annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
Kærlighed
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 508 gæster og 262 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 3 af 17 < 1 2 3 4 5 ... 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11710 - 04/12/2011 19:25 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Arne Thomsen]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
Arne Thomsen: Tænk blot på hans billede af "træets grene". Det var vist videnskab, poesi og religion, som Einstein "blandede sammen" .:)
[x] Hanskrist: der er temmelig sikkert ikke ånd eller ånder i astrofysiske forhold, ihvertfald mener einstein ikke dette, en sådan faktor indfører han ikke
Arne Thomsen: Jeg gider ikke høre mere på dine påstande i aften Hanskrist.
[x] Hanskrist: du påstår noget, jeg påstår ikke noget
[x] Hanskrist: jeg bevarer bare en vis logik i det vi taler om
[x] Hanskrist: logik og fornuft, så vi ikke bruger ordene og begreberne frit, men som de er tænkt
Arne Thomsen: Her er det første citat: "Alle religioner, kunst og videnskab er grene på det samme træ".
Arne Thomsen: Det er jeg enig i.
Arne Thomsen: Påstandene her er Einsteins - ikke mine
[x] Hanskrist: dette er korrekt, videnskab er et menneskeligt kulturelt produkt
[x] Hanskrist: men det betyder ikke at naturvidenskab har samme genstand som religion og kunst
[x] Hanskrist: og det betyder ikke at naturvidenskab putter noget bevidsthedsmæssigt, eller åndeligt, ud i den fysiske virkelighed,
[x] Hanskrist: hvis du tror at det betyder at naturvidenskab har som genstand, det spirituelle og bevidsthedsmæssige, åndelige, som religion selvfølgelig har som sin genstand,, så har du misforstået det
Arne Thomsen: Læs dog, hvad der står, og lad være med at skyde min en hel masse i skoene
[x] Hanskrist: jamen kære mand, der står jo nøjagtig som jeg forklarer dig
[x] Hanskrist: og der står ikke at fordi religion har som genstand den menneskelige bevidsthed, ånd, det åndelige spirituelle som sin genstand,, at så har også videnskab de samme forhold som sin genstand,,
[x] Hanskrist: jeg læser netop hvad der står,, du forstår altså ikke hvad der står,, nu må jeg holde med bjørn og simon
[x] Hanskrist: naturvidenskab
[x] Hanskrist: alle religioner, kunst og videnskab er af samme træ, fordi de alle 3 er frugter af den menneskelige ånds frembringelser,,, men der står ikke at fordi religion har det åndelige bevidsthedsmæssige som sin genstand, så har naturvidenskab også dette, for natu
[x] Hanskrist: for naturvidenskab har som sin genstand den fysiske virkelighed
[x] Hanskrist: fordi der skal menneskelig intelligens bevidsthed til for at trænge ind i de fysiske hemmeligheder, atomernes opbygning eksempelvis mmm så betyder dette ikke at der også opereres med noget åndeligt i forbindelse med den fysiske virkelighed
[x] Hanskrist: jeg har sagt det før, du lader nogle insinuationer flyve rundt i luften arne,, det må man ikke
Arne Thomsen: Vrøvl! Du tillægger mig en bestemt mening, som ikke er min - og kalder det insinuationer
[x] Hanskrist: så indgå dog i en seriøs drøftelse af de her forhold,, blot ukritisk bringer du en masse citater af einstein som du ikke vil præcisere hvad dækker over



-------------------
-------------------



Arne Thomsen: Hvorforn i alverden blander du "grenene" sammen? Mon ikke du er helt alene om dét
[x] Hanskrist: jeg har uddybet mit spørgsmål
[x] Hanskrist: fordi du har stillet spørgsmålet, hvad er der før big bang
Arne Thomsen: For mig er det nonsens!
[x] Hanskrist: hvordan er det så at det skal forstås at einstein taler om at det er frugter af samme træ
[x] Hanskrist: jamen einstein siger jo at de er frugter af samme træ
Arne Thomsen: Der er intet om Big Bang i de citater, jeg har kommenteret. Så du er på vildspor.
[x] Hanskrist: jamen einstein siger jo at de er frugter af samme træ
Arne Thomsen: Der er intet om Big Bang i de citater, jeg har kommenteret. Så du er på vildspor.
[x] Hanskrist: nej det er der nemlig ikke
[x] Hanskrist: men du bruger big bang som argument for at spørge, hvad var der så før
[x] Hanskrist: et nonsens spørgsmål ifølge einstein
[x] Hanskrist: men forklar at det er samme træ
[x] Hanskrist: du siger at grenene ikke nødvendigvis har noget med hinanden at gøre, men vi skal ha forklaringen på det du synes er så fantastisk at det er samme træ
Arne Thomsen: Hvis du ikke kan forstå Einstein-citaterne, så spørg dem, der siger, at de er så kloge på dem. For mig er det enkelt og ligetil
[x] Hanskrist: forklar stammen, træet
[x] Hanskrist: nej du forstår ikke en hujende fis arne
[x] Hanskrist: du kan ikke engang forklare stammen eller træet som de har tilfælles
Arne Thomsen: Det kan du ikke gøre dig til dommer over
[x] Hanskrist: det der gør dig så glad,, kan du ikke forklare os andre
[x] Hanskrist: jamen hvad er det så de har tilfælles
[x] Hanskrist: de 3 einstein der nævner
[x] Hanskrist: du glæder dig netop over at einstein sætter dem på det samme træ
[x] Hanskrist: disse grene har det tilfælles at de er vokset ud fra samme træ
[x] Hanskrist: fælles stamme
Arne Thomsen: Slap dog af mand, så kan du sagtens selv forstå det - især hvis du lægger dine fordomme til side et kort øjeblik
[x] Hanskrist: fjols, jeg har sgu da sagt flere gange hvad det dækker over,, og tydeligt at du har læst dette
[x] Hanskrist: du har læst mig, kan jeg se på dine svar her
Arne Thomsen: Og hvis det stadig ikke lykkes dig, så kan OB og Simon sikkert hjælpe dig
[x] Hanskrist: mig fordomme, jeg har ingen fordomme, du har arne og bjørn har og simon har, jeg har i den her sag som den eneste pindet det ud og analyseret det vi taler om og fortalt om kontekst og gyldighedsområdet for disse citater
Arne Thomsen: Pas nu på dit blodtryk! Var det "fjols", du kaldte mig?
[x] Hanskrist: men du kan altså ikke forklare om den fælles stamme,, hvad dt dækker over
[x] Hanskrist: jamen det er du sug da også, du er så fræk og pinlig at du ikke engang vil scrolle
Arne Thomsen: Næh, nok ikke så du kan forstå det, men jeg kan n;-)
[x] Hanskrist: du bringer nogle citater og om noget du anmelder disse citater med superlativer der vil noget, og alligevel kan du ikke forklare os andre, hvad det er du finder så fantastisk i metaforen med træet som du er speciel glad for
[x] Hanskrist: vi aner intet om hvad det er du finder i metaforen om træet og de 3 og vi får det nok ej at vide
Arne Thomsen: Du kan jo fremføre dine problemer i tråden - gerne klart og velovervejet. Så må det jo vise sig, om der er nogen, der kan hjælpe dig
[x] Hanskrist: vi står overfor 2 alvorlige problemer her: 1): hvad er det du arne vil illustrere og mener er så fantastisk i det metafor med træet
[x] Hanskrist: 2). i hvilken sammenhæng har einstein talt og udtalt sig som så
[x] Hanskrist: jeg har ikke brug for hjælp, jeg har fremført og skrevet min mening
[x] Hanskrist: jeg er den eneste der har styr på den her debat, fordi jeg har kendt problemstillingen i mange mange år
Arne Thomsen: Det er ikke mig, der ar skrevet citatet. Det er Albert Einstein. Ham har du nok hørt om
Arne Thomsen: Det er ikke mig, der ar skrevet citatet. Det er Albert Einstein. Ham har du nok hørt om
[x] Hanskrist: nu spør jeg igen,, læser du hvad jeg skriver Arne?
[x] Hanskrist: alt tyder på du ikke læser hvad jeg skriver

[x] Hanskrist: jamen det er dig der kommer med citaterne i en sammenhæng, debatsammenhæng, og du er ikke bange for at sige hvor vild du er med træ metaforen
Arne Thomsen: Ofte er det ikke umagen værd, synes jeg. Sådan er dét
[x] Hanskrist: metaforen falder til jorden, hvis det du har sagt at disse grene ikke kan blandes sammen,, hvis dette er rigtig, så er der ikke en metafor
[x] Hanskrist: så nu har du lige savet den gren du selv sidder på over
[x] Hanskrist: du har igen og igen udtrykt hvor glad du er for det billede, den metafor med træet
[x] Hanskrist: så siger du at de 3 grene ikke må blandes sammen og er det det eneste du kan sige, så er der ikke et billede, metafor på noget tilbage
[x] Hanskrist: og det hele falder til jorden

og det hele falder til jorden
Arne Thomsen: Det er nok Einstein, du skal diskutere med
[x] Hanskrist: så nu har jeg det sort på hvidt og kan droppe at spørge dig mere, for spørgsmålet er her for altid
Arne Thomsen: Ja, måske for dig. For mig er tre grene på den samme stamme enkelt og ligetil umiddelbart.
[x] Hanskrist: du siger at grenene ikke må blandes sammen,, okay,, men de er på samme træ, ellers falder det med en metafor til jorden,,
[x] Hanskrist: fortæl
[x] Hanskrist: hvad er den fælles stamme
[x] Hanskrist: og på samme træ
[x] Hanskrist: hvor er vi
[x] Hanskrist: hvad har de tilfælles trods alt
[x] Hanskrist: den fælles stamme, træet,,
[x] Hanskrist: forklar hvad det skal fortælle os
Arne Thomsen: Hvis du ikke kan udholde, at de er forskellige i det billede Einstein tegner, så er det da alene dit problem.
[x] Hanskrist: jeg har spurgt dig så mange gange og jeg har givet dig min version og spurgt dig om du er enig med mig i min version og bedt dig bare sige ja og nej, og du skrev nonsens
[x] Hanskrist: du forstår det overhovedet ikke arne
[x] Hanskrist: du forstår ikke engang den metafor du er så glad for,, dette er hylemorsomt
[x] Hanskrist: det er virkelig komik på højt plan
[x] Hanskrist: arne bringer en metafor han er glad for, skriver dette flere gange, og så forstår han ikke engang pointen
Arne Thomsen: Videnskab, kunst og religion er alle værdifulde menneskelige frembringelser. Mere indviklet er dét jo ikke
[x] Hanskrist: hvis grenen absolut intet har fælles skulle de jo ikke gro på samme træ og der ville ikke være en metafor
[x] Hanskrist: er det dit bud? og mener du også det er einsteins
[x] Hanskrist: da du bringer einstein citater må vi formode du aner lidt om hvad manden har tænkt
Arne Thomsen: Det fælles er jo det menneskelige. Bild mig ikke ind, at du ikke kan forstå det
[x] Hanskrist: ingen har iøvrigt været mere skeptisk overfor om videnskab var værdifuldt end einstein, han er berømt for at drøfte dette forhold,
Arne Thomsen: Prøv at spørge andre, hvordan de opfatter det.
[x] Hanskrist: arne hold nu op med dit pjat,, jeg har jo redegjort tydeligt hvordan jeg forstår metaforen
[x] Hanskrist: jeg har endda spurgt dig om du var mere eller mindre enig med mig heri, i min tolkning, du skrev blot nonsens
Arne Thomsen: Nej, det har du ikke.
[x] Hanskrist: ha ha, ha ha,, godt jeg har kopieret det og sat det ind som indlæg
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: nu ved jeg så at du simpelthen ikke læser hvad jeg skriver,, ikke så mærkeligt at du er tung at danse med når du overhovedet ikke læser hvad jeg skriver,, ha ha det er så morsomt, en mand debatter og chatter og læser ikke hvad dem han debatterer og chatte
[x] Hanskrist: med skriver
[x] Hanskrist: du er godt nok speciel gamle arne
Arne Thomsen: Tror du, der er andre, der gider?
[x] Hanskrist: du lever i din egen lille verden mand
[x] Hanskrist: du kan jo fortrænge de spørgsmål jeg har stillet dig
[x] Hanskrist: men jeg ved nu at du ikke læser hvad jeg skriver, men jeg ved så også at jeg grundet mindst 6 gentagelser sort på hvidt hvor du får min spørgsmål smidt i hovedet at du nu er bevidst om hvad jeg har spurgt dig om
[x] Hanskrist: jeg har ihvertfald to gange sort på hvidt skrevet til dig, hvor du chattede med mig, hvordan jeg forstod metaforen der med træet,, og så spurgt dig om du kunne tilslutte dig min version
[x] Hanskrist: tænk hvis jeg ikke havde taget kopier og sat dem ind som indlæg i einstein citat tråden
[x] Hanskrist: jeg ved også du har skrevet sådan: Tænk blot på hans billede af "træets grene". Det var vist videnskab, poesi og religion, som Einstein "blandede sammen" .:)
[x] Hanskrist: nu her i denne chat kan de ikke blandes sammen
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11711 - 04/12/2011 20:21 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Hanskrist]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Det er vist ganske tydeligt, at Hanskrist har problemer med dette Einstein-citat:
Citat:
Alle religioner, kunst og videnskab er grene på det samme træ.
Jeg kan ikke få øje på, at der skulle være problemer i umiddelbart at opfatte billedet af disse tre menneskelige egenskaber (eller måske rettere måder at opfatte/opleve verden på), der jo hver har deres eget særpræg.

Det kunne måske være interessant at høre, hvordan også andre end Hanskrist opfatter dette citat blinker

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (04/12/2011 20:40)
Top Svar Citer
#11712 - 04/12/2011 22:44 Re: Einstein-citater [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej igen Arne...

"Der er masser af kilder til Einstein-citater på internettet, og jeg har i denne tråd blot listet nogle få af dem - som dog giver så meget, at der er rigeligt for nok de fleste".

- Ork ja, vi kan finde (mere eller mindre korrekte) citater fra masser af historiske personligheder rundt omkring - men citater gør ingen til ateist eller religiøs troende. Det vigtige her er, hvorfor du tror Einstein var religiøs troende, og ikke mindst, hvorfor det er vigtigt for dig?

Noget andet er at du selvfølgelig er den der må ansvare for meninger du gør til dine, og det burde du kunne forstå betydningen af.
Gør derfor du andre menneskers meninger til dine, da er du og og ikke de den der må kunne argumentere for meningsindholdets rigtighed og relevans - prøv at tænk over princippet i fx. en politisk betydning Arne.

Jeg har kun læst Einsteins & Leopold Infelds "Det moderne verdensbillede" - som beskriver fysikkens udvikling fra Galelei og Newton til relativitetsteori og kvantemekanik -, hvori der bl.a. er et kap. om det filosofiske fundament i betragtninger. Jeg har selvfølgelig læst artikler og hvad ved jeg om fænomenet, ja jeg så for nogle år siden en søndag på DR-2 en længere uds. om Einsteins liv og virke som videnskabsmand og hans privatliv. Og jeg kan slet ikke se hvilke argumenter du og andre religiøse troende dog kunne ha' gemt i ærmet for den slags antagelser du her fremfører - og som jo på ingen måde er nyt. Så når jeg derfor spør' dig, hvor sammenhængen til det du citerer befinder sig (fx. fra hvilke kap. i bøger han skrev), så er det altså ikke fordi jeg ikke selv har en idé om det, mere fordi netop du må ha' en grundlæggende viden derom. Men du synes åbenbart det er en hemmelighed imellem indbyrdes troende, eller måske rettere synes du bare det er lidt kækt igen at få lidt opmærksomhed ved at gentage samme meninger uden på nogen måde at kunne forklare dig nærmere.

Men vi kommer nok ikke videre med at stille spørgsmål til dig, du har jo pr. def. fralagt dig ethvert ansvar for synspunkter du fremmer hist og pist. Ikke desto mindre synes jeg godt nok det er temmelig pinligt, men det må du jo selv leve med..

mvh
Simon


Redigeret af Simon (04/12/2011 22:50)
Top Svar Citer
#11713 - 04/12/2011 23:26 Re: Einstein-citater [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Simon skrev til mig:
Citat:
Noget andet er at du selvfølgelig er den der må ansvare for meninger du gør til dine,-
Det har jeg jo gjort, jeg skrev jo, at jeg er enig med Einsteins ord:
Citat:
Alle religioner, kunst og videnskab er grene på det samme træ.
ved at nævne:
Citat:
Jeg kan ikke få øje på, at der skulle være problemer i umiddelbart at opfatte billedet af disse tre menneskelige egenskaber (eller måske rettere måder at opfatte/opleve verden på), der jo hver har deres eget særpræg.
Og er det ikke tydeligt nok, så melder jeg da gerne ud her og nu, at jeg er enig med Albert Einstein i de her nævnte ord, sådan som jeg har beskrevet, at jeg har opfattet dem (Idet jeg er gået ud fra, at citatet er ægte).

Og så må det vist være på tide, at Simon melder ud, hvad han selv mener om dette citat - og meget gerne også de andre citater, der har været fremme - i stedet for alene at kritisere andres udsagn herom.

Men det kan jo være, at Simon simpelthen ikke er i stand til at have en egen selvstændig mening - eller hvad? blinker

Arne.
Top Svar Citer
#11714 - 05/12/2011 00:38 Re: Einstein-citater [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Jeg kan slet ikke se pointen i det du leverer til "debat" - som tidligere skrevet, skider du i en gammel rede. Så hvad er meningen?

I mine øjne er religioner slet ikke leveringsdygtige med rationelle beskrivelser af naturen, så hvorfor overhovedet blande fysikere ind i din gudetro, hvad skal det til for?

Det er kernespørgsmålet i dit indlæg, Arne. For Einsteins vedk. var han udelukkende intereseret i sit videnskabelige arbejde, og blandede ikke gudespørgsmål ind i arbejdet. Spørgsmål af den art blev han ind imellem forelagt, men det var ikke den slags der optog hans tanker og han blev således ikke drevet af religiøse idéer.

Man kan sige, at religioner gennem tiden i stort omfang har gjort brug af kunstnere fra nær og fjern, for at fremstille troen med æstetisk kunstfærdighed. I sig selv har det skabt mange smukke ting, men igen ville det intet akkurat sige om kunstnernes livssyn - de fik deres løn, og det var det væsentlige for dem.

Jeg synes du blander mange ting sammen for dig selv, sikkert fordi du selv synes det er smukt. Men jeg kan ikke se noget smukt i at blande uens ting sammen i en pærevælling, og nyder ikke produktet.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (05/12/2011 00:48)
Top Svar Citer
annonce
Side 3 af 17 < 1 2 3 4 5 ... 16 17 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
'Oppenheimer' har haft forsinket premier..
29/03/2024 12:30
Storebæltsbroen er lukket i retning mod..
29/03/2024 12:13
Rumænien efterforsker dronelignende fra..
29/03/2024 10:53
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Nyheder fra Religion.dk