annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15537295
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2372389
Et andet syn 1980841
Jesu ord 1518425
Åndelig Føde 1465878
Galleri
HansKrist Tigerens Rede :) Have
Hvem er online?
1 registreret Arne Thomsen 313 gæster og 155 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11395 - 08/09/2011 11:36 Re: AT VÆRE RELIGIØS [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland

Citat:
Som du ser, synes Arne jo også (som utrolig mange religiøse mennesker rundt om i verden), at spørgsmål til menneskers positive stilling til religioner helt bør udelukkes, og dette alene fordi han synes at det han kalder "det åndelige" helt bør fredes fra kriticisme.

Det er så, hvad en rationalist når frem til - om mig - bl.a.
Takker for æren - om end misforståelsen er nærmest total smiler

Trosspørgsmål handler jo om emner som:
- Hvor kommer verden fra?
- Hvad er skæbne?
- Hvad er/skal være meningen med mit liv?

Menneskefornuft har jo ingen svar her!
En rationel synsvinkel på sådanne emner giver jo ingen mening blinker

Uanset om man tror på tilfældet, på en af de etablerede religioner, på menneskets uvidenhed, på idéer, anelser, fornemmelser, intuitioner, åbenbaringer - alle tror jo på noget blinker - hvad hjælper logisk analyse så her?

Men de, der tror på rationalitet her, kan jo selvfølgelig altid forsøge sig - og se hvad de når frem til blinker
Det ku' jeg da ikke drømme om at modsætte mig smiler

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/09/2011 11:37)
Top Svar Citer
#11396 - 08/09/2011 12:06 Re: AT VÆRE RELIGIØS [Re: Arne Thomsen]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej Arne..

"Det er så, hvad en rationalist når frem til - om mig".

- Nej, Det er en kvalificering af dine meningers relevans, meninger du har men ikke er.

"Trosspørgsmål handler jo om emner som: Hvor kommer verden fra?. Hvad er skæbne?, Hvad er/skal være meningen med mit liv?".

- Nej, overfor spørgsmål som disse har tro ingen kvalifikation, her må der helt andre værktøjer på banen - tillidsvækkende sandsynlige forklaringer, ikke mindst, mere præcise og kvalificerede spørgsmål!

Du ka' tro lidt i den ene og lige så meget i den anden hånd, uden at det betyder noget.

"Menneskefornuft har jo ingen svar her! En rationel synsvinkel på sådanne emner giver jo ingen mening".

- Og det er altså udfra dette trosindhold du introducerer dine religiøse trosanskuelser som alternativ til viden? ;)

"Uanset om man tror på tilfældet, på en af de etablerede religioner, på menneskets uvidenhed, på idéer, anelser, fornemmelser, intuitioner, åbenbaringer - alle tror jo på noget".

- Nejda, der er en væsensforskel mellem at have tillid til sandsynlige forklaringer og at introducere ubegrundet tro - med henvisning til sine "kvalificerede" følelser, Arne ;)

"Men de, der tror på rationalitet her, kan jo selvfølgelig altid forsøge sig - og se hvad de når frem til. Det ku' jeg da ikke drømme om at modsætte mig".

- Det er dine præmisser for antagelser den er gal med Arne! - intialværdien af din tillid til ubegrundede trosanskuelser er lig 0! Mens det forholder sig ganske anderledes når det gælder kvalificerede antagelser med sandsynlige beskrivelser af verden omkring dig.

Du ville ikke tage skade at lidt fornuft i dine meninger, og ingen ville drømme om at modsætte sig du forsøgte Arne..;)

mvh
Simon


Redigeret af Simon (08/09/2011 12:08)
Top Svar Citer
#11397 - 08/09/2011 15:36 Re: AT VÆRE RELIGIØS [Re: Simon]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Jeg skrev:
Citat:
"Trosspørgsmål handler jo om emner som: Hvor kommer verden fra?. Hvad er skæbne?, Hvad er/skal være meningen med mit liv?"
Hertil svarer Simon:
Citat:
Nej, overfor spørgsmål som disse har tro ingen kvalifikation, her må der helt andre værktøjer på banen - tillidsvækkende sandsynlige forklaringer, ikke mindst, mere præcise og kvalificerede spørgsmål!
Og hvilke svar/spørgsmål har Simon så herom?
Åbenbart ingen!

Jeg skrev:
Citat:
"Uanset om man tror på tilfældet, på en af de etablerede religioner, på menneskets uvidenhed, på idéer, anelser, fornemmelser, intuitioner, åbenbaringer - alle tror jo på noget"
Hertil svarer Simon:
Citat:
Nejda, der er en væsensforskel mellem at have tillid til sandsynlige forklaringer og at introducere ubegrundet tro - med henvisning til sine "kvalificerede" følelser, Arne ;)
"Tro på" eller "have tillid til sandsynlige forklaringer"
Jo da, der er vist "en rationalistisk verden" til forskel blinker

Men hvor er så Simons "sandsynlige forklaringer"?
Nåh nej, de er der jo slet ikke smiler

Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/09/2011 15:36)
Top Svar Citer
#11398 - 08/09/2011 16:04 Re: AT VÆRE RELIGIØS [Re: RoseMarie]
Arne Thomsen Offline
veteran
Registeret: 16/04/2008
Indlæg: 7152
Sted: Sydsjælland
Hej RoseMarie.

Du sendte et link fra netradio om "Religionsrapport":
http://www.dr.dk/radio/player/#seneste/religionsrapport

Jeg fandt frem til udsendselsen, men mistede tålmodigheden undervejs ved at høre - næsten i det uendelige - om hvor maksimalt langsomt, det åbenbart skal gå med at adskille kirke og stat - så jeg fik ikke hørt dét, du henviste til.

Men mon ikke det var nogenlunde det samme, som hvad professor emeritus og dr. theol Ole Jensen i dag skriver i dagbladet Information?:
http://www.information.dk/278387

Jeg glæder mig over citatet fra K.E. Løgstrup:
Citat:
Vi har skabt et samfund, vi ikke har intelligens til.
og fra danske nobelpristager i litteratur Johs.V.Jensen:
Citat:
En almægtig række af håndgribelige mirakler er verden, en fontæne af glæde.

Jeg tvivler på, om Johs.V.Jensen kendte til Jalal al-Din Rumi's:
Citat:
Denne flygtige verden er et sandhedens mirakel -
men fællesskabet - på tværs af århundreder, kulturer og religioner - er jo tydeligt, og glædeligt, synes jeg smiler

M.v.h. Arne.


Redigeret af Arne Thomsen (08/09/2011 16:04)
Top Svar Citer
#11399 - 08/09/2011 19:37 Re: AT VÆRE RELIGIØS [Re: Arne Thomsen]
RoseMarie Offline
bor her
Registeret: 02/05/2009
Indlæg: 1157
Hej Arne

Jo, artiklen i Information siger jo meget af, hvad Ole Jensen også sagde i radioudsendelsen. Men det, der var specielt i denne udsendelse, synes jeg, var debatten mellem Ole Jensen, Svend Brinkmann og Marie Vejrup Nielsen, hvor de udover naturen også kommer ind på, at tro og religion er ved at indtage markedet som "objekt", "råstof" eller "vare" i en forbruger- og udviklingsmentalitet på samme niveau som så meget andet.

Og det var det, jeg synes, var meget sigende ... Netop fordi det religiøse trosmarked promoverer sig ved at nedgøre og ta' afstand fra det åndløse forbrugersamfund ... og så i selv samme åndedrag så gladeligt tilbyder sig i "udviklingsforbrug"???? ... Og her er der noget, der i hvert fald i mine ører, slet ikke hænger sammen ...

Tilbage til Ole Jensen og citaterne af Løgstrup, Johannes V. Jensen og så dit Rumi-citat ... Jo, jeg synes nu, de hænger meget godt sammen på trods af den store tids- og kulturforskel ... ler

Go'e KNUS fra RoseMarie
Top Svar Citer
annonce
Side 4 af 6 < 1 2 3 4 5 6 >


Seneste indlæg
Kærlighedsbevægelsen...
af Anonym
28/03/2024 21:24
Er dette videnskab...
af ABC
28/03/2024 18:17
Ramadan-måneden
af ABC
28/03/2024 18:08
Hvad skal du med Koranen...
af ABC
27/03/2024 13:31
Snyder religionerne?
af ABC
24/03/2024 18:58
Nyheder fra DR
Instruktør bag 'Oppenheimer' bliver rid..
28/03/2024 21:53
Rusland blokerer for FN-overvågning af ..
28/03/2024 21:33
Harvard Universitet fjerner bogbind lave..
28/03/2024 20:48
OL-drømmen var pakket langt væk, men n..
28/03/2024 20:33
Busulykke i Sydafrika tager livet af fle..
28/03/2024 20:16
Nyheder fra Religion.dk