annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15677574
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381473
Et andet syn 1991162
Jesu ord 1523083
Åndelig Føde 1522276
Galleri
Folkemødet 2013
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 216 gæster og 108 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 10 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11975 - 08/01/2012 16:20 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7196
Sted: Sydsjælland

Ole skrev:

"Arne efterlyser også min definition af virkelighed, og den kan jo passende beskrives således:"
Citat:
Hvis man fjerner alle mennesker fra denne planet, så er virkeligheden de fysiske fænomener, der bliver tilbage.
At denne planet naturligvis vil eksistere, når vores dyreart på et tidspunkt er uddød (længe før solen er ved at løbe tør for brint og ventes at opsluge jorden), er der vist ingen, der er i tvivl om, men at Oles "definition af virkeligheden" ikke evner at rumme menneskehedens nuværende faktiske eksistens, dét finder jeg bemærkelsesværdigt - ja, det er vel lige før man kunne kalde det misantropisk (menneskefjendsk) - næstekærligt er det jo ikke blinker

(Oles lyst: at tildele sine meddebattører øgenavne, kunne jo så inspirere til at kalde Ole for "Ole Misantrop" smiler - det skal jo nok højne debatniveauet blinker )

Men nu er det jo sådan, at vi render ca. 7 milliarder individer af vores dyreart rundt på denne klode (Ole medregnet smiler ) - mellem alt det øvrige biologiske liv.

Og at ignorere dét, det kræver vist en meget "speciel begavelse" - som jo imidlertid ikke kan undgå at forenkle tilværelsen ud i det totalt absurde blinker

Arne.
Top Svar Citer
#11978 - 08/01/2012 19:56 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark
Man skal vist have en så krøllet tankegang som komiske Arne for at mistolke min definition af virkelighed som, at mennesker ikke er virkelige. Det skal selvfølgelig ses som modstykke til Arnes ofte fremhævede afvisning af en rationel realistisk erkendelse af verden.

At man fjerner en del af den virkelige verden ændrer ikke den fjernede dels virkelighed. Hvis man skærer et stykke af en kage, vil stykket fortsat have kageegenskaber, og det bliver samtidigt lettere at se, hvad kagen egentlig består af, men så langt strækker Arnes forståelse sig altså ikke. Med Arnes mangelfulde forståelse af dansk, burde jeg selvfølgelig have skrevet fysiske med fed skrift.

Virkelighed er ikke en menneskelig tankeforestilling om et kærlighedsfyldt univers, som Arne og Thomas agiterer for. Virkelighed eksisterer uafhængigt af menneskelige fantasier. Vi lever i en fysisk verden uden åndelige dimensioner, men det er netop det, som troende mennesker har så svært at forlige sig med.

Er guder virkelige? Det tror et flertal af menneskeheden jo på, mens ateister er klare over, at fjerner man menneskene, så er guderne også væk - alle 5.000 af dem. Selv Arnes bemalede træstykke ville ikke have eksistens i virkeligheden, hvis der ikke var mennesker til.

Siden jeg nu har været så venlig at efterkomme Arnes ønske om en definition på virkelighed, som han dog åbenbart ikke kan anerkende, så kunne det være relevant at høre Arnes egen definition af virkelighed. Jeg venter spændt på resultatet. griner

Ole Bjørn :o)







Top Svar Citer
#11980 - 08/01/2012 20:58 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7196
Sted: Sydsjælland

Ole skrev:
Citat:
- kunne det være relevant at høre Arnes egen definition af virkelighed. Jeg venter spændt på resultatet.
Mit svar:
Det er efterhånden meget længe siden, det gik op for mig, at virkeligheden ikke lader sig definere af mennesker blinker

Arne.
Top Svar Citer
#11981 - 08/01/2012 22:48 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Arne skriver:
Citat:
Mit svar:
Det er efterhånden meget længe siden, det gik op for mig, at virkeligheden ikke lader sig definere af mennesker

Så med andre ord, Arne; Du beder andre om at gøre noget, som du selv anser for umuligt. Du er altså ikke beredt på at lytte til argumenter, for du har på forhånd afgjort din stilling til spørgsmål, som du stiller andre.

Så hvad vil du egentlig på en debatside, når det, du ønsker dig, er en prædikestol.

Det forklarer jo, hvorfor du kun kan enes med andre troende, og ikke med nogen, der ikke deler dit fantasibillede af verden. Det forklarer også, hvorfor du ikke kan forstå almindeligt dansk. Du taler ganske enkelt ikke samme sprog som danske ordbøger.

I rest my case.

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#11982 - 08/01/2012 23:22 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7196
Sted: Sydsjælland

Ole skriver
Citat:
Så med andre ord, Arne; Du beder andre om at gøre noget, som du selv anser for umuligt.

Ole har åbenbart glemt, at han 07/01/2012 10:48 skrev:
Citat:
Som man heraf kan forstå, så findes der mange former for menneskelig erkendelse, og blot et fåtal af dem baserer sig på virkeligheden.
og dermed har hævdet, at han ved, hvad "virkeligheden" er - men det gør han jo tydeligvis ikke blinker

Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 10 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 10 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Arne Thomsen
23/04/2024 21:47
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Tre mindreårige afhørt om syrebomber p..
23/04/2024 22:06
Russisk viceforsvarsminister anholdt for..
23/04/2024 21:50
Kronprins Christians elefantridderskjold..
23/04/2024 21:25
Niårig brite vinder europamesterskabern..
23/04/2024 21:11
Ikast overvandt problemer i København, ..
23/04/2024 20:08
Nyheder fra Religion.dk