annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
Symbol
Hvem er online?
0 registrerede 318 gæster og 306 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 5 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11402 - 09/09/2011 11:12 Re: AT VÆRE RELIGIØS [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej RoseMarie.

Tak for orientering om radioudsendelsen.
Når jeg hører om, hvor maksimalt langsomt den danske folkekirke skal skilles fra staten bli'r jeg irriteret.

At præsterne gerne vil beholde deres trygge statslige tjenestemands-stillinger er jo forståeligt, men kirken blev jo indført af Harald Blåtand for ca. 1000 år siden - nok meget af politiske grunde - som en enevældets kirke, og det er den jo den dag i dag.
Jo, vi har demokratisk valgte menighedsråd (med en meget lav stemmeprocent), men teologisk er vi, "folket", helt uden indflydelse, så folkets kirke blev det aldrig, og samtidig sørger folketinget for, at kirken er sat totalt udenfor politisk indflydelse.
En mere rådden form for folkekirke kan man vel dårligt forestille sig - og det passer vel meget godt sammen med det, du skriver om radioudsendelsens kritik af folkekirken.

Men et meget stort antal mennesker kredser jo - i hvert fald på tidspunkter i deres liv - om det, jeg kalder eksistentielle (ikke "eksistentialistiske") spørgsmål, og de er jo her i nutiden mere en personlig og individuel sag og ikke - som tidligere - længere så meget noget, man flokkes om.
Ja, vi nærmer os vel en situation, hvor de store etablerede religioner mister magt over mennesker.
Det glæder jeg mig over.

Lige nu er det jo så materialistiske markedsmekanismer og økonomisk vækst, der har stor indflydelse på os, men mon ikke også dét "synger på de sidste vers" - bl.a. pga. de stadigt hyppigere finansielle og økonomiske kriser.

Og hvad så?
Det er jo fantastisk spændende, synes jeg.
Hvordan forholde sig til "miraklet", verden, som vi jo selv er en del af?
Hvordan vil vi leve vores liv?
Hvad er vigtigt? - hvad er mindre vigtigt?

Magt over naturen har vi vel stræbt efter siden stenalderen, og det er jo lykkedes så godt, at vi er ved at miste vores eksistensgrundlag.

Vore materielle behov er jo kunstigt oppustede af markedsmekanismerne, så vi dårligt ved, hvad det egentlig er, vi har brug for.
Men det kan vi vel finde ud af smiler

Og hvad skal så være den ånd, vi vil leve vores liv i?

Her skal vi selvfølgelig bruge vores fornuft, men når det drejer sig om at prioritere, hvad der mere vigtigt end andet, så er fornuften jo ikke særlig nyttig, for det er jo en "smagssag", hvad man vil bruge sit liv til.

Det er så her, jeg mener, at en fordomsfri indsigt i de mange religiøse inspirationer, menneskeheden har præsteret gennem tiderne - helt tilbage til shamanerne og frem til nu - kan være værd at have in mente.

Ikke at man skal lave en ny "sammenkogt ret" af udvalgte dele af de forskellige religioner og gøre det til en ny flokreligion, men at de kan bruges som et samlet grundlag, som vi hver især kan hente inspirationer fra (hvis der da er noget, som inspirerer), når vi bruger alle vore evner til at finde/udvikle hver vores egen holdning til tilværelsen smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (09/09/2011 11:13)
Top Svar Citer
#11403 - 09/09/2011 14:42 Re: AT VÆRE RELIGIØS [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

Og hvilke svar/spørgsmål har Simon så herom? Åbenbart ingen!".

- Du skriver dig blind. Hvad du tror om dit og dat, har ganske enkelt ingen betydning - hvis du vil vide noget om verden, må den undersøges og forklares, nøjagtig som videnskab foregår. Din forkærlighed for tro er blot et rigtig dårligt redskab, men det forstår du ikke, men aner det nok..;)

"Tro på" eller "have tillid til sandsynlige forklaringer".

- Du forstår heller ikke forskellen mellem det at du ka' ha' tillid til forklaringsindhold p.a. sandsynliggjorte gode begrundelser, og det at tro uden sandsynlige begrundelser? ;)

Eksempelvis er som tidligt vist præmisserne for dine trosanskuelser ugyldige, det får stor betydning for kvaliteten af din tro. M.a.o. er din tro en rigtig dårlig metode at antage noget om verden omkring dig udfra, hvilket du som angivet ikke forstår, men aner. Du kunne bare ha' undgået visse problemer med bedre metode.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (09/09/2011 14:45)
Top Svar Citer
#11404 - 09/09/2011 15:15 Re: AT VÆRE RELIGIØS [Re: RoseMarie]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej RM..

"Men det, der var specielt i denne udsendelse, synes jeg, var debatten mellem Ole Jensen, Svend Brinkmann og Marie Vejrup Nielsen, hvor de udover naturen også kommer ind på, at tro og religion er ved at indtage markedet som "objekt", "råstof" eller "vare" i en forbruger- og udviklingsmentalitet på samme niveau som så meget andet".

- Har åndrige "forretningsmænd" fra kirkesamfund ikke akkurat altid brugt deres idéer om et åndeligt tankeråstof fra tideligere kultursamfund, som de bare finpudsede og implementerede i en nutid og siden videresolgte mod betaling af andre menneskers opmærksomhed i en kulturs tankesfære?

Det er akkurat et "livssynssupermarked". Der handles med udefinerbare "sjæle" og idéer om "ånder", men selve substansen bunder jo i samme menneskelige tankekonstruktioner tidligere kulturer raffinerede.
Er det ikke bare lidt morsomt, at se idéer der livliggøres i kraft af andre idéer fra mennesket selv, hvor mennesket til sidst tiltror idéen et liv i kraft endnu en idé om tankekonstruktionens egen skaberkraft? ;) Eksempelvis fungere symbolismen jo netop i kraft af beskuerens tankekraft, etc.

mvh
Simon


Redigeret af Simon (09/09/2011 15:21)
Top Svar Citer
#11405 - 09/09/2011 17:31 Re: AT VÆRE RELIGIØS [Re: Simon]
treram Offline
bor her
Registeret: 29/03/2008
Indlæg: 1393
Sted: Sverige/ Thailand
Hejsan.
Det jeg fik ud af udsendelsen var at man nok burde stemme på rød blok, hvis man ønsker en hurtigere adskillelse af stat og kirke, mærkeligt nok ser det ud til at de fleste præster stemmer på rød blok, muligvis uvidende om at de derved underskriver deres egen "dødsdom", men jeg takker dem for det, nu jeg ikke selv må stemme, fordi jeg bor i Sverige.

Formanden for præsteforeningen kunne lkke rigtigt svare på hvad folkekirken egentlig var for en størrelse og hvad den skal stå for.
Om kravet til øget vækst, bekræftede Ole Jensen at vi forbruger alt for meget og at dette ikke kan holde i længden, han mente så vi skulle være solidariske og stå sammen, men typisk nok så tør ingen nævne at det eneste der hælper på dette, er en mere kontrolleret befolkningsvækst, man må simpelt hen få forklaret, at man ikke bare kan blive ved med at øge befolkningen, det bliver dens død.

Og det var synd at Arne ikke havde tid til at høre hele udsendelsen, det er jo een af hans mærkesager med naturen og hærværket på den.
_________________________
mvh.treram
Top Svar Citer
#11407 - 09/09/2011 18:57 Re: AT VÆRE RELIGIØS [Re: treram]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Treram..

"Det jeg fik ud af udsendelsen var at man nok burde stemme på rød blok, hvis man ønsker en hurtigere adskillelse af stat og kirke, mærkeligt nok ser det ud til at de fleste præster stemmer på rød blok, muligvis uvidende om at de derved underskriver deres egen "dødsdom", men jeg takker dem for det, nu jeg ikke selv må stemme, fordi jeg bor i Sverige".

- Det er også en besynderlig forsamling af levebrødspolitikere vi har valget imellem hvert fjerde år, ingen af dem har egentlige idéer om holdbare visioner der vil gavne fremtidens samfund - alt knytter sig til denne leflen for vælgeres egenøkonomi i dette år.
Årsagen til at religiøse er splittet mellem rød og blå blok er muligvis, at konservative kræfter traditionelt ønsker at støtte kulturhistoriske reminiscenser økonomisk, mens mange politikere fra rød blok mere har fokus på det menneskelige nærvær til aktuelle sociale problemer i menneskers virkelighed. Økonomistyring sker ofte med penge der endnu slet ikke findes, hvorfor begge hold forholder sig lige hypotetisk og med irrationale intentioner til fremtidens økonomi. Begge vil skabe øget vækst, men indser ikke at tidligere økonomisk vækst i stigende grad skabte højkonjunkturer på baggrund af eksport af mildt sagt overflødige luxusvarer der sagtens kunne undværes, idet mindste sagtens kan produceres langt billigere udenfor EU.
En sådan bobbel af overophedet økonomi kan ikke vedligeholdes, den må selvsagt briste og finde et leje på nødvendighed. Derfor vil mange mennesker sandsynligt blive gældsatte p.a. nedskrivning, hvor særligt de der belånte ejendomme til over taget til luxusforbrug vil mærke det tydeligere. Derfor er vores fokus for det meste på økonomien, vi vil ikke erkende at vi ved overophedet produktion tl luxusforbrug har gældsat mennesker flere generationer ud i fremtiden. Gennem EU vil vores økonomi blive styret udefra, det sidste vi mangler er bare at få indført euroen. Gennem EU's overretslige kendelser vil vi tillige sikkert se et boom af moskeer med fine minaretter i et ellers sekulært samfund - du ved, er der 2000 kirker, er det så ikke bare ret og rimeligt at der så også findes 2000 minaretter, osv.osv. Dette paradoks kan muligvis flytte fokus lidt til den kristne kirke, men med politikere der sælger ud af befolkningens land alle vegne, vil vi sikkert om ti år køre rundt i kinesiske toge og se kinesisk indført i Brian Mikkelsens kanon - vi er jo så globale og "harmoniserede", ikke sandt? ;)

"Formanden for præsteforeningen kunne lkke rigtigt svare på hvad folkekirken egentlig var for en størrelse og hvad den skal stå for.
Om kravet til øget vækst, bekræftede Ole Jensen at vi forbruger alt for meget og at dette ikke kan holde i længden, han mente så vi skulle være solidariske og stå sammen, men typisk nok så tør ingen nævne at det eneste der hælper på dette, er en mere kontrolleret befolkningsvækst, man må simpelt hen få forklaret, at man ikke bare kan blive ved med at øge befolkningen, det bliver dens død".

- Jah, man kan nu engang ikke producere sig ud af kriser, der i sig selv skabtes ved overproduktion. Man kan derimod forsøge at finde et økonomisk leje hvor folk producerer og tilfredsstiller nødvendige behov lokalt, så man ikke ender med ikke at kunne brødføde sig selv. Men dette kræver imidlertid af man har tanke-, handlings-, og beslutningsdygtige folketingspolitikere, og det har vi ikke. Så vi vil i stigende grad finde os i at skulle købe fødevarer til opskruede priser fra udlandet - ja måske folkekirken ender som folkekøkkener..? ;)

mvh
Simon
Top Svar Citer
annonce
Side 5 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Stormen Nelson raser flere steder i Euro..
29/03/2024 00:31
Israelsk militær: Højtstående Hamas-m..
29/03/2024 00:25
Pavens tætpakkede påskeprogram: Vasker..
28/03/2024 23:53
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Nyheder fra Religion.dk