annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15688161
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382249
Et andet syn 1991849
Åndelig Føde 1525554
Jesu ord 1523505
Galleri
Himmellandskab
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, ABC 439 gæster og 153 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 7 af 13 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#10564 - 23/12/2010 01:59 Re: Guru Michael i chat med RoseMarie Anne HansKrist [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3668
Sted: Nørresundby
Jesus selv som værende Guds Ordets begivenhed og realitet i vores liv rækker meget videre end til hvad forfattere til nogle teologiske biografier har skrevet lang tid efter Jesu død.

Du vanhelliger Jesu ord fra evangelierne, ved konstant at få dem vendt som en moralsk pegefinger, som noget i etisk forstand negativt, og underskudsagtigt, der begrænser mennesket og sætter grænser for og hæmmer menneskets åndsliv og spiritualitet.

Så godt vi har Paulus til at vise os urmenighedernes Kristustro.

Jesus binder Gudsriget til sin egen person, han er sandheden og vejen og livet. Gud er altså ikke tavs; i mennesket Jesus Kristus har vi Guds kald, Gud der kalder os, Guds Ord til os, og vi har bare at svare igen, respondere og reagere herpå.

omskåret er den som er det i sit hjerte, i Ånden, ikke efter bogstaven


jeg vil udgyde min Aand over alt Kød, eders Sønner og eders Døtre skal profetere, eders gamle skal drømme Drømme og eders unge skue Syner; Joel

Den kristne etik er bygget på en overskudssituation og en tilførelse af Guds ånd og ikke på at ånden udelukkende og i et og alt afstemmes i henhold til tilfældige kanoniske bogstaveligheder, dette er netop en form for fundamentalisme Jesus ikke kunne godt med, men da de skrives lang tid efter hans død kan manden jo ikke forsvarer sig herimod, kun sandhedens ånd og Helligånden, Guds ånd, kan hjælpe os her.

Du forstår slet ikke det opbyggelige i Jesu ordene som Guds ord. Du bruger Jesu ord konstant som farisæerne brugte moseloven, den der konstante moralske pegefinger rettet imod andre mennesker.

Kristendommen var opstået lang tid før de der evangelier overhovedet var påtænkt.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#10565 - 23/12/2010 02:30 Re: Guru Michael i chat med RoseMarie Anne HansKrist [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Jesus gik ikke med mundkurv på, Hanskrist. Det er ikke hans kød, der blev hængt på korset, der er ordet. Han sagde selv, at kødet ingen gavn gør, men at hans ord er ånd og liv.

Hvis du ikke kan høre Guds ord, så er du ikke af Gud. Men den, der er af Gud, hører Guds ord.

Du har altid vendt dig mod ordene og ment, at de blot er nogle forfatteres ord, ikke Jesus'... for du kan ikke høre, hvilken himmelsk storslåethed de er af. Du forguder et navn og hykler en tro på dette navn, men mandens ord afviser du som værende 'teologiske biografier'.

Gud er ikke tavs, nej, men han forlanger vores hjertets åbenhed for de ord, Hans Søn ofrede sig for at tale. Og heraf vores lydighed. Din bladren frem og tilbage i Freuds teorier har intet - intet! - at gøre med Guds ord.

Men hvis du ikke kan tage imod ånden i de ord, som du afviser som 'teologiske biografier', så kan ingen hjælpe dig. For at tage imod disse ord er det største, du kan gøre - at få disse ord ud i verden krævede det største offer af dem alle.

Og du fortsætter med at anklage mig på mine motiver. Dit had til ordene har som konsekvens, at du nu også hader den, der holder fast i dem. Læs, hvad du skriver om mig, du aldrig har set - det er et vidnesbyrd om dig selv op i dit åbne ansigt.
Top Svar Citer
#10566 - 23/12/2010 12:46 Re: Guru Michael i chat med RoseMarie Anne HansKrist [Re: Anonym]
Arne Thomsen Online   content
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7202
Sted: Sydsjælland
Hej Hanskrist og Anonym.

Det er imponerende, synes jeg, så længe I kan blive ved at debattere det samme.

Jeg opfatter jer begge, som stærkt inspirerede af kristendommen (for nu ikke at overdrive blinker ) - men på hver jeres måde.

Man kan måske sige det sådan, at Anonym især er inspireret af evangelierne, mens Hanskrist især er inspireret af Paulus' breve.

Man kan måske tilføje, at Anonym især er grebet af den ånd, der gennemsyrer evangeliernes Jesus-ord, mens Hanskrist især er optaget af den særlige tydning af Paulus' breve, som en vist nok kristen eksistentialist og marxist ved navn Berdyaev taler for.

Jeg kan godt følge Anonym's oplevelse af kristendommen, men trods flere forsøg finder jeg det betydeligt vanskeligere at følge, hvad Hanskrist søger at udtrykke.

Det kan naturligvis godt tænkes at være fordi, det, Hanskrist søger at fortælle, simpelthen kræver mere af forstanden (og det er så dér, jeg ikke ka' la' være at tænke: Hvis det ikke kan udtrykkes enkelt og klart, så enhver ka' forstå det, er det så ikke budskabet, der trænger til at afklares? Kristendommmens budskab er vel ikke kun for de intelligente?).

Jeg mener også at forstå, at Hanskrists oplevelse af kristendom, er, at den ophøjer mennesket til frihed og kreativitet (men jeg forstår ikke rigtig hvorfor), mens Anonyms grundoplevelse er guddommelig kærlighed (Kærlighed: Et begreb med mange varianter, men her den rene og uselviske følelse).

Det er vel lige før, man kan sige, at den ene opfattelse fører til Herremennesket, mens den anden fører til Det elskende menneske?
(Jeg har før - uden større held - forsøgt at pejle mig ind på kernen i de to opfattelser, men især Hanskrists rettelser og forklaringer efterlader mig blot endnu mere forvirret).

Nu er det, at kristendommen har mange ansigter, jo ikke just noget nyt.
En løbende TV-serie på DR2 om kristendommens historie viser det til overflod: Kristendommens så vidt forskellige indhold - med og uden statsstøtte - kloden rundt - gennem tiderne (Sydkoreas kristendom, der hylder de velbjergede er vel mindst en ligeså stærk indskrænkning af idéen om næstekærlighed, som den vi så ofte hører fra f. eks. vor hjemlige Søren Krarup).
Men det, jeg savner, er ikke kritikken af andres opfattelsr.
Det, jeg savner, er enkle klare ord, der kan inspirere og begejstre - ikke citater - ikke mystiske og vanskeligt fattelige fremmedord - men egne klare ord.

Den danske folkekirkes og statens gensidige omklamring af hinanden har jo reelt forlængst medført, at næsten alle danskere har vendt kirken ryggen, og alene bruger den til traditionelle højtideligheder, som begravelser, dåb og såkaldt "gudstjeneste" den 24. december om eftermiddagen - før festmåltidet og gaverne blinker

Men selvfølgelig er der inspiration og begejstring at hente i kristendommen.
Det kræver imidlertid, at nogen gør den synlig - og det gør gensidige beskyldninger ikke - heller ikke, hvad der reelt er en statskirke.

For mig er det mest inspirerende i kristendommen (og andre religioner) dét, at man forestiller sig en oprindelig årsag, som kaldes Gud.
Og specielt for kristendommen dét, at denne oprindelige årsag er treenig/trefoldig.
Og så den vidunderlige beretning om, at den anden person i treenigheden lader sig føde som et hjælpeløst menneskebarn, der - meget ydmygt - bedriver store ting her på kloden smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (23/12/2010 12:46)
Top Svar Citer
#10568 - 23/12/2010 16:22 Re: Guru Michael i chat med RoseMarie Anne HansKrist [Re: Arne Thomsen]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hej Arne.
Jeg er bange for at du efterhånden kommer til at finde dig i The Big Bang teorien, idet forskerne jo har gjort nye epokevækkende opdagelser ang. hvordan universet er opstået i forbiundelsen med The Big Bang, men det er muligvis gået din næse forbi.

Eller måske du ikke ønsker at blive informeret om dette, det kan jo vælte hele religionshistorien af pinden, selvom der nok skal være nogle tosser, der ikke vil indrømme dette og hage sig fast i Jesuskrønen med arme og ben.Man skal dæleme ikke tage narresutten fra dem.

Som du måske har set under Gallerier så har jeg pyntet mit "juletræ" så noget kan han da bruges til.

Men kan du have en Glædelig Jul og et Godt Nytår min kære ven.
Og spis og drik nu ikke formeget.

Vi kan stadig se ud af vinduerne her, men ved ikke hvorlænge, sneen hober sig op, godt vi skal være hjemme.


_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#10569 - 23/12/2010 16:53 Re: Guru Michael i chat med RoseMarie Anne HansKrist [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Kære Arne,

Tak for dit perspektiv på min og Hanskrists diskussion. Du har naturligvis ret - det gavner intet at beskylde på livet lys.

Hvis jeg skal forklare kernen i min tro på Jesus, så er den:

At tro på Jesus er at tro manden på hans ord. Det er at lade hans ord, bud og lære gennemvæde hjertet. Dét er selve troen. Kødet gør ingen gavn, men hans ord er ånd og liv (Joh.). Og kernen i dette - hvis vi skal gå endnu længere ind - er kærlighed, medfølelse, uselviskhed.

Dertil kommer meget andet. Forargelserne, verdens had. At blive født påny, ånden der tager bolig i den troende. Og jeg kunne blive ved...

Thomas
Top Svar Citer
annonce
Side 7 af 13 < 1 2 ... 5 6 7 8 9 ... 12 13 >


Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Bager har bagt 25 procent færre hveder ..
25/04/2024 10:53
For femte år i træk: Den danske stat h..
25/04/2024 10:51
KL: Kæmpe hul i miljøskadeloven
25/04/2024 10:17
Lærerstuderende i Skive frygter spøgel..
25/04/2024 10:04
Mand med økse vandrede rundt i Københa..
25/04/2024 09:40
Nyheder fra Religion.dk