annonce
annonce
(visninger)Populære tråde
Mellemrummet 15688161
Angst – Tro – Håb – Kærlighed 2382249
Et andet syn 1991849
Åndelig Føde 1525554
Jesu ord 1523505
Galleri
Rødhus december
Hvem er online?
2 registrerede Arne Thomsen, ABC 439 gæster og 153 søgemaskiner online.
Key: Admin, Global Mod, Mod
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6
Tråd valgmuligheder ↓
« Forrige tråd
Næste tråd »
#11293 - 15/08/2011 11:40 Re: Når man flytter til et andet land [Re: ole bjørn]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3668
Sted: Nørresundby
er enig med dig i din begejstring for simon's indlæg

men dine malplacerede gylp og mavesure opstød helt ud i den blå luft og ude af kontekst, viser at du har spøgelser i hovedet, i dit sind,

ja hvorfor skriver du følgende:

Citat:
Hverken fantasiguder, teologer eller mystikere kan hjælpe os her.


ingen normal begavet der læser tråden, vil kunne forstå din ud i luften malplacerede og meningsløse ytring der.

Hvad er det Bjørnen gylper op, hvad har du spist og fået galt i halsen, hvad dækker disse mavesure opstød og gylp over????

mvh HansKrist
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11294 - 15/08/2011 14:47 Re: Når man flytter til et andet land [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Hej loverboy..;)

"ja hvorfor skriver du følgende: 'Hverken fantasiguder, teologer eller mystikere kan hjælpe os her'. - ingen normal begavet der læser tråden, vil kunne forstå din ud i luften malplacerede og meningsløse ytring der".

- Nu er du bare forarget over konkretiseringen, for Ole har da helt ret. Hvad har vel teologer og mystikere bidraget med, når vi taler om den politik vi ønsker som grundlag for trivsel i nutid såvel som ud i fremtiden?
Slående er det jo, at ikke kun Arnes tankeverden her er en parallel til realiteter vi omgives af, og hvor fantasierne ingen relevans og betydning har, hvilket jo gang på gang viser sig når spørgsmål rettes imod konkrete beskrivelser af et indlysende forhold mellem meninger om og realiteterne selv. Vi ser aldrig så meget som et forsøg! Det er lidt som om flere her decideret har koblet sig af samfundet, og nu bruger tiden på at fantasere om absolutte moralske bestemmelser i en snæver ramme af fantasier i så konfronterer hinanden med. Du for dit vedk. blander en masse uens forhold du hiver ud af deres egentlige sammenhæng, og betragter tydeligvis siden dette miskmask som kunstneriske skaberværker, ja du betragter sågar dig selv som et åndslys der blæser med generende styrke, og begriber ganske enkelt ikke at mennesker udenfor din fantasiverden ikke anerkender noget så for dig indlysende. Temaet mellem dig og Arne er præcis det samme som temaet er mellem dig og Mich, det er jer selv og intet omkring jer i sætter fokus på. Det komiske træder frem fra skyggen hver gang i indbyrdes kritiserer meningsmodstandere for at være selvcentreret.

Grunden til at Arnes meninger er ligegyldige er blot, at de slet ingen aktuel reference har til konkrete forhold udenfor hans fantasier. Det er jeres fantasiers relevans Ole sætter fingeren på, hvilken betydning jeres fantasiverden har? Men det er da også for galt, tænk at nogen afviser imaginære verdensbilleder med jer selv i fokus, som en interessant og ny iagttagelse, ikke sandt? ;)

Mit forslag er i forbindelse til diskussioner om indvandring/udvandring, at i vender blikket væk fra jer selv. Det er faktisk dér politik blir interessant, dvs. hvordan man skaber fælles regler der muliggør menneskelig sameksistens på trods af uens fantasier og standpunkter. Og her må man bare sige, at mystikere/teologer sjældent har noget interessant at tilbyde diskussionen.

mvh
Simon
Top Svar Citer
#11295 - 15/08/2011 15:42 Re: Når man flytter til et andet land [Re: Simon]
Hanskrist Offline
veteran
Registeret: 30/03/2008
Indlæg: 3668
Sted: Nørresundby
Citat:
Du for dit vedk. blander en masse uens forhold du hiver ud af deres egentlige sammenhæng, og betragter tydeligvis siden dette miskmask som kunstneriske skaberværker, ja du betragter sågar dig selv som et åndslys der blæser med generende styrke, og begriber ganske enkelt ikke at mennesker udenfor din fantasiverden ikke anerkender noget så for dig indlysende.


jeg anerkender det ikke er populært og at kun et fåtal beskæftiger sig med den form for tænkning vi er nogle stykker der er optaget af.

men fantasiverden har det intet at gøre med, det er altsammen ganske ædruelige og sober problemstillinger og spørgsmål og diskurser fra verden 3 (Popper Habermass).

at du er vokset op i en positivistisk naturvidenskabelig tidsånd og din forhjerne næppe ville kunne præstere noget tværvidenskabelig af betydning og vi derfor må vente på nye kreative intelligente folk af yngre generationer end dig og bjørn, der ikke forstår jer overhovedet på tværvidenskabelighed fordi I er rundet af den omtalte forstokkede tidsånd, der i dag ikke længere tages seriøst, er det der gør at du ser vrøvl og ud af sammenhæng overalt, og dermed kommer til at virke reaktionær og bagstræberisk meget mere end du helt sikkert inderst inde ønsker at være det, ligeledes med Bjørn der også lider under den samme reaktionære bagstræberiskhed, hvor I som klodsmajorer og kluntet firkantet tænkning kommer til at stille jer i vejen for fremskridt, men heldigvis vil den yngre generation skide højt og flot på jeres manglende tværvidenskabelige forståelse, hvor et forældet syn på umwelt præger jeres forståelse af mitwelt (sociale forhold) og eigenwelt (psykiske psykologiske kreative intelligensmæssige forhold omkring individet (altså alt der har at gøre med personlighedsdannelsen og karakterdannelsen og strukturen (psykiatri og neurovidenskab)).

hvis det jeg var beskæftiget med kun var private fantasifulde forhold uden almen interesse, hvordan kunne jeg så spotte for over 20 år siden, det der had til socialdemokratiet jeg mente var løbet af sporet og ville ende galt og ødelægge den nordiske velfærdsmodel og rive samfundet midt over så vi med hurtige skridt ville nærmer os usa tilstande. At folk ikke ser at 22 juli er rundet af dette blinde aggressive had helt uden grænser hos en stor del af middelklassen er mig en gåde og "uffe elle mand" skulle om noget stikke piben ind og gribe i egen barm, og gå i selvransagelse, for om noget det er da ham der i danmark har hældt benzin på bålet i dette utæmmelige had der har bredt sig til den udannede og ukultiverede middelklasse, der skyldende manglende dannelse ikke aner hvad de skal gøre ved deres aggressioner (som dorte), ved deres maskulinitet. Dem der ikke ejer nogen maskulinitet, er mindre problematiske, men det er dog sundt for en mand at være i besiddelse af en vis form for maskulinitet, men at være ultra højre orienteret eller baby rocker df -er er en rigtig dårlig løsning og en yderst uheldig driftsskæbne at komme til at lide under.

(jeg sad med stolte venstre bønder igennem generationer, der ikke ville vide af "uffe elle manden" og på det skarpeste tog afstand fra hans hetz og had imod socialdemokratiet, godt nok kunne de være uenige, men at aggitere så hadefuldt og disse personangreb, der satte de grænsen (måske derfor kynikeren ikke blev statsminister da han stod til det)), det var dengang der var venstre til, men så kom yuppi og handelsskole venstre og kynismen og hårdheden vandt, og ja resten af denne fjogede hjort df historie kender vi).

hvordan kunne jeg for godt 20 år siden påstå at om føje år ville ateister, marxister og mennesker der var naturvidenskabelig orienteret vende sig positivt imod Paulus og teologien (hvilket nøjagtig er den nye vending indenfor den kontinentaleuropæiske filosofi).

hvis jeg levede i min egen fantasiverden ville jeg ikke kunne studere (og være i dialog med seriøse tænkere), da dette ville få en ende i takt med at mine fantasier mere og mere lagde beslag på hele mit intellekt og begyndte at overtage styringen i en syg monisme og demens, hvor der ikke længere kan tales klart og præcist om tingene sammen med andre. Om noget jeg har bevaret både min fantasi og forestillingsevner, jeg har både højre og venstre hjernehalvdel i funktion, og råder over en voldsom lateralisering, også derfor jeg kan læse og studere Edgar Morin's metoden uden problem. Hvilket hverken dig eller bjørnen ville kunne magte uden at det gjorde fandens av i sjælen jeres, og nogle fordomme fra jeres ungdomstid måtte opgives.


Citat:
Hvad har vel teologer og mystikere bidraget med, når vi taler om den politik vi ønsker som grundlag for trivsel i nutid såvel som ud i fremtiden?


Mit forslag er i forbindelse til diskussioner om indvandring/udvandring, at i vender blikket væk fra jer selv. Det er faktisk dér politik blir interessant, dvs. hvordan man skaber fælles regler der muliggør menneskelig sameksistens på trods af uens fantasier og standpunkter. Og her må man bare sige, at mystikere/teologer sjældent har noget interessant at tilbyde diskussionen.


ja du ber jo selv om det, tigger du mig om en anbefaling af Alain Badiou's bog St Paul. Men her får du netop svar på dine spørgsmål som du formulerer dem i ovenstående citater og ja det har rystet din og bjørnens generation, kultur radikale tidsånds generation her i dk, hvad der sker på den filosofiske scene. Men rolig om 20 år begynder det at blive forstået og denne dannelse og forståelse for Paulus og teologi vil langsomt gribe om sig. Og det vigtigste i den sammenhæng er at de kristne der i dag blot er rendyrkede idealister (en slags småborgerlige platoniker) og derfor meget højre orienterede vil indse deres fejllæsninger af NT og da især Paulus. Allerede nu har dette provokeret vildt langt ind i de højre orienterede kristne kredse (republikanske evangeliske i usa), der ikke aner hvad de skal stille op med Badiou og Zizek med flere og i lille målestok, vi ser dette udspille sig mellem HansKrist og disciple og teologen fra færøerne og mange andre jeg kommer i kontakt med.

Det vi vil få bugt med er det bundløse had til socialdemokratiet blandt andet, som kommer sig af en falsk læsning af NT, især Paulus. Og da der er så mange mennesker 100 millioner, ja milliarder, der identificerer sig selv som kristne, vil det få stor stor betydning realpolitisk de kommende år, den revolutionære nytænkning indenfor filosofien om Paulus og teologien.

Ligeledes vil det som Zizek allerede har opdaget også få betydning i holdningen til new age buddhismen (som du simon er en del af (du er skabs new age buddhist religiøs, men du skjuler det som sagt)), når den kontinental europæiske spiritualitet i henhold til psykoanalysen og eksistentialismen bliver forstået og udlagt for lægmand (også dig simon troubadur fritz perls)), hvori forskellen på denne er i forhold til vore dages folkereligiøsitet, new age buddhismen. I den sammenhæng er "The Closing of the American Mind" af Allan Bloom også interessant.

både dig og bjørn har ikke forstået de diskontinuerte forhold omkring vores bevidsthed, altså disse ontologiske hovedværker som Væren og Tid; Væren og Intet, Being and Event. I tænker stadig i væren og i substans, en forældet "kontinuitets-tænkning og opfattelse" og kan ikke finde friheden, det skabende menneske, (den spiritualitet) der bryder med væren og kontinuitet (1)*, bryder ind i menneskets naturlige liv og væren til. Disse ekstatiske forhold som har at gøre med hjernens belønningssystem og forhjernen, hvor de to mest kendte eksempler er forelskelsen indenfor kærlighedslivet og revolutionerne, revolutionære bevægelser, indenfor politik og ja kreativitet, kreativ intelligens indenfor kulurlivet.

(1)*:

og magter man ikke dette, da risikerer man forskellige former for misbrug, hvis man ikke i sin personlighedsstruktur har forstået disse forhold omkring ånden, friheden, det skabende menneske. Man fanges i et masochistisk forhold til naturen, til væren og kontinuitet og må have hjælp af eventuelt rytmisk musik, stoffer, narkotika, andre stimulanser eller psykofarmaka. Noget Erich Fromm havde et godt blik for, fortrolig som han var med kontinental europæisk filosofi og psykoanalysen, og da især hvad der sker fra Kant til Hegel Marx (Lone Frank (bjørn og simon) forstår ikke en dyt af denne diskurs, men derfor er hun interessant alligevel, men det siger sig selv at Schanz og HansKrist og andre der har overblikket ikke bare falder på røven for denne reduktionistiske positivistiske forståelse af mennesket (hun er en kvinde uden anarki og skabende dannelse (gad vide om hun kan stave til psykoanalyse og eksistentialisme og marxisme, som bjørn også, mindre dig simon)). Og hvem finder vi der, jo Badiou og Zizek og HansKrist også. Men positivisterne forstår ikke en dyt af denne diskurs om menneskets karkaterstruktur og personlighedsdannelsen, hvorfor også bjørn totalt afviser psykoanalysen og marxismen, fordi han netop som positivist overhovedet ikke aner hvad det dækker over, stakkels bjørn alle de klø han har fået af tigeren nu i lang tid.

mange loverboy hilsner HansKrist.
_________________________
Det kan ikke være Gud, for han har kaldet jer til frihed i Kristus. Pas på!
Top Svar Citer
#11299 - 16/08/2011 00:39 Re: Når man flytter til et andet land [Re: Hanskrist]
Simon Offline
veteran
Registeret: 04/04/2008
Indlæg: 4683
Det er fuldstændig ligegyldige ord, Hans - ingen gider al det fis, hvor du igen blander uens forhold fra dine fantasiverden!

Nu må du da snart lære at begrænse dig til det centrale og nødvendige - du fortaber dig og mister helt den røde tråd i al den forargelse...suk!

Du har brugt år på at overbevise dig selv om dine novellepsykologiske betroelsers relevans for medmennesker, faktisk har du tømt dig selv på debatter med den slags, men er gået glip af det almenpsykologiske paradox som din novellepsykologi jo er alt for unuanceret til at beskrive: nemlig, at mennesker ønsker en svalende menneskelig afstand til folk udenfor intimkredsen. Det er dér man skaber den luft hinanden imellem der gør at menneskelige forskelle i anskuelse og tro kan leve side om side, hvorfor al din gudetro osv. er helt uden betydning for det fælles fundament for sameksistens. En sund politik bygger ikke på kvalme kærlighedsdirektiver fra teologer og mystikere rundt os!

Jeg vil mene, at den ensomhed særlig grupper af uens kristne troende indarbejdede i kraft af et verdensbillede de ukritisk annekterede som grund for deres menneskesyn, simpelthen bare skal justeres i sociale aktive omgangsformer. Rent faktisk tror jeg den slags er et råb om pers. opmærksomhed, men at den slags bare kommer af sig selv når de slutter påtvinge medmennesker at glo ind i navlen de udgravede med slige novellepsykologier fra bivlerne m.m. Det går fint an at flytte sit fokus fra den slags til mellemmenneskelige forhold, som fx politiske omstændigheder der underminerede overlevelsesbetingelser for mennesker rundt om i verdens fattige lande, ja idet hele taget for børn ud i fremtiden. Vi har ikke brug for at bævle rundt i gamle religiøse verdensbilleders menneskesyn for at begribe og forstå konsekvenser af fejlslagne politiske direktiver. Dertil har vi solide redskaber. Vi har derimod brug for at skabe bedre økonomiske vilkår med lange udsigter for mennesker også fjernt fra vores bopæl. For dermed kommer perspektiverne og den sociale ro, der er så nødvendig for at skabe luft mellem mennesker så vi ikke kvæles i hinanden - hvilket kunne blive resultatet her i Europa.

Mennesker er så forskellige, og vi kan udmærket passe den forskellighed ind i sociale strukturer med gode økonomier m.m.
Dårlig økonomi har altid ført krige, grådighed m.m. med sig. Vi har produceret mængder af grådige spekulanter gennem de sidste 30-40 år, dvs. mennesker der aldrig har bidraget til noget godt for fællesskabet, men i stedet stjal opsparinger fra små aktionærer og skabte stor uro. Så pt. er der selvfølgelig stor fokus på at skabe ro og finde bedre modeller der ikke udhuler idéen om økonomisk stabilitet osv. Analyser tar deres tid men vil på sigt genskabe den bund der er brug for. Vi kommer sikkert alle til at evaluere politiken hvormed vi skaber visioner om fremtiden. Pt. ka' man blive urolig for at fokus kun er på økonomien, men den ér et centralt redskab hvis vi skal undgå folkevandringer. Her hjælper dit evindelige ævl om kærlighed til hjemmestrikkede novellepsykologier om freudiansk-marxistisk kristendom ikke et klap, den slags viser som sagt kun noget om din fantasiverden, så pak du den slags af vejen og hop ud i virkeligheden hvor mennesker diskuterer reale problemer og deres løsninger.

mvh
Simon



Redigeret af Simon (16/08/2011 00:42)
Top Svar Citer
annonce
Side 6 af 6 < 1 2 3 4 5 6


Moderator:  Arne Thomsen 
Seneste indlæg
Kom op på bjerget...
af ABC
25/04/2024 10:42
Min ”religion”
af Hanskrist
25/04/2024 00:40
Tanker - idéer - visioner.
af Arne Thomsen
24/04/2024 22:52
Vigtige præciseringer
af somo
23/04/2024 14:04
Lad os undersøge islam...
af ABC
23/04/2024 11:48
Nyheder fra DR
Politisk ordfører går i rette med krit..
25/04/2024 11:11
Bager har bagt 25 procent færre hveder ..
25/04/2024 10:53
For femte år i træk: Den danske stat h..
25/04/2024 10:51
KL: Kæmpe hul i miljøskadeloven
25/04/2024 10:17
Lærerstuderende i Skive frygter spøgel..
25/04/2024 10:04
Nyheder fra Religion.dk