annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15655816
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379948
Et andet syn 1989363
Jesu ord 1522370
Åndelig Føde 1513757
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 382 gæster og 46 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 15 af 17 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11771 - 13/12/2011 17:18 Re: Einstein-citater [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Du skriver til mig:
Citat:
Du misforstår Einsteins "religiøsitet", ud fra hans citater.
og du søger at uddybe denne din påstand med ordene:
Citat:
Der, hvor du går galt i byen, er ved at sammenligne din egen benovelse over universets gåder med Einsteins "ydmyghed". De har intet tilfælles. Du prøver ikke for alvor at forstå Einsteins tankeverden, for det kræver at du sætter dig ind i kosmologiens epistemologiske problemer, og især i betydningen af de engelske ord, som du ofte tolker forkert.
Nu er der jo ikke megen tolkning at finde i mine ord i denne tråd, ligesom jeg ikke søger at læse Einstein-citaterne med nogen som helst form for fordomme, men derimod som de ord, de jo er - ikke kun henvendt til en snæver kreds af "indviede" - men også til os almindelige mennesker blinker

Men siden du - efter eget udsagn - er klogere (også her) end alle andre (åbenbart også klogere end tidsskriftet NewScientist) blinker så kan det da ikke være for meget forlangt, at du her og nu giver os din selv-autoriserede forståelse af:
Citat:
The fairest thing we can experience is the mysterious. It is the fundamental emotion which stands at the cradle of true art and true science. He who knows it not and can no longer wonder, no longer feel amazement, is as good as dead, a snuffed-out candle. It was the experience of mystery even if mixed with fear - that engendered religion. A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty, which are only accessible to our reason in their most elementary forms - it is this knowledge and this emotion that constitute the truly religious attitude; in this sense, and in this alone, I am a deeply religious man.
For mig at se er ordene umiddelbart forståelige for enhver - og mon ikke også det netop var meningen - men hvis du mener at kunne bidrage til en bedre forståelse, hvorfor så holde det hemmeligt? blinker

For mig drejer dette her sig ikke om, hvad jeg er i færd med at famle mig frem til, som min forståelse/opfattelse/oplevelse af verden og tilværelsen, men om, hvad Einstein søgte at fortælle os, som sin mening, om disse alment menneskelige emner.

Og når du skriver - som din mening:
Citat:
Einstein var helt igennem ateist i betydningen "gudløs" -
så skal det jo sammenholdes med hans ord:
Citat:
I am a deeply religious man.
for nu at sige det helt kort smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/12/2011 17:19)
Top Svar Citer
#11772 - 13/12/2011 21:18 Re: Einstein-citater [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Næh, Arne, jeg er ikke "efter eget udsagn klogere end alle andre." Det er blot dit sædvanlige forsøg på at håne enhver, som har sat sig bedre ind i et emne, end du selv gider.

Derfor forstår jeg Einstein bedre end du, og det nævnte citat udtrykker præcis min egen indstilling. At forklare dig hvorfor er omsonst af ovennævnte grunde, men jeg kan forsikre dig, at der er intet som helst religiøst i det ud fra din forståelse af ordet, og heller ikke spor af gudetro. Bemærk sætningen "in this sense, and this alone", som du åbenbart helt har overset betydningen af.

Einsteins sætninger er metaforer med en tilsyneladende enkel og ligetil betydning, men med en underliggende betydning, som fysikere forstår, fordi de kender til naturen af de kosmologiske problemer, som Einstein og Bohr tumlede med, og som ingen religiøs mystik kan sammenlignes med. I forhold til universets gåder er religiøs mystik yderst primitiv.

Einsteins citater skal også ses i sammenhæng med både hvem, han udtalte dem til og på hvilket tidspunkt i hans karriere - forhold du overhovedet ikke tager i betragtning. Der er store forskelle i opfattelsen hos den unge Einstein og den ældre, og det fremgår af de biografier, som du ikke har fundet det nødvendigt at læse.

Men du har, som du ofte påpeger, ret til at tro, lige hvad du vil. Men lad være med at forvente, at din ikondyrkelse af Einstein og Mevlana er noget andet end din egen begrænsede opfattelse af deres værker.

Seriøsitet kræver, at man ikke digter sine egne fordomme ind i, hvad man læser. Det er en svær kunst, som du gentagne gange har vist, at du ikke magter.

Mvh

Ole Bjørn :o)


Top Svar Citer
#11773 - 13/12/2011 22:33 Re: Einstein-citater [Re: ole bjørn]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7185
Sted: Sydsjælland
Hej Ole.

Du fortsætter med at hævde, at du ved bedre, og du begrunder det med, ar du har sat dig bedre ind i emnet.
Det lyder ikke just overbevisende, set med mine øjne - snarere som en cirkelslutning.
Det kan enhver jo komme og sige.
Så hvorfor skulle jeg dog tro på det? blinker

Så skriver du:
Citat:
jeg kan forsikre dig, at der er intet som helst religiøst i det ud fra din forståelse af ordet
Det forudsætter, at du kender min forståelse af ordet/begrebet: religiøst, og det gør du tydeligvis ikke! blinker

Du skriver også:
Citat:
det nævnte citat udtrykker præcis min egen indstilling
Det kan jo ikke undgå at føre til den konklusion, at du er "a deeply religious man" - i Einsteins forstand.
Og jeg kan så betro dig, at det er jeg også - "in this sense".

At du så har dannet dig nogle fordomme om mig, som er håbløst forkerte, det er jo dit problem - ikke mit blinker
Og pudsigt nok, så er jeg den af os to, der ved bedst, hvad jeg mener - uanset alt hvad du forgæves søger at "skyde mig i skoene".

Men her er det jo Einstein, det handler om, og her fremfører du så den påstand, at:
Citat:
Einsteins sætninger er metaforer med en tilsyneladende enkel og ligetil betydning, men med en underliggende betydning, som fysikere forstår
Igen mystificerer du i stedet for at bringe klarhed.
Det Einstein fortæller om i det aktuelle citat - som vi jo begge tilslutter os - handler jo ikke primært om fysik, men om hvilket indtryk forskningen af verden gør på ham.

Din påstand, om at forståelsen af citatet er forbeholdt "de indviede" med indgående kendskab til Einsteins forskning, den holder jo ikke.
Har du set andre end dig, hævde noget sådant om dette citat?
Debatten i NewScientist om dette citat, nævner det ikke.
Og hvis du her på debatten vil hævde, at der er en "underliggende betydning", som kun du kan forstå - og derfor ikke vil forklare, så forsvinder din troværdighed - i hvert fald hos mig blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (13/12/2011 22:50)
Top Svar Citer
#11774 - 13/12/2011 23:42 Re: Einstein-citater [Re: ole bjørn]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Citat:
The fairest thing we can experience is the mysterious. It is the fundamental emotion which stands at the cradle of true art and true science. He who knows it not and can no longer wonder, no longer feel amazement, is as good as dead, a snuffed-out candle. It was the experience of mystery even if mixed with fear - that engendered religion. A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty, which are only accessible to our reason in their most elementary forms - it is this knowledge and this emotion that constitute the truly religious attitude; in this sense, and in this alone, I am a deeply religious man.



Som kommentar til afsnittet ovenfor af Einstein skriver Ole Bjørn følgende til Arne:

Derfor (Bjørn påstår han har: har sat sig bedre ind emnet) forstår jeg Einstein bedre end du, og det nævnte citat udtrykker præcis min egen indstilling. At forklare dig hvorfor er omsonst af ovennævnte grunde, men jeg kan forsikre dig, at der er intet som helst religiøst i det ud fra din forståelse af ordet, og heller ikke spor af gudetro. Bemærk sætningen "in this sense, and this alone", som du åbenbart helt har overset betydningen af.

Einsteins sætninger er metaforer med en tilsyneladende enkel og ligetil betydning, men med en underliggende betydning, som fysikere forstår, fordi de kender til naturen af de kosmologiske problemer, som Einstein og Bohr tumlede med, og som ingen religiøs mystik kan sammenlignes med. I forhold til universets gåder er religiøs mystik yderst primitiv.



Einsteins sætninger er metaforer med en tilsyneladende enkel og ligetil betydning, men med en underliggende betydning, som fysikere forstår, fordi de kender til naturen af de kosmologiske problemer, som Einstein og Bohr tumlede med

så læs dog hele afsnittet igen bjørn og forstå afsnitten i sin helhed,, der står netop ikke som du opfatter det.

Du har nøjagtig misforstået dette afsnit som mange andre af Einsteins udtalelser om religion og det religiøse og hvor han selv befandt sig.

Følgende er netop ikke forbeholdt en særlig eksklusivt udvalg af fremragende fysiker:

Citat:
It was the experience of mystery even if mixed with fear - that engendered religion. A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty, which are only accessible to our reason in their most elementary forms - it is this knowledge and this emotion that constitute the truly religious attitude


Einstein gør sig endda umage med at det er almen tilgængelig (It was the experience of mystery;;; A knowledge of the existence of something we cannot penetrate;;;which are only accessible to our reason in their most elementary forms)


Så hvad du her skriver er direkte forkert og det Einstein har sagt gør ham vred:

som fysikere forstår, fordi de kender til naturen af de kosmologiske problemer, som Einstein og Bohr tumlede med, og som ingen religiøs mystik kan sammenlignes med.

dermed gør du det eksklusivt de få, stik imod hvad Einstein udtrykker i det afsnit vi drøfter.



Jeg er ikke bange for at sige at det løber af med dig Bjørn, du mister enhver form for balance og naturlig måde at debattere det her med Einstein og religion.

Du er en afskyelig type for en mand som Einstein, som han selv har skrevet, en type som dig, du gør ham harm, vred.

Og ihvertfald at ekskludere det mysterium til de få, er i den grad imod Einsteins gemyt og hvad han skriver herom i afsnittet ovenfor, der fejllæser du netop afsnittet og indlæser dine egne gisninger, hvilket du endda ikke er ked af at afsløre at du gør.

Tag det roligt bjørn, ganske rolig, det er muligt at drøfte de her forhold uden din angst, din videnskabsneurose og din einsteins mindreværdskompleks.

Hvis du tror det er forbeholdt en eksklusiv gruppe af super dygtige fysiker så har du netop misforsået afsnittet og det Einstein forsøger at sige.

mvh HansKrist.

PS:

Religiøse følelser og mysterier findes også i forhold til mitwelt, (broderskab, fællesskab, samhørighed og universalitet blandt mennesker); det findes også i forbindelse med eigenwelt, det personlighedsmæssige, individuation (personlig kaldethed) og selvudvikling, Einstein har af gode grunde mest fokus på de religiøse mystiske følelser der er i forbindelse med umwelt, "det", naturen, det upersonlige og ikke fællesmenneskelige. Et meget lille område af mystik og spiritualitet, eller religion. Det sker også at Einstein formår at kigge ud over sin egen niche, sine egne særinteresser.

Teologi interesserer sig aldrig for universet eller naturen isoleret som astrofysik og naturvidenskab, men i teologi er det altid mennesket i universet og universet i mennesket; mennesket i naturen og naturen i mennesket der drøftes, teologi må ikke tænke mennesket ud af ligningen, som astrofysik og naturvidenskab netop skal gøre, derfor er teologi ofte meget mere interessant for os mennesker, fordi vi her er tænkt med, man isolerer ikke naturen fra mennesket i teologien, endsige mennesket fra naturen. Derfor er der ingen konkurrence mellem teologi og astrofysik ("big bang" og Big Bluff teorierne) eller mellem teologi og evolutionsteorien, fordi de skal angribe sagen på hver deres måde. Teologi må aldrig drives uden at mennesket er tænkt med i ligningen. Vis mig de fysiske ligninger hvor mennesket (det bevidste tænkende menneske (altså åndelige faktorer er tænkt med)) indgår som faktor. Men dig bjørn, simon og treram (og ja dawkins og dennett) I roder det hele sammen i en stor ævlende pærevælling og render rundt og tror teologer er sådan lidt småtossede.

En teologs samhørighedsfølelse og mystiske relation til naturen og universet kan være meget stærkere end Einsteins, fordi han netop ikke behøver abstrahere og teoretisere og få naturen og universet som genstand for sin betragtning, han kan tillade sig at være optaget af hvordan han umiddelbart og jomfrueligt erfarer det på ureflekteret storslået vis denne mystiske forening (afstandsløs sansning og kosmiske erfaringer) eller forbundethed og samhørighed med naturen, universet. Han kan tillade sig at mærke det dybt ind i sit hjerte og følge det hver dag, at leve i harmoni og samhørighed med naturen og universet (livets ånds love). Det bliver man ikke nødvendigvis naturvidenskabsmand af eller astrofysiker, men dette er sgu ej heller meningen at vi alle skal være dette, men man bliver et raskere og sundere menneske, et menneske der føler sig hjemme i verden, naturen og universet og forstår at dette er vores ophav og ikke blot objekt (genstandsgjort) for vores interesse og udnyttelse.

Du påstår Einsteins verdensbillede var holistisk. Og i den sammenhæng er langt de fleste teologer mindst lige så gode til at forklare dette for lægfolk. Og mange mystiker er i særklasse, da de ikke teoretiserer over de her forhold, men efterlever dem i daglig praksis.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11775 - 14/12/2011 01:04 Re: Einstein-citater [Re: Arne Thomsen]
ole bjørn Offline
bor her
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 2397
Sted: Sverige/Danmark

Arne, du har altså stadig ikke forstået, hvad sætningen "in this sense, and this alone" henviser til. Der står ellers meget tydeligt for enhver fysiker, at det refererer til hans oplevelse af universets dybe mysterium, som han som bekendt beskrev i matematiske termer. Til overflod kalder han mange steder den almindelige form for religiøse følelser, som du bl.a. repræsenterer med din betagelse af ikoners symbolsprog, for primitiv.

Det var universets matematiske sammenhæng, der fascinerede Einstein, ikke menneskeskabte gudebilleder eller tro på et "kærlighedens univers", som du jo opfatter det. Du mangler forudsætningerne for at opleve den matematiske skønhed i Riemanns hyperbolske geometri, forklaringen på den fotoelektriske effekt, rumtidens krumning, de brownske bevægelser, lyshastighedens konstans, tidens relativitet og andre fakta, som Einstein viste os de matematiske relationer mellem.

Hvordan du kan påstå, at du forstår Einstein, og at du deler hans "religiøsitet", når du ikke har gidet læse hans biografier og hans egne bøger, og når du dyrker en tro, han kalder primitiv, siger vist mest noget om din egen troværdighed.

Der er fysikere og matematikere i millionvis verden over, som forstår og deler Einsteins "religiøsitet" på samme måde som jeg gør, så forståelsen er skam ikke forbeholdt nogle få. Der er bare den lille forskel, at vi ikke lader os nøje med at tolke tilfældige citater, men har gjort det nødvendige arbejde for at sætte os ind i hans tankegang.

Det har du ikke, Arne.

Mvh

Ole Bjørn :o)

Top Svar Citer
annonce
Side 15 af 17 < 1 2 ... 13 14 15 16 17 >


Seneste indlæg
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
19/04/2024 20:12
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 13:19
Vigtige præciseringer
af somo
19/04/2024 11:40
Kom op på bjerget...
af ABC
19/04/2024 10:33
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Nyheder fra DR
Mand satte ild til sig selv foran retsby..
19/04/2024 20:20
Beredskabet opgiver at fjerne saks ved B..
19/04/2024 20:05
Formand i Danmarks Cykle Union trækker ..
19/04/2024 18:43
Droner gjorde ingen skade, siger Iran
19/04/2024 18:35
Bryggerigigant lukker med deres største..
19/04/2024 17:49
Nyheder fra Religion.dk