annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15533515
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372112
Et andet syn 1980614
Jesu ord 1518211
Åndelig Føde 1465023
Galleri
Tålmodighed belønnes.
Hvem er online?
1 registreret somo 363 gæster og 123 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11941 - 05/01/2012 14:35 Nyt år - med alt ved det gamle.
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Overskriften refererer selvfølgelig først og fremmest til de af trosfrihed.dk's faste debattører, der roser sig selv for åbenhed overfor nye tanker og for at have en ekstra åndelig dimension i forhold til "de stakkels indskrænkede ateister og rationalister".

Arne Thomsen tilbeder fortsat sit malede træstykke, og er nu udover Mevlana (Sheik Rumi) også på vej til at "helgenkåre" en indisk såkaldt mystiker, der siden sit 16. år skulle have opnået en særlig indsigt i verdens beskaffenhed gennem introverte studier.

Den anonyme smædeskriver, Thomas, "drikker sig fortsat fuld" i tvivlsomme oversættelser af Jesu ord og skjuler, at han er tilhænger af det falske ur-evangelium, som vil gøre Jesus til afholdsmand og vegetar.

Zenia lever fortsat lykkeligt i sin tro på mirakler.

Michael øser fortsat sit tungsind ud over alverdens "idioter", der ikke som han selv har fundet sandheden i nuet, som dog ikke synes at have gjort ham lykkeligere, og

Hansemand mener fortsat, at han er "guds gave til teologien" på niveau med Tillich i "intelligens" og den eneste her, der virkelig forstår den selvbestaltede profet, Paulus, som for 2000 år siden viste os "vejen til en rigtig livsførelse", ganske som Karl Marx "forstod" kapitalismen bedre end nutidens økonomer, og Freud "forstod" menneskesindet bedre end den moderne forskning i kognitiv psykologi.

Overfor disse "åndelige begavelsers dybe indsigt" og fastfrosne verdensbilleder står så vi "stakkels" ateister og rationelt tænkende mennesker med en videnskabelig tilgang til forståelse af verden og os selv. Hvad er der så sket i vores udvikling?

I en verden, hvor naturvidenskabelig viden vokser eksponentielt (efter Moore's lov), er vi blevet tvunget til at sætte spørgsmålstegn ved flere antagelser, der hidtil er blevet anset for langtidsholdbare, såsom lysets hastighedsgrænse, standardmodellens konsistens, sociologiske og nationaløkonomiske teoriers stabilitet, hjernens og psykens funktioner, økologiske og klimatologiske teoriers gyldighed, farerne ved ukontrolleret informationsadgang og ikke mindst årsagen til universets og livets eksistens.

Det rationelt tænkende menneske har således løbende måtte ændre sit verdensbillede i takt med de nye opdagelser, og har derfor ikke haft den ro og tryghed, som troen giver. Til gengæld har vi haft den intense glæde at mærke, at hver ny opdagelse har gjort os klogere på både livet og os selv, og at vi har fjernet os mere og mere fra de troendes forenklede verdenssyn og fornægtelse af menneskets medfødte trang til at søge ny og bedre viden.

Men denne udvikling adskiller sig heller ikke fra tidligere årsskifter, så på denne måde er alting også fortsat ved det gamle. Konsekvensen af dette er selvfølgelig, at svælget mellem troende og ateister bliver større år for år. Hvad dette vil ende med af konfrontationer mellem troende og ikke-troende kan man kun gætte på, og det gør selvfølgelig alle rationalister, der jo anser verden for et system i dynamisk udvikling. De troende har intet behov for at gætte, for de kan sikkert finde et for dem tilfredsstillende svar i gamle skrifter forfattet af fortidens "vismænd" ud fra deres begrænsede viden om naturen og menneskesindet.

Således kan begge grupper opnå den herligt berusende følelse af at forstå, hvad den anden gruppe ikke kan forstå - fordi den ser på verden med andre øjne.

Halleluja eller heureka - det er sagen. griner

Mvh

Ole Bjørn :o)



Top Svar Citer
#11945 - 05/01/2012 19:51 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: ole bjørn]
Michael Offline
bor her
Registeret: 23/06/2008
Indlæg: 1142
Ja, ikke sandt, Ole Bjørn.

Har du prøvet at være stille og lytte?

Eller måske du skulle købe dig et magisk spejl for at gå igennem det til den anden side?

smiler
Top Svar Citer
#11946 - 05/01/2012 23:44 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Naturvidenskaben gør fremskridt hvert år, hvorfor det naturvidenskabelige verdenbillede til stadighed udbygges og korrigeres.
Dette er i sig selv dybt imponerende, og det er svært at finde mennesker, der ikke beundrer og accepterer det.

Det er således ikke alene "rationelt tænkende mennesker med en videnskabelig tilgang til forståelse af verden og os selv", der accepterer og påskønner naturvidenskaben, det er stort set os alle - også dem, der af de ovennævnte "rationelt tænkende mennesker" her under ét betegnes, som "troende", og som i øvrigt oftest påduttes diverse dårlige og latterlige egenskaber.

Forskdllen er således ikke om man "tror på" naturvidenskaben - eller ikke.
Forskellen er, om man udelukkende "tror på" naturvidenskaben eller om man tillige giver plads for andre veje til erkendelse - udover den naturvidenskabelige.

Der er jo ingen, der rakker ned på naturvidenskaben, mens der er en del "rationalister", der har vældig travlt med at rakke ned på dem, der - udover det rationelle - tillige søger efter bredere erkendelser.

Årsagen til at nogle rationalister har en sådan aggressiv holdning kender jeg ikke - men man kan jo gætte blinker

Arne.
Top Svar Citer
#11947 - 06/01/2012 10:39 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Her er et godt forslag til et nytårsforsæt for dig, Arne:

Hold op med at jamre dig og spille martyr.

Du har selv været en af de værste til at rakke ned på andre og udvise dårlig debatkultur med citatfusk, misfortolkninger af andres udtalelser og direkte løgne om dem, og hver gang du bliver grebet i det, så undlader du at forholde dig til argumentationen, spiller fornærmet og antyder, at det er os andre, der har en dårlig moral.

Rationel tænkning er ikke en "mangelsygdom", Arne, og rationelle mennesker afviser ikke andre former for erkendelse. Vi afviser kun at sætte dumhed over fornuft, som f.eks. at foretrække opdigtede forklaringer frem for forklaringer baserede på fakta.

For at klippe det ud i pap, Arne, så har Picasso's "Guernica" gjort et voldsomt indtryk på mig, som din ikon har gjort på dig. Det var for mig en følelsesbetonet (ikke-rationel) erkendelse, men til forskel fra din ikontilbedelse, så baserer jeg ikke mit verdensbillede på en kunstnerisk fantasi om virkeligheden. Picasso's billede fortolker fakta, at mennesket er en bevidst grusom art, som verden er fyldt med beviser på. Ikonmalerne fortolker en menneskelig drøm om en verden fyldt med kærlighed, som er i modstrid med fakta.

Jeg bebrejder dig ikke, at du er for fej til at se virkeligheden i øjnene. Det er næppe din egen skyld, men når du håner os, der har modet til at erkende virkeligheden, så må du forvente at blive konfronteret med de fakta, som du sammen med andre troende prøver at lukke øjnene for.

Din hykleriske beundring for videnskaben harmonerer ikke med din konstante afvisning af dens forklaringsmodeller, når de bevæger sig ud over din egen begrænsede erkendelse. Her er der netop tale om bredere erkendelsesmuligheder, hvor intet bliver afvist, hvis det kan sættes i matematisk/logisk forbindelse med den kendte virkelighed. At såvel matematisk erkendelse som en forestillingsevne, der kan arbejde med flere dimensioner end det 4-dimensionale kontinuum, som du kan overskue, ligger uden for dine egne mentale og uddannelsesbetingede muligheder, berettiger dig ikke til at påstå, at der er grænser for videnskabens muligheder. Det viser kun dine egne mangler.

På trods af, at videnskaben gennem hele historien har mødt brutal modstand fra religionerne, har den konstant gennembrudt grænserne for menneskelig erkendelse ved hjælp af rationel tænkning, men videnskaben bliver alligevel fortsat bekæmpet af troende mennesker, der er forbitrede over at se deres opdigtede forklaringer blive modbevist af fakta. Vi kan endnu ikke forklare alt, men vi kan forklare mere og mere med rationelle sammenhænge, netop fordi rationelle forskere har langt flere erkendelsesmuligheder end troende.

Du behøver ikke at gætte på, hvorfor rationalister er "aggressive" i din optik. Vi viser jo konstant fejlene i din opfattelse af verden og andre mennesker, og det må jo føles ubehageligt for dig. Vi anerkender din ret til at tro, hvad du vil, sålænge det ikke skader andre, men vi anerkender ikke din ret til uimodsagt at søge at få andre til at hoppe på troens limpind, fordi du selv hænger fast på den.

Dette gælder ikke blot dig, Arne, men enhver, der agiterer for, at fortidens viden overgår nutidens og fremtidens, eller søger at "helgenkåre" tidligere tiders filosoffer og forskere. Vi kan hente inspiration i deres værker, men ikke bedre forklaringer på verdens beskaffenhed end vi har i dag.

Individuel tro kan være en nødvendig sutteklud til trøst for frygtsomme sind. Men fælles tro på opdigtede forklaringer er menneskehedens største svøbe, der har forårsaget milliarder af grusomheder begået i troens navn. Kan nogen fornuftige mennesker undlade at bekæmpe det? ler

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#11948 - 06/01/2012 11:51 Re: Nyt år - med alt ved det gamle. [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Arne er dum, Arne er fej, Arne jamrer sig, Arne spiller martyr, Arne rakker ned, Arne lyver, Arne er en hykler, Arne "søger at få andre til at hoppe på troens limpind", Arne "agiterer for, at fortidens viden overgår nutidens og fremtidens", Arne forstår ikke, at videnskaben har ubegrænsede muligheder, Arne forstår ikke, at i videnskaben bliver intet afvist "hvis det kan sættes i matematisk/logisk forbindelse med den kendte virkelighed".

Hov, hvad var nu dét?
"hvis det kan sættes i matematisk/logisk forbindelse med den kendte virkelighed"!
Det er jo lige netop den begrænsning, jeg så "formasteligt" blinker peger på!
Og når jeg gør det, så er jeg en hykler en løgner osv. osv. osv. smiler

Jeg hverken forsvarer eller bekender mig til nogen religion - endsige "helgenkårer" nogen som helst - eller søger at missionere.
Jeg skriver blot om - her hvor trosfriheden dyrkes - hvordan jeg oplever verden - og jeg er interesseret i, hvordan andre oplever den.

Det er for mig efterhånden "kogt ned til", at verden er et ufatteligt mirakel, som mange har vidt forskellige erkendelser af og udtrykker på mange forskellige måder (Naturvidenskab, eventyr, myter, religiøse og filosofiske visioner, mystikeres oplevelser).

Men ingen forklarer miraklet.
Det er da heller ikke vigtigt (og, tror jeg, heller ikke muligt).
Det vigtige - for mig - er, at jeg oplever det, er en del af det - og at jeg elsker det smiler

Arne.

(Oles sædvanlige personfnidder ryger selvfølgelig direkte i papirkurven)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 10 1 2 3 ... 9 10 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
FN: Flere end 1.500 dræbt under bandevo..
28/03/2024 13:27
Nyheder fra Religion.dk