annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15683607
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381898
Et andet syn 1991544
Åndelig Føde 1524281
Jesu ord 1523334
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, Hanskrist 219 gæster og 159 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 23 af 37 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 36 37 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11571 - 25/10/2011 12:16 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: treram]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7200
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Du skriver:
Citat:
Mit oplæg går ud på at hvis der er en god gud som de troende
påstår der er og som hjælper syge mennesker, så er han et dumt svin da han så alligevel ikke hjælper.
Nu regner jeg med, at du heller ikke tror på en Gud, som er "et dumt svin" blinker og i det hele taget, synes jeg, det er nogle meget primitive gudsforestillinger, du fokuserer på (men så er de jo også nemmere at nedgøre blinker ).

Når jeg ser på begrebet, Gud, så er det nok først og fremmest det, vi kalder væren, jeg tænker på - ikke noget på forhånd bestemts væren, men den rene væren.

Det første værende, vi vel kan forestille os, må vist være dét, der var værende, og som "eksploderede" (Big Bang), for en 13-14 milliarder år siden iflg. naturvidenskabens beregninger.

Så hvis jeg skal være ærlig overfor mig selv, er det nok den måske/måske ikke eksisterende årsag til denne oprindelige væren og dennes "eksplosion", der førte til universets i hvert fald over 100 milliarder galakser, samt alt dét, der også er i universet - og tillige den måde alt dette opfører sig på (naturlovene), ordet Gud minder mig om.

Jeg tror, de fleste mennesker af dem, du kalder "de troende" har en mindst lige så uklar opfattelse af, hvad vi sædvanligvis kalder skabelsen, som jeg har.
Jeg tror, at den opfattelse, der dominerer, er: Der er mere mellem himmel og jord...
http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=mere%20mellem%20himmel%20og%20jord

Jeg tror også, at det netop er dét, der har udviklet sig til de forskellige religioner - snarere end din forklaring:
Citat:
Religionerne er så opstået langsomt udviklet fra menneskets bejlen til forskellige trofæer som så har udviklet sig ..

Og når du kommer ind på beretningerne om Jesus, så er det snarere ordene fra den gamle jødedom, om at "du skal elske din næste, som dig selv", han udvider til, at næsten nu ikke længere bare er de nærmeste, men enhver, du møder på din vej (og måske han endda i virkeligheden har villet udvide kærligheden til alt, hvad der er omkring dig).

Er det "storhedsvanvid" i en "syg hjerne"?
Jeg synes det ikke.

Bortset fra ordet "skal", som jeg tror oprindeligt ikke var en ordre, men derimod et tilbud, så er det netop dét, der inspirerer mig i overleveringerne om Jesus - og som jeg synes forstærkes af oplevelsen af vidunderet/miraklet: Verden ER!

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (25/10/2011 12:16)
Top Svar Citer
#11572 - 25/10/2011 12:34 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: treram]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Og hvilke meninger er der så med vort liv??


- Meningen med alt bevidst liv er at nå den forenende erkendelse af det Absolutte.
Top Svar Citer
#11573 - 25/10/2011 15:04 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Arne

Jeg forsøger at følge med i denne debattråd, og jeres debat her får mig til at lære, til at tænke og til at blive inspireret til yderligere læring og tankegang smiler

Du skriver her i dit sidste indlæg:

Citat:
Bortset fra ordet "skal", som jeg tror oprindeligt ikke var en ordre, men derimod et tilbud, så er det netop dét, der inspirerer mig i overleveringerne om Jesus - og som jeg synes forstærkes af oplevelsen af vidunderet/miraklet: Verden ER!


... ja, næstekærlighedsbuddet er også det, der får mig til at opleve en mildhed og en taknemmelighed overfor mennesker og livet som sådan ... og ja, den mildhed og taknemmelighed forstærker oplevelsen af vidunderet/miraklet: Verden ER ... og så vil jeg fortsætte: ... OG at verden hele tiden bliver til.

KNUS fra RoseMarie ... i verden ler
Top Svar Citer
#11574 - 25/10/2011 15:09 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Anonym]
Anonym
Uregistreret

Kære treram,
Når du spørger, hvilke meninger der er med vort liv?

Kan jeg kun finde et overordnet svar:

At give og modtage KÆRLIGHED

Som jeg forstår begrebet kærlighed i denne forbindelse, må det udvides til alt levende ... og ikke "bare" til vore nærmeste.

Som jeg læser Arne og Thomas er vi vist på bølgelængde her. ...

Også som jeg ser det, ér der den helt samme flamme indlagt i hvert enkelt menneske,

Så er det op til hver og én at nære denne flamme, og en start kunne jo være at vise venlighed - også overfor de, som ikke er på ganske samme stade som én selv. ...

For at undgå misforståelser her, må jeg understrege, at jeg IKKE dømmer om hver enkelts ståsted. ...

Givende kunne det imidlertid næsten ikke undgå at være, hvis man engang imellem tillader sig i stilhed at "kigge indad" - for vi spørger vel alle os selv ind imellem, hvad meningen er med vort liv? ... og måske findes svaret bedst i stilhed og med lydhørhed? ...

m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#11575 - 25/10/2011 20:30 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Anonym]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Kære Zenia.

Det er en meget fornuftig mening at have med sit liv, det kan jeg skam fuldt ud tilslutte mig.

Angåendee din indlagte "flamme" er jeg ikke på bølgelængde, men det kan da være jeg tager fejl om hvad din flamme er for een.

Vi står alle på forskellige stader, og har forskellige meninger om livet og dets opståen, i årtier har kirken tæsket religionen ind i folket, dette kan jeg ikke acceptere, det er vold mod mennesket og de børn der skal bringes ind under religionens svedne vinger med vold og magt-konfirmation, men det ved du vist nok jeg er imod og det kan gøre mig så arrig, når præsterne tillades at udføre deres fangst i skolen, selvom det er forbudt at missionere i den danske folkeskole.

Jeg har været i situationer hvor jeg også har spurgt mig selv, hvad er egentlig meningen med mit liv, men mest i situationer hvor jeg har været døden nær og det er sket et par gange, jeg syntes ikke at jeg fortjente at være så syg og jeg kæmpede mig igennem og blev rask så hurtigt at lægerne blev overrasket.

Nogle behøver ikke hjælp fra religionens verden for at leve et godt og indholdsrigt liv, det er sikket svært at forstå for de troende, som klæber til deres tro på hvad??? ingen ved, og ingen får det nogensinde at vide, der findes ingen beviser når det gælder tro.



_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
annonce
Side 23 af 37 < 1 2 ... 21 22 23 24 25 ... 36 37 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af ABC
24/04/2024 19:53
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Medicinrådet anbefaler medicin til beha..
24/04/2024 19:55
Den uvildige Elbit-undersøgelse bliver ..
24/04/2024 18:58
Genopdaget Klimt-maleri solgt for 224 mi..
24/04/2024 18:08
SF er ude forhandlinger om ny handicapaf..
24/04/2024 18:07
Mand varetægtsfængslet efter dødsulyk..
24/04/2024 18:03
Nyheder fra Religion.dk