annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 12 af 13 < 1 2 ... 10 11 12 13 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11542 - 19/10/2011 23:18 Re: en mulig tilgang/indgang til Nicolas Berdyaev [Re: Anonym]
Lennard Offline
ny
Registeret: 19/10/2011
Indlæg: 1
Jeg har med stor interesse fulgt denne tråd og som kristen kan det undre mig at to med den samme tro, kan ryge sådan i totterne på hinanden.

Når det er sagt, må jeg erklære mig fuldstændig enig i Thomas´ syn på vigtigheden af Jesu ord og at følge i gerninger. At Hanskrist tillægger Paulus så stor vægt er helt fint med mig, men i mine øjne var Paulus på ingen måde ligeså oplyst ej heller grebet af helligånden sådan som Jesus var.

Men tak til jeg begge for spændende læsning og især tak til Thomas for nogle utrolig smukke indlæg som i sandhed viser essensen af kristendom og vigtigheden i at udvise sand kærlighed.
Top Svar Citer
#11543 - 19/10/2011 23:51 Re: en mulig tilgang/indgang til Nicolas Berdyaev [Re: Lennard]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Lennard.

Velkommen til!
Dejligt at "se et nyt ansigt" smiler

Det er dine sidste ord i dit første indlæg, der gør mig så glad, at jeg lige måtte reagere:
Citat:
- vigtigheden i at udvise sand kærlighed.

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#11552 - 23/10/2011 16:15 Re: en mulig tilgang/indgang til Nicolas Berdyaev [Re: Lennard]
Thomas
Uregistreret

Kære Lennard,

Jeg frydes over din feedback. I årevis har jeg forsøgt at slå til lyd for Jesu ord og bud. Jeg har skyet en afgudsdyrkelse af hans navn og i stedet forsøgt at fremme en lydhørhed for hans ord og bud.

Dette betyder, at jeg er blevet udelukket af to "kristne" debatfora og ellers er lagt for spot og hån mange andre steder. Så når jeg hører dine ord - blot én enkelt mands ord - så betyder det meget. - Ja, meget mere end alle de eder og forbandelser jeg har måttet lægge øre til - endda fra teologer, som ofte ellers kalder sig "troende".

Jesu ord ... hører vi disse i hjertet, først da erkender vi, at han er Kristus, sendt af Gud. Denne pointe åbenbarer han også i en af sine sidste ord inden korsfæstelsen.

"Jeg har åbenbaret dit navn for de mennesker, du gav mig fra verden. De var dine, og du gav dem til mig, og de har holdt fast ved dit ord. Nu forstår de, at alt, hvad du har givet mig, er fra dig. For de ord, du gav mig, har jeg givet dem, og de har taget imod dem, og de har i sandhed forstået, at jeg er udgået fra dig, og de er kommet til tro på, at det er dig, der har udsendt mig."
(Johannes 17, 6-8)
Top Svar Citer
#11553 - 23/10/2011 17:01 Re: en mulig tilgang/indgang til Nicolas Berdyaev [Re: Anonym]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3642
Sted: Nørresundby
ja ja thomas, rolig nu,, du er næppe blevet udelukket for at ville holde dig til Jesu ord eller "angrebet" (havnet i hidsig debat) af den grund, men for din hjemmeside og for din helt ukritiske promovering af urevangeliet (igen din hjemmeside). Det var grunden til at du blev fulgt til dørs (havne4de i debat) på religionsdebatten ihvertfald.

Citat:
Freedom is a difficult thing. It is easier to remain in slavery


Og netop Jesus mission var at han ønskede at mennesket smed deres religiøse lænker og bogstavelige læsninger af skrifterne og i stedet orienterede sig imod næstens behov her og nu. Det kostede ham livet at han mente Guds Ånd og Vilje skulle ha primat over loven, kom før loven.

Du har flyttet dig igennem årene og er nu efter hårde debatter fremme ved følgende:

Jesu ord ... hører vi disse i hjertet, først da erkender vi, at han er Kristus, sendt af Gud. citat slut.


Men det virker meget tilfældigt og er ikke nogen god teologisk forståelse, for du har jo også urevangeliet og ester og jan sero har ekim Jesu ordene også som Jesu ord. Som teologisk tænker kan man ikke have denne manipulation med hvad der er Jesu ord; man må lære at stramme sin tænkning op; som Johannes og Paulus fx gør. Gud i vores liv kan ikke afhænge af hvad eftertiden tillægger Jesu at have sagt, Gud kan ikke på den måde spærres inde og da slet ikke vores personlige liv med Gud kan på den måde begrænses i forhold til menneskers forgodtbefindende og skøre ideer om hvad der skal være Jesu ord. Paulus og Johannes prologen er derfor gode at få forstand af.

mvh HansKrist

PS:

Det var åbenbart nødvendigt med lidt spin, men det blev straks gennemskuet.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11555 - 23/10/2011 17:14 Re: en mulig tilgang/indgang til Nicolas Berdyaev [Re: Hanskrist]
Anonym
Uregistreret

Citat:
Og netop Jesus mission var at han ønskede at mennesket smed deres religiøse lænker og bogstavelige læsninger af skrifterne


- Jesus ønskede, at vi smed menneskebudene fra os og i stedet begyndte at efterleve Guds bud; netop disse som han vidner om. Farisæerne levede efter menneskebud. Men vi skal handle efter Jesu ord, som også er Guds ord og bud. Og er kærlighedens og uselviskhedens bud.

"Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham."
(Johannes 14, 21)

Det er om disse bud, jeg vidner. For det er Jesus, jeg citerer. Du kalder det retorisk:

Citat:
religiøse lænker og bogstavelige læsninger


... Og det bliver så din egen sag, ligesom:

Citat:
Det var åbenbart nødvendigt med lidt spin, men det blev straks gennemskuet.


- Er du allerede i gang med dine anklager igen? Forestiller du dig nu, at jeg er Lennard! Dine løgne og dine anklager vidner kun om din frustration og mangel på æreskodeks.

Dernæst: Jeg citerede det Nye Testamente, så se at få skabt et kodeks indeholdende lidt flere æresbegreber end retoriske kneb og insinueringer.
Top Svar Citer
annonce
Side 12 af 13 < 1 2 ... 10 11 12 13 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk