annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
1 registreret (1 usynlig), 193 gæster og 176 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 17 < 1 2 3 4 5 6 ... 16 17 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11715 - 05/12/2011 01:00 Re: Einstein-citater [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland

Citat:
I mine øjne er religioner slet ikke leveringsdygtige med rationelle beskrivelser af naturen, så hvorfor overhovedet blande fysikere ind i din gudetro, hvad skal det til for?
"rationelle beskrivelser" blinker - Der er vist nogen, der går i meget små sko - og tillige er nærsynede blinker

Jeg har netop fundet det fulde citat:
Citat:
All religions, arts and sciences are branches of the same tree. All these aspirations are directed toward ennobling man's life, lifting it from the sphere of mere physical existence and leading the individual towards freedom.
Måske det kan hjælpe dig lidt på vej blinker

Arne.

P.S.: "min gudetro"! - gad vide, hvad dét er blinker
P.P.S: "hvad skal det til for?" Ja, du ka' jo ikke spørge Einstein, men hvis du læser lidt flere af citaterne lykkes det dig måske at finde svar blinker
Top Svar Citer
#11716 - 05/12/2011 01:11 Re: Einstein-citater [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683

""rationelle beskrivelser" - Der er vist nogen, der går i meget små sko - og tillige er nærsynede".

- Nej, jeg spørger til meningen med at du blander dine religiøse idéer ind i en fysiskers arbejde?

Men det er du ikke istand til at give os en fornuftig forklaring på?

"All religions, arts and sciences are branches of the same tree. All these aspirations are directed toward ennobling man's life, lifting it from the sphere of mere physical existence and leading the individual towards freedom".

- Fra hvilket værk af Einstein kommer dette, og hvilke spørgsmål står det forbindelse med?

Det hjælper jo ikke meget at du bare gentager dig selv, det kommer der jo ingen fornuftig forklaring ud af, vel Arne?

Du har en tendens til at belyse helheder med enkeltheder, men det er en rigtig dårlig metode Arne, også hvad gælder Einstein!

mvh
Simon


Redigeret af Simon (05/12/2011 01:13)
Top Svar Citer
#11717 - 05/12/2011 02:27 Re: Einstein-citater [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Hvad har Einstein egentlig gjort dig, siden han gang på gang skal gøres til fortaler for også dit religiøse livssyn – du har jo været i gang med dette mange gange før. Der er intet der taler for at Einstein var religiøs, så hvorfor har du ikke i stedet kastet dig over citater fra fx en Desmond Tutu ell. andre troende, der rent faktisk bekender eller bekendte sig til et sådant syn på livet, og velsagtens derfor ville stå dit hjerte nærmere - forstår du spørgsmålet?

Heller ikke videnskab jo bliver til en religion, blot fordi du tolker afdøde videnskabsfolk, der ikke kan forsvare sig, ind i troen, det håber jeg idet mindste du indser.

Mvh
Simon
Top Svar Citer
#11718 - 05/12/2011 03:01 Re: Einstein-citater og spørgsmål til arne [Re: Hanskrist]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3664
Sted: Nørresundby
jeg har ihvertfald to gange sort på hvidt skrevet til dig, hvor du chattede med mig, hvordan jeg forstod metaforen der med træet,, og så spurgt dig om du kunne tilslutte dig min version
[x] Hanskrist: tænk hvis jeg ikke havde taget kopier og sat dem ind som indlæg i einstein citat tråden
[x] Hanskrist: jeg ved også du har skrevet sådan: Tænk blot på hans billede af "træets grene". Det var vist videnskab, poesi og religion, som Einstein "blandede sammen" .:)
[x] Hanskrist: nu her i denne chat kan de ikke blandes sammen
[x] Hanskrist: arne stop nu,, jeg har ikke problem med metaforen om træet med de 3 grene; religioner, kunst og videnskab,,, hvis man har læst så megen filosofihistorie som jeg har... det jeg har problemer med er at du ikke vil drøfte denne metafor, purrer nægter at drøf
[x] Hanskrist: men einstein er jo overhovedet ikke et gemyt som simon eller bjørn eller dawkins
[x] Hanskrist: einstein er bestemt ikke bange for at beskæftige sig med religiøse spørgsmål
[x] Hanskrist: dvs åndelige bevidsthedsmæssige spørgsmål og moralske spørgsmål
[x] Hanskrist: einstein er ikke bange for at give udtryk for den samhørighedsfølelse han erfarer med selv samme univers som han magter at beskrive og forstå hvordan er bygget op
[x] Hanskrist: ja han er endda kendt herfor
[x] Hanskrist: einstein levede med folk der tænkte og kunne tænke, og han ville aldrig begynde at aggitere som dawkins, han afskyede folk der aggiterede
[x] Hanskrist: hvis aggressiv aggitation havde været det miljø einstein omgav sig med, var han aldrig nogensinde nået frem til sine relativitetsteorier,
, det ligger ham så fjernt at blive hysterisk aggiterende
[x] Hanskrist: at aggitere var for einstein og freud, det samme som ikke at være herre i eget hus, det var id'et der sammen med overjeget, kollektiv jeget, kuppet egoet, jeget eller dette at kunne tænke som Kant havde skudt igang
Arne Thomsen: Det er jo stort set også min opfattelse af manden - så hvad er det egentlig, du skælder mig ud for?
[x] Hanskrist: hvad der er galt med dawkins, og H'erne Frank, Busk, bjørn og simon, er svært at sige, men det skal ses som en reaktion imod bibelfundamentalisme
[x] Hanskrist: det kunne du jo dersom du læste hvad jeg skrev allerede ha vidst igår
[x] Hanskrist: eller for flere år siden på religionsdebatten
[x] Hanskrist: men du siger jo at jeg ikke er værd at læse
[x] Hanskrist: hvad jeg skælder dig ud for, er at lade flagre i luften disse citaters rækkevidde og gyldighedsområder
[x] Hanskrist: nu kan vi jo ikke få einstein op iblandt os igen, men ihvertfald ville han jo ikke bryde sig om bibelbælte usa og bibelfundamentalisme
n i usa,,, men uden tvivl ville han ej heller være skinger som dawkins eller unuanceret som dawkins, han ville ihvertfald
Arne Thomsen: Det må du nok hellere diskutere med forfatteren
[x] Hanskrist: ikke bryde sig om dawkins og H-ernes måde at gribe tingene an på
[x] Hanskrist: jo jo men det er jo naturligt at spørge dig hvad du finder i dem siden du roser dem
Arne Thomsen: Og da hane er død, måp det være de mest pålidelige "kendere" i stedet.
Arne Thomsen: Et af hans citater siger noget i retning af, at de skal være så enkle, at også en barpige kan forstå dem umiddelbart.
Arne Thomsen: Det er i den ånd, jeg opfatter hans citater.
Arne Thomsen: Har ikke tid mere. Skal se The Julekalender
[x] Hanskrist:
[x] Hanskrist: en af einsteins slægtninger har fortalt at han havde madame Blavatskys den hemmelige lære,, mener jeg er titlen, med sig på rejser og at den lå på skrivebordet derhjemme
[x] Hanskrist: og at den var fyldt med notater ude i margenen
RoseMarie: Har i stadig gang i Einstein?
[x] Hanskrist: dette passer nøje til den form for religiøsitet han bekender sig til
[x] Hanskrist: han har seriøst drøftet sit eget religiøse syn med Paul Tillich's ditto
[x] Hanskrist: dum er manden ikke, for efter samtalerne med Tillich og Tillich's kritik er der noget der tyder på, ud fra et af hans notater at han skifter lidt syn på forholdene
[x] Hanskrist: men hvis religiøsitet skal forstås som nisser og guder der eksisterer derude, så hører al fornuftig samtale op, al civiliceret samtale op,, og kun bibelfundamentaliste
r og dawkinsterne kan finde på at føre samtalerne på den måde
[x] Hanskrist: det første man lærer i teologi, er at Gud ikke må eksistere og tror man på det, så er man ikke teolog men noget andet, troende måske, med en bestemt form for religiøsitet
[x] Hanskrist: jo jo einstein må betragtes som religiøs i ret mange af dette ords betydning,, og han vil ej heller benægter og han var dybt engageret i religiøse spørgsmål, problemet er vore dages idioter, bibelfundamentaliste
rne ol og så de aggressive ny ateister, beg
[x] Hanskrist: begge disse grupper har ødelagt enhver form for fornuftig tale om de her forhold,,, de er lige tåbelige begge grupper
[x] Hanskrist: einstein var i gemyt overhovedet ikke som simon bjørn dawkins busk og frank og H-erne,,, han ville intet have til fælles med dem, jo dette at afvise bibelfundamentaliste
rne ol
[x] Hanskrist: hverken dawkins eller dennett har haft formatet til at gøre videnskabelige opdagelser der har ændret vores verdensbillede, så i den forstand er de ikke originale, men de har bygget videre på allerede etablerede verdensbilleder og de har udmærket sig og gj
[x] Hanskrist: gjort det godt indenfor allerede etablerede videnskabelige discipliner og paradigmer
[x] Hanskrist: einstein ville gerne positivt drøfte religiøse spørgsmål og religiøse følelser og fortælle om sine
[x] Hanskrist: men han er jo lige så sober som teologerne og det har selvfølgelig ikke noget med en gud i eksistens eller guder
[x] Hanskrist: det er så rablende skør at køre det ned på det plan og det kan vi takke bibelfundamentaliste
rne ol i usa og så dawkins bevægelsen for, og bjørn og simon her i vores andedam
[x] Hanskrist: og bjørnens ide om at citaterne er forkerte oversatte og betyder noget helt andet på engelsk, viser hvor afsindige en ellers rimelig fornuftig mand kan blive når han står overfor at einstein er en hel anderledes gemyt end han selv
[x] Hanskrist: einstein er selvfølgelig en autoritet i bjørnens univers og at skulle læse einsteins syn på religion gør jo ondt ad helvede til på bjørnen
[x] Hanskrist: det hele er endt galt pga dawkins dennett og H-ernes uintelligente reaktion på de religiøse fundamentalister, og der må komme en ny modbevægelse, som fx Badiou og Zizek til at rette op på dette vanvid
[x] Hanskrist: med det einstein vitterlig har sagt, så er han skingrende skør religiøs ifølge simon og bjørn,, problemet for de to er blot at det er einstein der har sagt det, og det gør forfærdeligt ondt på dem
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11719 - 05/12/2011 09:19 Re: Einstein-citater [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
@ Simon:
Citat:
Nej, jeg spørger til meningen med at du blander dine religiøse idéer ind i en fysiskers arbejde?
Du må da vist være tungt opfattende.
Det er da ikke mine religiøse idéer, men "fysikeren" Einsteins, der er tale om (Videnskab - kunst - religioner. Grene på det samme træ).

Det kan du åbenbart ikke udholde at se, ja, du magter end ikke at tage stilling til Einsteins udsagn og forsøger med alle mulige krumspring at slippe udenom blinker

Mit gæt er, at det skyldes, at Einstein er mindre snæversynet end dig smiler

Arne.
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 17 < 1 2 3 4 5 6 ... 16 17 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Syv personer anholdt i antiterroraktion ..
24/04/2024 10:11
43 ansatte i miljøvirksomhed genoptager..
24/04/2024 09:55
Forsyningsformand i Odsherred trækker s..
24/04/2024 09:49
Byen Baltimore har sagsøgt ejer af skib..
24/04/2024 09:17
To kvinder anholdt for ulovligt arbejde ..
24/04/2024 09:15
Nyheder fra Religion.dk