annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15678261
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2381510
Et andet syn 1991201
Jesu ord 1523116
Åndelig Føde 1522482
Galleri
Tiger i form (i Kristus; in Christ)
Hvem er online?
3 registrerede Hanskrist, Arne Thomsen ,(1 usynlig), 202 gæster og 139 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 2 af 12 < 1 2 3 4 ... 11 12 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11424 - 22/09/2011 21:02 Re: Meningen med mit liv [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Citat:
- de spørgsmål man stiller til dine meningers rigtighed og relevans.
og det fra en, der selv spiller med "fordækte kort". cool

Arne
Top Svar Citer
#11427 - 23/09/2011 11:04 Re: Meningen med mit liv [Re: treram]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7197
Sted: Sydsjælland
Hej Treram.

Jeg glæder mig over, at du præsenterer vigtige dele af din holdning til tilværelsen.

Vi ser forskelligt på det at leve livet - og det er jo netop dét, der er det spændende, synes jeg blinker

M.v.h. Arne.
Top Svar Citer
#11428 - 23/09/2011 12:27 Re: Meningen med mit liv [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Du ka' godt spare dig. Der er intet fordækt i den respons og kritik dine meninger møder og ofte har mødt på denne og andre debatter. I debatter konfronteres synspunkter og holdninger, og i mødet med spørgsmål afkræves man naturligt begrundelser for evt. favoriserede standpunkter, og det er bare disse du har det lidt svært med.

At du lægger en masse følelser i meninger du fremmer på debatter og betragter den slags som dine "personlige bekendelser" omkring religiøs overtro, indebærer naturligvis ikke at mennesker omkring dig må føle en masse i ræsonnementer og/eller spørgsmål rettet til disse bekendelsers meningsindhold.

I debatter må vi altså forklare os med fornuftige sammenhængende betragtninger, illustrationer af irrationelle sindbilleder hverken forklarer eller belyser ret meget - og det nytter ikke rigtig at du brokker dig over fornuften Arne ;)

Mvh & god weekend du
Simon
Top Svar Citer
#11429 - 23/09/2011 12:39 Re: Meningen med mit liv [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Go' debattråd, den her smiler ... og sjovt med forskellige svar fra forskellige mennesker med forskellige liv og holdninger.

Meningen med livet er for mig næsten bare sagt med ét eneste ord ... relationer.

Det er der, jeg selv lærer noget om at være menneske i verden. Det er der, jeg lærer noget om livet ... og mangfoldighedens rigdom. Det er der, jeg selv bliver rig smiler

KNUS og varme efter(års)tanker fra RoseMarie


Top Svar Citer
#11430 - 23/09/2011 14:14 Re: Meningen med mit liv [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram...

"Elske en gud og føle mig genelsket: uha ja der må jeg sige totalt fra, jeg har ingen gud(er), og ønsker slet ikke at blive genelsket af et sådant monster. Og man kan sagtens leve et fornuftigt liv uden en afgud, ja man lever et endnu bedre liv, når man ikke har disse tilbørligheder til at lade sig overrumple af en barnetro".

- Er da også en mærkelig forventning at stille til et livs meningsfylde, at meningen må findes ved først at tolke sin livsforståelse ind i gamle kulturers mystik og deres overnaturlige skildringer...

Mange af os føler naturligt stærke bånd til vore børn, familien og vennekredsen, men er fuldt ud istand til at ændre synspunkt dersom processen former sig anderledes end forventningen, hvorfor vi m.a.o. ikke er underlagt statiske livssynsbetragtninger og absolutter, men anerkender at mennesker kan forme livsforståelse vidt forskelligt afhængig af miljøet i stærke kulturformer. Vi lærer os i en vis forstand at leve med forskelle og uensartede livssynsbetragtninger.

I lyset af vestlige demokratier og de udfordringer vi her i denne del af verden imødeser, lærer vi os henad vejen en nuanceret forståelse af kontraster der springer os i øjnene fra uens kulturværdier i samfundet, hvor en form for egalitarisme så er en konsekvens for nogle, mens andre ønsker at fastholde en accept af forskellige grundsyn med dynamiske (fx. kunstneriske) udtryk som udbytte. Også her stiller vi forskellige krav og forventninger til hinanden.

Hos enkelte religiøse grupper ser vi imidlertid en isolationspolitik, hvor en eksplicit livsanskuelse fremhæves som selve fundamentet til forståelsen af meningen med alle menneskers liv - en kulturel ensartethed i kraft af statiske homogene grundsyn, der på ingen måde frembyder kontraster og derfor heller ikke udfordrer den troende udenfor trosanskuelsen. Her skabes så def. af "de andre" og "os", man beskytter m.a.o. den højere mening med livet med en høj mur der skal skærme trosfundamentet fra de truende spørgsmål. Metoden er enkel, man enten udvander eller ignorerer præcise og kritiske spørgsmål, eller leder dem simpelthen bare over på noget andet mindre farligt.

Også i forbindelse med ovenstående klarer vi i dette samfund at leve side om side med mennesker der slet ikke ønsker kritiske udfordringer, men må dog sige, at dersom religiøse mennesker udstiller meninger på debatter, da stilles disse dermed også til kritisk skue. Der ligger fx. intet grundlæggende krav om respekt for synspunkter om en mening med selve livet, hvorfor det fint går an at kritisere de meninger vi udbreder, men altså uden at vi behøver opfatte dette som en kritik af vores person. Opfatter vi kritik af vore synspunkter som en kritik af vores person, da indikerer dette blot vores egen forveksling af personen og meningen personen indtager.

"jeg er et ret så ukompliseret menneske( når bare jeg får min vilje) spøg".

- ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 2 af 12 < 1 2 3 4 ... 11 12 >


Seneste indlæg
Min ”religion”
af Hanskrist
24/04/2024 00:33
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Kom op på bjerget...
af ABC
23/04/2024 13:13
Tanker - idéer - visioner.
af Hanskrist
23/04/2024 11:55
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Ny rekord for antallet af lastbiler med ..
24/04/2024 01:13
Ukrainsk borgmester til indbyggere: Kraf..
24/04/2024 00:52
Sønderjyske-matchvinder i vild guldrus:..
23/04/2024 23:51
31-årig mand død efter skud fra tysk p..
23/04/2024 23:46
Modløse Chelsea får prygl af topholdet..
23/04/2024 23:04
Nyheder fra Religion.dk