annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Limfjorden Nørresundby siden
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 217 gæster og 30 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 17 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 16 17 >
TrÃ¥d valgmuligheder ↓
« Forrige trÃ¥d
Næste trÃ¥d »
#11745 - 09/12/2011 13:13 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Men når jeg fuldstøndig bevidst vipper med mine tæer, så ved jeg at jeg lever.
Michael: Jeg har hverken Ole Bjørn, Simon eller hansKrist at takke for dette mit liv.
Michael: Jeg har heller intet imod at være helt alene.
Michael: DK4. Gregorians - Christmas in Berlin. Læg mørke til hvornår den kommer. Heldigvis fik jeg optaget den og lytter til den nu i mine hovedtelefoner.
Michael: Jeg er sikker på, at de sender den igen.
Simon: Hans: hold op med at skab dig! Elskelig...hmm, hvad har det med debatten at gøre? Generøs? - men derimod nøgtern...;))...alts
Ã¥ Hans, for fanden...du aner end ikke betydningen af ordet, og er ikke istand til at praktisere det ;))
Simon: Hans: du er skrub forvirret og ka' godt lide at spille rollen som intellektuel teolog, men hvordan i hyttens brand du så iscenesætter rollen er altså lidt af en Cirkusrevy, loverboy! ;)
Simon: Mich: fantastisk smukt, som de gregorianere synger - i 1986 var jeg og kæresten i Mariakirken og høre dem synge inden afrejse til Frankrig, en fantastisk oplevelse..;)
Simon: Synger du selv i kor?
ole bjørn: Ja, Michael er med i koret, der synes, at alle andre end dem selv er dumme.
ole bjørn: Jeg snakker ikke udenom, Arne. Jeg har jo givet dig en oversættelse af ISS, som er i overensstemmelse med Einsteins opfattelse af universet, og med hans understregning af hans ateistiske holdning, som trerams citater tydeligt viser.
ole bjørn: Jeg kan endvidere garantere dig, at trerams citater alle er taget fra Einsteins vidnefaste egne udtalelser og skrifter.
[x] Hanskrist: har ikke lige tid nu, men forklaringen er at du simon og bjørn I bruger naturvidenskab til at give enhver anden tale mundkurv på, simpelthen bluf, andre debattører skal tro at I særligt kvalificerede til at forstå eksakt naturviden og da især hvad der ikk
[x] Hanskrist: ikke er i overensstemmelse hermed og derfor konstant ka diskvalificeres,
[x] Hanskrist: ingen kan få at vide hvilken særlig alliance det er i har til einstein og dawkins og dennett, som I står dem særligt nært og har forstået dem specielt godt, men dette er bestemt ikke tilfældet og det kan ej heller i enhver debat bruges som argument, dette
[x] Hanskrist: spøgelsesargument, hvor I ikke engang kan forklare jer,, men nu har vi set at Einstein af gemyt og opfattelse er radikal anderledes end I to videnskabsduksedreng
e
ole bjørn: Tillykke Hansemand. I går satte du ny personlig rekord i chat-forurening med 75 selvforherligende kommentarer i træk uden afbrydelser, og samtidig tilsvinede du flere mennesker med en højere intelligens og uddannelse end dig selv. Halleluja.
[x] Hanskrist: jeg har heldigvis kopieret det
[x] Hanskrist: sat det ind som indlæg
[x] Hanskrist: festdage på trosfrihed at dig bjørn og simon og treram har mistet jeres einstein på holdet
[x] Hanskrist: ha ha ha det morer mig
[x] Hanskrist: det geniale er at einstein kommer så sent ind i debatten
ole bjørn: Det har jeg skam også. Det viser jo tydeligt di menneskeforagt og din manglende sociale intelligens.
[x] Hanskrist: efter flere års hidsig debat omkring jer ateisters holdning, føres einstein pludselig ind og I bliver klædt af til skindet
[x] Hanskrist: ha ha menneskeforagt
[x] Hanskrist: du er slet ikke et menneske som einstein,, har slet ikke hans religiøse følelser for menneskeheden
[x] Hanskrist: du tør slet ikke, som simon iøvrigt, drøfte de forhold Einstein uden problemer tør drøfte og gerne gør

ole bjørn: Enhver, der lærer dig at kende, vil ende med at ynke dig, men også at miste lysten til at have med dig at gøre.

[x] Hanskrist: ha ha ha bjørn
[x] Hanskrist: Einstein har et helt sprog som I dømmer ude, et helt tankesæt som I dømmer ude, og derfor også den tilhørende bevidsthed som I dømmer ude
[x] Hanskrist: du forstår ikke einsteins videnskabsteoretiske erkendelsesteoretisk
e overvejelser
[x] Hanskrist: ingen af jer,, hverken treram, simon eller dig arbejder med det forhold,,, derfor misforstår I hvad naturvidenskab er
[x] Hanskrist: du tror naturvidenskab er noget der er
[x] Hanskrist: du tror endda det har skabt vores univers
[x] Hanskrist: så lad os sige det er en brøler, en fortalelse, så afslører det at hvad der bor i dit hjerte, hvad du tror, det løber din mund over med
[x] Hanskrist: jeg vil gerne ta dig i terapi bjørn, også simon
ole bjørn: Men den bedste kur mod at føle medlidenhed med dig er at tænke på den nød, som findes i verden. Det sætter din selvglæde og nedrakning af andre i relief. Din åndelige ensomhed er helt selvforskyldt.
[x] Hanskrist: I har hjerteproblemer, I lever med et naturvidenskabelig spøgelse som sætter nogle kriterier i jeres liv, der gør at I ikke kan tale og forstå det sprog einstein har

[x] Hanskrist: naturvidenskab som I ikke engang ved hvad er og ret har forstået, det har i dog som et kriterium der afskær jer selv og skal pine død afskærer alle andre mennesker for at bevæge sig ind på de samme tankebaner som Einstein
ole bjørn: Du fatter hverken Einsteins eller noget andet menneskes tankeverden, heller ikke Paulus eller dine teologiske idolers. Ingen af dem ville opføre sig som du gør. Det er et faktum, du ikke kan komme udenom.
ole bjørn: Når man er en selvforherligende navlebeskuer, har man dømt sig selv til åndelig ensomhed, og det problem fatter du ikke og kan derfor ikke løse det.
[x] Hanskrist: nej alle mine teologer, og ja Paulus, slår på individualitet og personligheden der er forskellige,, at vi er lige, betyder ikke at vi er ens,
[x] Hanskrist: har du hørt om Pauls narretale,, hvor nogle der gjorde sig til overapostle, tvang Paulus til at fremhæve sig selv
[x] Hanskrist: som om Kristi individualitet skulde være bindende for alle hans Disciple, er en grov Misforståelse, af en ganske uaandelig Art og i Modstrid med Kristendommens Væsen,,, F C Krarup, religionsfilosofie 1905
[x] Hanskrist: ingen skal ligne nogen, alle har sin unikke specielle personlighed
[x] Hanskrist: det er ikke en efterligning el ligedannelse,
ole bjørn: Du kan lige så godt opgive, treram. Når Arne ikke vil tro på Einstein selv, kan du ikke overbevise ham.

Når man er en selvforherligende navlebeskuer, har man dømt sig selv til åndelig ensomhed, og det problem fatter du ikke og kan derfor ikke løse det.
[x] Hanskrist: nej alle mine teologer, og ja Paulus, slår på individualitet og personligheden der er forskellige,, at vi er lige, betyder ikke at vi er ens,
[x] Hanskrist: har du hørt om Pauls narretale,, hvor nogle der gjorde sig til overapostle, tvang Paulus til at fremhæve sig selv
[x] Hanskrist: som om Kristi individualitet skulde være bindende for alle hans Disciple, er en grov Misforståelse, af en ganske uaandelig Art og i Modstrid med Kristendommens Væsen,,, F C Krarup, religionsfilosofie 1905
[x] Hanskrist: ingen skal ligne nogen, alle har sin unikke specielle personlighed
[x] Hanskrist: det er ikke en efterligning el ligedannelse,
ole bjørn: Du kan lige så godt opgive, treram. Når Arne ikke vil tro på Einstein selv, kan du ikke overbevise ham.
ole bjørn: Arne vil jo ikke selv behandle emnet seriøst, men blot tage Einstein til indtægt for sin egen religion, præcis som Jehovas vidner gør.
[x] Hanskrist: ha ha som jehovas vidner gør,, hvem var det der benægteede disse citater bjørn,, det var dig
[x] Hanskrist: nej det var citatfusk og ganske umulige oversættelse og på engelsk ville det betyde noget helt andet,, og du taler om jehovas vidner,, ha ha hva er du
[x] Hanskrist: hold kæft hvor har I været trængte dig og simon,, og I har kun siden talt udenom,
[x] Hanskrist: læs dog for helvede hvad einstein skriver, skulle det nu også være så svært??????
[x] Hanskrist: ja det er svært Hans og vores dawkins hysteriske ateisme den bliver pillet fra hinanden,,og det tør vi ikke,
[x] Hanskrist: bange for at miste nogle fordomme,, det er nemmere at spalte et atom end en fordom
[x] Hanskrist: hvem kan det hele, tale med om alt, det kan vi sammen med einstein,, vi har ingen fordomme og fordummeligheder der forhindrer os i at drøfte religiøse forhold
ole bjørn: Hvis du vil slå din egen rekord i tilsvining, Hansemand, må du nok gøre det om natten. Her om dagen er vi nemlig flere, der gerne vil bruge chatten til korte kommentarer uden navlebeskuelse.
[x] Hanskrist: uden tilsvining åh du er bare så morsom bjørn, er du færdig med at vaske hænder,, ha ha
[x] Hanskrist: chatten er jo ikke kun forbeholdt mig, du må også løbe en tur ude i guds fri natur
[x] Hanskrist: selv om jeg løber mange kilometer, må du gerne løbe en km eller to,, så brug du også bare chatten min ven
[x] Hanskrist: hvorfor går I ikke dybere ind i den her einstein's problematik, hvorfor skøjter I på overfladen og det flyver med beskyldninger som slet ikke har med substansen at gøre af hvad einstein skriver???
[x] Hanskrist: hvad er angsten her hos treram simon og bjørnen???
[x] Hanskrist: Einstein er slet ikke jeres mand, ikon, han er meget mere i overensstemmelse med min opdragelse og tænkning
[x] Hanskrist: åndelig bevidsthedsmæssigt ligner jeg ham noget mere eller har jeg forstået ham noget bedre end den dawkins udgave af tænkning I er et offer for
ole bjørn: Einstein metafor: "Subtle is the Lord, but malicious He is not." Einsteins egen forklaring af metaforen: "Nature hides her secret because of her essential loftiness, but not by means of ruse."
ole bjørn: Tydeligere kan det vel ikke siges, at al Einsteins snak om religion blot var metaforer for naturvidenskabelige betragtninger.
ole bjørn: Dette forstår enhver fysiker, men ingen religiøse fantaster, der helt mangler forståelse for Einsteins tankeverden (også).
Arne Thomsen: Det falder da fint i tråd med de citater, jeg har hæftet mig ved.
Arne Thomsen: Din dom over andre menneskers forståelse rammer dig selv
[x] Hanskrist: einsteins snak om religion er ikke blot metafor for naturvidenskabelige betragtninger,, ha ha ha lol bjørn
[x] Hanskrist: en lige så stor fadæse som igår,, forstår du overhovedet noget af det hele bjørn,, forstår du videnskabsteori overhovedet
[x] Hanskrist: forstå dog for pokker at einstein ikke havde fået videnskab på hjernen som I nu i dag har fået det
[x] Hanskrist: igår var det naturvidenskab der nærmest havde skabt universet og i dag er einsteins snak om religion blot metafor for naturvidenskabelige betragtninger,,, hjælp mand dog,, læser du overhovedet hvad einstein skriver,, du forstår det ihvertfald ikke
[x] Hanskrist: jeg vil advare dig kraftigt imod at skrive en bog om erkendelsesteori
[x] Hanskrist: ihvertfald må du først sende den til nærlæsning hos mig, så du ikke bliver stegt offentligt

[x] Hanskrist: tilsyneladende har du ikke forstået en hujende fis af det hele bjørn
ole bjørn: Arne, du kan da bilde dig selv alt muligt ind, men du er milevidt fra at forstå Einsteins brug af metaforer. Du mangler simpelthen den fysiske baggrundsviden. Alle fysikere bruger metaforer for at forklare deres tanker om universet.
[x] Hanskrist: ja du har sgu da intet forstået bjørn, når du skriver: "einsteins snak om religion blot metafor for naturvidenskabelige betragtninger"" ha ha ha lol
[x] Hanskrist: dermed viser du at du ikke erkendelsesteoretisk kan ressonere som einstein og alle andre gør det
[x] Hanskrist: hvis du tror hvad du skriver der, har du misforstået einstein
ole bjørn: De bruger begreber fra dagligsproget, men de bruger dem som referencer til noget helt andet end, hvad folk tror. Einstein og Bohr brugte begge ordet Gud som synonym for universets lovmæssighed.
ole bjørn: Det fremgår tydeligt af alle Einstein biografier, at al snak om religion dækkede over naturvidenskabelige og naturfilosofiske begreber.
[x] Hanskrist: jamen du har sgu da ikke en hujende fis forstand på naturfilosofi lille bjørn som simon ej heller
ole bjørn: Derfor måtte han gang på gang erklære, at han ikke var religiøs i den almindelige forstand af ordet.
[x] Hanskrist: og når einstein taler om religion er han bestemt ikke kun inde på gud som synonym for universets lovmæssighed,
[x] Hanskrist: idiot bjørn,, arne har sgu da aldrig påstået at einstein var religiøs i almindelig forstand og arne er da ej heller religiøs i almindelig forstand,, og hvem er det iøvrigt
[x] Hanskrist: kære svenske dorske bjørn du er simpelthen for dum
ole bjørn: Du kan trøste dig med, at Einstein i dag er ligeglad med, hvad religiøse fantaster tror om ham, for han troede heller ikke på et liv efter døden, som han flere gange har understreget i skrifter og interviews.
Arne Thomsen: "Alle fysikere bruger metaforer for at forklare deres tanker om universet." Skulle det være en nyhed, kloge Ole?
[x] Hanskrist: du har simpelthen fået naturvidenskab på hjernen bjørn,, og om noget einstein havde ikke naturvidenskab på hjernen som du opfatter dette
[x] Hanskrist: hvem taler om liv efter døden


så var bjørnen i klemme igen og ja han gør som så ofte før, så afsporer han debatten og taler pludselig i øst og vest
[x] Hanskrist: kan du se det bjørn,, lige så snart der er noget konkret, så smutter du
[x] Hanskrist: tilsvining,,ha ha ha lol
[x] Hanskrist: hvorfor er du bange for at læse en artikel af einstein hvor han berør religiøse spørgsmål
[x] Hanskrist: gør det for ondt bjørn
ole bjørn: Næh, jeg har intet behov for at tilbagevise dine løgne. Jeg har fuld tillid til, at andre selv kan vurdere forskellen på vores udtalelser.
[x] Hanskrist: er det farligt ikke at have talt sandt om einstein
[x] Hanskrist: jamen hvorfor er du hoppet over til personlige beskyldninger, vupti pludselig midt i en debat sprang du væk fra debatten og begyndte at tale om noget uvedkommende,, 3. gang du gør det idag
[x] Hanskrist: er det når jorden brænder under dig bjørn
[x] Hanskrist: har du dårlig samvittighed
[x] Hanskrist: siden du som en barnerumpe appellerer til at publikum holder med dig og fysiker du taler med er enige med dig
[x] Hanskrist: kan du se at du ikke engang ville kunne bestå logik og argumentationsteori på første semester
ole bjørn:
[x] Hanskrist: du er elendig i dine argumenter som stort set alle er ugyldige
[x] Hanskrist: du er glat som en ål
[x] Hanskrist: du er en bange bjørn
ole bjørn:
[x] Hanskrist: du ved godt du har været for højtråbende og for unuanceret og sagt mange ting der ikke holder men som er bullshit
[x] Hanskrist: derfor tør du ikke læse sammen med mig og andre om de skulle ha lyst, en af einsteins artikler hvor religion behandles
[x] Hanskrist: som en af mine venner siger, Hans du må aldrig trænge folk op i en krog uden at levne dem en flugtvej,, okay bjørn,, du får lov at smutte, jeg skal nok lade mit forslag falde og vi lader som om jeg ikke har skrevet det
ole bjørn:
[x] Hanskrist: så smut du bare bjørn
[x] Hanskrist: jamen det er en naturlig forsvarsreaktion at blive pludselig meget søvning og uoplagt hvis man står overfor noget man ikke kan takle
[x] Hanskrist: You may call me an agnostic, but I do not share the crusading spirit of the professional atheist whose fervor is mostly due to a painful act of liberation from the fetters of religious indoctrination received in youth
[x] Hanskrist: I prefer an attitude of humility corresponding to the weakness of our intellectual understanding of nature and of our own being
[x] Hanskrist: I do not share the crusading spirit of the professional atheist
[x] Hanskrist: jeg bryder mig ikke om bjørn og simon og dawkins felttog
[x] Hanskrist: om noget disse 3 mfl er det vi kan kalde professionelle ateister
[x] Hanskrist: disse professionelle ateisters bibel er videnskab, videnskab videnskab, nu skal mennesket fodres med videnskab
[x] Hanskrist: og det dækker samtlige menneskets behov
[x] Hanskrist: i den sammenhæng kunne det være sjov at høre hvad einstein siger om videnskab og om viden
[x] Hanskrist: har viden og videnskab den samme altafgørende rolle hos einstein,, nej han er verdensberømt for sin kritik
[x] Hanskrist: han er Kant-iansk præget
[x] Hanskrist: men einstein er ikke nogen ørn sådan rent teologisk eller religiøst, men dog værd at lytte til, men det er jo bestemt ikke hans fagområde ses tydeligt, men han formår det bedre og mere nuanceret end dawkins
[x] Hanskrist: knock out til bjørnen: "In view of such harmony in the cosmos which I, with my limited human mind, am able to recognize, there are yet people who say there is no God. But what really makes me angry is that they quote me for the support of such views.
[x] Hanskrist: bjørn har tabt på teknisk knock out allerede i begyndelsen af 3. omgang
[x] Hanskrist: i de mange år, siden 2003 jeg har debatteret er dette et af højdepunkterne, det største gennembrud, hvor der kommer en afgørelse på en tvist, og man ser hvem der står som taber
[x] Hanskrist: bjørn har ifølge ham selv læst og studeret einstein hele livet, men tydeligvis ikke fattet en disse
[x] Hanskrist: unuanceret, firkantet og rendende rundt med misforståelser som han udbredt om einstein,, tænk bare på hvor meget bullshit han fik sagt om einstein og religion, som han har trukket i land på nu i to dage
[x] Hanskrist: I'm not an atheist. I don't think I can call myself a pantheist
[x] Hanskrist: The fanatical atheists," Einstein said in correspondence, "are like slaves who are still feeling the weight of their chains which they have thrown off after hard struggle.
[x] Hanskrist: They are creatures who—in their grudge against traditional religion as the 'opium of the masses'—cannot hear the music of the spheres

[x] Hanskrist: Although he did not believe in a personal God, he indicated that he would never seek to combat such belief because "such a belief seems to me preferable to the lack of any transcendental outlook
[x] Hanskrist: dog har han ikke sparet på krudtet om hvor barnligt han fandt troen på en personlig gud eller guddom,, men dette skyldes altsammen manglende teologisk forståelse,, da personlig gud ikke betyder at gud findes som en person, men at vi kender gud personlig
[x] Hanskrist: og at personlighedens skær over vores ansigt endda gives os af det vi forstår ved gud
[x] Hanskrist: vores ansigt og ansigtsudtryk som det formes når det evige eller kosmos får lov at gøre sig gældende i vores liv
[x] Hanskrist: andre mennesker kan forme og bestemme vores ansigtsudtryk via billigelse og misbilligelse, men ansigtet er helligt, det er nemlig Kristus det Guds billede vi er skabte i, så det må ikke kun bestemmes vilkårligt sociomorft
[x] Hanskrist: og her kommer spørgsmålet om magt og manipulation, og kærlighed og mål ind i billedet
[x] Hanskrist: mennesket skal behandles som et mål i sig selv og aldrig blot som et middel
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11746 - 09/12/2011 15:46 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Masser af de citater du rereferer til har intet med gud at gøre, de er metaforer - ligesom henvisningen til guds terninger.
Troende her og dér knytter skam tit relativitetsteorien til moralsk relativisme, mens der ingen konsekvenser er at drage af relativitetsteorien. I 41 skr. manden flg.:

"Naturvidenskab kan kun give viden om hvad der er, ikke om hvad der bør være, og uden for dens domæne bliver værdidomme af enhver art nødvendige." (citeret efter Kragh op.cit).

Du har så tit blandet naturvidenskaben med idéer du godt kan lide om en større mening med livet, idéer om et velordnet univers osv.osv. Det er den slags, der begrænser din interesse til udelukkende en romantisk-religiøs overnaturlig tro, der i dine fortsæt fjerner sig yderligere fra en videnskabelig arbejdsmetode og redelighed.

Det er ikke videnskaber men derimod troende selv der hiver elementer ud af videnskabelige arbejder og blander dem med troen de dyrker, og produktet blir som regel noget fordrukkent sludder.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (09/12/2011 15:48)
Top Svar Citer
#11747 - 09/12/2011 17:22 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Var Einstein religiøs?

I hvert fald ikke i traditionel forstand, som tilhænger af en etableret religion, kan man jo tydelig læse ud af citaterne.

Flere har beskæftiget sig med spørgsmålet.
Her er en:
http://www.newscientist.com/blog/space/2008/05/was-einstein-religious.html

Forfatteren, Maggie McKee, slutter med ordene (Einsteins):
Citat:
A knowledge of the existence of something we cannot penetrate, of the manifestations of the profoundest reason and the most radiant beauty, which are only accessible to our reason in their most elementary forms - it is this knowledge and this emotion that constitute the truly religious attitude; in this sense, and in this alone, I am a deeply religious man.

Der er også nogle ret interessante kommentarer i denne NewScientist Blog.

Mit kendskab til Einsteins forhold til religiøsitet er spinkelt, men det, jeg læser her, svarer da rigtig godt til det indtryk jeg allerede havde fået - og som har min dybe sympati smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/12/2011 17:25)
Top Svar Citer
#11748 - 09/12/2011 17:54 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

"I hvert fald ikke i traditionel forstand, som tilhænger af en etableret religion, kan man jo tydelig læse ud af citaterne".

- Hvad er det du mener at forklare, med alle dine citater - taget udfra en helhed du ikke kender?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11749 - 09/12/2011 23:39 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3650
Sted: Nørresundby
Michael: Hej satan. Definér mig.
Michael: Man bør altid lytte. Lyt til hvad som helst. Kun ved at lytte forståe man.
Michael: Danmark mod Sverige. Endelig en rigtig kamp, så vi kan se hvad de er værd. Hvilken værdi har det at vinde iover et underlegent hold. :
Michael:
Michael: Farvel igen, Satan.
Michael: jeg vil vædde en million på, at Hanskrist tror, at det er ham jeg taler til. Det er det ikke.
[x] Hanskrist: nej nej det er da tydeligt at du taler med dig selv
[x] Hanskrist: har du også malet fanden på væggen derhjemme
Arne Thomsen: Det ser ud til, at Simon ikke kan holde til flere citater og heller ikke en debat om Einsteins religiøsitet på NewScientist i tråden: Einstein-citater
[x] Hanskrist: måske de smukkeste ord der er formuleret hvis man vel at mærke ikke har en naiv barnlig opfattelse af Gud: Skal sjælen se Gud, så må den også glemme sig selv og miste sig selv. This så længe den ser og erkender sig selv, så længe kan den ikke se eller
[x] Hanskrist: kende Gud. Men når den for Guds skyld opgiver sig selv og lader alle ting fare, så finder den sig igen i Gud, så snart den erkender Gud. Iden den erkender Gud, erkender den i Gud sig selv og alle de ting, den havde skilt sig fra, i fuldkommenhed.
[x] Hanskrist: mennesket kommer altid tilbage til sig selv, når et menneske slipper sig selv, bliver sig selv løs og fri, for at deltage i noget, det være sig Gud, kærligheden eller naturen, da vender det beriget tilbage til sig selv
[x] Hanskrist: det er den måde vi gør erfaringer på og det er derfor Tillich siger at selv og verden ikke kan skilles ad
[x] Hanskrist: knowledge creates a relationship between men, establishes a point of contact; while objective knowledge ends in communication because it belongs to the impersonal world, existential knowledge, on the contrary, presupposes the human personality and leads t
[x] Hanskrist: to communion. så vidt ham Berdyaev
[x] Hanskrist: det sidste til ære for bjørnen der var inde på forholdet
[x] Hanskrist: om blot communication eller communion
[x] Hanskrist: ikke den store communion mellem tiger og bjørn
[x] Hanskrist: men det gør ej heller noget når bare jeg ved at mig og einstein åndeligt set danner communion sammen
[x] Hanskrist: min åndelige samhørighed med einstein skyldes selvfølgelig at den kontinental europæiske filosofi siden Kant i mange år har stået mit hjerte meget nært
[x] Hanskrist: dawkins er opdraget i en ganske anden og fremmed sprogkultur, hvilket man straks høre på den måde han tænker om alting
[x] Hanskrist: også derfor et par sværvægtere og igen skolede i kontinental europæiske filosofi og teologi, Badiou og Zizek ikke lade sig imponere og forstyrre af dawkins togt
[x] Hanskrist: dawkins har kastet sig over religionskritikken uden at kunne en skid filosofi og teologi, ihvertfald ikke tilstrækkeligt til at han kan styre det projekt han har banket op,, kun overfor bibelfundamentaliste
rne kan man tale om en vis berettigelse
[x] Hanskrist: den måde han stiller spørgsmål på og bygger sine foredrag og udsendelser op fortæller alt,, det er vindmøller,, og det er min tid sgu for kostbar til at være beskæftiget med
[x] Hanskrist: iøvrigt har jeg aldrig mødt noget hos dawkins som jeg ikke var rørende enig i, når vi holder os til hans biologi
[x] Hanskrist: ligeledes har jeg alle dage været indædt modstander af kreationisme og intelligent design,, jeg har ikke engang haft sympatier, men igen og igen fundet det dybt komisk at folk der endnu ikke havde forstået evolutionsteorien grundigt, de var så optaget af
[x] Hanskrist: alternative teorier,, hvorfor,, hvad med først at forstå hvad pokker det er evolutionsteorien siger
[x] Hanskrist: hvis Julian Jaynes teori om den moderne bevidstheds (selvbevidstheds) gennembrud holder stik, så er det her vi finder simons guder, før venstre hjernehalvdel får magten ved skrive og læsepulten
[x] Hanskrist: men i stedet guder, kunne vi også sige drømme og arketyper og ideer motiver der gør sig gældende når vi slækker på vores analytiske logiske tænkning
[x] Hanskrist: jeg tror alle mennesker kender til at døse og dagdrømme, hvor der lige går en tid før man bliver helt sig selv og finder ud af hvad der er op og ned
[x] Hanskrist: kreative naturer leger selvfølgelig med denne nære kontakt til underbevidstheden hvor vi slækker ganske lidt på venstre hjernehalvdels dominans og forsøger at få input fra personligt og kollektiv fortrængt materiale
[x] Hanskrist: jeg glemte stemmer,, at høre stemmer, i det ovenfor med drømme og arketyper
[x] Hanskrist: ifølge systemfilosofierne om den tiltagende stigende emergente evolution hvor det højeste system nok er noosfæren eller kultursfæren, men som begynder med den fysiske verden, dernæst den biologiske (organiske sys, og så den psykologiske, bevidste personer
[x] Hanskrist: og den sociale verden, sociale systemer,,
[x] Hanskrist: alt efter ihærdighed kan man selvfølgelig yderlig analysere og dele op i undersystemer,,,
[x] Hanskrist: derfor når vi debatterer med hinanden skal vi passe på at vi ikke taler forbi hinanden og krydser hinanden, for selvfølgelig er ham vi debatterer med altid dummere end os, hvis vi skulle følge bjørnens logik og simons
[x] Hanskrist: af en eller anden grund positionerer de sig altid i den situation
[x] Hanskrist: ole sad på en knold og sang, on the top of the world, og det troede han at gøre med einstein, det viste sig at være en illusion
[x] Hanskrist: dawkins burde med sine ideer om memer kunne genenmskue at han nu er igang med kunstigt at skabe sociale systemer som på en uciviliseret måde gør nøjagtig som bibelfundamentaliste
rne, og dennett lignelse bliver pludselig interessant
[x] Hanskrist: communion fællesskab og samhørighed og fornuft skaber han sgu ikke den gode dawkins, han er ikke en elskelig person, men yders usympatisk
[x] Hanskrist: og de vise ord om at man bliver som dem man farer i flæsket på viser sig endnu engang,,
[x] Hanskrist: ikonet er ikke dawkins men einstein
[x] Hanskrist: einstein er brobyggeren, manden der skaber communion, samhørighed og fællesskab, han har talt så smukt om religion
[x] Hanskrist: dawkins er fanatisk med viden og videnskabs lyksaligheder, hvorimod einstein er en hel anden gemyt her, takket være Kant
[x] Hanskrist: vi siger at mennesket kan ikke leve af brød alene, men mennesket kan ej heller leve af og ud fra viden alene, ifølge einstein og badiou, som er de to der igen og igen slår på dette
[x] Hanskrist: og ja Paulus,, fra en mand Badiou også hente inspiration til sine ideer desangående
[x] Hanskrist: som vores to hjernehalvdele, de to verdener vi tilhører, skal tænkning og tro (metaforer og symboler og levende myter) følges ad
[x] Hanskrist: ånden er i verden som er i ånden,,,derfor sparker Paulus tro og tænkning i trav på samme tid og dette har varet lige siden og ses hos Kant og Einstein

hvad sker der nu de næste par dage efter at vi har taget vindmøllerne fra bjørnen og simon,,, ja de vil nok få abstinenser og tilbagefald
[x] Hanskrist: vil bjørnen fortsat skævvride den måde han præsenterer og repræsenterer einstein på
[x] Hanskrist: skal det fortsat være lige så tendentiøs og uholdbart
[x] Hanskrist: fuldstændig unuanceret og hysterisk og fyldt med direkte misforståelser
[x] Hanskrist: kun metaforer, symboler og myter kan forbinde os direkte med virkeligheden, videnskab adskiller os i første omgang fra virkeligheden og så i anden omgang trænger vi dybere ind i virkeligheden
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 17 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 ... 16 17 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Brand brudt ud pÃ¥ altan i Nordvest i KÃ..
18/04/2024 19:50
Ny ældrereform præsenteres i aften
18/04/2024 18:31
Dansk Erhvervs medarbejdere kan låne ko..
18/04/2024 17:39
Nye slagteri-kollegaer vækker ikke bege..
18/04/2024 17:31
Seks anholdt for røveri, bedrageri og t..
18/04/2024 17:26
Nyheder fra Religion.dk