annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15535776
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372279
Et andet syn 1980771
Jesu ord 1518378
Åndelig Føde 1465535
Galleri
Efter en tur i Vesterhavet
Hvem er online?
1 registreret somo 335 gæster og 305 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 9 af 17 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11740 - 08/12/2011 17:29 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Nu tror jeg ikke at den kære Einstein har opfundet nogen guder, så han er ikke indbefattet i min flok af idioter, jeg har ikke studeret Einstein nærmere, men mener at han på sit dødsleje afslog besøg af en præst, men det kan være jeg husker forkert.

mvh treram der hele tiden blir logget ud ???
Top Svar Citer
#11741 - 08/12/2011 19:21 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Tak for svar.
Det var, som forventet, og jeg glæder mig over, at du ikke fordømmer udtrykket: "the illimitable superior spirit" - uanset hvordan en "ubegrænset", "overordnet" "spirit" så skal forstås (for mig lyder det som noget, der er overordnet naturlovene).

Din historien om præsten, der blev afvist af Einstein, kendte jeg ikke, men uden sammenligning i øvrigt, er der heller ingen præst, der får adgang til hverken mit dødsleje eller min "begravelse" (asken spredt over åbent hav fra Dronning Alexandrines bro, når der er vestenvind - fordi der er elektriske kabler på vestsiden smiler )

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#11742 - 09/12/2011 03:49 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

"Nu tror jeg ikke at den kære Einstein har opfundet nogen guder".

- Næppe, nej, men fra tid til anden har manden jo været udsat for lidt af et overgreb fra troende hist og pist, der af underlige årsager betragtede det som vigtigt at tilskrive ham deres egen tro.
Noget åndeligt i beskrivelser har han sandsynligt isoleret til mennesket selv, næppe som beskrivelser af en "universel fænomenologi" - hvilket er noget lign. hvad troende med særlig interesse ud i kreationismen tilskikker ham.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11743 - 09/12/2011 07:59 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jeg glemte helt Einsteins: illimitable superior spirit, som jo også kan oversættes som: grænseløs overlegent genfærd.

Jeg så lige nogle af Einsteins svar på religion:
The religion of the futire will be a cosmic religion.

If there is any religion that could cope with scientific needs it would be Buddhism.

It was of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is systemically repeated.

I can not believe in a personal god and I have never denied this, but have expressed it clearly (1954)

A mans ethical behavior should be based on sympathy, education and social ties and needs, no religious base is necessary.

Man should indeed be in a poor way, if he had to be restrained by fear of punishment and hope of reward after
death.(1930)

Dette siger lidt andet end de oversættelser du kom med, giver et klart billede af en ikke religiøs Einstein.

_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#11744 - 09/12/2011 09:52 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg glæder mig over, at du behandler emnet seriøst, kommer med flere citater, og at du søger at nå frem til en konklusion.

Citatet:
Citat:
It was of course, a lie what you read about my religious convictions, a lie which is systemically repeated.
kan vel ikke stå alene uden sammenhæng med, hvad det er det benægter?

Det forekommer mig sandsynligt, at det er Einsteins hyppige brug af ordet "Gud", han kommenterer på denne måde, fordi han jo ikke havde nogen tro på en personlig Gud (Hvad jeg, som du nok ved, ikke har problemer med at følge ham i blinker ).

Dine ord angående citatet:
Citat:
My religion consists of a humble admiration of the illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive with our frail and feeble mind.
som var
Citat:
Jeg glemte helt Einsteins: illimitable superior spirit, som jo også kan oversættes som: grænseløs overlegent genfærd.
Det får mig til at spørge: Tror du virkelig selv på, at din oversættelse her er i overensstemmelse med, hvad Einstein mente, eller er det bare din spøg?

Skal "illimitable superior spirit who reveals himself in the slight details we are able to perceive" ikke nærmere relateres til citatet:
Citat:
The religion of the future will be a cosmic religion.
og til:
Citat:
I can not believe in a personal god and I have never denied this, but have expressed it clearly (1954)
og til
Citat:
If there is any religion that could cope with scientific needs it would be Buddhism.
En religion/filosofi, som jo netop ikke har en personlig Gud (men som har idéen om noget, de kalder Nirvana).

Din konklusion: At Einstein ikke var religiøs, kan jeg ikke nå frem til, men hvis du nøjedes med at hævde at Einstein var ateist i den forstand, at han ikke troede på en personlig Gud, så ville jeg være enig i at opfatte Einstein sådan (Ligesom jeg også selv anser en personlig Gud for at være et alt for primitivt syn).

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/12/2011 09:52)
Top Svar Citer
annonce
Side 9 af 17 < 1 2 ... 7 8 9 10 11 ... 16 17 >


Seneste indlæg
Ramadan-måneden
af somo
28/03/2024 16:34
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 10:05
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
24/03/2024 17:18
Nyheder fra DR
Sam Bankman-Fried får 25 års fængsel ..
28/03/2024 17:08
Rusland: Gerningsmænd bag formodet terr..
28/03/2024 16:27
Holland vil bruge 18,6 milliarder kroner..
28/03/2024 16:05
Frankrig genoptager støtte til palæsti..
28/03/2024 15:25
Letlands udenrigsminister trækker sig e..
28/03/2024 14:45
Nyheder fra Religion.dk