magte disse forhold, men en rothstein fx tim jensen, men disse folk forstår ikke en dyt som ej heller dawkins og dennett gør
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#12148 - 02/02/2012 15:16 Spørgsmål til Hanskrist. [Re: Hanskrist]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Kære Hansemand.

Kan du med enkle ord, som alle kan forstå, kort begrunde, hvorfor du anser kristendom i din version for bedre for menneskene, end de 38.000 andre varianter af kristendom og alle de 5.000 øvrige religioner, som dyrkes verden over? smiler

Mvh

Ole Bjørn (din yndlingsidiot) griner


Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 7 1 2 3 4 5 6 7 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk