annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15540585
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372635
Et andet syn 1981099
Jesu ord 1518507
Åndelig Føde 1466783
Galleri
at rejse er at leve
Hvem er online?
0 registrerede 458 gæster og 143 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 1 af 37 1 2 3 ... 36 37 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11415 - 18/09/2011 10:05 Denne her gjorde indtryk på mig ...
Zenia
Uregistreret

En gammel kinesisk kvinde går hver dag med sit åg med to krukker hængende på nakken efter vand ved bækken. …

Den ene krukke er fin og ren og hel og den bringer hver dag hver en dråbe hjem til den gamle kones husholdning.

Den anden krukke derimod har en revne, så kun det halve af vandet er med hjem – resten er spildt.

Krukken føler sig mindreværdig og en dag klager den sin nød til den gamle kone og siger: ”Jeg er så ked af, at jeg hver dag mister halvdelen af vandet!”

Konen svarer: Hør nu her: Jeg er så glad for dig, for prøv at se de smukke blomster, der er på din side af vejen … og så kig over på den anden, som er helt bar!. … Jeg har de sidste to år haft blomsterfrø med i min lomme, når jeg gik efter vand. Frøene har jeg strøet, og du har med det ”spildte” vand sørget for, at de nu blomstrer i fuldeste flor.

Morale: Selv om ingen af os ér hele, men stadig har revner og sprækker hist og her, har vi dog alle en mission her på Jorden.

God søndag
Zenia
Top Svar Citer
#11416 - 18/09/2011 15:17 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Anonym]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
"Morale: Selv om ingen af os ér hele, men stadig har revner og sprækker hist og her, har vi dog alle en mission her på Jorden".

- Som du selv ser, skaber man selv meninger i livet og derfor også selve meningen med div. missioner. Den erkendelse må vi som mennesker kunne glæde os over, for det viser jo en hel del om menneskets egen skaberevne..;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11417 - 21/09/2011 09:17 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

En dejlig historie - og med en meget smuk morale, synes jeg smiler

Det får mig til at tænke på, hvad det egentlig er for noget med vore mange "historier".

Vi har selvfølgelig den videnskabelige historieskrivning, hvor man ad kritisk vej søger at finde ud af, hvad der rent faktisk er sandt.

Og vi har eventyret, den fiktive hændelse, der ofte alligevel ender med ordene: "og det er ganske vist" - selv om vi alle ved, at det er det netop ikke blinker

Der er også godnat-historierne, som bringer børn ind i drømmeverdenen på en dejlig måde.

Og så er der jo myter, sagn og legender, som vel kan ses som begyndelsen til - eller en del af - egentlig religiøs tro om verdens væren (på alle de områder, hvor vi ikke har viden - ja, i ekstreme holdninger endda på trods af videnskabelg viden).

Mundtlige overleveringer af fortællekunst har vist været en del af menneskets væren meget langt bagud i tiden.

Jeg mener, de er en del af menneskehedens kulturelle rigdom - en rigdom, man nok skal være ret så forsigtig med at undervurdere smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (21/09/2011 09:18)
Top Svar Citer
#11423 - 22/09/2011 19:48 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Arne Thomsen]
Anonym
Uregistreret

Hej Arne,
Tak for din respons. ...

I mine gemmer har jeg følgende beretning (?):

Der var en gang en mand (Nasrudin) som faldt ned fra en klippekant. Hans tøj greb fat i en gren fra et træ, som groede på klippesiden. Han hang der, halvvejs nede, i overhængende fare for at falde ned i en flod som rasede forbi nedenfor.

Manden kiggede op mod himlen, og råbte i angst:
”Er der nogen deroppe?”

En stemme svarede omgående:
”Hvad ønsker du?”

Han svarede:
”Fortæl mig, hvad jeg skal gøre!”
Stemmen sagde:
”Giv slip og fald!”

Manden tænkte sig om et øjeblik, kiggede ned igen, og skreg op mod himlen;

”Er der andre der oppe?”

På dette tidspunkt adskilte træets rødder sig fra jorden...Slut.

Denne her giver grundlag for eftertanke (hos mig i hvert fald) omkring det at tro ... at tvivle ... og at turde slippe kontrollen, når man har fundet sit ståsted. ...

Oplever lige for tiden, at det er et springende punkt for mange af os. ...

Tænker på apostlen Peter, som kunne gå på vandet, indtil tvivlen tog over, eller for os at nå til at være så sikker i vores tro, at vi tør slippe kontrollen og overlade ting til højere magter. ...

En af mine nære veninder har to gange gået på glødende kul og fik kun en lillebitte vabel ved den ene lilletå. ... Det funderer jeg også over og tænker, at dér skal tillid til. ...

Hvis jeg tør gå lidt længere, tænker jeg på, om man kan nå til det stade at kunne hvile i tanken om, at der i alt det tilsyneladende meningsløse, som sker i verden, ér en højere mening, som vi måske "bare" ikke ser, mens vi går her på planeten.? ...

I eftertanke og m.v.h.
Zenia
Top Svar Citer
#11425 - 22/09/2011 22:09 Re: Denne her gjorde indtryk på mig ... [Re: Anonym]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej Zenia.

Det er et vanskeligt emne, du er i gang med, den fuldstændige hengivelse til en tro på en højere magt, kunne man måske kalde det.
Og jeg fornemmer, at det ikke bare er "akademisk interesse" fra din side, men at det er noget dybt eksistentielt.

Det minder mig om historien (sand eller ej) om Poppo og Harald Blåtand:
Citat:
"I det Herrens år 966 omvendte en mand ved navn Poppo danerne til troen. Han bar i overværelse af vidner et stykke hvidglødende jern, der havde form af en handske, uden at blive skadet. Kong Harald, som så dette, opgav sin afgudsdyrkelse og lod sig med hele sit folk omvende til den sande gudsdyrkelse. Poppo blev forfremmet til biskop."
som jeg fandt i Wikipedia.

Der er jo masser af den slags beretninger, og vi plejer vel at trække på skuldrene ad dem.
Men du har jo ret i, synes jeg, at det nok er en lidt for nem måde at forholde sig på.

Og tanken om, at alt har en højere mening, som vi bare ikke kan få øje på, den er jo simpelthen vidunderlig - samtidig med at den hverken kan bevises eller modbevises - men ind imellem vist kan anes smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (22/09/2011 22:10)
Top Svar Citer
annonce
Side 1 af 37 1 2 3 ... 36 37 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af ABC
29/03/2024 08:41
Ramadan-måneden
af ABC
29/03/2024 08:40
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Israel reagerer på ICJ's ordre om nødh..
29/03/2024 10:23
Problemer giver op til 40 minutters læn..
29/03/2024 09:53
Endnu en busulykke i Tyskland - 21 perso..
29/03/2024 09:27
Støtteforening til overvægtige: 'Børn..
29/03/2024 09:05
Grønland har inviteret dansk sundhedsmi..
29/03/2024 09:04
Nyheder fra Religion.dk