annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15648183
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2379329
Et andet syn 1988801
Jesu ord 1521946
Åndelig Føde 1511041
Galleri
Blue Mind og Green Mind
Hvem er online?
0 registrerede 294 gæster og 50 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 10 af 12 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11648 - 08/11/2011 21:48 Re: Meningen med mit liv [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Hej RoseMarie.

Jeg glæder mig over, at du også gerne ville høre den statsbetalte filosofiprofessors klarlæggelse af begreberne.
Jeg har imidlertid netop fået dette svar fra Vincent:
------
KÆre Arne,

Tak for din mail. Jeg har set din mail, men paletten er så fuld af ting lige nu, at jeg desværre ikke for indeværende har tid til at svare i yderligere detaljer,

Kh

Vincent

------
Så meget fra ham - og det kan man jo så tænke om, hvad man nu vil blinker

At Simon ikke kan udholde spørgsmålet:
Hvad er årsagen til Big Bang?
det siger mig noget om ærlig søgen - eller mangel på samme blinker

M.v.h. Arne smiler


Redigeret af Arne Thomsen (08/11/2011 21:49)
Top Svar Citer
#11649 - 09/11/2011 08:06 Re: Meningen med mit liv [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Du er da godt nok lidt af en skør kugle! ;)

Du stiller via e-mails en mand udenfor debatten spørgsmål til meninger du iøvrigt har broderet debatten med i årevis. Når så du får nøjagtig samme svar som du i repriser har fået fra andre debattører, da broderer du støt videre på mandens e-mailbakke og kanaliserer resultatet ind på debatten her, som var du hans talerør.

Du oplever så en manglende entusiasme omkring den ”kunstneriske” frihed hvormed du faktisk læser svar du modtager, hvor manden tydeligvis ikke helt med samme iver som du, nyder at brodere hele universet med meninger skabt af kun religiøse troende på vor lille "ubetydelige" klode. Han forklarer dig endvidere pænt at han har andre gøremål, og du blir vanen tro bare fornærmet og gengiver endda svaret på debatten.

Vincent: ”Vi indgår bare som en del af eksperimentet efter Big Bang”

Arne: ”men hvis Big Bang skal opfattes som et eksperiment, så synes jeg…osv.”.

- Hvem er det der her konkluderer BB som et eksperiment? Det gør kun du. Hvortil knytter selve spørgsmålet sig derfor, ja hvad er meningen med spørgsmålet, synes du?

Endvidere mangler du helt grundlag for at fabulere noget guddommeligt meningsfyldt ind i tilstanden før BB (også gennem tro), idet der endnu intet meningsfyldt er observeret derude efter BB.
Den slags meninger kom akkurat kun til udtryk i civilisationer hvor meningsdannelser om overnaturlige fænomener (guder) skabtes af mennesket selv - kald det gerne tankeeksperimenter. Og her sidder du så, flere tusinde år efter på en debat og tolker en stigende viden om universet ind i meninger mennesker havde derom for tusinder af år siden.

Kan du ikke forklare meningen dermed, alternativt, hvilket belæg du mener mennesker for flere tusinde år siden vel måtte ha for at forklare et guddommeligt univers ind i dit nutidige livssyn? Giver det virkelig mening? ;)

Mvh
Simon


Redigeret af Simon (09/11/2011 08:12)
Top Svar Citer
#11650 - 09/11/2011 10:43 Re: Meningen med mit liv [Re: Arne Thomsen]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7184
Sted: Sydsjælland
Afsluttende bemærkninger

Spørgsmålet: Hvad er livets mening? kan jo ikke være helt uaktuelt, når et herværende dagblad kan finde på at spørge filosoffer, kunstnere, politikere, idéhistorikere m.fl.

Som jeg opfatter det, må spørgsmålet ses i lyset af konstateringen, at verden ER - og det rejser jo, synes jeg, uundgåeligt spørgsmålet: Hvordan kan det være, at verden ER?

I mindst de sidste 40.000 år har menneskeheden stillet sig selv den slags spørgsmål, som dagbladet nu også gør.

For mig er religionernes skabelsesberetninger poetiske svar, som ofte er af stor skønhed.

Eksempelvis skriver kristendommens evangelist, Johannes:
I begyndelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.
Nu er "Ordet" nok en for primitiv oversættelse af det oprindelige "Logos", som vel også indeholder begrebet: Idé (I vore dage kender vi jo begrebet: Logo - f.eks. Jernbanehjulet med vinger, der i et glimt siger: DSB, som i flyvende fart bringer os frem).

Det kunne få mig til at læse ordene fra Johannes som noget i retning af: Det første var idéen om at skabe verden, idéen var hos skaberen, idéen var skaberen.

Naturvidenskaben har kunnet se bagud i tiden ved at se på "gammelt lys", der har rejst længe langvejs fra, og det har medvirket til teorien om Big Bang, der fører os tilbage til "universets eksplosionsøjeblik", men så heller ikke længere - videnskaben har ikke en skabelsesteori.

Skabelsesberetningerne vidner for mig om menneskets længsel efter at forstå tilværelsen.
Og hvad forståelsen angår, mener jeg, vi har samme muligheder, som myren har for at forstå internettet.
Det betyder jo ikke nødvendigvis, at der ingen forklaring er.
Det betyder jo blot, at en forklaring (hvis den findes) ligger udenfor vor rækkevidde - i hvert fald her og nu - og det kan jo for nogle være "en for stor kamel at sluge" blinker

Men skabelsesberetningerne minder mig også om det fantastiske, det vidunderlige:
At alting ER.

Det er nok for mig, det vækker min kærlighed til verden - det giver mit liv mening smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/11/2011 10:45)
Top Svar Citer
#11651 - 09/11/2011 16:12 Re: Meningen med mit liv [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej du..

"Spørgsmålet: Hvad er livets mening? kan jo ikke være helt uaktuelt, når et herværende dagblad kan finde på at spørge filosoffer, kunstnere, politikere, idéhistorikere m.fl.",

- Ork jo. Svaret er jo: livet har den mening mennesket skaber og tildeler sit liv. Den kan jo være vidt forskellig alt afhængig af samtiden, kulturen m.m.

M.a.o. er spørgsmålet forkert, idet du på forhånd konkluderer at livet må ha' en mening, hvilket du intet belæg har for samtidig med at du gør spørgsmålet irrelevant.

Alternativt ku' du istedet mere præcist spørge, hvilken mening en bestemt religion ell. lign. tilskikkede livet?

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11652 - 13/11/2011 16:24 Re: Meningen med mit liv [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

"mindst de sidste 40.000 år har menneskeheden stillet sig selv den slags spørgsmål, som dagbladet nu også gør".

- Nu har der kun eksisteret komplette skriftlige systemer i ca. 6000 år, mens tegn og "(fri-)mærker" muligvis har eksisteret i ca. 30.000 år, og dvs. en ret ukomplet formidling af information - der ganske rigtigt overlader en troende til at tro rigtig meget.
M.a.o. kan vi ikke være sikre på hvad mennesker i de tidligste kulturer egentlig tænkte og forestillede sig, ej heller hvilke kritiske synspunkter og tanker der blev stillet over bålene, før de mere præcise og langt senere skriftkilder lod sig overleve(re).

1) Hvor har du fra, at mennesker fra år -6000 og videre tilbage til år -40000, tolkede og diskuterede en mening med deres liv?

2) Er dette så fundamentet for din egen tro på noget guddommeligt meningsfyldt - at mennesker i tidlige kulturformer ikke forstod naturen, og derfor tolkede den som en bevidsthed der havde bestemte hensigter?

mvh
Simon


Redigeret af Simon (13/11/2011 16:25)
Top Svar Citer
annonce
Side 10 af 12 < 1 2 ... 8 9 10 11 12 >


Seneste indlæg
Lad os undersøge islam...
af ABC
18/04/2024 16:13
Tanker - idéer - visioner.
af Tikka
18/04/2024 15:58
Til papirkurven?
af Arne Thomsen
18/04/2024 13:00
Er der noget nyt under solen...
af ABC
17/04/2024 15:12
Eid-Al-Fitr
af somo
16/04/2024 18:49
Nyheder fra DR
Omkring halvdelen blev sorteret fra: 12 ..
18/04/2024 23:15
Atalanta sender Liverpool ud af Europa L..
18/04/2024 22:54
Tre mænd varetægtsfængslet efter poli..
18/04/2024 21:15
Tagbrand i Nordvest i København: Tre op..
18/04/2024 20:36
Polsk mand mistænkt for spionage i plot..
18/04/2024 20:12
Nyheder fra Religion.dk