annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Fra bjørnens familiealbum.
Hvem er online?
1 registreret ABC 444 gæster og 142 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 16 af 17 < 1 2 ... 14 15 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11779 - 14/12/2011 11:34 Re: Einstein-citater [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Ole, du skriver:
Citat:
Arne, du har altså stadig ikke forstået, hvad sætningen "in this sense, and this alone" henviser til. Der står ellers meget tydeligt for enhver fysiker, at det refererer til hans oplevelse af universets dybe mysterium, som han som bekendt beskrev i matematiske termer.
Mit svar:
Jo Ole, jeg har skam fuldt ud forstået - og jeg er ret sikker på, at Einstein ville skamme sig på dine vegne - og ville anse dig for at være en fagidiot - hvis han så det, du skriver her.
Det ville nok især være dit forsøg på at udelukke almindelige mennesker, han ville anse for modbydeligt.

Din åbenlyse tilbøjelighed til igen og igen at hævde, at du ved bedre, og dine gentagne påstande om, at du ved, hvad jeg forstår og ikke forstår samt din manglende evne/vilje til at forklare, hvad det er, du tror, du ved så meget bedre end alle andre her på Trosfrihed, stempler dig set med mine øjne som en udpræget arrogant person - i skarp kontrast til den ydmyghed, jeg finder hos Einstein - både overfor den verden, han udforskede, og overfor sine medmennesker.

I et af citaterne siger Einstein, at videnskab, kunst og religioner er "grene på det samme træ", men for dig er der åbenbart kun én gren: videnskab blinker
Det må være derfor, du ikke kan fatte, at man godt kan dele Einsteins indstilling til livet og verden - og samtidig lade sig inspirere af religiøs billedkunst og poesi blinker

Det var derfor, jeg skrev til dig i mit forrige indlæg:
Citat:
Det kan jo ikke undgå at føre til den konklusion, at du er "a deeply religious man" - i Einsteins forstand.
Og jeg kan så betro dig, at det er jeg også - "in this sense".
Som du ser skrev jeg "in this sense" og ikke "in this sense, and in this alone".
Det er jo fordi jeg ikke alene fokuserer på den ene gren, men på dem alle tre blinker

Til slut:
Din påstand om, at man skal have læst og forstået Einsteins samlede værker for at kunne forstå hans religiøsitet, er i mine øjne absurd.

Når Einstein f.eks. udgiver en bog med titlen: The World as I See It
http://www.newscientist.com/blog/space/2008/05/was-einstein-religious.html
så er det jo netop et klart signal om at Einstein ikke ville være eksklusiv - i direkte modsætning til dig blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (14/12/2011 11:37)
Top Svar Citer
#11781 - 14/12/2011 12:14 Re: Einstein-citater [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Jeg udelukker skam ikke nogen fra at forstå Einstein, Arne. Jeg opfordrer jo netop alle til at læse hans bøger og biografier, hvis de vil forstå Einsteins tanker. Men det er så noget, du ikke gider, og du mener åbenbart, at du ud fra nogle løsrevne citater, hvoraf nogle ikke med sikkerhed kan tilskrives Einstein, kan afgøre med sikkerhed, hvad han troede og tænkte.

Du har læst meget mere af, hvad jeg har skrevet om mine tanker og holdninger, end du har læst af Einstein, men alligevel er du ikke engang i nærheden af at forstå mine tanker.

Min forståelse af Einstein har jeg fra hans egne bøger og fra folk, som kendte ham personligt. Det er skam ikke noget, jeg selv har fundet på. Du savner fuldstændig respekt for, hvor meget det kræver at sætte sig ind i andres tankeverden. Du digter bare en forklaring, der passer med dine fordomme. Det fremgår tydeligt for enhver, der læser, hvad du skriver.

Så meget for din egen troværdighed.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
#11782 - 14/12/2011 13:07 Re: Einstein-citater [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Ole skriver til mig:
Citat:
Du digter bare en forklaring, der passer med dine fordomme. Det fremgår tydeligt for enhver, der læser, hvad du skriver.
Svar:
Hvem har du spurgt? blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#11783 - 14/12/2011 13:27 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
min eks kunne ej heller huske sine drømme og hun elskede også film
Hanskrist: jeg er meget over i det skizofrene spektre af vores personlighed, de astrale forhold, meget modsat buddhisterne og derfor altid så uenig med michael
RoseMarie: Jeg ville gerne se mange go'e film ... men jeg falder i søvn, hvis det foregår hjemme foran et fjernsyn ... så er biografen bedre for mig ...
Hanskrist: ikke at jeg er psykotisk eller skizofren, men jeg har deres følsomhed
Hanskrist: livlige billededannelse blandt andet, og ja livlige drømme
RoseMarie: Det er sundt ...:)
RoseMarie: ... og levende
Hanskrist: en go ide at gå i biffen, en international kendt zenbuddhist og forsker siger at det belønnes med dopamin at lette røven og ta i biffen frem for at se filmen derhjemme i sofaen,, belønnes med dopamin
Hanskrist: alle anstrengelser belønnes påstår han
Hanskrist: hvis vi anstrenger os for noget, så er belønningen fra hjernens side meget meget større end hvis vi ikke anstrenger os
Hanskrist: derfor kan det være en ond ond cirkel at gi efter for dovenskab og ugidelighed, fordi det bare er en nedadgående spiral man er inde i mht hjernekemi
RoseMarie: Jeg er dårlig til at gå i biografen alene ... sjovt nok, for næsten alle andre ud-af-huset-aktivite
ter generer mig ikke at komme anstigende alene ... men at gå i biografen alene, gør jeg meget nødigt ...
Hanskrist: så må du ha en biograf klub,, det er der mange der har
Hanskrist: eller biografvenner
Hanskrist: nå jeg tror jeg vil gøre klar til nattens eventyrlige drømme
Hanskrist: og lige skrive de to sidste dages drømme ned i min drømmedagbog
Hanskrist: sov sødt, drøm sødt RM
RoseMarie: Kan du sove godt og drømme dejligt ... El Tigre
Hanskrist: og vælg med omhygge din godnat læsning
Hanskrist: omhu
Hanskrist: spansk tiger
RoseMarie: Det vil jeg gøre ...
Hanskrist: vi mødes over på den anden side floden i morgen, vi krydser floden i nat begge to
RoseMarie: Ja, og det er lysets nat i nat ...
Hanskrist: jeg er enig med dig arne,,, jeg var mildest talt chokeret da jeg læste simons indlæg som det første i morges
Hanskrist: og hysterisk kan da bestemt ikke gå på dig arne, din tilgang er så rolig, nysgerrig og nøgtern og afbalanceret indlæg efter indlæg, hvorimod det hysteriske og ude af proportioner da nok må siges at komme fra simon den store producent af vindmøller
Hanskrist: jeg har sagt det før, den her debat omkring einstein rammer simon og bjørn meget hårdt, fordi vi nu endelig har noget at forholde os til, nemlig hvad einstein har ytret, hvordan han har udtalt sig omkring religion og det religiøse, og hvor han selv stod
Hanskrist: i alt for mange år har de tre duksedrenge sluppet afsted med at skyde os noget i skoene, projicere ud i os, producere vindmøller, denne taktik dur pludselig ikke længere i einstein debatten, fordi vi har noget konkret at forholde os til, men simon vil ikk
Hanskrist: ikke slippe de vindmøller han uforskammet har plantet på din mark arne,, og dem vil simon altså at vi skal tale om igen og igen og igen
Hanskrist: de 3 hystader i den her einstein debat er treram, simon og bjørn
Hanskrist: nej som de ter sig og opfør sig,
Hanskrist: men set sådan lidt på afstand er det da morsomt hvor hårdt det rammer dem, hvor mange nerver de har, hvor anfægtet og usikre de bliver, for mig er det tydeligt at de har en neurose (som iøvrigt alle mennesker) blot vil disse 3 duksedrenge ikke vedgå det s
Hanskrist: som ellers er den normale sunde indstilling
Hanskrist: men igen, einstein debatten er en milepæl i trosfriheds historie,,,
Hanskrist: af flere grunde, som fx at over-Apostlerne simon og bjørn kan ikke bruge einstein i deres ateisme felttog og einstein siger direkte det gør ham vred når ateisterne bruger ham i deres sags tjeneste
Hanskrist: einstein er balanceret og vil gerne tale med om hvordan religion skal forstås, og hvordan han selv erfare det
Hanskrist: han kritiserer etableret religion og konservative kredse her, men hvem gør ikke det, en teolog som Barth bliver sgu da dømt ude grundet deres kritik og ja tillich også
Hanskrist: når einstein taler om personlig gud, er det sådan en hyggelig fætter som simon også gerne tale om, og dette er en kæmpe misforståelse at forbinde dette med en personlig gud
Hanskrist: og det er selvfølgelig korrekt at kalde dette for noget så barnligt, hvilket einstein ej heller forsømme at gøre
Hanskrist: dog har jeg for mit eget vedkommende ikke gud under personplanet, da det er fra gud jeg har mit ansigt og det er i Guds billede jeg er skabt, og jeg er den af gud elskede og dette slår igennem i mit ansigt som rødmen og andre ansigtsudtryk slår igennem af
Hanskrist: helt andre grunde
Hanskrist: den dag mennesket finder ud af at det er elsket af gud, at det er accepteret af gud ufortjent da rykker gud ind tæt på os og præger vores liv, ansigt/udtryk og personlighed ikke mindst
Hanskrist: en del af den ortodokse ikon mystik
Hanskrist: denne forsoning og selvaccept kan vi også finde hos Jung
Hanskrist: ja overalt i psykoanalysen
Hanskrist: mange mennesker lever et helt liv uden at nå frem til en forsonig med sig selv, ikke helt det samme som selvrealisering, men en forudsætning for selvrealisering som hos paulus og i teologien er helliggørelsen
Hanskrist: teologi er så meget mere omfattende og dybtgående end den del som einstein har drøftet og kritiseret, men einstein er jo ej heller teolog, og ja einstein har kun interesseret sig for mennesket i universet, som en del af naturen, hvilket af teologer behand
Hanskrist: behandles under gud som skaber, altså 1. trosartikel og her spiller 1 Mosebog selv sagt en rolle, hvor vi som skabning sættes ind i naturen og universet
Hanskrist: det er lige som der vi hører til
Hanskrist: det er vores naturlige umwelt som ophav, (men jeg har redegjort herfor tidligere)

næh ser nu at bjørnen har været forbi 100 meter skoven
[x] Hanskrist: einstein roterer i sin grav over den måde du ukritisk bruger ham i dit ateisme felttog hvor du ingen teologisk eller filosofisk skoling, el tæft har til at drøfte tingene sobert som einstein gerne gjorde
[x] Hanskrist: ha ha bjørn chatten står klar til fri afbenyttelse
[x] Hanskrist: enhver kan more sig på chatten, som du gjorde, vi gjorde med 100 meter skoven
[x] Hanskrist: du behøver hverken spille sur eller fornærmet eller føle dig højt videnskab dk hævet over os andre, hvis du vil ud af dit bull shitt overjeg, og opstyltethed, så kom frit frem bjørn
[x] Hanskrist: de der har gjort sig lejlighed med at læse mine "chat debat indlæg",,, chatten kopieret og sat ind som indlæg, vil finde noget af det mest læsevenlige og oplysende og mest interessante og principiel vigtige her
[x] Hanskrist: i forbindelse med vores einstein debat,, derfor har jeg taget kopier
[x] Hanskrist: som arne siger, der er ingen der gider læse dig HansKrist, jeg gør ikke og jeg tror ej heller der er andre der gør,,, dette er også korrekt nok, stort set ingen læser hinandens indlæg,, ihvertfald siden 2003 har aldrig simon, bjørn direkte læst mine indlæ
[x] Hanskrist: indlæg og givet feedback
[x] Hanskrist: derfor har jeg valgt en anden form, nemlig her på chatten at vende og dreje einstein spørgsmålet, og det meste har jeg kopieret for eftertiden, så bjørns katastrofale udsagn kan findes frem igen
[x] Hanskrist: """"Den direkte anledning er debatten om Einsteins påståede religiøsitet, som har været præget af mistolkning og citatfusk.""" næh bjørn, vrøvl med dig, den har været præget af din og simons vindmølle industri
[x] Hanskrist: påstået religiøsitet, næh bamse vi drøfter hvad einstein har sagt om religiøse spørgsmål og hvordan han personligt selv ville karakteriser sit, om noget, religiøse følelser eller ståsted
[x] Hanskrist: om debatkultur,, hvorfor vil du gerne deltage og alligevel føler du dig hævet over os alle????
[x] Hanskrist: hvorfor debatterer du ikke bare,, og chatter du ikke bare
[x] Hanskrist: og hvad er det du vil promovere med dit propagandistiske indlæg som einstein sort på hvidt har sagt gør ham vred den måde du misbruger ham på
[x] Hanskrist: har du overhovedet studeret, læst, hvad einstein har sagt, og specielt hvad han har sagt når ateisterne brugte ham og hans navn til fremme af en ateistisk overbevisning, det gør mig harm, vred skriver han

har du overhovedet studeret, læst, hvad einstein har sagt, og specielt hvad han har sagt når ateisterne brugte ham og hans navn til fremme af en ateistisk overbevisning, det gør mig harm, vred skriver han
Hanskrist: nu har jeg læst dit indlæg bjørn, og ja om einstein kunne læse det, han ville blive rasende, af flere grunde, dit ærinde og brug misbrug af einstein; dine argumenter som er bluf argumenter og tjener at imponere og lukke munden på andre; og så din hulter t
Hanskrist: hulter til bulter pærrevælling af teorier der ikke er beslægtede men dynges op for at imponere, bluffe og lukke munden på modstanderen
Hanskrist: engang var det på latin, nu er det på bjørnsk
ole bjørn: Man kan ikke diskutere kosmologi med en uvidende selvovervurderende religiøs fanatiker.
ole bjørn: Med 48 hovedløse kommentarer i træk fortsætter Hanskrist sin terrorvirksomhed på chatten.
Hanskrist: efter alt det bjørne pis, prostata bjørne chat pisseri, kommer her noget ammoniak Tigerpis til at friske op
Hanskrist: jeg er interesseret i det kosmiske menneske, mennesket i universet og universet i mennesket, såvidt dette giver mening, da hjernen er opstået i naturen over millioner af år, så har vi også fået noget i hjernen der gensvarer naturen,
Hanskrist: organismens reaktion på omgivelserne, Her kan vi sige at transcendentale apriori rum og tid nøje høre sammen med hippocampus, uden tvivl;
Hanskrist: hvorfor alzheimer og demens og skizofreni netop er mennesker uden tid, der er hjælpeløst prisgivet omstændighederne, da de ikke har struktur på tiden
Hanskrist: nogen tidsorden (tidsordentligt logisk følge i deres liv, ingen god historie længere) i deres liv (Bergson og Minkowski er her interessante)
Hanskrist: der fik I den simon treram og bjørn, I gennemsnits -begavede amatør -hønisser der gør en løjelig fornøjelig figur her i juletiden
Hanskrist: hold da kæft hvor er I sjove, og til at grine af, men kun til pynt og spas, som underholdning og levn fra en svunden tid
Hanskrist: bjørn den store komiskolog
Hanskrist: med strenge teorier han hærger debatten med


jeg er interesseret i det kosmiske menneske, mennesket i universet og universet i mennesket, såvidt dette giver mening, da hjernen er opstået i naturen over millioner af år, så har vi også fået noget i hjernen der gensvarer naturen,
[x] Hanskrist: organismens reaktion på omgivelserne, Her kan vi sige at transcendentale apriori rum og tid nøje høre sammen med hippocampus, uden tvivl;
[x] Hanskrist: hvorfor alzheimer og demens og skizofreni netop er mennesker uden tid, der er hjælpeløst prisgivet omstændighederne, da de ikke har struktur på tiden
[x] Hanskrist: nogen tidsorden (tidsordentligt logisk følge i deres liv, ingen god historie længere) i deres liv (Bergson og Minkowski er her interessante)
[x] Hanskrist: der fik I den simon treram og bjørn, I gennemsnits -begavede amatør -hønisser der gør en løjelig fornøjelig figur her i juletiden
[x] Hanskrist: hold da kæft hvor er I sjove, og til at grine af, men kun til pynt og spas, som underholdning og levn fra en svunden tid
[x] Hanskrist: bjørn den store komiskolog
[x] Hanskrist: med strenge teorier han hærger debatten med
[x] Hanskrist: kompleksiteten og det kaotiske i naturen er intet imod den kompleksitet og det kaos der er i mit hovede, hvorfor psykiaterne er på en langt vanskeligere opgave end fysikerne er med at forstå et meget simpelt opbygget univers
[x] Hanskrist: teologi og psykiatri der er to nært beslægtede videnskaber er klart de mest interessante og mest udfordrende og krævende
[x] Hanskrist: og med den hastigt voksende neurovidenskab vil den teologiske og psykiatriske viden eksplodere
ole bjørn: Dit vrøvl om Einstein er ikke værd at svare på, Hansemand.
[x] Hanskrist: korrekt set, du bløder og du skal ikke ud i mere, tværtimod skal du begrænse skaden mest muligt og stoppe din blødning
[x] Hanskrist: dine forsvarsmekanismer har altid været i top
[x] Hanskrist: og i den forstand er du ganske sund neurotisk
[x] Hanskrist: men dine ideer om naturvidenskab og einstein er usunde neurotiske
[x] Hanskrist: lektor blomme blufmager som simon
[x] Hanskrist: være generøs i stedet for, del glad ud af jeres evner, hvis I har sådanne,, vis hvad I kan,, det eneste I gør er at forsøge at hæmme andres udfoldelse
[x] Hanskrist: indtil nu har du blot påstået du forstår einstein bedre end vi andre omkring religiøse spørgsmål, men du har bestemt ikke vist det, men blot påstået det
[x] Hanskrist: og grunden til at du har skyldes at du tilhører en eksklusiv elite af fysikere der tumler med kosmologiske problemer som bohr og einstein, og kun hvis man tilhøre denne udvalgte skare vil man kunne forstå hvad det er Einstein mener når han taler om religi
[x] Hanskrist: religion
[x] Hanskrist: bluf og bullshit med dig bjørn, du har aldrig magtet at argumentere, og du bryder samtlige regler omkring logik og argumentationsteori
[x] Hanskrist: at høre dig er som at få genopfrisket dette semester
[x] Hanskrist: du gør alt det der er ugyldige argumenter, alt det man ikke må og som ikke tæller for et gyldigt argument og som man lære ikke at hoppe på
ole bjørn: Du har ret, Hansemand. Faktisk kan ingen her argumentere mod din påstand om, at du er Paulus og Freuds og Barths og Badious og Berdyaevs og Tillichs åndelige arvtager samlet i en person. Hvordan kan man argumentere mod en sådan storhed.
ole bjørn: Godt mine gamle lærere, som havde talt med Einstein selv, er døde. Det ville chokere dem at vide, at bag den venlige facade var Einstein rasende på dem for at forklare hans religiøsitet på den måde, de videregav til mig.
ole bjørn: Undskyld, Hansemand, at jeg glemte, at du også er nutidens Frans af Asissi.
[x] Hanskrist: ½ svenskerne er nok tidligt på færde
[x] Hanskrist: I prefer an attitude of humility corresponding to the weakness of our intellectual understanding of nature and of our own being I do not share the crusading spirit of the professional atheist
[x] Hanskrist: In view of such harmony in the cosmos which I, with my limited human mind, am able to recognize, there are yet people who say there is no God. But what really makes me angry is that they quote me for the support of such views
[x] Hanskrist: nu skal vi more os: crusading spirit of the professional atheist
[x] Hanskrist: så ihvertfald hvis vi tar Einstein på ordet, vil han overhovedet ikke have noget med Treram, simon og bjørn at gøre, deres måde igen og igen primitivt og unuanceret at propagandere for ateisme
[x] Hanskrist: en ateisme der smadrer alt, mennesket bevidsthed, spiritualitet, livlighed og evne for ekstatisk udfoldelse også indenfor andre områder end lige forundring over universet
[x] Hanskrist: en ateisme der i den grad reducerer og degraderer enhver menneskelig religiøs følelse, enhver ekstatisk mystisk erfaring

[x] Hanskrist: det var slet ikke det hverken einstein eller russell gik efter, hvis man bare har lidt kendskab til dem vil man erfare at de var meget optaget af det åndelige, det bevidsthedsmæssige

[x] Hanskrist: vi må lære igen at være passionerede som Russell om noget var fortaler for,, vi må lære at brænde for noget
[x] Hanskrist: og fordi I tre duksedrenge ikke forstår mig, skyldes at I mangler et sprog for det jeg taler om, kun om man har et sprog for noget kan man rigtig dybtgående forstå det
[x] Hanskrist: og den måde I misbruger eksakt naturvidenskab på, gør I det til et dræbesprog der dræber ethver menneskeligt udtryk og sprog der kunne bringe os videre
[x] Hanskrist: We should take care not to make the intellect our god; it has, of course, powerful muscles, but no personality.
[x] Hanskrist: hvis einstein har sagt dette, så ku man tro det er noget han har lært af Tillich som har det især fra Berdyaev
[x] Hanskrist: Personality in man is the triumph over the determination of the social group. Personality is not a substance but an act, a creative act.
[x] Hanskrist: The spiritual liberation of man is the realization of personality in man. It is the attainment of wholeness. And at the same time it is unwearied conflict
[x] Hanskrist: Personality must perform its self-existent, original, creative acts, and this alone makes it personality and constitutes its unique value.
[x] Hanskrist: the particular single personality and its destiny are a higher value than the world order and the harmony of the whole, than abstract being
[x] Hanskrist: det sidste er en afvisning og kritik af einstein, bjørn og arne's position, uanset om de skændes er de ret tæt på hinanden
[x] Hanskrist: men sådan er det ofte, dem man står tæt, dem man ligner i opfattelse, dem skændes man mest med
[x] Hanskrist: enten skal man være rørende enige og tilslutte sig klart hinanden, men er man tæt på hinanden i opfattelse bryder fanden løs

Einstein: You may call me an agnostic, but I do not share the crusading spirit of the professional atheist whose fervor is mostly due to a painful act of liberation from the fetters of religious indoctrination received in youth
[x] Hanskrist: I'm not an atheist. I don't think I can call myself a pantheist
[x] Hanskrist: The fanatical atheists," Einstein said in correspondence, "are like slaves who are still feeling the weight of their chains which they have thrown off after hard struggle.
[x] Hanskrist: They are creatures who—in their grudge against traditional religion as the 'opium of the masses'—cannot hear the music of the spheres
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: bjørn Einstein bryder sig ikke om dig, om simon om treram,
[x] Hanskrist: jeg har sagt det før det er en milepæl i trosfriheds historie
[x] Hanskrist: at vi så tydeligt får afklaret at Einstein ikke står på bjørns, simon og trerams side, i deres ateisme felttog
[x] Hanskrist: einstein står ej heller på bibelfundamentaliste
rnes side, eller den konservative katolske kirke, og enhver dogmatisk kirkeretning, men det gør arne og tiger jo ej heller, de har aldrig forsømmet en kritik
[x] Hanskrist: jeres militante propagandistiske ateisme felttog afskyr den tysk klassisk dannede einstein
[x] Hanskrist: I metaforen med træet, at videnskab, kunst og religioner er "grene på det samme træ",,, der gør I videnskabsgrenen til stammen, til hele træet, og det er også det der er Badiou og Zizek's kritik af dawkins
[x] Hanskrist: dermed kvæler I alt, enhver form for frihed og fri kreativ menneskelig udfoldelse
ole bjørn: Du er stadig ikke værd at kommentere, Hansemand, bortset fra, at det vil kun kunne kaldes en milepæl i trosfriheds historie den dag, du helt stopper dit misbrug af chatten.
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: men jeg er værd at kommentere, og jeg forstår godt du ikke tør bjørnstein
[x] Hanskrist: må jeg overnatte hos dig når jeg 2050 skal til stockholm og modtage min nobelpris
[x] Hanskrist: Tigerkatten er der 94 år gammel og stadig frisk som en spændstig ung Tiger i brunst
[x] Hanskrist: du er så ordinær bjørn i din tænkning, hvor er det uhørte og galskaben som bohr og einstein efterlyste
[x] Hanskrist: du siger kun hvad der er hørt før

[x] Hanskrist: sådan er dawkins også, alt skal tilpasses det der er hørt før, viden, det vi har forstået og tilegnet os
[x] Hanskrist: samtlige menneskets åndelige behov vil dawkins dække og tvangsfodre med viden

einstein og dawkins kan slet slet ikke forliges, de er to vidt forskellige temperamenter og rundet af to forskellige ånds kulturer,, og at dawkins det narhovede har forsøgt at købe noget originalt Einstein skrift, viser blot hvor dum dawkins er i sin egen
[x] Hanskrist: inflation
[x] Hanskrist: nu taler jeg kun om dawkins i sin ateisme felttog's sammenhæng
[x] Hanskrist: dawkins og dennett er begge tydeligt alderdoms svækkede mimrehoveder med en stærkt aftagende hippocampus
[x] Hanskrist: deres tid er over, de er passé
[x] Hanskrist: det er set før, hjernen er ikke længere som i unge dage og man står ikke til flere videnskabelige opdagelser og ja hva så, man vil ud på verdensscenen og lege moralist
[x] Hanskrist: lidt som kuglestøderen der gik ind i politik
[x] Hanskrist: altså noget man ikke professionelt har beskæftiget sig med og ret forstår, der vil man pludselig qua sine kvalifikationer fra et helt andet område, ind og blande sig,, forstår godt at Badiou og Zizek siger fra overfor dawkins
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11786 - 15/12/2011 08:54 Re: Einstein-citater [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Du skaber dig! Sandheden er jo, at du aldrig har evnet at argumentere overbevisende og fornuftigt for dit temmelig krøllede verdensbillede og syn på livet og mennesket, og at du allerede tidligt i debatter gned kæledæggemeningerne op af i forvejen enige troende, hvilket du angiveligt ikke fik meget ud af, hvorfor du nøjagtig som andre kreationister rundt om syntes det gav lidt mere at gnubbe dig op ad afdøde videnskabsfolks arbejder, hvor en solid viden og tænkning dog er vidt forskellig fra din. Virkede det, hva’ Arne? ;)

Det interessante her er jo slet ikke Einstein, men dig. Det er dig der finder de mærkeligste støttepunkter for absurde idéer om livet og ukritisk overfører dem på videnskaber her og dér. Problemet er, at der ingen relation findes mellem Einsteins tænkning og din ”spændende” mystifisme, og at du jo et utal af gange før klaskede samme citater på opslagstavlen med samme konsekvens.
Jeg vil hævde at dette er såre enkelt. Du forsøger at flytte et kritisk fokus på absurditeter kun du har ansvar for at forklare, over på videnskabsfolk der slet ikke udtrykker dem. Det er dig og ikke videnskabsfolk der har forklaringsproblemer. Du må enten verificere dine ”psykiske realopfattelser” ved at teste dem på virkeligheden selv, eller ret og slet revidere dem. Alternativt helt holde op med at blande din ”guddommelige poesi” op i videnskaber.

Tænk bare på din debat om ”livets mening”, hvor dit store spørgsmål jo kunne reduceres til et mindre: ”er der en mening med selve livet, i givet fald hvilken?”.
Ved at inkludere slutninger i selve spørgsmålet (”Hvad er livets mening”), skabte du bare unødige forklaringsproblemer, og det har du en vis evne til.

Som tankeeksperiment ku’ du jo anskue hjernen i sin enkleste form som en celle der interagerer med omgivelserne, hvor dens blotte eksistens næppe vil være et gudsbevis.

Men læser du interviews og korrespondancer, da har det næppe været Einsteins mening med spinkle snakke om en social anerkendelse af religiøse troendes livssyn i samme kultur, at missionere for så sløsede idéer som dine. Og det har da slet ikke været hans arbejdsfilosofi eller forskriften for bestræbelsen på at beskrive fysiske funktionaliteter med abstraktioner. Derimod er det sandsynligt, at hans livssyn var præget af stærkt rationel tænkning samt en sund menneskelig fornuft, og har næppe pludselig ”følt” samme behov som du for at indføre ubekendte guder i forklaringsmodeller. Han har givet anerkendt den religiøse tro som menneskelige subjektive idéer der kommer til udtryk i samme virkelighedsrum, men har ikke som du gør det, forvekslet psykiske med fysiske realiteter. Han har været en realistisk tænker og har alene af den grund ikke været særlig interesseret i at blive blandet ind i religiøse troendes evindelige (indbyrdes) skænderier. Der er m.a.o. en grund til at du ikke sådan kan finde klare udmeldinger fra Einstein om et personligt religiøst livssyn, hvilket såmænd ville have forekommet ham ganske naturligt dersom det havde været tilfældet – medmindre du da mener han som religiøs troende ville have haft grund til at skamme sig, mener du det? ;)

Ret og slet er det dig der sværmer om idéer om det guddommelige, uden at du kommer det nærmere som andet end ”føleri”. Jeg vil foreslå dig at skrive en roman, dér vil din gode fantasi vise sig nyttig og hvem ved, om ikke der kunne komme et lidt mere interessant produkt ud af det.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (15/12/2011 09:00)
Top Svar Citer
annonce
Side 16 af 17 < 1 2 ... 14 15 16 17 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Korrespondent: Angreb i Syrien 'kan før..
29/03/2024 08:53
Ukrainske energianlæg ramt af russiske ..
29/03/2024 07:50
Japan genoptager støtten til palæstine..
29/03/2024 07:30
To teenagedrenge anholdt for at stikke 2..
29/03/2024 06:18
Med Obama og Clintons hjælp når Biden-..
29/03/2024 05:47
Nyheder fra Religion.dk