annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Rødhus i januar
Hvem er online?
0 registrerede 323 gæster og 303 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 11 < 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11892 - 27/12/2011 20:21 Re: Universets årsag? [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Mere "guf" fra løgneren og smædeskriveren, der ikke har Einsteins mod til at forholde sig til mysteriet om universets årsag.

Citat:
We still do not know one thousandth of one percent of what nature has revealed to us.

Citat:
The gift of fantasy has meant more to me than my talent for absorbing positive knowledge.
sagde han smiler

Arne.
Top Svar Citer
#11893 - 27/12/2011 23:27 Re: Universets årsag? [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Hvad jeg hævder er, at der i samtlige indlæg af dine gennem årene indgår ét fælles formål, nemlig søgningen efter en skabelsesproces der på rigtig mange måder er identisk med den vi finder i religionerne. Mens den virkelige skaber af din eksistens imidlertid er en mutationsproces hvori indgår et væld af tilfældige bestanddele der langt burde overstige din ærefrygtige interesse for mystik ud i religiøse ikoner og deres symboler, for det er nemlig ikke dér du finder dit fællesskab med alle andre mennesker på denne lille jordklode!

Alene i biologien burde der være masser for dig at tumle med i din søgen efter din evne til eksistens. Så det bliver faktisk det glade vanvid, at se dig fantasere en guddommelig mening ud på et univers der gør din egen eksistens til en så ubetydelig hændelse, at den ikke er værd at snakke om. Du fjerner dig kort sagt bare fra din egen historiske arv, fantaserer dig væk, så at sige. Mens sagen jo er den, at du som menneske betragtet har langt mere fælles med en regnorm end med samtlige af de anekdoter du sværmer omkring, om som angiveligt skulle gøre dig til en guddommelig lille englebasse.

Du savner mod Arne. Mod til at indse, at livet består af en masse tilfældigheder uden nogen anden mening end den vi som mennesker selv skaber, og derfor også selv må påtage os et ansvar for. Alene tanken om den kulturhistorie religioner gennem tiderne har destrueret ved netop at pålægge ymse guder ansvaret for deres handlinger, burde få dig til flytte blikket på mennesket selv. Og hvad der kan få det til at vende sig i mig, er jeg i den forbindelse endog slet ikke kommet ind på endnu! Jo, religioner har i sandhed forpestet verden for en masse børn tilbage i tiden, som fik en blyhat der tyngede deres tankers kvadratur til str. af deres egen næsetip; det er hvad religioner bidrog med: dårlige forklaringer og et selvcentreret livssyn. Se på Hans, som uden tvivl er et både sødt, rart og intelligent menneske, men som slås med sit eget spejlbillede som om der var noget der ikke var helt rigtigt, inde i ham. Hvad fanden er det for et selvsyn at indarbejde? Syndsforladelse mig et vist sted!
Jeg tror du har lidt af det samme i dig. Dvs. at det er noget endogent der projiceres ud på omverden, mens det eksogene bare ikke kan forklare en mening kulturers religioner kun skabte som rene tankekonstruktioner. Forklaringen på din evne til eksistens ville kun kunne beskrives med fornuft gennem genetikken og ergo via biologien, mens livet jo uanset fornuftige beskrivelser handler om at udleve og præstere livet – mens det nu er muligt, minut for minut osv. hvilket ingen af os jo ka’ rumme uden hvile og ro. Netop her må vi formode, at de forskellige former for meditation får deres gavnlige effekt på mennesker med uro mellem ørerne. Dvs. en eller anden form ritualiseret hvilepuls, hvor tankerne ikke spæner rundt med dem.

Det korte og det lange er imidlertid, at du jo netop flagrer rundt i religiøse meninger hid og did, og fandme om ikke du søger bekræftelse hos mennesker som Einstein; det er ren kreationisme der bevæger dig Arne, og det er sandt for dyden ik’ just noget kønt syn! Så ka’ du blie lige så fornærmet du være vil..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (27/12/2011 23:28)
Top Svar Citer
#11894 - 28/12/2011 00:12 Re: Universets årsag? [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Fortsat udenomssnak - længst muligt væk fra emnet blinker - og fortsat løgnagtig smæden.
Ynkeligt, set med mine øjne.

Arne.
Top Svar Citer
#11895 - 28/12/2011 09:47 Re: Universets årsag? [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
At mia. af mennesker tror på noget usandsynligt tåbeligt,viser kun hvor stor magt kirken igennem tiden har haft, den har grundigt og sikkert med alle midler fået overbevist en måbende befolkning at de og hele universet er skabt af EN gud.

Dette har endnu ikke på nogen måde kunne bevises, jo jeg ved der har været "mirakler" men det er også bare fup, har det jo vist sig, intet mirakel har endnu kunnet bevises være sandt.

Jeg har stor tillid til at videnskaben vil finde den rette sammenhæng med universets tilbliven, før eller senere.

Hvis man nu finder liv på andre planeter, må det vel være et bevis på at det ikke er skabt af en gud, da dette gespændst jo kun skabte liv på jorden, men de hellige tosser skal nok på en eller anden måde få guden involveret i disse måske nye opdagelser også.

Du har da selfølgelig ret til at være åben for det ene og det andet, jeg mener nu også jeg er åben for nye oplysninger, men derfra til at sværme rundt som en forvildet sommerfugl, fra blomst til blomst, det er ikke mig.

Da jeg ingen tro har så kommer jeg ikke ind under begrebet tosser, enkelt min kære Arne.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#11897 - 28/12/2011 11:11 Re: Universets årsag? [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Allerførst:
Den måde, du og jeg debatterer på, synes jeg er god, for vi taler om emnet og angriber ikke hinanden personligt

Du skriver:
Citat:
At mia. af mennesker tror på noget usandsynligt tåbeligt,viser kun hvor stor magt kirken igennem tiden har haft, den har grundigt og sikkert med alle midler fået overbevist en måbende befolkning at de og hele universet er skabt af EN gud.
Her tror jeg, du springer et led over, nemlig dét, der oprindelig har givet "kirken" (Jødedom, kristendom, islam, hinduismen, de græske guder, asatroen o.m.a.) magt: En søgen efter svar på verdens og tilværelsens gåder.
Uden dette savn tror jeg ikke det var lykkedes selv det mest udspekulerede præsteskab at opnå så stor magt, som tilfældet er - og har været.

Dertil kommer jo, at der ikke har været - og stadig ikke er - alternativer til, hvad religionerne byder på.
Og om der nogensinde vil komme et alternativ fra naturvidenskaben, det er der jo ingen, der ved.

Einsteins vurdering var jo iflg. et af citaterne:
Citat:
Det menneskelige sind er ikke i stand til at fatte Universet.
Her siger du:
Citat:
Jeg har stor tillid til at videnskaben vil finde den rette sammenhæng med universets tilbliven, før eller senere.

Angående liv på andre planeter, som du nævner, så ser jeg ikke, at det har den store betydning i spørgsmålet om universets årsag.
Så vidt jeg ved, mener videnskaben, at biologisk liv, som mere eller mindre ligner vores, er overvejende sandsynligt, og umiddelbart er mit gæt det samme.

Du slutter så med at hævde, at du er "åben for nye oplysninger".
Jo tak, men din åbenhed er jo indsnævret til alene naturvidenskabens fremskridt.

Her er jeg tilhænger af Einsteins meget større åbenhed.

Jeg vil hellere være "en forvildet sommerfugl" med alle muligheder i behold, end en "fastlåst kald det, hvad du vil", som på forhånd afskærer sig selv for alt andet end én bestemt retning blinker

I virkeligheden er det vel et spørgsmål om forskellige individuelle temperamenter, og her er min indstilling jo den, at der skal være plads til dem alle smiler

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 11 < 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Verdens glemte konflikt: FN-opfordring o..
29/03/2024 01:28
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Nyheder fra Religion.dk