annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15538991
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372510
Et andet syn 1980929
Jesu ord 1518467
Åndelig Føde 1466259
Galleri
Efterårsjævndøgn Rødhus
Hvem er online?
0 registrerede 285 gæster og 91 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 10 < 1 2 3 4 ... 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11949 - 06/01/2012 12:33 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

"Jeg hverken forsvarer eller bekender mig til nogen religion - endsige "helgenkårer" nogen som helst - eller søger at missionere".

- Du tumler jo bare rundt og rundt i nøjagtig samme spørgsmål du gjorde fra allerførste spæde indlæg du skrev: er der en mening med livet?...osv.osv. I hvilken forbindelse, du gang på gang præsenterer gamle religiøse idéer med kun reference til menneskers egne fantasier. Og når så du spørges, hvad den slags menes at skulle forklare om verden, naturen/universet m.m., da går du i sort hver gang, og skriver koprt efter nøjagtig samme indlæg som alle øvrige gange. Du ser ikke ligheden mellem dig og andre religiøse menneskers missioneren for deres tro? ;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (06/01/2012 12:35)
Top Svar Citer
#11950 - 06/01/2012 12:33 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Citat:
Det er for mig efterhånden "kogt ned til", at verden er et ufatteligt mirakel, som mange har vidt forskellige erkendelser af og udtrykker på mange forskellige måder (Naturvidenskab, eventyr, myter, religiøse og filosofiske visioner, mystikeres oplevelser).

Men ingen forklarer miraklet.
Det er da heller ikke vigtigt (og, tror jeg, heller ikke muligt).
Det vigtige - for mig - er, at jeg oplever det, er en del af det - og at jeg elsker det smiler


tommelop Smukt beskrevet, Arne ... og jeg kan kun være enig med dig ler ... Tro er tro, mirakler er mirakler og kan ikke forklares ... og skal heller ikke forklares ...

"Tro er retten til ikke at forstå" ... er blevet en af mine "opsnappede" perlesætninger smiler

SolskinsKNUS til dig fra RoseMarie


Top Svar Citer
#11951 - 06/01/2012 12:39 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej RM..

"Tro er tro, mirakler er mirakler og kan ikke forklares ... og skal heller ikke forklares".

- Hvad mennesker i middelalderen anså for mirakløst, viste sig imidlertid at kunne forklares - dette er en tendens der i eftertiden har afviklet "mirakler" med stor succes.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11952 - 06/01/2012 12:51 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: ole bjørn]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Ole..

"Således kan begge grupper opnå den herligt berusende følelse af at forstå, hvad den anden gruppe ikke kan forstå - fordi den ser på verden med andre øjne".

- Det ka' du sige. Men det må være muligt for debattører der rent faktisk forsøger at forklare verden med tro, at vise os nogle gode eksempler på en sådan forklaringssucces.

Alene det at vi intet ser er i sig selv forklarende. Det eneste vi ser er stor volumen og lille detaljerigdom, samt en rotation omkring samme tro og resignation fra centrale spørgsmål til værdien af gammel (over)tro. Og hvis den slags skal være eksemplarisk for den troendes nysgerrighed og åbenhed...;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (06/01/2012 12:54)
Top Svar Citer
#11953 - 06/01/2012 13:00 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Ja, Arne, du demonstrerer jo tydeligt din manglende viden med dit sidste indlæg, for alle videnskabens teorier og verificerede fakta udtrykkes jo netop i matematisk/logiske sammenhænge med den kendte virkelighed, så der er ikke belæg for noget "hvis" der.

At verden er uforståelig for dig, og du derfor anser den for "mirakuløs" er jo ikke ensbetydende med, at den er uforståelig for andre. Når de så fortæller dig, at de faktisk forstår verden langt hen ad vejen, og at vores forståelse vokser dag for dag, så afviser du denne forståelse og kalder det "en begrænsning" i vores erkendelse, at vi kan skelne mellem fantasi og virkelighed. Din interesse for andres synsvinkler kan vist ligge et meget lille sted.

Nu spiller du så igen den stakkels forfulgte Arne, som bliver skældt ud for alt muligt, men fakta er, at du som person er ret ligegyldig for os "rationalister", men vi forholder os selvfølgelig til de udtalelser, du fremsætter, og har da også dokumenteret rigtigheden af vore egne udtalelser på forlangende. Dit svar har hver gang været, at det lå "under din værdighed at beskæftige dig med".

Men det var altså ikke "under din værdighed" at offentliggøre navne, adresser og telefonnumre på mennesker, som du mente deltog i rabatten, uden deres tilladelse, og uden at have søgt at verificere dit snuskeri, så du bør nok være den sidste til at råbe op om personfnidder. Men det var da fint for diskussionen, at du gjorde det, for så kan enhver jo se det moralske niveau, du befinder dig på, og bedømme din troværdighed som debattør. At du har oprettet en gensidig roseklub med debattens ukronede konge i løgne og smædeindlæg understreger blot yderligere dit niveau.

Hvis denne debatportal skal løftes til et højere sagligt niveau, hvor mennesker, der er fri for tro, også skal kunne udtrykke sig, uden at deres synspunkter skal nedgøres af troens fanatiske forkæmpere, er det nødvendigt med et kontant modspil til den forherligelse af teologiske synsvinkler, som har domineret denne debatportal i lange tider. Det hører hjemme på KD debatten, hvor trosfrihed som bekendt ikke eksisterer.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 10 < 1 2 3 4 ... 9 10 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af Anonym
29/03/2024 03:03
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Luftalarmer over hele Ukraine i nat: Én..
29/03/2024 02:41
Økonomisk hjælp på vej til amerikansk..
29/03/2024 02:03
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Nyheder fra Religion.dk